Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2004, 21:06
Stefanie
Stefanie is offline
Gisteravond was er op Twee Vandaag een heel lugubere documentaire over Afrika. Er werd verteld dat er baby's werden verkracht door de mannen daar om zo hun aids kwijt te raken... Ik weet dat het heel verschrikkelijk klinkt, maar ik ben toch benieuwd wat dit precies is en of het wel waar is? Wie weet er meer van of heeft de documentaire gezien?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2004, 21:08
Joostje
Joostje is offline
Ja klopt.
Oud 12-02-2004, 21:10
Stefanie
Stefanie is offline
Vertel ns wat meer dr over?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 21:13
thunder110
thunder110 is offline
Dat verhaal doet gewoon in bepaalde kringen de ronde. Als je sex hebt met een maagd, heb je geen aids meer. Wat valt er nog meer te weten?
Oud 12-02-2004, 21:14
Stefanie
Stefanie is offline
Naja, ik schrok nogal. Omdat ze ''het'' met baby's doen??? Dat is toch niet normaal?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 21:20
Verwijderd
Citaat:
xStefjuhx schreef op 12-02-2004 @ 22:14:
Naja, ik schrok nogal. Omdat ze ''het'' met baby's doen??? Dat is toch niet normaal?
Natuurlijk is dat niet normaal
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 21:24
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 12-02-2004 @ 22:06:
Gisteravond was er op Twee Vandaag een heel lugubere documentaire over Afrika. Er werd verteld dat er baby's werden verkracht door de mannen daar om zo hun aids kwijt te raken... Ik weet dat het heel verschrikkelijk klinkt, maar ik ben toch benieuwd wat dit precies is en of het wel waar is? Wie weet er meer van of heeft de documentaire gezien?
Ja, dit is (mij) al langer bekend.

Door vaak lokale medicijnmannen wordt vaak verteld dat mensen hun hiv-besmetting kunnen laten genezen door sex te hebben met een maagd. Er is niets meer zeker een maagd te zijn dan een baby. Vandaar dus.
Oud 12-02-2004, 21:27
Verwijderd
tegenwoordig weet je dat niet meer, zoals het daar aan toe gaat kun je je daarvan al nieteens meer zeker zijn

(ja, dit was een smakeloze opmerking, dat weet ik zelf ook )
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 21:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-02-2004 @ 22:27:
tegenwoordig weet je dat niet meer, zoals het daar aan toe gaat kun je je daarvan al nieteens meer zeker zijn
Een baby raakt meestal dodelijk gewond dan, hoor...
Oud 12-02-2004, 21:51
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Dit is het smérigste wat ik óóit gehoord heb
En dat wil wat zeggen...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 21:54
Gadje
Gadje is offline
das echt ziek gewoon
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 21:57
Verwijderd
Ook weer zo'n achterlijke aanname die in stand gehouden wordt uit onwetendheid, hoewel ik me afvraag of scholing zou helpen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 22:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-02-2004 @ 22:57:
Ook weer zo'n achterlijke aanname die in stand gehouden wordt uit onwetendheid, hoewel ik me afvraag of scholing zou helpen.
Scholing zal zeker helpen. Maar ook een verbeterde economische situatie en een terugbrengen van criminaliteit in het algemeen zal al veel goed maken.
Oud 12-02-2004, 22:13
Verwijderd
Ik hoop het. Ik vraag me ook altijd erg af of scholing zou helpen bij het bestrijden van meisjesbesnijdenis. Dat is zo sterk verweven met de cultuur, dat het niet zomaar ophoudt te bestaan als je een cultuur verheft door scholing. Net als geloof, dat is ook niet uit te roeien door scholing.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 22:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-02-2004 @ 23:13:
Ik hoop het. Ik vraag me ook altijd erg af of scholing zou helpen bij het bestrijden van meisjesbesnijdenis. Dat is zo sterk verweven met de cultuur, dat het niet zomaar ophoudt te bestaan als je een cultuur verheft door scholing. Net als geloof, dat is ook niet uit te roeien door scholing.
Hier gaat het niet om cultuur, maar om pure onwetendheid. Hoewel wel meer in de cultuur ligt dat men dus naar een medicijnman gaat en niet naar "een westers geschoolde dokter". Of misschien doen ze beiden, maar willen ze alleen horen wat ze willen horen (dat het geneesbaar is, dus). Begrijpelijk.
Oud 12-02-2004, 22:18
Verwijderd
Onwetendheid gevoed door bepaalde leiders die die onzin wel propageren en aanraden. Die moeten eerst aangepakt worden.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 22:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-02-2004 @ 23:18:
Onwetendheid gevoed door bepaalde leiders die die onzin wel propageren en aanraden. Die moeten eerst aangepakt worden.
Mwah, Mbeki heeft zn mening gelukkig iets bijgesteld. Da's al wat.
Oud 13-02-2004, 15:05
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-02-2004 @ 22:49:
Een baby raakt meestal dodelijk gewond dan, hoor...
De baby wordt ten eerste kwetsbaarder van de ziekte en loopt daarnaast ook nog eens de nodige infecties van de verkrachting op (in het geval van eens meisje). Als ze het al overleeft, zal het ook nog eens een dusdanig verminkende werking kunnen hebben dat ze daar haar hele leven last van zal hebben.
Oud 13-02-2004, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-02-2004 @ 16:05:
De baby wordt ten eerste kwetsbaarder van de ziekte en loopt daarnaast ook nog eens de nodige infecties van de verkrachting op (in het geval van eens meisje). Als ze het al overleeft, zal het ook nog eens een dusdanig verminkende werking kunnen hebben dat ze daar haar hele leven last van zal hebben.
Walgelijk , mensen die zoiets doen moeten ze opsluiten, maar dat zal dan wel weer niet mogen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 16:05
The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Ik heb ooit een reportage erover gezien maar het is niet dat ze slechte mensen zijn maar volgens mij gewoon dat ze niet beter weten dat dat niks uithaalt
Oud 13-02-2004, 16:40
Martian
Martian is offline

weg met ons
Oud 13-02-2004, 16:52
Gimme more beer
Citaat:
-nurvana- schreef op 13-02-2004 @ 17:00:
Walgelijk , mensen die zoiets doen moeten ze opsluiten, maar dat zal dan wel weer niet mogen
Het is een dom bijgeloof en dat moet ze dus op de een of andere manier duidelijk worden.

Ze doen het gewoon uit pure onmacht en onwetendheid. Daarnaast zijn die babys een extreem voorbeeld, het gebeurt ook wel met "gewone" maagden...
Oud 13-02-2004, 17:26
phensicske
phensicske is offline
Bwuh, echt walgelijk. Ik begrijp niet dat mensen zich zo kunnen laten 'hersenspoelen' door anderen. Met een beetje logisch redeneren zou je toch moeten vatten dat dit niet normaal is?
Hetzelfde idd als met die meisjesbesnijdenis, die vrouwen zijn gewoon verminkt voor de rest van hun leven.

Ik geloof wel dat scholing zou helpen het bijgeloof te reduceren.
Vroeger geloofden wij ook alles wat de Kerk ons zei, maar door scholing kregen we de emancipatie en zo ook het rationalisme, waardoor we bepaalde waarden en normen in vraag begonnen te stellen en zo tot de conclussie kwamen dat sommige zaken eigenlijk echt te dom voor woorden zijn.

Dom bijgelooffeitje: In china denkt men dat als men een bloedneus heeft en men hard op het hoofd klopt, die zal overgaan.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 18:04
Go
Go is offline
Inderdaad verschrikkelijk. Er gaat een mythe de ronde dat als jij met een (jonge) maagd naar bed gaat, je zal genezen van aids. Ik zie het ook als onwetenheid van de bevolking aldaar en een gevolg van het in te kleine hoeveelheden verspreiden van aidsremmers.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 18:26
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
1 fucking woord,(sorry voor dit taal gebruik, please bann mij niet ) achterbakse ondergeleerde mongolen. Wat moet er van die kinderen terecht komen??? Die zijn van het leven getekend. Dingen als dit is niet goed te praten. Al is het onwetenheid, zij zijn dan toch echt schuldig aan verkrachting.

MAAR,(!!!) is het niet dat die onwetendheid ook door ons(het rijke westen ) komt. Wij zijn zo lui dat wij hen niet helpen. Als bijvoorbeeld amerika (Lees; de VS) eens minder zou gaan uitgeven aan oorlogen(dagelijks vele miljoenen dollars ) zouden dit soort praktijken al heel wat minder voorkomen.

Anywayz, om een lang(ahum) verhaal kort te houden, niet alleen zij zijn schuldig wij ook. Kom maar met de reacties
Advertentie
Oud 13-02-2004, 18:28
Gimme more beer
Citaat:
gerwin schreef op 13-02-2004 @ 19:04:
Inderdaad verschrikkelijk. Er gaat een mythe de ronde dat als jij met een (jonge) maagd naar bed gaat, je zal genezen van aids. Ik zie het ook als onwetenheid van de bevolking aldaar en een gevolg van het in te kleine hoeveelheden verspreiden van aidsremmers.
Met als motto "je moet toch wat..."
Oud 13-02-2004, 18:29
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-02-2004 @ 19:28:
Leuk
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 18:32
Go
Go is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-02-2004 @ 19:28:
In een discussie in de Kantine wel...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 18:37
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
gerwin schreef op 13-02-2004 @ 19:04:
lalalalalala
Oud 13-02-2004, 18:42
Gimme more beer
Citaat:
MarkB schreef op 13-02-2004 @ 19:29:
Leuk
Wat nou? Het is zo simpel toch? Als er geen aidsremmers zijn, neem je alles aan wat "zou moeten werken"... Zo werkt het...
Oud 13-02-2004, 19:45
Go
Go is offline
Citaat:
whitevirus schreef op 13-02-2004 @ 19:37:
lalalalalala
Hoezo lalalalala? Je vindt het gewoon dom gelul van mij?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:24
e r t a njunior
e r t a njunior is offline
Dit is net zo ziek als die Christelijke priesters die kinderen verkrachten. Ze mogen van mij meteen die priesters en de hele cult eromheen de bak in gooien!
Oud 13-02-2004, 20:30
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 13-02-2004 @ 21:24:
Dit is net zo ziek als die Christelijke priesters die kinderen verkrachten. Ze mogen van mij meteen die priesters en de hele cult eromheen de bak in gooien!
Nogal gegeneraliseerd, niet?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:49
Quincy
Quincy is offline
Baby's verkrachten om je aids kwijt te raken? Beter dan baby's verkrachten zonder reden dat hier in Nederland ook vaak genoeg gebeurt. Begrijp me niet verkeerd maar mensen met aids hebben geen leuk leven en als je daar nou eenmaal woont en geen scholing en kennis hebt gehad en alleen maar doet wat andere mensen altijd al gedaan hebben, kan ik de situatie wel begrijpen. Deze mensen zijn ziek en hebben hulp nodig. Deze hulp is er niet. De dokter is de medicijnman en hij is de wijste van de stam. Ergens begrijp je zijn advies niet, hoe kan je nou op zo'n manier je aids kwijtraken? Je doet het gewoon. Niet iedereen sterft aan aids en daarom blijven ze het proberen omdat ze er hoop uit putten. Het is gruwelijk. Wat nog veel erger is is dat mensen in het Westen dit ook doen maar dan alleen omdat ze eenzaam zijn. Zolang er geen hulp uit het Westen komt zal er niks veranderen. Wij zijn er niet schuldig aan maar dragen wel een gedeelde verantwoordelijkheid over de mensheid in het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 00:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 13-02-2004 @ 21:24:
Dit is net zo ziek als die Christelijke priesters die kinderen verkrachten.
Nee. Da's niet waar. Het verschil hierin zit in t feit dat t bij kinderverkrachters zoals de christelijke priesters die kinderen hadden misbruikt die je aanhaalde het uit perverse motieven doen. Waar het hier om gaat is pure onwetendheid en hoop op genezing van het hiv-virus door het te doen met een maagd.

Als die mythe weggenomen kan worden, zullen er geen baby's verkracht worden om deze niet-perverse reden.

Het blijft triest en ziek, natuurlijk.
Oud 14-02-2004, 01:04
Brutus
Brutus is offline
pff k sterf liever aan aids
Oud 14-02-2004, 08:57
LadyDana1988
LadyDana1988 is offline
die mensen doen ut uit wanhoop en uit onwetenheid, want zo krijgen alleen maar meer mensen aids en raak j in een vicieuze circel... niet goed dus... is er helemaal niemand die daar wat aan doet?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 09:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Brutus schreef op 14-02-2004 @ 02:04:
pff k sterf liever aan aids
Ja, dat zou je denken, ja:
Je gaat dood, moet je om jezelf te genezen om niet dood te gaan dan een ander onschuldige zwaar verwonden/doden?
Dan ga je toch liever dood en genees je dan toch maar niet?

(even vanuit de gedachtengang dat t geneesbaar zou zijn op die manier)
Oud 14-02-2004, 10:19
Gimme more beer
Citaat:
Gatara schreef op 14-02-2004 @ 10:42:
Je gaat dood, moet je om jezelf te genezen om niet dood te gaan dan een ander onschuldige zwaar verwonden/doden?

Nogmaals, de onwetendheid zit dieper dan alleen het geloven dat je geneest. Ze denken waarschijnlijk ook dat het geen kwaad kan voor de kinderen.
Oud 14-02-2004, 10:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-02-2004 @ 11:19:
Nogmaals, de onwetendheid zit dieper dan alleen het geloven dat je geneest. Ze denken waarschijnlijk ook dat het geen kwaad kan voor de kinderen.
Mwah, lijkt me vrij stug, maar je zou gelijk kunnen hebben.
Oud 14-02-2004, 11:20
Gimme more beer
Citaat:
Gatara schreef op 14-02-2004 @ 11:28:
Mwah, lijkt me vrij stug, maar je zou gelijk kunnen hebben.
Daarnaast ligt pedofilie en verkrachting daar waarschijnlijk ook heel anders...
Oud 14-02-2004, 12:22
Brutus
Brutus is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-02-2004 @ 10:42:

ja idd, ik genees dan liever niet. Als t op zo'n manier gaat
Oud 14-02-2004, 14:12
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
gerwin schreef op 13-02-2004 @ 20:45:
Hoezo lalalalala? Je vindt het gewoon dom gelul van mij?
ja
Oud 14-02-2004, 14:28
Gimme more beer
Citaat:
whitevirus schreef op 14-02-2004 @ 15:12:
ja
Zeik niet man...
Oud 14-02-2004, 15:44
elledc
elledc is offline
Hoe kan je nou een baby verkrachten, dat dingetje is zo piepklein

Anderzijds geloof ik er niks van.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 15:54
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 14-02-2004 @ 16:44:
Hoe kan je nou een baby verkrachten, dat dingetje is zo piepklein

Anderzijds geloof ik er niks van.
Die mensen in Afrika weten nog bijna helemaal niks over het meselijk lichaam en ze denken dat ze als ze het met een maagd doen hun ziekte kwijt raken. Het is wel waar, onze lerares Biologie haar dochter is daar geweest en die heeft het ook gehoord van jonge meisjes enzo.
Oud 15-02-2004, 11:21
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-02-2004 @ 15:28:
Zeik niet man...
Dude, hij zegt dat het probleem ligt bij de aidsremmers die er niet genoeg zijn. Dat is gewoon bullpoep. Ik bedoel, als die mensen gewoon geen onderwijs hebben of alleen gebrekkig onderwijs dan zul je toch echt eerst moeten zorgen dat er TOEGANKELIJK onderwijs is voor die mensen...
Oud 15-02-2004, 14:37
Q
Q is offline
Je moet je wel indenken dat de wereld daar heel anders is dan hier. Ook daar is het voor vele ondenkelijk, maar doordat heel veel mensen slecht geschoold zijn en vaak ook door bijvoorbeeld een kerk slechte voorlichting krijgen zijn ze ten einde raad.

Ik vind het persoonlijk wel een zeer bedroevig feit dat anno 2004 er in sommige werelddelen nog zo met mensen wordt omgegaan.

Hopelijk krijgen we meer de mogelijkheid om in dit soort landen in te grijpen en te hervormen, zodat alle mensen een gelijkwaardige educatie krijgen... maar dat is toekomstmuziek en zullen dit soort verschrikkelijke gebeurtenissen nog steeds voortgezet worden, helaas.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 22:02
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Quincy schreef op 13-02-2004 @ 21:49:
Baby's verkrachten om je aids kwijt te raken? Beter dan baby's verkrachten zonder reden dat hier in Nederland ook vaak genoeg gebeurt. Begrijp me niet verkeerd maar mensen met aids hebben geen leuk leven en als je daar nou eenmaal woont en geen scholing en kennis hebt gehad en alleen maar doet wat andere mensen altijd al gedaan hebben, kan ik de situatie wel begrijpen. Deze mensen zijn ziek en hebben hulp nodig. Deze hulp is er niet. De dokter is de medicijnman en hij is de wijste van de stam. Ergens begrijp je zijn advies niet, hoe kan je nou op zo'n manier je aids kwijtraken? Je doet het gewoon. Niet iedereen sterft aan aids en daarom blijven ze het proberen omdat ze er hoop uit putten. Het is gruwelijk. Wat nog veel erger is is dat mensen in het Westen dit ook doen maar dan alleen omdat ze eenzaam zijn. Zolang er geen hulp uit het Westen komt zal er niks veranderen. Wij zijn er niet schuldig aan maar dragen wel een gedeelde verantwoordelijkheid over de mensheid in het algemeen.
Ze zouden moeten gaan voorlichten dat het het aidsprobleem alleen maar erger maakt: je raakt je aids niet kwijt, het kind krijgt wellicht ook aids waardoor er alleen maar meer mensen met aids komen, het kind kan dodelijk gewond raken of een infectie krijgen of levenslang verminkt raken...en hoe zou je dat vinden als dat met je eigen kind gebeurd?

Maar alleen voorlichten heeft geen zin zolang er niet voldoende aidsremmers en condooms zijn (dar moet het westen misschien bij helpen en de regering daar moet anders tegen aids aan gaan kijken, inzien dat het een groot probleem is wat niet ontkend mag worden). zolang dat er niet is, hebben mensen hoop nodig...hoop op beterschap. En als die hoop wordt geboden (in dit geval door een misschien zelf ook wel onwetende medicijnman) zullen ze zich die hoop liever niet willen laten ontnemen.
Bovendien: als ze al schuldig zijn aan babyverkrachting of kinderverkrachting om die aids-reden en nu ineens te horen krijgen dat het niks helpt maar alleen maar een heleboel ellende met zich meebrengt zullen ze dat niet willen weten denk ik. Want wie wil er nu geconfronteerd worden met het feit dat hij schuldig is aan iets slechts, zonder dat hij dat echt goed besefte?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 16:24
Gimme more beer
Citaat:
whitevirus schreef op 15-02-2004 @ 12:21:
Dude, hij zegt dat het probleem ligt bij de aidsremmers die er niet genoeg zijn. Dat is gewoon bullpoep. Ik bedoel, als die mensen gewoon geen onderwijs hebben of alleen gebrekkig onderwijs dan zul je toch echt eerst moeten zorgen dat er TOEGANKELIJK onderwijs is voor die mensen...
Als er daar aidsremmers zouden zijn, zouden ze geen baby's hoeven verkrachten en zouden dit soort fabeltjes niet ontstaan. Heeft niets te maken met scholing. Maar als je zegt dat scholing nodig is in die landen om zich op te hijsen richting onze "levensstandaard" (die niet eens zoveel beter hoeft te zijn, overigens), kan ik niets anders dan het met je eens zijn!
Reageren

Regels voor berichten