Advertentie | |
|
![]() |
|
heey meissie!
hoe ging je anw presentatie vandaag? hebben ze je uitgelachen (zo! dat zouden ze bij ons niet hoeven te flikken!!) hoop het niet. ik hoop echt dat het gewoon heel goed is gegaan. Ik ken het gevoel heel goed... heb zelf ook faalangst gehad, en daar ook training voor gehad. Ik had zowel faalangst voor rep's en presentatie als sociale faalangst. Maar hallo! wat voor een klas heb jij zeg?!! wat een idioten om te gaan zeggen dat ze je uitlachen ({)(}) Wat je kan doen om meer zelfvertrouwen te krijgen: opschrijven wat er die dag goed is gegaan: Schrijf iedere dag minstens twee dingen op die zijn goed gegaan. Dit kunnen kleine dingen zijn, maar ook hele grote dingen. Waarom zijn ze goed gegaan? Toeval? Of heb je het ook wel aan jezelf te danken. (let op, schrijf niet gelijk toeval op… bedenk ook dat het positieve bij jou kan liggen) Ontspanningsoefening. Deze heb ik zelf nooit gedaan. Maar misschien vind jij het wel prettig om te doen. - Ga rustig op een stoel zitten - Strek je uit, zodat je rug zich rekt - Zak daarna langzaam terug en zorg ervoor dat je buik niet gespannen wordt. - Laat je handen op je bovenbenen rusten, waarbij je ellebogen iets gebogen zijn. - Je onderbenen maken een hoek van 90 graden met je bovenbenen. - Je onderbenen maken een hoek van 90 graden met de vloer - Luister naar je eigen ademhaling - Adem diep in door je neus en adem uit door je mond - Leg je handen op je buik - Adem in 3 tellen in, even vasthouden en blaas in 6 tellen uit door je mond. - Herhaal dit 3 keer - Bij het uitblazen laat je je schouders los naar beneden hangen. Schrijf de goede dingen op van jezelf. Dus, wat kan je goed?! Wat zijn je positieve eigenschappen?! Schrijf 10 dingen op die jij goed / mooi aan jezelf vind (mag dus ook uiterlijk zijn) Vraag ouders en / of vrienden van ze goed / mooi aan je vinden (schrijf alle dingen die gezegd worden op. Van jezelf 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. van ouders / vrienden 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. G-denken Hiervan is het de bedoeling dat je een bepaalde situatie beschrijft. (de gebeurtenis). Dat is bijvooorbeeld, een stuk voorlezen (in het frans of whatever ![]() Negatief; G1à gebeurtenis G2 à gedachten G3 à Gevoel Deze gedachten zou je kunnen vervangen door: Positief G1 à gebeurtenis G2 à Gedachten G3 à Gevoel Ik kan en ik ben Ik kan goed: 1. 2. 3. Ik ben: (positieve dingen) 1. 2. 3. aan mijn uiterlijk zijn de volgende dingen mooi 1. 2. 3. (als je er meer kan bedenken mag dit natuurlijk altijd.) naja, weet niet of je er wat aan hebt... xxx wen
|
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties, hier kan ik echt wat mee! Dit maakt me echt sterker ook voor aanomende presentaties e.d
Vandaag heb ik dus die presentatie gedaan, en met heel veel valeriaanpillen(die dingen helpen voor geen meter)...heb ik het uiteindelijk gered! Ik heb alles voorgelzen terwijl ik het uit mijn hoofd kende, maar dat waren de zenuwen. Verder was ik binnen een paar minuten klaar terwijl het met het oefenen veel langer was, maar ja, dat hoort er bij. Een groepje uit de klas heeft me inderdaad uitgelachen, en ik vond het heel moeilijk om daar niet op te letten en me niks van aan te trekken. Maar uiteindelijk heb ik het toch gedaan!!!! Daar ben ik wel heel blij mee!! Eeen jaar terug raakte ik nog helemaal in paniek voor een groepje van 4 mensen, en nu stond ik gewoon voor een hele klas!
|
Verwijderd
|
Goed dat je het gedaan hebt.
![]() |
![]() |
|
![]() ![]() ![]() ![]() Ik denk erover om morgen ziek thuis te blijven maar het probleem daarvan is, dat ik mijn hele groepje daar mee in de steek laat en die zijn daar vast niet blij mee. ![]() Bovendien ben ik al naar mijn nederlandse lerares geweest om te zeggen dat ik niet wilde, maar van haar mocht de presentatie niet verschoven worden, dus dan valt het ook op als ik nu niet kom. En ook mijn ouders zijn het er ook nog niet helemaal mee eens, alleen als ik morgenochtend nog net zo ziek ben van de zenuwen als nu, mag ik thuis blijven. Ik zit er gewoon zo erg mee, ik weet niet meer hoe ik dit nog een keer moet overleven. Ik voel me gewoon zo rot. Wat ik ook beslis om te doen, ik zal me er altijd slecht bij voelen. Ik haat het dat sommige leraren zo weinig inlevingsvermogen hebben, ze zien niet in hoe vreselijk ik het vind. Moet ik nou echt eerst flauwvallen,in huilen uit barsten o.i.d voordat ze dit in willen zien? Nou ja, sorry dat ik er nou weer mee kom. Maar ik weet 't gewoon ff niet meer, weet niet meer hoe ik het voor elkaar moet krijgen allemaal. Misschien moet ik maar van school af gaan.
|
Hmm, op het risico af dat ik nu hele stomme dingen ga zeggen toch maar n reactie.
Het lijkt me dat je nu 2 mogelijkheden hebt: 1. Je gaat niet en meldt je ziek ofzo. Dan laat je je groepje in de steek en dat wilde je niet. Daarnaast zul je toch waarschijnlijk op enig moment iets vervangends moeten doen en dat kun je ook niet blijven ontlopen. Dus je schuift het voor je uit en schiet er uiteindelijk niets mee op. 2. Je gaat wel en je probeert het gewoon. Dan laat je niemand in de steek. En je bent er daarna nog vanaf ook. (Zelfs nog wel kans op een goede beoordeling erbij.) Bovendien heb jij dan je goede wil getoond en zal de lerares vast milder voor je zijn dan als je het nu laat zitten. Maar als ik je eerder reacties over donderdag lees, denk ik dat je je eigenlijk geen zorgen hoeft te maken. Donderdag is het goed gegaan en je bent op de goede weg. Als je het nu ook probeert dan heb je een tweede stap gezet. En met iedere stap die je nu zet kom je weer verder uit de plek waar je vandaan gekomen bent. Sorry als ik een beetje bot overkom, maar ik probeer het probleem enigszins te analyseren en de verschillende opties voo je op een rij te zetten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Oke, nog één berichtje en daarna beloof ik er echt over op te houden.
De discussie is uitgesteld. Gister heb ik met die lerares gepraat die mij helpt bij faalangst. Zij vond dat die discussie houden ook net een stapje te ver voor me was. Ze is met mijn nederlandse lerares gaan praten om een oplossing te vinden. Vandaag heb ik met mijn lerares nederlands gepraat. Zij geeft mij de mogelijkheid om in mijn eentje een betoog te schrijven en dat te presenteren voor 2 leerkrachten. Over dat betoog krijg ik dan ook kritische vragen die ik moet beantwoorden. Ik moet dan verder zelf een verslag schrijven enz. en inleveren, ik ben dan helemaal zelf verantwoordelijk voor mijn werk. Als ik daar voor kies moet ik ook zelf een vervanger zoeken die mijn plaats in de discussie kan overnemen en ik moet mijn groepje vertellen dat ik faalangst heb en dat ik dus niet meer mee doe. De andere optie is toch meedoen aan die discussie waar ik echt nachtmerries van heb. Ik word dan ook nog beoordeeld door de klas en ze lette dus de hele tijd op mij. Voordeel is alleen dat ik het met de groep mag doen en dat ik geen eigen verslagen hoef te maken e.d. Maar inmiddels weet ik het gewoon niet meer, ik weet niet meer wat ik nou erger vind. Ik had het niet uit moeten stellen, daar hebben jullie gelijk in gehad, want ik ben er inmiddels helemaal depressief van. Maar goed, wat zouden jullie doen? (eerlijk) Ik weet zelf namelijk helemaal niet waar ik voor moet kiezen en eigenlijk moet ik morgen al weten wat ik besluit. Nou ja, mochten jullie nog tips hebben o.i.d heel graag. Dit is echt het laatste berichtje wat ik er over zal posten, ik word er zelf namelijk ook niet goed meer van.
|
Waarom zou je er na dit berichtje over ophouden?!
Ik denk dat praten erg helpt... Iig.. Ik heb het nu ook al 2 jaar.. eerste 1.5 jaar ging het ook door spanning enzo heel erg slecht... Als ik nu terug kijk op die tijd ben ik verbaast van mezelf.. paar dagen geleden heb ik voor het eerst in 1 jaar weer gelezen... Je voelt je ZO trots daarna.. of het nou goed of slecht ging.. je hebt het WEL weer gedaan!!! Ik heb toevallig een boek van Faalangst uit de bieb meegenomen.. En daar stond een stukje in , van een meisje, die deed alsof ze een 'engeltje' op haar schouder had zitten die ' haar haar streelde'. Erg vreemd.... maar ik denk, dat dat toch ook een stukje rust geeft.. Oja, en die zenuwen van te voren.. Ik heb ook x spreekbeurt moeten doen in die tijd.. en gek genoeg., ik was niet zenuwachtig, ook niet 1 minuut ervoor.. Ik dacht : go makkelijk.. Maar.. Het gign vervolgens wel erg slecht.. De zenuwen 'braken uit' tijdens mijn spreekbeurt.... Ik denk.. uit ervaring.. ( Natuurlijk hoeft dat bij jou niet te zijn ) HOe meer spanning ik van te voren heb, hoe meer ik huil, hoe meer ik praat... Deste minder stress op het moment zelf! Het is vreslijk, want mensen weten niet wat je voelt.. " gewoon doen " " ach komop zo erg is het toch niet " " je bent er zo weer vanaf " Dat is gewoon niet zo... i kweet het.. Maar .. toch.. Ik lees tegenwoordig voor voor mijn oppaskindje, daar wen je ook aan..! Dat is een goede training.. echt waar.. Vervolgens moest ik dus lezen in de klas.. Nou, op het eind HAD ik het niet meer.. Mar.. Ik heb het TOCH weer gedaan.. ( denk zo! ) ( Ik weet niet of je ook problemen hebt met in de klas lezen? Zo ja .. ) En.. Probeer het op te bouwen.. Ik wilde het ook e cht niet opbouwen.. ik wilde helemaal niet lezen! .. Maar daar heb je zoals je zelf zegt niets aan! Je blijft er mee zitten.. I kweet niet hoeveel tijd je nog hebt tussen nu en je presentatie.. maar vraag of ze het op willen bouwen.. Gewoon alleen het lezen in klas... eerst 10 regels.. vervolgens 15.. enzovoort.. ( sorry voor het lange stuk! misschien wilde ik het zelf wel weer opnieuw kwijt ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Ik zou ook niet weten waarom je er over op zou houden.
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Faalangst Dott | 46 | 03-11-2010 22:12 | |