Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2004, 21:21
Verwijderd
Ik had net een gesprek met een jongen uit de 4e en die zei dat sinds dit jaar op het vwo frans en duits 1 alles inhield : lezen,schrijven, luisteren,spreken..

Nu vraag ik mezelf af : is dit landelijk zo?

Mijn duits en frans docent zeggen namelijk dat frans en duits 1 alleen maar luisteren en lezen is.

Weet iemand dit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2004, 21:25
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Voor het examen (staatsexamen) is het (voor VWO) alleen lezen.

Voor HAVO luisteren/spreken.

Vind ik wel raar, want ik vind lezen veel makkelijker dan luisteren/spreken, zeker voor Frans.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 21:52
lucy48
lucy48 is offline
Bij mij was frans en duist 1 gewoon alleen lezen, maar het is alweer een aantal jaartjes geleden dat ik in de vierde zat, dus nutteloze post, Ik heb wel gehoord dat er veel klachten waren over de frans en duits 1 die alleen maar lezen inhielden, dus misschien wel
Maar nu is duits en frans 1 dus lezen én luisteren?
Oud 16-02-2004, 07:22
Verwijderd
Ik was vorig jaar de laatste op school die de vakken Frans en Duits 1 kregen zoals ze oorspronkelijk bedoeld waren. Dus alleen met lezen voor je schoolexamen (in de lessen luisterden we wel, maar dat telde niet mee voor je eindexamendossier). Sinds dit jaar is dit veranderd en heeft iedereen op het vwo bij ons op school het 4e jaar gewoon frans 1,2 en duits 1,2. Dit is niet de officiele procedure, maar veel scholen hebben dit ingevoerd omdat men veel klachten kreeg over het over het algemeen saaie lezen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 07:25
klaartje101
klaartje101 is offline
Wat fleet admiral zegt klopt.

Als je havo doet ga dan duits 1doen. Dat houd in dat je niks hoeft te doen.
Ze letten bij spreken er ook niet meer op of je de naamvallen wel gebruik in je zinnen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 08:58
Liss
Liss is offline
Wij krijgen op het vwo echt alleen duits1 en frans1, alleen lezen en luisteren dus.. het is dus niet landelijk zo dat je 1 en 2 krijgt.
Oud 16-02-2004, 10:51
Dolores
Dolores is offline
Frans 1 en Duits 1 is bij ons spreken & luisteren.. en Frans 2 en Duits 2 is lezen & schrijven
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 11:18
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 16-02-2004 @ 08:22:
Ik was vorig jaar de laatste op school die de vakken Frans en Duits 1 kregen zoals ze oorspronkelijk bedoeld waren. Dus alleen met lezen voor je schoolexamen (in de lessen luisterden we wel, maar dat telde niet mee voor je eindexamendossier). Sinds dit jaar is dit veranderd en heeft iedereen op het vwo bij ons op school het 4e jaar gewoon frans 1,2 en duits 1,2. Dit is niet de officiele procedure, maar veel scholen hebben dit ingevoerd omdat men veel klachten kreeg over het over het algemeen saaie lezen.
dit is bij ons zo, overigens zijn na de vierde klas VWO de talen Frans en Duits niet meer verplicht, en wilden ze bij ons het hele vak geven. Ik heb dus volgend jaar alleen nog maar Nederlands en Engels
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 13:50
nienie
nienie is offline
Op mijn school bestonden Duits en Frans 1 uit lezen, luisteren en spreken. Duits en Frans 2 werden dan nog uitgebreid met schrijven, grammatica (die hoefden wij alleen Duits/Frans-Nederlands te leren, maar bij een spreekoefening moest je ze toch ook andersom kennen) en woordjes Nederlands-Duits/Frans leren. Volgens m'n docent Frans had het ministerie van onderwijs toestemming gegeven voor meer stof bij Duits en Frans 1 die door de scholen zelf ingevuld mocht worden. Ik denk dus dat het overal anders is...
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 16:23
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-02-2004 @ 22:25:
Voor het examen (staatsexamen) is het (voor VWO) alleen lezen.

Voor HAVO luisteren/spreken.

Vind ik wel raar, want ik vind lezen veel makkelijker dan luisteren/spreken, zeker voor Frans.
VWO-scholieren worden geacht naar de universiteit te gaan, waar je wel eens Franse of Duitse boeken zou kunnen tegenkomen. Mensen die van de HAVO komen hebben meer aan spreken en luisteren, omdat je dat nou eenmaal meer tegenkomt. Althans dat is de redenatie erachter. Ik ben nog steeds van mening dat je beter een hele taal kunt aanbieden.
Oud 16-02-2004, 17:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij ons is het zo dat Frans 1 en Duits 1 op het VWO nog altijd alleen maar lezen is, en op de Havo is het luisteren en spreken volgens mij, maar dat weet ik niet zeker. Ik ben bij ons op school wel de laatste lichting die tot in 6V Frans 1 en Duits 1 heeft, 5V sluit het dit jaar al in de 5e af.
Oud 16-02-2004, 17:26
Fantôme
Fantôme is offline
ik heb frans een enne, nou vorig jaar kreeg ik gewoon schriftelijke toetsen (dus schrijven). Nu ik heb leesteksten (dus lezen) en ik heb mondeling (spreken) en een luistertoets (luisteren)
hmmzz.. toch wel alles ja.
maar ik zit op de havo...
Oud 16-02-2004, 17:38
Balance
Balance is offline
Citaat:
Liss schreef op 16-02-2004 @ 09:58:
Wij krijgen op het vwo echt alleen duits1 en frans1, alleen lezen en luisteren dus.. het is dus niet landelijk zo dat je 1 en 2 krijgt.
bij ons is frans 1 en duits 1 alleen lezen. geen luisteren dus, dat hoort bij deel 2.
maar aangezien ik zowel deel1 als deel2 heb, maakt het voor mij niks uit
Oud 16-02-2004, 18:12
marlies
marlies is offline
Men wil weer terug naar de volvakken, omdat deelvakken (vooral Frans1+Duits1 (VWO) niet werkt omdat het alleen maar lezen is.

Nu is het wel nog steeds zo dat

HAVO:
Frans 1 spreken+luisteren
Frans 2 lezen+schrijven

Duits IDEM

VWO
Frans 1 lezen
Frans 2 spreken+luisteren+schrijven

Duits IDEM
Oud 17-02-2004, 16:46
da leentjuh
da leentjuh is offline
Bij ons op school (vwo) bestaat duits 1 voor 90% uit lezen, bij frans 1 wordt wat meer aan andere dingen gedaan, maar het examen bestaat alleen uit lezen.
K heb duits 1, is echt ontzettend saai, het enige wat je doet is teksten lezen en af en toe videos kijken.
Hoe het op de havo bij ons zit weet ik niet.
Oud 17-02-2004, 19:25
Verwijderd
Duits 1 is bij ons vooral lezen en een beetje luisteren.
Frans 1 is bij ons alleen lezen en wat leesgrammatica.

Beiden zijn echt heel erg saai. Ik heb Duits 3x per week en dan besteden we de hele les aan stomme teksten. Dus ik heb een verzoek om weer gewoon ongedeelde vakken in te voeren!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 21:34
Briseïs
Briseïs is offline
3x

wij maar een keer
Reageren

Regels voor berichten