Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2004, 18:24
Verwijderd
Iemand uit curacau (dit schrijf ik niet goed) maakt zowel in dit land als in NL gebruik van zijn pc. Toen hij weer in NL was zette hij zijn pc aan, hij was alleen vergeten om zijn voeding weer om te schakelen naar 220 volt. Dat ding wil nu niet meer echt functioneren...

Het heeft dus 220 ontvangen, terwijl de voeding op 115 ingesteld stond.

Wat kan er nu zoals kapot zijn gegaan? Is alleen de voeding kapot, of juist de harde schijf, moederbord of valt hier geen zinnig woord over te zeggen en is het gewoon testen door middel van uitproberen?

tnx alvast.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2004, 18:29
Koen
Koen is offline
Sowieso je voeding. Of er ook meer beschadigt raakt hangt ervanaf of je voeding is beveiligd tegen overspanning, vermoed ik. Zowel, dan zal ie wel doorgefikt zijn en verder niks, zoniet dan kan 't zijn dat ie die overspanning ook op de rest van de apparatuur door heeft gebracht en dan is denk ik niet veel meer heel. Gewoon ff testen dus, maar als een HD bijvoorbeeld doorfikt door overspanning merk je dat vanzelf wel hoor, waarschijnlijk zie je dan wel dat ie doorgefikt is.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 18:30
Flshman
Flshman is offline
Ook een keer gehad.. "Goh, waar is dit knopje voor?" *BAM*

Geen idee wat er bij mij kapot was, het was een oude 486 die op het punt stond weggegooid te worden..
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 20:44
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Over het algemeen fikt alleen de voeding eruit.
Erzijn voedingen die zowel 230 als 115 volt aankunnen. M.a.w deze schakelen automatisch over.
Oud 12-02-2004, 20:49
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Flashman schreef op 12-02-2004 @ 19:30:
Ook een keer gehad.. "Goh, waar is dit knopje voor?" *BAM*

Geen idee wat er bij mij kapot was, het was een oude 486 die op het punt stond weggegooid te worden..
hmmm k had dat een keer perongeluk met een nieuwe pc... *bam* *snif snif* *blegh* jemig dat stinkt

bij mij was iig alleen de voeding kapot
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 01:30
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Hmmm, hoogstwaarschijnlijk ligt er dan een zekering uit..

Ik zou zeggen, koop een Tagan. Niet te duur, autovoltage, geweldig ding (als je de binnenkant ziet).. Dan kan het niet meer misgaan.
Oud 13-02-2004, 12:25
-[(Bartjee)]-
-[(Bartjee)]- is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 13-02-2004 @ 02:30:
Hmmm, hoogstwaarschijnlijk ligt er dan een zekering uit..

Ik zou zeggen, koop een Tagan. Niet te duur, autovoltage, geweldig ding (als je de binnenkant ziet).. Dan kan het niet meer misgaan.
Goed idee
Oud 13-02-2004, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 12-02-2004 @ 21:44:
Over het algemeen fikt alleen de voeding eruit.
Erzijn voedingen die zowel 230 als 115 volt aankunnen. M.a.w deze schakelen automatisch over.
Bij de meeste wat oudere voedingen zit WEL een schakelaartje hoor (klein rood ding waar 230 en 115 op staat) en als je deze dus op 115 zet schakel je een kleinere secundaire spoel (of primaire ligt er maar net aan hoe de trnasformator werkt) als bij 230 (aangezien 115 2x zo weinig omlaag getransformeert moet worden) sluit je dan toch 230 aan over deze spoel krijgt je pc dus een spanning die 2x te groot is met als gevolg waarschijnlijk een doorgebrande zekering in je voeding.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 15:05
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Die spoel zal niet kleiner zijn. Aan de primaire kant zitten drie aansluitingen, twee aan het begin en einde van de spoel, en eentje in het midden.. Met die schakelaar kan je die twee stukken dan in serie of parallel schakelen..
Oud 13-02-2004, 15:50
Utopia
Utopia is offline
Als je pecht hebt doet je moederbord ook niks meer.
Zekering doorgebrand in de voeding (zekering wisselen heeft geen zin) iig een nieuwe voeding kopen en hopen dat je systeem nog werkt.
Oud 13-02-2004, 15:54
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Utopia schreef op 13-02-2004 @ 16:50:
Als je pecht hebt doet je moederbord ook niks meer.
Zekering doorgebrand in de voeding (zekering wisselen heeft geen zin) iig een nieuwe voeding kopen en hopen dat je systeem nog werkt.
Hoezo zou een zekering wisselen geen zin hebben? Tsja, misschien is het een hassjiebassjie voeding waar geen eer aan te behalen is, maar dat moet diegene maar zelf uitzoeken..
Oud 13-02-2004, 16:46
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 13-02-2004 @ 16:05:
Die spoel zal niet kleiner zijn. Aan de primaire kant zitten drie aansluitingen, twee aan het begin en einde van de spoel, en eentje in het midden.. Met die schakelaar kan je die twee stukken dan in serie of parallel schakelen..
met een kleinere spoel bedoelde ik dan ook minder windingen maar dat was misschien niet helemaal duidelijk.

@Utopia ik zou toch echt eerste de zekering in je oude voeding verwisselen hoor, als dat niet mocht werken dan pas een nieuwe voeding aanschaffen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 17:10
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Alleen de voeding is kapot. Je zult dan ook echt een nieuwe moeten kopen, repareren is nl. duurder...

Ik raad aan er een voeding met de naam "tagan" in te zetten, vooral als je vaak van stroomnet wisselt. Dan kun je in ieder geval geen fouten maken en de voeding is nog eens goed en stil ook

En de prijs valt ook nog wel mee...
Oud 13-02-2004, 17:21
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-02-2004 @ 18:10:
Ik raad aan er een voeding met de naam "tagan" in te zetten, vooral als je vaak van stroomnet wisselt. Dan kun je in ieder geval geen fouten maken en de voeding is nog eens goed en stil ook
En de prijs valt ook nog wel mee...
Ja, en als je de binnenkant bekijkt lach je je dood.. Behalve als je 40 euro meer hebt betaald voor een antec. Zo'n antec ziet er van binnen nogal magertjes uit namelijk..
Oud 13-02-2004, 18:35
Verwijderd
tnx

ik laat die man wel een voeding kopen en die er voor hem in.

En dan maar hopen...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 11:23
ExVaal
ExVaal is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 13-02-2004 @ 16:54:
een hassjiebassjie voeding
Je bedoeld een Tagan?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 14:54
Verwijderd
oude voeding eruit, nieuwe erin (paste zo moeilijk, 2 voedingen erin )

die man blij, en ik blij

tnx!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:36
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Vaal schreef op 14-02-2004 @ 12:23:
Je bedoeld een Tagan?
Nee, zo'n no-name geval.
Reageren

Regels voor berichten