Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2004, 19:23
Bruut
Bruut is offline
Ok hier gaat ie.

Ik doe elke week zon 2x aan fitniss, en dat doe ik dan altijd vrij zwaar. ga altijd tot het uiterste met het gevolg dat ik de volgende dag altijd spierpijn heb in mn buikspieren/armen/schouders/nek enz..

is dit schadelijk? moet ik minderen?

ikzelf heb niet een zozeer moeite met die spierpijn, zie het als gezonde pijn omdat je spieren ervan groeien, maar verder heb ik er weinig verstand van! en ik vroeg me af of ik t wat rustiger aan moet doen?

bij voorbaat dank
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 19:52
v-max
v-max is offline
DIt kan zover ik weet geen kwaad. Ik train zelf 3x per week en heb ook regelmatig spierpijn. Je moet wel zorgen dat je je spieren genoeg rust geeft zodat ze kunnen herstellen van de training.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:00
chantalleke
chantalleke is offline
Het is absoluut niet slecht om spierpijn te hebben, en al helemaal niet als je er zelf geen problemen mee hebt.

Bij spierpijn weet je in ieder geval dat je goed bezig bent geweest en dat de spieren zich ontwikkelen om strakker en sterker te worden.

Ik loop erg veel hard en had ook altijd last van spierpijn, maar na ongeveer 2 jaar had ik er geen last meer van. Je spieren zijn dan voldoende ontwikkeld om de belasting die je van je spieren vraagt aan te kunnen.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:06
Divina Flor
Divina Flor is offline
Citaat:
chantalleke schreef op 18-02-2004 @ 21:00:
Ik loop erg veel hard en had ook altijd last van spierpijn, maar na ongeveer 2 jaar had ik er geen last meer van. Je spieren zijn dan voldoende ontwikkeld om de belasting die je van je spieren vraagt aan te kunnen.
zijn ze dan niet eerst overbelast en is dat dan niet slecht?
Oud 18-02-2004, 20:19
Hulk
Hulk is offline
Na fitness moet je juist spierpijn hebben . Er zitten scheurtjes in je spierweefsel en je spieren gaan extra spiermassa aanmaken zodat dat de volgende keer niet gebeurt! Daarom
moet je ook telkens zo zwaar mogelijk trainen.
Om spierpijn te verminderen en je spieren sneller te laten herstellen kun je creatine nemen.
Zoals v-max al zei. Als je spierpijn in je borstspieren hebt bijvoorbeeld moet je die pas weer gaan trainen als ze volledig hersteld zijn en je dus geen spierpijn meer hebt.

Je moet wel zorgen dat je warmloopt en rekt anders kun je wel geblesseerd raken.

Laatst gewijzigd op 18-02-2004 om 20:51.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:40
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Daster schreef op 18-02-2004 @ 21:19:
Na spierpijn moet je juist spierpijn hebben .
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 21:07
Bottler
Bottler is offline
ja, eigenlijk al wat dasler zei... maar je spieren wennen niet als je iets voor 2 jaar of langer doet hoor

Elke keer als je je spieren hard genoeg traint breken fibres in je spieren af. Die moeten dan weer herstelt worden en die worden dan herstelt wat sterker en groter zodat het lichaam het de volgende keer wel aan denkt te kunnen. Je moet zowieso 48 uur wachten voordat je dezelfde spiergroep weer gebruikt. Als je het voledig wilt laten herstellen. Soms kan het nog wel eens een dag meer zijn als je een heftige sessie hebt gehad.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 21:09
Bottler
Bottler is offline
Het is trouwens ook zeker niet schadelijk voor je
Als je traint en soms erge pijn voelt in bijvoorbeeld je benen omdat je heel lang door gaat in 1 set, dan is dit alleen omdat de lactic acid in je benen opbouwd en dan even niet weg kan. Maar al dit is alleen maar goed.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 17:35
Bodien
Bodien is offline
ik begrijp niet waarom veel mensen zeggen dat spierpijn geen kwaad kan. een beetje ok, maar elke keer is geen goed teken. je lichaam geeft niet zomaar pijn aan!! dit betekent dat je er te zwaar aan tilt en dat je niet goed opwarmt, rekt en geen cooling down doet!!

dit zijn de belangrijkste dingen die je moet doen als je goed en gezond wilt sporten!! ik doe zelf op hoog niveau karate en we leren er hoe je goed met je lichaam om moet gaan...

als ik jou was zou ik een paar kilo minder doen en dus goed opwarmen enzo, vooral het rekken is belangrijk!!

als je dit allemaal doet wordt de spierpijn vanzelf minder!!

suc6 ermee!!!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 17:39
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Dat is dus echt wel onzin met een warming up en cooling down en rekken en strekken kun je alsnog makkelijk spierpijn krijgen ligt er net aan hoe fanatiek je traint en het is volgens mij niet slecht als je maar niet 2 dagen achter mekaar zelfde spieren trainen , ookal doe ik dat zelf wel vaak
Oud 19-02-2004, 19:30
v-max
v-max is offline
Je mag de meeste spiergroepen niet vaker dan 2x per week trainen. Ik train nu 3x per week. Op maandag doe ik been en buik, op woensdag borst, triceps en schouders en op zaterdag rug biceps en buik.
Bij vrijwel alle borstoefeningen gebruik je ook je triceps, en bij de meeste rugoefningen ook je biceps, vnadaar deze combinaties. Zo geef je je spieren ook genoeg rust om te herstellen.
Ook is het belangrijk om aan cardio (uithoudingsvermogen)te doen. Door krachttraining komen er veel afvalstoffen in het bloed en cardio bevorderd je stofwilleling, waardoor deze afvalstoffen beter en sneller verwerkt kunnen worden. Bovendien blijf je er fit van.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 19:40
funkypunk
funkypunk is offline
Loopt er niet iemand rond van de sportschool? die zou moeten bekijken of je de bewegingen goed doet en let op je ademhaling.
Oud 19-02-2004, 20:37
Bottler
Bottler is offline
Citaat:
Bodien schreef op 19-02-2004 @ 18:35:
ik begrijp niet waarom veel mensen zeggen dat spierpijn geen kwaad kan. een beetje ok, maar elke keer is geen goed teken. je lichaam geeft niet zomaar pijn aan!! dit betekent dat je er te zwaar aan tilt en dat je niet goed opwarmt, rekt en geen cooling down doet!!

dit zijn de belangrijkste dingen die je moet doen als je goed en gezond wilt sporten!! ik doe zelf op hoog niveau karate en we leren er hoe je goed met je lichaam om moet gaan...

als ik jou was zou ik een paar kilo minder doen en dus goed opwarmen enzo, vooral het rekken is belangrijk!!

als je dit allemaal doet wordt de spierpijn vanzelf minder!!

suc6 ermee!!!
meid, je lult uit je nek

cheers
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 21:21
Bartje
Bartje is offline
Citaat:
Bottler schreef op 19-02-2004 @ 21:37:
meid, je lult uit je nek

cheers
Als er 1 ding voorop staat bij fitness, is het een goeie warming-up
en dat is geen gelul. Moet je weten.. lijkt me..

ook rekken voor oefeningen is zeker niet onbelangrijk, eerder hoognodig.
Oud 19-02-2004, 21:49
Bottler
Bottler is offline
u hebt gelijk bartje... maar je krijgt geen spierpijn om de reden dat je niet genoeg rekt en strekt.. Het gaat erom hoe intensief je werkt. Alleen dat bepaald of je spierpijn krijgt of niet.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 10:55
Bartje
Bartje is offline
Citaat:
Bottler schreef op 19-02-2004 @ 22:49:
u hebt gelijk bartje... maar je krijgt geen spierpijn om de reden dat je niet genoeg rekt en strekt.. Het gaat erom hoe intensief je werkt. Alleen dat bepaald of je spierpijn krijgt of niet.
en daar hebt u weer gelijk..
Oud 20-02-2004, 15:07
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Citaat:
v-max schreef op 19-02-2004 @ 20:30:
Je mag de meeste spiergroepen niet vaker dan 2x per week trainen. Ik train nu 3x per week. Op maandag doe ik been en buik, op woensdag borst, triceps en schouders en op zaterdag rug biceps en buik.
Bij vrijwel alle borstoefeningen gebruik je ook je triceps, en bij de meeste rugoefningen ook je biceps, vnadaar deze combinaties. Zo geef je je spieren ook genoeg rust om te herstellen.
Ook is het belangrijk om aan cardio (uithoudingsvermogen)te doen. Door krachttraining komen er veel afvalstoffen in het bloed en cardio bevorderd je stofwilleling, waardoor deze afvalstoffen beter en sneller verwerkt kunnen worden. Bovendien blijf je er fit van.
Opzich heb je wel gelijk maar de combinatie borst en triceps lijkt me opzich ook niet heel goed omdat je bij borst ook je triceps gebruikt kun je die dan weer minder intensief trainen.
Oud 20-02-2004, 21:22
v-max
v-max is offline
Doordat je ze dan gebruikt train je ze al voor een gedeelte mee, waardoor je minder tijd aan alleen triceps hoeft te besteden. Als je triceps ook nog op een andere dag gaat trainen bestaat ook de kans nog dat je ze te weinig rust geeft om te kunnen herstellen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 22:36
Drizzt
Drizzt is offline
Dat is natuurlijk onzin. Als je bijvoorbeeld maandag borst traint, woensdag iets anders, vrijdag triceps, dan zijn je triceps op maandag echt wel weer hersteld. Je moet er voor zorgen dat je op een 'normale' intensiteit traint, je hoeft je lichaam niet helemaal kapot te maken.

Een hierop aansluitende reactie richting de TS: het is niet goed om elke keer helemaal tot het uiterste te trainen. Wissel om de paar weken van trainingsmethode. Je kunt bijvoorbeeld 2 x 6 weken zwaar trainen en dit afwisselen met een relatief rustige periode. Als je dat niet wilt, kun je ook na elke trainingsperiode 1 of 2 weken rust nemen. Dit is zeer bevorderlijk voor de groei.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 00:01
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
^ what Drizzt said.

pijn = fijn. maar train niet twee dagen dezelfde spiergroep achter elkaar, dan wordt het spierweefsel niet hersteld tussendoor en heeft het geen zin.
het idee van (kracht)training is dat je de spieren een beetje 'kapot' maakt, waardoor het weefsel vernieuwd en versterkt wordt. geen spierpijn na sporten? dan heb je te weinig gedaan.

zorg trouwens bij het herstel voor goede voeding (proteïnen!)

Laatst gewijzigd op 21-02-2004 om 00:04.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 10:49
Bruut
Bruut is offline
ok mensen bedankt voor de reacties

wat ik me verder afvroeg is: wanneer je nou 's ochtends keihard traint, en dan savonds gaat feesten en heel veel alcohol drinkt, heeft dit dan enig effect? word je bijv. sneller dik? (ik weet dat alcohol je dik maakt, maar heeft het versterkend effect?)

bij voorbaat dank
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 11:02
Bottler
Bottler is offline
Zover ik weet word je niet dikker van alcohol als je ook fitnesst.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 11:34
Drizzt
Drizzt is offline
Je wordt, over het algemeen, dikker wanneer het aantal calorieen dat je inneemt groter is dan de hoeveelheid die je verbruikt. Standaard verbrand je al 1500 calorieen op een dag met niksdoen en daarbovenop komen nog zo'n 1000 calorieen die verbrand worden door dagelijkse activiteiten. Als je traint, verbrand je weer wat extra calorieen.

Het is dus zo dat je meer kunt eten/drinken zonder dik te worden, naarmate je meer verbrandt. Veel van wat je boven je totale verbranding inneemt, zal als vet worden opgeslagen. Echter moet je ook opletten niet te grote maaltijden te nemen, omdat de lever maar ongeveer 400 gram aan koolhydraten op kan slaan en de cellen daarnaast ook een kleine hoeveelheid. Overschrijd je dit, dan wordt de energie als vet opgeslagen.

Met alcohol moet je wel oppassen, aangezien het een hoge calorische waarde bevat. Ik meen me te herinneren dat alcohol 7 kcal per ml bevat. Dit tikt dus behoorlijk aan. Daarnaast zijn het simpele koolhydraten, welke de glucosespiegel rap doen stijgen.

Sowieso is het eigenlijk niet goed om 's avonds te gaan feesten als je 's ochtends hard getraind hebt. Je lichaam heeft rust nodig om te herstellen en dit herstel vindt voornamelijk plaats tijdens de slaap.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 12:16
dathomaz
dathomaz is offline
Alcohol drinken, ik bekijk het van 2 kanten.

1. Alcohol breekt spieren af. Een tijd geleden stonnd hier een stukje overin in de MH. Bij hoeveel biertjes of cl pure alcohol dit gebeurd, dat weet ik zo niet.
2. Maar als jij af en toe een biertje neemt en je voelt je er 'toppie/lekker' bij, waardoor je misschien wel lekkerder in je vel zit dan wanneer je geen bier drinkt. Dan denk ik dat - ik ben ervan overtuigd dat het zo is - dat je hierdoor beter kan presteren omdat je lekker in je vel zit.

Als jij elk weekend flink drinkt, dan kun je net zo goed niet trainen. Het heeft dan toch weinig of geen zin.
Maar als jij af en toe iets drinkt, dan kan dat weinig kwaad.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 12:24
dathomaz
dathomaz is offline
Citaat:
Drizzt schreef op 20-02-2004 @ 23:36:
Dat is natuurlijk onzin. Als je bijvoorbeeld maandag borst traint, woensdag iets anders, vrijdag triceps, dan zijn je triceps op maandag echt wel weer hersteld. Je moet er voor zorgen dat je op een 'normale' intensiteit traint, je hoeft je lichaam niet helemaal kapot te maken.

Maandag zijn je triceps wel weer hersteld, het is namelijk een kleine spiergroep.

Een hierop aansluitende reactie richting de TS: het is niet goed om elke keer helemaal tot het uiterste te trainen. Wissel om de paar weken van trainingsmethode. Je kunt bijvoorbeeld 2 x 6 weken zwaar trainen en dit afwisselen met een relatief rustige periode. Als je dat niet wilt, kun je ook na elke trainingsperiode 1 of 2 weken rust nemen. Dit is zeer bevorderlijk voor de groei.
Jij snapt het.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 19:49
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
dathomaz schreef op 21-02-2004 @ 13:16:
Als jij elk weekend flink drinkt, dan kun je net zo goed niet trainen. Het heeft dan toch weinig of geen zin.
Heb ik geen last van... Ik train 4 keer per week en drink minstens 20 bier in het weekend. Resultaat komt nog steeds
Oud 21-02-2004, 22:29
siegjeuh
siegjeuh is offline
doe je wel goeie cooling down? als ik dat namelijk niet doe na het fitnessen, krijg ik ook spierpijn.
Oud 21-02-2004, 23:20
funkypunk
funkypunk is offline
ik had een par dagen terug weer spierpijn en eigenlijk vond ik het wel fijn, het geeft je weer een gevoel van leven
Oud 22-02-2004, 09:37
Maarten
Maarten is offline
Je had spierpijn? Speciaal hoor
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 13:07
dathomaz
dathomaz is offline
Citaat:
Daster schreef op 21-02-2004 @ 20:49:
Heb ik geen last van... Ik train 4 keer per week en drink minstens 20 bier in het weekend. Resultaat komt nog steeds
Hoelang ben je al bezig en wat voor resultaat heb je al behaald?
Ik weet zeker, als je niet zoveel drinkt je meer resultaat behaald.
Maar goed, let me know wat voor resultaat jij behaald heb.
Heb jij ook een voedingsschema en gebruik je supplementen?

Train ze.

Mzzl DaThomaz
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 13:10
probeer
probeer is offline
spierpijn is juist het teken dat er zich (veel) meer spierweefsel ontwikkeld... en nog iets met de verzuring van de spieren? gewoon rust houde.. succes
Oud 22-02-2004, 15:50
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
dathomaz schreef op 22-02-2004 @ 14:07:
Hoelang ben je al bezig en wat voor resultaat heb je al behaald?
Ik weet zeker, als je niet zoveel drinkt je meer resultaat behaald.
Maar goed, let me know wat voor resultaat jij behaald heb.
Heb jij ook een voedingsschema en gebruik je supplementen?

Train ze.

Mzzl DaThomaz
Ik train ongeveer 5 maand. Resultaat; ik heb geen armdiktes opgemeten ofzo... maar in het begin kon ik hooguit 45 kilo bankdrukken (1 keer) en nu 65 kilo. Ik vind dat ik er ook redelijk gespierd uitzie .
Ik let niet echt op me voeding, gebruik geen supplementen maar doe wel aan hardlopen.
Oud 22-02-2004, 15:57
dathomaz
dathomaz is offline
Als je met zware gewichtentraining begint, kun je flink wat spierpijn krijgen. Vooral spierpijn in je benen kan heel vervelend zijn, je kan hierdoor echt gaan strompelen en moeite hebben met trappenlopen. Dit is iets van de eerste tijd. Hoe langer je ermee bezig bent, hoe minder het wordt. Als je tussendoor een tijdje stopt, of je voegt ineens een heel andere oefening in je trainingsschema, dan kan het weer even terugkomen. Na een week of enkele weken trainen is het dan weer op het oude niveau. Ook als je langer bezig bent, zul je nog wel eens spierpijn voelen. Je vraagt immers steeds het uiterste van je lijf. Maar het is dan zo weinig en duurt zo kort (een dag ongeveer, natuurlijk per persoon verschillend), dat het niet meer storend is.
In elk geval is spierpijn niet schadelijk. Er zijn verschillende theorieën over de oorzaak van spierpijn. Volgens de meest gangbare zijn er twee soorten: verzuringsspierpijn en spierpijn door microbeschadigingen. De verzuringsspierpijn treedt ook op als je bijvoorbeeld gaat hardlopen of fietsen terwijl je dat niet gewend bent. Er blijft melkzuur achter in je spieren en dat doet pijn. De beste manier om deze vorm van spierpijn te voorkomen is door na het trainen een sauna of hete douche te nemen. De afvalstoffen worden dan beter afgevoerd uit je spieren.

De andere vorm, spierpijn door microscheurtjes, treedt alleen op bij zware belasting en is vaak ong. 48 uur na het trainen het hevigst. De microbeschadigingen zijn een teken voor het lichaam, dat de spier niet voldoende sterk is. Het lichaam zal de spier repareren en daarna overcompenseren (sterker maken) om niet de volgende keer weer voor hetzelfde probleem te staan. Hierbij is het belangrijk dat je voldoende tijd neemt voor het herstel. Als je spierpijn over is (meestal na een dag of 3) is dat geen garantie dat het herstel afdoende heeft plaatsgevonden. Daarom moet je een spiergroep nooit vaker dan 1x per week zwaar trainen.

Misschien vind je dat eng klinken, microscheurtjes. Het is echter iets heel anders dan een gescheurde spier! In alle weefsels en organen treedt voordurend veroudering en beschadiging van lichaamscellen op. De kapotte cellen worden dan vervangen. Door de zware training zijn de spiervezels sneller versleten en aan vervanging toe. Bijkomend voordeel: het repareren kost extra energie, die wordt uit je voeding gehaald. Zo verlies je sneller vet, zelfs wanneer je na de krachttraining gewoon stilzit. Dit effect duurt dagen. Wel heel belangrijk is dat je voldoende bouwstoffen voor de reparatiewerkzaamheden binnenkrijgt in de vorm van eiwitten. Eet je niet goed genoeg, dan raak je op een gegeven moment overtraind, te herkennen aan vermoeidheid en krachtsverlies. Maar met voldoende en gezonde voeding en een goed trainingsschema zal je dat niet overkomen.

BRON: http://www.slank-en-sterk.nl/
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten