Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2004, 23:51
Eend
Eend is offline
Dat vroeg ik me dus af he? Het zijn neppillen, maar de apotheker moet wel weten dat t neppillen zijn. Dus zetten artsen iets op t receptje of wat?

Hoe kun je de pillen zelf persoonlijk herkennen? Staat er een tekentje op t doosje of zo?
Oud 18-02-2004, 01:35
Auntie M
Auntie M is offline
Placebo's zullen wel evenals een echt medicijn bepaalde namen hebben. Ik weet niet hoe hij het doet maar mijn apotheker weet dus volgens mij echt alles uit z'n hoofd, de werkzaamheid van een medicijn, of het samengaat met andere medicijnen etc. Een placebo zal hij dus ongetwijfeld ook herkennen aan de samenstelling.
Voor een gebruiker zal een placebo denk ik niet te herkennen zijn anders gaat het placebo-effect natuurlijk verloren.
Ik bedoel zou jij een medicijn innemen als je weet dat het een loos medicijn is?
Oud 18-02-2004, 06:12
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 18-02-2004 @ 00:51:
Dat vroeg ik me dus af he? Het zijn neppillen, maar de apotheker moet wel weten dat t neppillen zijn. Dus zetten artsen iets op t receptje of wat?

Hoe kun je de pillen zelf persoonlijk herkennen? Staat er een tekentje op t doosje of zo?
kun je niet herkennen, alleen als t geen werking heeft, of je toevallig iemand kent die t herkent.verder staat er op zo'n recept de werkzame stof in t latijns, ze zullen denk ik de stof dat niks doet ook een naam gegeven hebben en dat gewoon omschrijven,apotheker doet net als normaal ff een blik in de computerscherm werpen en dingen opzoeken en dan krijg je t mee, je weet natuurlijk niet dat t een placebo is, ze hebben t niet voor niks uitgevonden
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 07:05
Mira Dos Santos
Mira Dos Santos is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 18-02-2004 @ 07:12:
kun je niet herkennen, alleen als t geen werking heeft, of je toevallig iemand kent die t herkent.verder staat er op zo'n recept de werkzame stof in t latijns, ze zullen denk ik de stof dat niks doet ook een naam gegeven hebben en dat gewoon omschrijven,apotheker doet net als normaal ff een blik in de computerscherm werpen en dingen opzoeken en dan krijg je t mee, je weet natuurlijk niet dat t een placebo is, ze hebben t niet voor niks uitgevonden
latijn

Maar je kunt ze niet herkennen, anders zouden ze ze ook niet hoeven te maken. En als een medicijn niet werkt, hoeft het ook geen placebo te zijn.
Oud 18-02-2004, 08:33
Maarten
Maarten is offline
Placebo is qua vorm en uiterlijk hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 09:36
Qimm
Qimm is offline
placebo's mogen niet meer sinds er de regel is dat alle medicatie een bijsluiter moet hebben. En in de bijsluiter van de placebo zou dan moeten staan dattie nep is... daar gaat het hele placebo idee
Oud 18-02-2004, 11:25
MieX
MieX is offline
Voor zover ik weet worden placebo's alleen nog maar gebruikt bij onderzoek naar nieuwe medicijnen om het placebo effect van het nieuwe medicijn te bekijken, verder worden ze niet gebruikt en ik heb ook nog nooit gehoord van een placebo die ook een stofnaam heeft.. (er zit geen werkzame stof in, dus zal er ook geen naam op staan)
Oud 18-02-2004, 12:35
Verwijderd
Ik kan me niet voorstellen dat artsen nu nog placebo's voorschrijven.. maar als dat vroeger wel werd gedaan, vraag ik me ook wel af hoe dat dan ging. Ik zal het eens navragen.
Nu hebben de meeste patiënten zelf ook de mogelijkheid om dingen op te zoeken over medicijnen, dus zou het wel opvallen als er iets anders op het recept zou staan. Ik denk dat dit vroeger anders was.. dat de patiënt helemaal niet zo precies kon achterhalen wat ie nu eigenlijk binnen kreeg.

Maar wanneer je meedoet aan een dubbelblind onderzoek, dan zou je dus wel een placebo kunnen krijgen ipv het medicijn. Dan weet zowel de patiënt als de arts niet welke van de 2 je krijgt. Maar daar word je dan vantevoren over ingelicht natuurlijk, je kunt dan ook zelf kiezen of je aan dat onderzoek meedoet of niet.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 12:43
igfy
igfy is offline
euh.. nouja ze kunnen het nog wel voorschrijven, maar volgens mij is het verplicht dat ze de werkzame stof in de bijsluiter zetten oid. En nouja, dan kun je dus altijd opzoeken of je een placebo hebt of niet aan de medicijnnaam. Volgens mij is dat namelijk verplicht omdat het anders niet ethisch is geloof ik.
Oud 18-02-2004, 12:43
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Vroeger gaf de apotheker de pillen nog gewoon zonder bijsluiter mee, en je kon op je doosje placebo's gewoon een neppe latijnse naam zetten als bijv. "grote onzin" of "geheimzinnige werking". Of een P of een F na de naam, zodat je weet wat het betekent. Soort van geheim van de smit ofzo. Zelfde ging vroeger voor de recepten die de apotheker binnen kreeg.

Maar al kon je latijn, dan nog zou je het handschrift van de dokter niet kunnen lezen
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 14:58
Verwijderd
Gelukkig zijn huisartsen altijd creatief in het voorschrijven van medicijnen, er zijn voldoende medicijnen zoals zakke pijnstillers die geen donder doen maar voor de gebruiker wel het beoogde placebo-effect hebben
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:39
Verwijderd
Ik heb het nog ff nagevraagd en het zou bijv. nog weleens aan kinderen gegeven kunnen worden. Dan weet je als ouders natuurlijk wel gewoon wat het is. Op het recept staat dan de naam van de kleur(stof) of iets wat met de smaak te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:55
Verwijderd
Het lijkt mij dat iemand die een placebo voorgeschreven krijgt, zelf niet op makkelijke manier erachter kan komen dat hij een neppil krijgt, anders zou het effect wel heel makkelijk teniet te doen zijn. De arts zal het wel weten uit zijn eigen administratie enz. maar het lijkt me stug dat het voor cliënten kenbaar is.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 21:53
marloesie
marloesie is offline
placebo's worden bijna alleen gebruikt om onderzoeken mee te doen. als er een nieuw medicijn is, geven ze bijv. 100 mensen een placebo, en 100 mensen het echte medicijn. je kan zo de verschillen zien, en het is heel interresant dat zo'n 15% van de "placebo-mensen" minder last heeft van klachten, het psychische effect. je herkent er niets anders aan, want hij ziet er precies zo uit als elk ander medicijn, maar een dokter mag je niet zomaar een placebo voorschijven en dat gebeurt geloof k ok niet, groetjes marloes
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 15:06
sicilion
sicilion is offline
plassebo's worden nu nog steeds gebruikt! niet alleen bij onderzoeken! vaak ook om mensen te laten afkicken van een stof! bij mijn vader in de apotheek is het de laatste tijd veel gebruikt om mensen fysiek te laten afkicken van slaappillen, maar kzal is vragen hoe ze te herkennen zijn! kweet het niet precies

Regels voor berichten