Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2004, 20:12
duifeltje
duifeltje is offline
Wie weet er of cavia's ook handel/fok-producten zijn als ze uit een dierenwinkel komen. Ik heb namelijk zooo'n scheet gezien maar wil wel even weten of het wel zo'n goed idee is om een dierenwinkel-cavia te kopen.
(en ga nou niet beginnen over het feit dat je niet alleen op uiterlijk af mag gaan en dat ik er snel op uitgekeken zal zijn, wij hebben al een caaf en die heeft een vriendje nodig! )
Oud 12-04-2004, 20:33
wiebenik
wiebenik is offline
Ik en mijn hebben zus hebben tot nu toe geen problemen met onze cavia's gehad en vroeger hadden we ook een cavia die heel oud geworden is. Allemaal komen ze uit de dierenwinkel.

Je moet er wel goed op letten (als het een vrouwtje is) dat ze niet met mannetjes samen in een hok zit of (als dat wel het geval is) ze niet ouder dan 4 á 5 weken is. Anders heb je namelijk een grote kans op een verrassing na een paar maandjes. Tenzij dat voor jou geen probleem is.
Oud 12-04-2004, 20:43
duifeltje
duifeltje is offline
hmm, misschien zijn ze wel heel oud geworden maar ik bedoel meer, of de moeder niet misbruikt is als baby-machine.
Oud 12-04-2004, 21:23
Bleater
Bleater is offline
Die uit de dierenwinkel worden naar mijn weten, gewoon gefokt. Of het kan van een nestje van een particuliern zijn die ze daar heeft gebracht..
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 21:30
TechXP
TechXP is offline
Het zijn meestal gewoon fokproducten

Als je er een wilt nemen, dan moet je naar een opvang gaan, dat is iig beter.
Oud 12-04-2004, 21:44
wiebenik
wiebenik is offline
ja, het nadeel van de dierenwinkel is dat je niks weet van de herkomst.
Het kan zijn dat het beestje gewoon uit een nestje bij iemand thuis komt, maar het kan inderdaad ook zo zijn dat ze gefokt zijn.

Je kan natuurlijk vragen waar ze vandaan komen, maarja je weet nooit of je een eerlijk antwoord krijgt, want ze gaan het natuurlijk niet zeggen als het beestje bij zo'n fokfabriek vandaan komt.
Oud 12-04-2004, 21:48
wiebenik
wiebenik is offline
Waarom vind je het eigenlijk zo belangrijk?
Ik kan me voorstellen dat je wilt dat het beestje gezond is enzo, maar dieren die bij een slechte fokkerij vandaan komen verdienen toch ook wel een eerlijke kans?
Denk jij daar anders over? Zoja dan ben ik wel nieuwsgierig waarom
Oud 13-04-2004, 14:46
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
wiebenik schreef op 12-04-2004 @ 22:48 :
Waarom vind je het eigenlijk zo belangrijk?
Ik kan me voorstellen dat je wilt dat het beestje gezond is enzo, maar dieren die bij een slechte fokkerij vandaan komen verdienen toch ook wel een eerlijke kans?
Denk jij daar anders over? Zoja dan ben ik wel nieuwsgierig waarom
Als je een baby-machine-cavia koopt, verdient degene die die babymachine-cavia's verkoopt er wat aan. Hij/zij wordt dan gemotiveerd verder te gaan.
Als niemand meer zo'n cavia koopt, zal dat fokken waarschijnlijk ophouden.

@TechXp: ja, 'k heb al naar een opvang gezocht en wil wel heel graag zo'n cavia maar de meesten zitten niet bij mij in de buurt en ik kan mn ouders niet overhalen om van culmborg naar ermelo te rijden voor een cavia.
Oud 13-04-2004, 15:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is er bij jou in de buurt niet een kinderboerderij? Daar kan je vaak ook kleine knaagdieren kopen. Wij hebben onze cavia ook via de kinderboerderij en ik heb mijn muizen daar ook vandaan.
Oud 13-04-2004, 15:50
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 13-04-2004 @ 15:46 :
@TechXp: ja, 'k heb al naar een opvang gezocht en wil wel heel graag zo'n cavia maar de meesten zitten niet bij mij in de buurt en ik kan mn ouders niet overhalen om van culmborg naar ermelo te rijden voor een cavia.
Vraag anders bij je lokale dierenambulance/bescherming afdeling. Deze krijgen vaak ook allerlei dieren ter opvang.

En misschien bij de kinderboerderij, daar laten ze de dieren ook altijd jongen krijgen om publiek te trekken met de lente, om ze later naar de slacht te brengen of gewoon te verkopen aan (brood)fokkers. Misschien dat je er daar nog 1 of 2 cavia's kan redden.
Oud 13-04-2004, 16:56
duifeltje
duifeltje is offline
hee, das een goed idee! de kinderboerderij, daar heeft mn zus ook een keer een konijn gekocht. Alleen denk ik niet dat de kinderboerderij bij ons zo slecht is met die dieren, ze zitten namelijk ook in een super-ren enzoo. Ik zal het eens vragen.
Oud 13-04-2004, 17:17
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 13-04-2004 @ 17:56 :
hee, das een goed idee! de kinderboerderij, daar heeft mn zus ook een keer een konijn gekocht. Alleen denk ik niet dat de kinderboerderij bij ons zo slecht is met die dieren, ze zitten namelijk ook in een super-ren enzoo. Ik zal het eens vragen.
Over wat er mis is met kinderboerderijen kan je hier vinden:
http://www.zorgvoordieren.nl
Oud 13-04-2004, 19:22
Bast
Bast is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-04-2004 @ 16:16 :
Is er bij jou in de buurt niet een kinderboerderij? Daar kan je vaak ook kleine knaagdieren kopen. Wij hebben onze cavia ook via de kinderboerderij en ik heb mijn muizen daar ook vandaan.
rofl! en raad eens waar de meeste kinderboerderijen hun dieren vandaan halen ;-) broodfok
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 22:28
wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 13-04-2004 @ 15:46 :
Als je een baby-machine-cavia koopt, verdient degene die die babymachine-cavia's verkoopt er wat aan. Hij/zij wordt dan gemotiveerd verder te gaan.
Als niemand meer zo'n cavia koopt, zal dat fokken waarschijnlijk ophouden
Maar als die cavia's in de dierenwinkel zitten hebben die fokkers volgens mij dat geld al verdiend, omdat ze aan de dierenwinkel verkocht zijn... Stomme fokkers, je hebt gelijk hoor, zo steun je ze wel. Maarja als de ene dierenwinkel ze niet niet meer koopt omdat ze de cavia's niet kunnen verkopen proberen ze het wel bij een andere Arme diertjes, ik ben altijd maar blij als een dier goed terecht komt.
Oud 14-04-2004, 15:57
wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
faen schreef op 14-04-2004 @ 15:04 :
omg wat zijn jullie dom! Je houdt er echt geen geld aan over als je de verzorging ervan aftrekt! Een dierenwinkel neemt een cavia aan voor 4,75 euro. Dit is veel zeg Ook moet je geluk hebben dat die cavia's zoveel renruimte hebben. De kinderboerderij die ik ken verzorgt die cavia's enorm slecht ! En ik verkoop zelf ook mijn cavia's aan de dierenwinkel en af en toe (maar niet vaak) aan mensen. Mijn cavia's hebben trouwens wél veel renruimte.
We hadden het over de "fokfabrieken" Dus de fokkers die NIET goed voor hun dieren zorgen, ok? Dus je hoeft je niet aangesproken te voelen.
En ik zei ook niet dat de fokker VEEL aan zo'n cavia verdiende!

Lees eerste het hele topic aub, voordat je ons DOM gaat noemen...
Oud 14-04-2004, 16:28
faan
faan is offline
Citaat:
wiebenik schreef op 14-04-2004 @ 16:57 :
.
Nee, ik las het verkeerd. Ik heb trouwens nog nooit van een broodfokker gehoord bij cavia's. Gelukkig maar.
Ik voelde me trouwens niet aangesproken.. dat maakte jij er weer van Ik prees mezelf alleen.
Oud 14-04-2004, 18:12
Verwijderd
ik heb alleen ervaring met konijnen, die haal ik liever bij de fokker vandaan. En dan het liefste bij een hobby-fokker.
Ik heb 2 konijnen bij de fokker vandaan, die waren zindelijk en wist ik het geslacht van.
Bij de dierenwinkel was dit niet zo.
Maar dit gaat overr konijnen niet over cavia's
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 21:27
wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
faen schreef op 14-04-2004 @ 17:28 :
Nee, ik las het verkeerd. Ik heb trouwens nog nooit van een broodfokker gehoord bij cavia's. Gelukkig maar.
Ik voelde me trouwens niet aangesproken.. dat maakte jij er weer van Ik prees mezelf alleen.
Ok
Oud 15-04-2004, 10:29
Eend
Eend is offline
Ik heb een ex-dierenspeciaalzaak patiënt Haar ouders kwamen allebij uit een dierenspeciaalzaak. Ondanks dat ze een hele vage vacht heeft (kruising borstel en gladhaar = halflangharige cavia, die heel dik lijkt, maar maak m maar es nat )

Haar ouders zijn heel oud geworden en hebben nooit gebreken gehad. verder heb ik een dierenspeciaalzaakpatiënt die zelf iets aan haar hart/longen heeft waar ik al heel wat geld aan uitgestoken heb. Maarja, als ik m niet gekocht had, had niemand m gekocht en was ie nu dood geweest. Wie wilt er nou een zieke cavia?!

Maargoed, ik zou gewoon ff bij mensen in de buurt nachecken welke dierenwinkel/speciaalzaak het beste is qua knaagdieren.
Oud 15-04-2004, 12:23
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Het is al gezegd, maar als je een caafje uit een dierenwinkel koopt, weet je nooit waar hij vandaan komt, en of zijn ouders gezond zijn en oud zijn/zullen worden. Er zijn gevallen bekend waarbij de eigenaars ontzettend veel geld in dierenartsen hebben gestoken omdat hun dierenspeciaalzaak-caafje helemaal niet gezond bleek te zijn. Wat doe je dan? Het caafje houden natuurlijk, maar je zit dan toch met die torenhoge dierenartskosten... Áls je een caafje koopt, let er dan vooral op dat het neusje bol is, en niet spits, want dat duidt op inteelt en heb ik al héél vaak gezien bij dierenwinkels/dierenspeciaalzaken. De kans dat deze caafjes ziek worden of een afwijking hebben is altijd groter. Ook moet je letten op de oogjes, dat deze mooi rond zijn en niet teveel 'op' het koppie liggen. Verder moet je áltijd het geslacht controleren!!! Dit is echt belangrijk, want het gebeurd vaak dat ze een caafje van het verkeerde geslacht meegeven.

Een optie waar je ook over zou kunnen denken, is een hobby-fokker. Deze gaan meestal heel goed met hun dieren om, hun dieren zijn geen inteelt-dieren en ze fokken bewust op karakter en goede eigenschappen. Zo weet je waar je dier vandaan komt, en dat er aan de ouders niks mankeert, dat je geen inteelt diertje hebt. Vaak kan je de ouders ook zien. Er zijn heel veel van deze fokkers, kijk maar eens op cavia.pagina.nl. Natuurlijk kan zo'n dier net zo goed ziek worden, maar de kans is kleiner.

Verder is de opvang natuurlijk ook een optie. Heb je geen dierenasiel in de buurt waar ze ook caafjes opvangen? Nadeel is dat je ook hier niet weet waar het caafje vandaan komt en of het wel gezond is. Maargoed, ook deze dieren verdienen natuurlijk een goed tehuis!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 20:29
sexylexy
sexylexy is offline
Het best is denk ik om een cavia te kopen bij een nestje ofzo, want anders worden ze idd als fok machine gebruikt, en als je die baby-cavias koopt, en dat goed loopt bij de dierenwinkel , gaan ze verder en blijven er baby-machines bestaan.
Oud 16-04-2004, 20:55
duifeltje
duifeltje is offline
We gaan morgen naar de rattendag, daar komen ook andere opvang-centra, misschien hebben ze een leuke cavia-meneer?
Oud 16-04-2004, 22:11
faan
faan is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 16-04-2004 @ 21:29 :
Het best is denk ik om een cavia te kopen bij een nestje ofzo, want anders worden ze idd als fok machine gebruikt, en als je die baby-cavias koopt, en dat goed loopt bij de dierenwinkel , gaan ze verder en blijven er baby-machines bestaan.
lol normaal gesproken komt iedere cavia uit een nestje ?
Oud 18-04-2004, 12:34
AngelLena
AngelLena is offline
Het kan prima als je je maar goed laat informeren over hoe een cavia eruit dient te zien als hij gezond is. Dus geen diaree, geen wonden of krasjes, geen huidschilfers, schone glanzende vacht, heldere oogjes etc etc.

Is een cavia lichtelijk misvormd of heeft hij iets op of aan zijn lijfje zitten wat er niet hoort, niet kopen, dat gaat je meer geld kosten dan je lief is. Probeer ook de winkeliers zoveel mogelijk aan de tand te voelen over het beestje. Ik heb zelf 2 jar in een dierenspeciaalzaak gewerkt waar ik ook regelmatig konijnen en cavia's en andere diertjes verkocht. Ik weigerde ze te verkopen als ze niet helemaal goed waren, dan werden ze ook meteen appart gezet om evt besmetting te voorkomen bij bv schurft.

Het viel mij in die jaren op dat veel mensen die een diertje zochten gewoonweg niet keken naar de gezondheid van het diertje wat ze op het oog hadden. Was simpelweg: ik wil die, vang hem maar. Nou zo simpel werkte dat bij ons dus niet. Bij ons was de procedure als volgt:

- Klant vraagt om diertje
- Collega vragen om kassadienst over te nemen
- Klant wijst aan welke
- Klant uitgebreid info verschaffen over verzorging en gezondheid
- Diertje uit hok halen en grondig inspecteren op ziektes of aandoeningen (gebeurde sowieso elke dag bij ons, maar voor verkoop altijd nogmaals extra)
- Bij goedkeuring winkelier diertje overhandigen aan klant en vertellen over juiste manier van vasthouden en tam maken voor zover het dier dit nog niet is
- Klant uitleg geven over karakter van het dier in kwestie
- Klant informatie verschaffen over hoe te zien dat het dier gezond is en zelf laten bekijken
- Ook dieren in het verblijf laten bekijken voor zekerheid dat het dier niet uit een verblijf komt waar een ziekte heerst
- Klant meenemen op rondje door de zaak voor geschikt voedsel, speeltjes en verblijven en evt boeken voor beginnende dierenhouders
- Klant beslist altijd zelf!!!
- Bij twijfel second opinion collega
- Diertje kan altijd geruild worden tegen een ander binnen 3 weken als zich alsnog problemen voordoen die we niet hebben voorzien

Zo ging het bij ons met elk dier, of het nou een muis was of een leguaan of alles er tussenin. Dit houdt in dat je al snel een half uur bezig bent met een klant voordat je daadwerkelijk het dier verkoopt. Als jij als klant een dierenzaak binneloopt, je wijst een dier aan, winkelier twijfelt niet, pakt een doosje en doet dier erin, dan zou ik het bij voorbaat al niet vertrouwen. Winkeliers dienen deze informatie uit zichzelf te geven tenzij ze weten dat jij een dierenhouder bent in gevorderde staat om het zo maar te noemen en weet hoe alles werkt. Maar dan nog vervallen niet alle punten. De gezondheidsonderzoeken blijven altijd.

Geeft een winkelier deze info niet uit zichzelf, dan wel ernaar vragen en laat je van te voren al goed informeren over alles zodat je ook weet wanneer de winkelier een fout maakt. In dat geval heeft de winkelier weinig verstand van zaken en hoe schetig het beestje dan ook is, ik zou em niet nemen.

Dat zijn de adviezen die ik je meegeef. Veel meer kan je niet doen, uiteindelijk weten jij en de winkelier ook niet hoe het beestje erbij loopt over 3 weken als er op het oog niets mis was toen je het kocht. Maar die mogelijkheid is natuurlijk wel zoveel mogelijk uit te sluiten.
Oud 18-04-2004, 13:55
duifeltje
duifeltje is offline
tsjah, dat vind ik dus ook zo raar, dat mensen zomaar zo'n beessie kopen.
De hamster van een vriendin van mij was pas doodgegaan en de volgende dag kocht ze al een nieuw, dat ging zo: " aah, die is lief" (ik: " wat zit hij raar te schokken, hij lijkt niet helemaal in orde") winkelier " deze dan maar *doet in doosje* en geen sla geven, maar dat weet je misschien al" . schrijf hier je naam even op (dat snapte ik ook niet helemaal) oke daaag. Niet dat zo'n winkel geen gezonde beesten kan verkopen maar als je in een dierenwinkel werkt hoor je toch echt wel te weten dat veel klanten niet weten waar ze aan beginnen. (gelukkig is die vriendin van mij heel goed met dr hamstertje hoor.)

maargoed, misschien moet ik voor de grap eens geen testen hoeveel verstand de gmiddelde dieren-verkoper nou van dieren heeft.

(was ook zo raar, ik kom met een vriendin de winkel binnelopen om STIEKEM een rat te kopen, (was 9) en we kregen er zo 1 mee........, als die vrouw toen wat beter had geinformeerd had die rat het heeel wat beter gehad!)
Oud 21-04-2004, 07:00
honnepon
honnepon is offline
Bij ons zijn alle cavia's tot nu toe uit de dierenwinkel gekomen en dat zijn er al heel wat. En tja de ene werd 9 jaar oud en de ander haalde de 2 nog niet eens. Ik denk dat het moeilijk te zeggen is.

Maar let wel op!!
Ik vroeg een keer om een vrouwtje in de winkel omdat het andere vrouwtje bij ons zo alleen was en toen kreeg ik een mannetje mee!! Ze had nog gekeken maar blijkbaar weten wist ze het verschil niet zo goed..
En ik maar denken wat word die ene cavia toch vet. En toen ben ik er maar mee naar de dierenarts gegaan en toen bleek ze zwanger te zijn. Helaas overleed ze aan zwangerschapsvergiftiging...
Oud 21-04-2004, 12:43
duifeltje
duifeltje is offline
jeetje, das wel erg zeg! zelfs ik kan het geslacht van een cavia bepalen. Zo iemand zou naar mijn idee meteen ontslagen moeten worden!
maargoed, 'k ben nu bij het asiel in utrecht aan't kijken, (site) misschien dat daar nog eentje zit.
Oud 21-04-2004, 12:51
wiebenik
wiebenik is offline
Ik wil er graag ook nog een cavia bij (dat lijkt me leuker voor punky) maarja dan moet ik weer een nieuwe kooi kopen denk ik, want ik denk dat de kooi die ik nu heb te klein is voor twee cavia's.
Helaas heb ik het niet zo breed op dit moment en twee kooien in mijn kamer wordt ook wel erg krap.

Heeft iemand hier twee cavia's die samen in een kooi zitten en zoja hoe groot is die kooi?
Oud 21-04-2004, 14:19
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 21-04-2004 @ 13:43 :
jeetje, das wel erg zeg! zelfs ik kan het geslacht van een cavia bepalen. Zo iemand zou naar mijn idee meteen ontslagen moeten worden!
maargoed, 'k ben nu bij het asiel in utrecht aan't kijken, (site) misschien dat daar nog eentje zit.
Bij erg jonge cavia's is het moeilijk te bepalen is mijn ervaring. Als ze wat ouder zijn is het simpel, maar met cavia's die nog geen maand/2 maand oud zijn is het nog niet zo makkelijk. Vergist je heel makkelijk dan.
Oud 21-04-2004, 17:28
faan
faan is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-04-2004 @ 15:19 :
Bij erg jonge cavia's is het moeilijk te bepalen is mijn ervaring. Als ze wat ouder zijn is het simpel, maar met cavia's die nog geen maand/2 maand oud zijn is het nog niet zo makkelijk. Vergist je heel makkelijk dan.
Ja het is niet simpel.. maar ik merk altijd wel na 4 weken wie een mannetje is en wie niet. En wat je zei over 2 maanden vind ik wel erg lang.. het is dan heel duidelijk aan het gedrag te zien wat het is (als het tenminste bij andere cavia's zit). Dus een fokker zou van te voren al moeten weten (en dat dan aan de dierenwinkel doorgeven) wat het diertje voor geslacht heeft..

Off-topic:
Ik heb ook iets grappigs gemerkt (nu ik meer aan mensen zelf wil verkopen). Laatst kwam er een vrouw naar mijn cavia's kijken en het eerste wat ze zei was: Ik wist niet dat cavia's zo groot werden.
Ik dacht toen echt van'- OMG zij wil een dier kopen en ze weet niet eens hoe het uitziet -. Ze zei dat ze niet veel plaats had (dus ik had al ingedachten dat ze een of ander hamsterhok thuis had). Ze zou later terugkomen met haar zoontje.. maar ze is niet opkomen dagen.. aso vrouwtje wat ze was (ook al leek ze aardig en redelijk). Naast haar zijn ook twee bellers niet op komen dagen Waar liggen de principes in deze tijd?!?

Laatst gewijzigd op 21-04-2004 om 17:39.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 12:35
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
wiebenik schreef op 21-04-2004 @ 13:51 :
Ik wil er graag ook nog een cavia bij (dat lijkt me leuker voor punky) maarja dan moet ik weer een nieuwe kooi kopen denk ik, want ik denk dat de kooi die ik nu heb te klein is voor twee cavia's.
Helaas heb ik het niet zo breed op dit moment en twee kooien in mijn kamer wordt ook wel erg krap.

Heeft iemand hier twee cavia's die samen in een kooi zitten en zoja hoe groot is die kooi?
Ik heb twee cavia's en een kooi van 1.00 bij 0.60 meter. Binnenkort krijgen ze een grotere kooi in de vorm van een verbouwde papegaaienkooi met drie plateaus. En heeeel misschien nog wel een derde caafje, maar misschien ook niet en laat ik deze twee wel lekker de ruimte... 1.00 bij 0.50 is toch wel het minimum voor twee cavia's om nog een beetje door de kooi te kunnen rennen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 12:51
duifeltje
duifeltje is offline
Onze cavia heeft eigenlijk geen binnenkooi. Hij zit bijna altijd buiten, behalve met vorst, dan gaat hij naar binnen. De ren is ong 3 bij 3 meter ofzo. (of meer, weet het niet)(lijkt me wel groot genoeg ) maar Avalon_Mae, vinden cavia's het prettig om hoog te zitten? Dan lijkt het me wel leuk om nog een ton ofzo in de ren te zetten.
Oud 22-04-2004, 12:59
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Volgens mij vinden ze het wel leuk om een beetje uitzicht te hebben, vanuit een platformpje ofzo. Bij mij is de de papegaaienkooi meer omdat die groter is als mijn huidige kooi, maar ik denk dat ze zich prima zullen vermaken Ik weet niet wat je precies bedoelt met een ton?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 13:32
duifeltje
duifeltje is offline
met een ton bedoel ik gewoon een grote ronde plastic bak (eigenlijk een grote plantenbak). Even een trappetje maken en een gat erin. klaaar
Oud 22-04-2004, 18:01
wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 22-04-2004 @ 13:35 :
Ik heb twee cavia's en een kooi van 1.00 bij 0.60 meter. Binnenkort krijgen ze een grotere kooi in de vorm van een verbouwde papegaaienkooi met drie plateaus. En heeeel misschien nog wel een derde caafje, maar misschien ook niet en laat ik deze twee wel lekker de ruimte... 1.00 bij 0.50 is toch wel het minimum voor twee cavia's om nog een beetje door de kooi te kunnen rennen.
Dan zal het voorlopig niet gaan, want ik heb een kooi van 60 bij 40 , maakt het nog uit of ik ze veel buiten de kooi laat rennen, kan het dan wel? Punky laat ik ook altijd veel rennen.
Oud 22-04-2004, 19:12
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
wiebenik schreef op 22-04-2004 @ 19:01 :
Dan zal het voorlopig niet gaan, want ik heb een kooi van 60 bij 40 , maakt het nog uit of ik ze veel buiten de kooi laat rennen, kan het dan wel? Punky laat ik ook altijd veel rennen.
Nee, 60 bij 40 is voor één cavia al heel krap, laat staan voor twee. Dan kunnen ze hun kont niet keren, en de kans op ruzie is dan ook heel groot. Als ik één cavia had en een hok van 60 bij 40 zou ik al na gaan denken over een groter hok... Ik zou me niet prettig voelen als ik een uur of vier achter elkaar (en dit is weinig, zelfs als je hem er vaak uithaalt) in een zo krappe ruimte zou moeten zijn...

Laatst gewijzigd op 22-04-2004 om 19:34.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 19:41
wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 22-04-2004 @ 20:12 :
Nee, 60 bij 40 is voor één cavia al heel krap, laat staan voor twee. Dan kunnen ze hun kont niet keren, en de kans op ruzie is dan ook heel groot. Als ik één cavia had en een hok van 60 bij 40 zou ik al na gaan denken over een groter hok... Ik zou me niet prettig voelen als ik een uur of vier achter elkaar (en dit is weinig, zelfs als je hem er vaak uithaalt) in een zo krappe ruimte zou moeten zijn...
60 bij 40 is echt niet te klein voor 1 cavia hoor...
Maar inderdaad voor twee cavia's is het toch wel te klein, dus dat wordt sparen voor een groter hok
Oud 22-04-2004, 19:48
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Ieder zijn mening Ik vind dat wel te klein... Ik heb liever dat mijn cavia's lekker de ruimte hebben, ook als ze in hun hok zijn. Voor één cavia wordt meestal 80 x 50 (45?) aangeraden, en voor twee 100 x 50. Dus vandaar. Ik denk dan liever meer ruimte dan minder! Je hebt vast het beste met je cavia's voor, dat geloof ik best. Maar sparen voor een groter hok is sowieso geen overbodige luxe Misschien eens op marktplaats of andere tweedehands sites kijken? Soms zie je daar ook grote hokken tussen staan voor niet al te veel geld...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 20:45
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Kijk hier eens, Wiebenik:
http://www.marktplaats.nl/markt/dier...naagdieren.htm

12,50 euro voor zo'n kooi is niet duur! Ik zou niet twijfelen maar doen, tenminste, als je niet helemáál aan de andere kant van Nederland woont...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 20:54
duifeltje
duifeltje is offline
http://www.marktplaats.nl/markt/dier...4.htm?oudei=45

(als we toch bezig zijn )

http://www.marktplaats.nl/markt/dier...9.htm?oudei=90
Oud 22-04-2004, 21:10
fib
fib is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 12-04-2004 @ 21:12 :
Wie weet er of cavia's ook handel/fok-producten zijn als ze uit een dierenwinkel komen. Ik heb namelijk zooo'n scheet gezien maar wil wel even weten of het wel zo'n goed idee is om een dierenwinkel-cavia te kopen.
(en ga nou niet beginnen over het feit dat je niet alleen op uiterlijk af mag gaan en dat ik er snel op uitgekeken zal zijn, wij hebben al een caaf en die heeft een vriendje nodig! )
aah, doe me een plezier. Haal een cavia uit een asiel of opvangcentrum. Daar zitten heel veel cavia's te wachten op een 2e kans.
Oud 22-04-2004, 21:25
wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 22-04-2004 @ 21:45 :
Kijk hier eens, Wiebenik:
http://www.marktplaats.nl/markt/dier...naagdieren.htm

12,50 euro voor zo'n kooi is niet duur! Ik zou niet twijfelen maar doen, tenminste, als je niet helemáál aan de andere kant van Nederland woont...
Haha, super! Maar dan heb ik weer een vraag : Het is een traliekooi, maar komt daar dan niet veel troep om te liggen?
Ik heb nu namelijk zo'n dichte kooi, dat geeft geen troep (op een enkel plukje hooi na die ik er zelf naast gooi )
Oud 22-04-2004, 21:29
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Ja dat is inderdaad wel een nadeel... Ik heb dat nu ook, maar met mijn papegaaienkooi ga ik er plexiglas omheen maken. In ieder geval, aan de voorkant helemaal, en aan de zijkanten bij elk plateau een centimeter of acht... Het is namelijk vrij prijzig.

Maar volgens mij bestaan er niet veel grote kooien die helemaal dicht zijn. Ik heb ze iig nog nooit gezien (dat wil ook niet alles zeggen, maar de kans dat je er één vindt is dan wel erg klein)
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 21:32
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Ik zou als ik jou was, en ik wilde de kooi, wel snel reageren door even te bellen. Ik denk namelijk dat deze kooi heel snel weg is voor zo'n prijsje, en als je als eerste belt weet je zeker dat je hem hebt...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 21:34
wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 22-04-2004 @ 22:29 :
Ja dat is inderdaad wel een nadeel... Ik heb dat nu ook, maar met mijn papegaaienkooi ga ik er plexiglas omheen maken. In ieder geval, aan de voorkant helemaal, en aan de zijkanten bij elk plateau een centimeter of acht... Het is namelijk vrij prijzig.

Maar volgens mij bestaan er niet veel grote kooien die helemaal dicht zijn. Ik heb ze iig nog nooit gezien (dat wil ook niet alles zeggen, maar de kans dat je er één vindt is dan wel erg klein)
Gevonden!
http://www.marktplaats.nl/markt/dier...akooi&oudei=30
Alleen is flevoland een beetje ver weg voor mij
Oud 22-04-2004, 22:33
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Oke, dan heb ik gewoon nog nooit goed gezocht
Heb je geen lieve papa die daar wel even voor jou heen wil rijden? Als je hem heel heel heel lief aankijkt?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 09:23
wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 22-04-2004 @ 23:33 :
Oke, dan heb ik gewoon nog nooit goed gezocht
Heb je geen lieve papa die daar wel even voor jou heen wil rijden? Als je hem heel heel heel lief aankijkt?
Haha, ik kan zelf wel rijden, ik heb alleen even een auto nodig
Oud 09-05-2004, 19:20
wiebenik
wiebenik is offline
Duifeltje heb je er nou al een cavia bij?
Ik ben erg nieuwsgierig
Oud 09-05-2004, 19:35
duifeltje
duifeltje is offline
haha, grappig dat je het vraagt want ik zit hier nu met mijn vandaag nieuwe caafje. Gekocht op de "markt"van sportfokkers.
hij is nog een beetje bang maar zit nu heel geïnteresseerd te kijken wat ik typ.
Het is een borstel-ventje, zwart/grijs/wit met 4 grote kruinen en een blesje. En ik heb hem Harry gedoopt

alleen zit ik nu weer met een nieuw probleempje; mijn twee mannetjes kunnen het niet met elkaar vinden. We hebben altijd een mannetje gehad en later twee en met die ventjes ging het heel goed samen. Ze zitten in een grote ren maar nog moeten ze elkaar bijten (de nieuwe heeft twee best diepe wondjes en de oude had een scheurtje tussen zijn teentjes.
Dus, is er hier een cavioloog die weet hoe je zoiets moet op lossen?

neutraal terrein misschien, of eerst gaas tussen twee helften van de ren? Het is nu een beetje zielig geregeld want er moet steeds eentje in een klein hokje zitten.
Oud 09-05-2004, 22:43
wiebenik
wiebenik is offline
Wat leuk , maar wel jammer dat ze elkaar gelijk gaan verwonden

Inderdaad op neutraal terrein kennis laten maken en wat ook een handig trucje is om op allebei de cavia's een heel klein beetje parfum te doen (niet sprayen, maar gewoon een beetje op je hand), dan hebben ze hetzelfde geurtje.

Vooral ook geduld hebben!

Natuurlijk kan het gebeuren dat het nooit gaat werken tussen die twee, maar daar moet je na één gevecht niet gelijk vanuit gaan.

Laatst gewijzigd op 09-05-2004 om 22:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten