Advertentie | |
|
![]() |
|
Om zelf maar te openen, ik heb er zelf gewoon een hekel aan. Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander wat dat betreft. kijk in sommige situaties kun je niet anders. Ik bedoel een hypotheek is natuurlijk wel nodig voor de meesten als je n huis wilt kopen.
Maar geld lenen om leuke dingen te kunnen doen, neuh dan liever wat meer sparen om eens uit de band te kunnen springen. Heeft waarschijnlijk ook met opvoeding te maken ofzo... Ik ben er niet mee opgevoed om geld te lenen voor leuke dingen, je zorgt dat je daar voor geld vrijmaakt ofzo. Lenen niet eerder dan noodzakelijk. Nouja n dagje roodstaan ivm salaris is tot daar aan toe, maar dat soort dingen moet neit structureel worden. |
![]() |
|
Mijn oma is ooit begonnen met kleine schulden te maken bij verschillende mensen en instanties, maar ze bleek ze niet terug te kunnen betalen. Om dat wél te kunnen leende ze op andere plekken geld en haar schuld werd steeds groter. Uiteindelijk heeft ze een gigantische schuld opgebouwd waardoor ze moest verhuizen en heel veel moest verkopen. Het heeft 5 jaar geduurd waarin ze een dubbel salaris (erg veel dus!) bijna helemaal heeft moeten afstaan, om de schulden af te betalen. Ze moest elk dubbeltje omdraaien, kon amper beleg kopen en moest d'r grote huis verruilen voor een klein flatje. Dan zie je maar in wat voor problemen je kan komen door te beginnen met lenen.
En je kan wel zeggen dat het zo ver niet komt, maar het feit dat je geld nodig hebt om 'mee te kunnen gaan met je vrienden', betekent dat er maandelijks niet genoeg binnenkomt om dat te doen. Als dat in maand 1 niet zo is, is dat in maand 2 ook niet zo. En dus zul je in maand 2 ook weer geld moeten lenen. En uiteindelijk moet je dus al die schulden terugbetalen + rente.
|
Jouw oma vulde dus gaten met gaten. Maar zou je het zelf zo ver willen laten komen?
Wat dat betreft ben ik iemand die op zeker speelt, eerst de vaste lasten, dan sparen voor zaken die stuk zouden kunnen gaan en die qua reparatie of aanschaf duur maar (voor mij) wel noodzakelijk zijn zoals bijv. een wasmachine. Het geld wat ik dan over hou gebruik ik om leuke dingen van te doen. Als ik graag iets wil hebben of doen wat meer geld dan normaal kost dan spaar ik daar voor of laat andere dingen. Zo ben ik een paar jaar niet op vakantie geweest omdat er een computer moest komen, ik zo nodig nieuwe meubels wilde hebben etc. Voor dat soort zaken ga ik me dus niet in de schulden steken, helaas denken sommigen daar anders over.
|
Verwijderd
|
Als ik later ga werken, wil ik niet meteen een deel van m´n salaris afmoeten staan. Ook wil ik misschien ooit een huis kopen en daarvoor heb je ook een lening nodig, maar zonder die lening kan dat niet, dan vind ik het anders. Maar als je dan al een lening hebt, wordt het allemaal wat lastiger )kunt minder geld lenen en het is lastiger om terug te betalen - omdat je twee leningen terug moet betalen tegelijkertijd dan).
Lenen alleen maar om leuke dingen te doen vind ik onzinnig. Ga dan meer werken en/of leer omgaan met het geld dat je hebt. Later zul je ook niet alles kunnen doen wat je wilt, wen er vast aan. Ik heb btw ook een tijd een lening gehad, nu (gelukkig) niet meer. |
![]() |
|
Het probleem is voor velen het gewend raken aan een bepaalde levensstandaard. Als deze is gefinancieerd met vreemd geld, dat een keer terugbetaald moet worden gaat het vaak fout.
Neem je en hyptheek, zit je in een huis dat meer geld waard wordt. Hierdoor zijn betaalde rente en het meer waard worden van het geld gelijk. Je betaald je huis 2,5 keer, maar het is na afloop 2,5 keer zoveel waard. Geld lenen voor een studie betaald zich in zekere zin ook terug. Geld lenen om op kamers te kunnen is discutabel. Leen je geld voor een tv of een auto, daalt de waarde en verdampt het geld en in mijn ogen niet erg slim. Zo zal ik proberen geen geld te lenen voor de inrichting van mijn huis.
||
Citaat:
Mijn ouders zeggen altijd: het enige waar je voor moet lenen is voor een huis en als het echt nodig is voor je studie. Daar ben ik het helemaal mee eens. Je moet alleen geld uitgeven als het jóuw geld is en niet dat van een ander.
|
Op korte termijn is lenen misschien leuk, op lange termijn niet. Oké, een hypotheek op een huis is vrijwel onontkombaar, maar dingen bij postorderbedrijven op crediet gaan kopen vind ik dus helemaal niks. Je betaalt achteraf altijd veel meer dan dat je voor de tijd had gespaard. Allemaal weggegooid geld (bij een hypotheek kan het niet anders).
Kijk maar naar de Verenigde Staten. Allemaal big spenders, een enorme staatsschuld maar op dit moment toch een enorme economische groei. Beleggers zijn niet (helemaal) gek, de dollar is niet voor niks zo weinig waard t.o.v. van de euro. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Schulden, dat houd in dat je zaken doet met geld wat niet van je is, en wat je met een vette rente terug moet betalen. In mijn ogen zijn er maar een paar zaken waarvoor je schulden mag maken, namelijk: een huis, een bedrijfje oprichten, en je studie.
Om schulden te maken voor luxe goederen, of om mee te doen met een beurshype (waar het grootste gedeelte van de bevolking is ingetrapt in de laatste jaren), dat vind ik niet kunnen, en ik vind het vooral ronduit stupide. |
![]() |
|
![]() |
Ik zou het absoluut niet doen gewoon omdat ik later niet al een schul wil hebben. En Zeker niet om uit te gaan of mee te doen met vrienden. Dan ga ik weol een keer minder naar de kroeg o.i.d. want lenen voor luxe is verkeert.
Goed nu is het makkelijk voor me omdat ik veel werk en relatiefweinig uitgeef en dus veel over hou ![]()
|
wil echt geen schulden uitgeven. Mij is altijd verteld dat het over het algemeen niet slim is om geld uit te geven dat je niet hebt en dus later toch wel moet betalen, vaak met een vette rente. Kijk: als je op jezelf woont en je oven (om maar iets te noemen) gaat stuk, zou ik ook geld lenen (niemand wil een paar maanden lang brood eten of soep opwarmen in de magnetron van de buren) maar dat is dan ook echt het enige waarbi ik héél misschien geld zou lenen (na eerst geprobeert te hebben of ik tijdelijk mijn prakje bij iemand anders kan bakken)
|
![]() |
Naja wordt er een topic geopend naar mijn uitspraak
![]() Blijkbaar ben ik de enige die er zo over denkt. Ikzelf heb niet het gevoel dat ik later door mijn schulden een heel ander leven moet lijden dan dat ik zonder schulden zou hebben. Ik heb nou 3000 euro schuld bij de ib-groep (was meer maar stuk afbetaald een jaar geleden met beleggingswinsten) Vinden jullie dat nou echt zo'n gigantisch bedrag? Natuurlijk begrijp ik dat je moet zorgen dat je schulden later wel te dragen zijn en dat je niet de helft van je loon moet afstaan aan rente en aflossing. Ik had het dus ook niet over grote bedragen zoals 50000 euro omdat ik graag een nieuwe bmw wil ofzo. Gewoon maximaal lenen bij de ibgroep om wat ruimer in m'n vel te zitten. Het hoeft natuurlijk ook niet op en dat zou je dan gelijk terug kunnen betalen of ff op een spaarrekening of in beleggingen stoppen zoals ik doe. Kortom: Ik vind dat een hoop mensen te bang zijn om een schuld te nemen en daardoor misschien leuke dingen in het leven mislopen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het heeft niks te maken met het in financiële problemen komen of niet. Ik ga er vanuit dat ik later riant verdien dus ik hoef me echt geen zorgen te maken over het afbetalen. Het gaat mij er gewoon om dat ik geen geld wil uitgeven dat niet van mij is. Ook niet bij wege van 'voorschot op wat ik later ga verdienen' ofzo.
En zoals ik al zei: ik heb nog nooit de behoefte gehad. 'Ruimer in mijn vel zitten' heb ik nog nooit als behoefte ervaren, mijn ruimte is zo groot dat ik er met al mijn vel in kan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Ik denk dat ik alleen maar voor mijn studie / huis wil lenen. Ik zou echt niet weten hoe ik nou verder alles moet betalen volgend jaar als ik op kamers ga, als ik geen geld leen, want ik ga er niet vanuit dat mijn ouders meer betalen dan alleen mijn studie. Dus tsjah. Maar over het algemeen leen ik niet graag nee. |
![]() |
|
3000!!!
![]() sorry, maar persoonlijk vind ik dat best veel ja... Persoonlijk zou ik zelfs geen eurocent lenen. Vind het gewoon niet slim om geld uit t geven dat je nog niet hebt (hoewel die ene eurocent... daar kom ik wel overheen ![]()
|
Verwijderd
|
Het heeft sowieso ook helemaal niets te maken met bang zijn ofzo. Het heeft gewoon te maken met mentaliteit. Ik ben opgegroeid met het idee dat je geld niet uitgeeft als het niet van jou is. Ik vind schulden eigenlijk ook meer iets voor bepaalde mensen
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar sowieso het argument 'om er wat ruimer bij te zitten' vind ik gewoon stom. Misschien kun je het later wel eenvoudig terugbetalen, dat neemt nog niet weg dat je op het moment van uitgifte dat geld eenvoudigweg niet hebt.
Ik ken ook wel vrienden die altijd rondjes geven van geleend IBG-geld en die worden toch met een bepaald oog bekeken. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
OK, maar even er vanuit gaande dat je die schuld dan niet hoeft af te betalen (in het geval van een IBG-schuld en je kunt aantonen dat je echt alles hebt gedaan om werk te vinden). Dan nog vind ik geleend geld uitgeven een beetje triest staan
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
ik ben het ermee eens dat een schuld niet goed is, maar helaas ik heb het ook, ik heb een nieuwe baan waarvoor ik een auto nodig heb, aangezien ik van school afkwam had ik niet zo veel geld, dus heb ik 2500 van mn vader kunnen lenen.dat betaal ik dus terug zonder rente, das wel fijn.
een paar jaar geleden hebben mijn virend en ik wel een fout gemaakt door een computer op afbetaling te kopen, dat moet je dus nooit doen, want daar betaal je heel veel rente over! Maar ja van fouten leer je he! liefs T.S |
![]() |
|
![]() |
Naja nogmaals dan maar. Ik denk dat het persoon veel verschilt of het slim is te lenen of niet.
Die 3000 euro is voor mij dus niet veel. Ik beleg een hoop en dat loopt in de bedragen van 15 tot 20 duizend euro. Waarom lenen hoor ik een hoop denken ![]() ![]() Dus voor mij is het allemaal niet zo interessant. Verder de vraag wat ik uitgeef aan een avondje stappen. Dat is zo'n 20/30 euro per avond aangezien ik zelf niet veel drink. Waar verder dat geld aan opgaat dat is natuurlijk mijn zaak dus daar mogen jullie zelf over speculeren. Nee, ik ben geen hoerenloper of drugsgebruiker ![]() Naja tot zover mijn geldzaken ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik hecht zelf ook minder waarde aan geld dan de gemiddelde Nederlander, maar dan wel de andere kant op. Ik relativeer het ook. Voor mij boeit het niet zoveel dat ik geen 3000 euro meer op jaarbasis kan uitgeven aan drankjes en kleding, ik leef flexibel. Het is heel persoonlijk en als jij het wilt doen moet je dat vooral doen, maar ík vind het geen lekker gevoel. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Volgens mij is echt niemand het met mij eens, het zij zo
![]() Ik zal jullie op de hoogte houden als ik in de goot lig met 3 ton schuld en geen dak boven mijn hoofd. Moet ik wel eerst een euro bij elkaar bedelen om te kunnen internetten in de bibliotheek natuurlijk ![]() Ohw en voor de beleggers onder ons: Ik heb voor 16500 euro getronics en dat gaat morgen stijgen!!! en dan betaal ik m'n schuld in 1 keer af. Tenminste nadat ik mijn M3 heb gekocht natuurlijk ![]() Slaapse allemaal en ik beschouw dit topic als beeindigd. ![]() Ohw nog ff over dat liquide zijn van de aandelen. Dat weet ik, maar ik wilde ermee zeggen dat als ik het niet moeilijk vind risico te nemen met zo'n bedrag 3000 euro voor mij dus niet veel is. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Naja in dat geval is mijn antwoord: Dan moet ik dus over die 3000 euro zo'n 100 euro per jaar rente betalen. Oftewel 8 euro per maand. Oftewel zo'n 27 eurocent per dag. Naja dat overleef ik wel. Dan maar geen pakje kauwgom per dag kauwen. Of een biertje minder in het weekend overleef ik ook nog wel. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder nog vragen? BTW dit topic gaat over schulden en niet over beleggen. Ohw en dan is het nog hetzelfde verhaal natuurlijk. Heb ik nog steeds 3000 schuld. |
![]() |
||
Citaat:
Of toch maar een bedrag vrij houden om van te leven enzo.... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
3,12 was op dat moment de koest van getronics en daar staat hij nu weer
![]() Moneymanagement houdt in: min 33% van je geld paraat. max 33% in belegging 1 max 33% in belegging 2 Of iets in die richting. Alles in 1 aandeel stoppen is over het algemeen niet zo verstandig.
|
Ikzelf zou nooit lenen als ik ook zonder zou kunnen.. maar een lening bij de IB-groep kan volgens mij niet heel veel kwaad.. dat moet je meer zien als een investering..
Je kan sowieso nooit serieus in de problemen komen door een lening bij de IB-groep, aangezien de maandelijkse afbetaling op draagkracht is vastgesteld.. Natuurlijk is het zonde om na je studie een deel van je loon te moeten afstaan, maar als je anders bijv niet zou kunnen studeren is de keuze snel gemaakt lijkt me.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Tja.. naja hij zakt niet hard weg in elk geval en die stijging komt nog wel. Over 2 maanden staat ie op 4 denk ik. Doe ermee wat je wilt ![]() Over dat moneymanagement. Wie zegt dat ik al mijn geld in getronics heb gestopt? Ik heb ook nog hagemeyer en een beetje ahold. Al moet ik wel toegeven dat ik zo'n 50% in getronics heb zitten aangezien ik dit een goede belegging vind. En dat dat 33% geld paraat. Dus jij bedoelt dat ik dan 5000 euro op mijn girorekening moet hebben staan zonder rente? Of op een spaarrekening van 3%? Ik beleg het liever omdat ik dan meer rendament kan maken ook al loop ik risico. Waarom val je mij aan op mijn risico nemen op beleggingen. Als jij het geen goed idee vind dan moet je het niet doen. Ikzelf vind het een risico waard om het geld te beleggen zodat het straks 3 keer zoveel waard is. (wat ik dus al heb gedaan want ik heb vanaf het begin een gedeelte van ibgroep-lening belegd.) Bijvoorbeeld heb ik een gedeelte van dat getronics op 1 euro gekocht (zo'n 3000 stuks) dus dat is een zeer goede belegging geweest achteraf. En hou nu allemaal eens op met mij aan te vallen omdat jullie vinden dat ik slecht met mijn geld omga. Ik heb op het moment een vermogen van zo'n 30000 euro in beleggingen en 3000 ib-schuld. Kortom op het moment een vermogen van 27000 euro ook al is dit niet liquide. Verder nog studenten die zoveel geld op hun bankrekening hebben staan door te sparen? Ik dacht het niet. I rest my case. *zucht* ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik kan me enigszins, vinden in iamcj's ideeen over die 33%. Maar deze getallen zijn wat mij betreft absoluut niet heilig...Ik denk dat je veel meer zou moeten kijken wat je ongeveer nodig hebt om achter de hand te houden (om te leven maar ook voor het geval er dure apparatenkapot gaan enzo). Ieder mens heeft daarin een eigen grens over wat hij/zij aan risico wil dragen. Ik heb je (matrix21) ook niet willen aanvallen omdat jij slecht met geld om zou gaan. Ik heb alleen willen zeggen dat ik er een andere mening op na houd. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
a) Studie b) vakantie c) kleding d) leuke dingen doen (uitgaan) Daarom heb ik dus ook niet veel geld achter de hand nodig dus kan ik met alles wat ik overhoud flink wat risico nemen op de beurs. Over dat aanvallen: Het komt bij mij wel een beetje over alsof jullie (in het algemeen, dus niet alleen jij chaucus) me wilt ompraten/aanvallen. Misschien kunnen jullie hiermee rekening houden bij het formuleren van jullie vragen/antwoorden? Bijvoorbeeld van iamcj: Heb je wel eens van moneymanagement gehoord? Of supersanne: het feit dat je dat niet weet verklaard een hoop. Vind ik bijzonder aanvallende reacties waarop ik eigenlijk weinig zin heb te antwoorden. Ik snap dat een hoop mensen liever geen schuld hebben en zelf dan ook niet zo snel een grote schuld zullen nemen, maar ikzelf heb hier dus geen problemen mee en ik heb nou uitgelegd waarom en daar kunnen jullie opbouwende kritiek op geven. Dat is naar mijn idee de bedoeling van dit topic en van forums in het algemeen. Discusieren en niet afkraken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar ik begrijp wat je bedoeld. Toch denk ik eerder dat men beter moet oppassen bij kopen op afbetaling e.d. of rood staan wat ook een hogere rente is. Zo'n schuld bij de ib-groep zie ik niet zo'n probleem in. Misschien denk ik er veel te makkelijk over. Maar geen geld uitgeven wat niet van jou is, is natuurlijk onzin, want de lening moet ik wel terug betalen natuurlijk. Dus is het mijn geld wat ik uitgeef. Alleen later, maar voor die dienst betaal ik weer, namelijk rente. Zou je ook kunnen zeggen dat een huis dat betaald is met een hypotheek niet jouw huis is. En dat is ook onzin natuurlijk. Nopez ik ben nog niet overtuigd dat ik slecht bezig ben. Iemand betere argumenten? ![]() |
![]() |
|
het is gewoon... tja... je klink gewoon (ik neem effe aan dat je een "hij" bent, niet dat ik denk dat mannen slechter met geld zijn ofzo
![]() ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Zoals ik in eerdere post heb gezegt heb ik een gedeelte van mijn beleggingen verkocht en daar een gedeelte van mijn lening mee afgelost. Verder het beleggen met geleend geld gewoon oerstom. ---> Waarom? Ik weet dat ik al het geld kwijt kan raken, maar dit gebeurd niet zo snel en ten tweede heb je in beleggen bepaalde gradaties van risico nemen. Zo zijn pennystock aandelen zoals prolion en getronics vroeger was enorm risicovol aangezien ze failliet kunnen gaan. Nu is echter getronics een goed bedrijf geworden dat weer redelijk winst gaat maken (naja we zullen maandag zien want dan komen de cijfers volgens mij) dus is dit bedrijf minder risico geworden. Verder heb ik het verspreid in 3 soorten aandelen. Dus mocht 1 helemaal wegzakken heb ik nog steeds meer geld in m'n aandelen zitten dan die 3000 euro. Kortom ik loop niet zoveel risico als jullie zeggen. Binnenkort maar weer eens een gedeelte van getronics liquide maken en vervolgens die 3000 afbetalen. De lening laat ik wel verder lopen zodat ik weer elke maand 400 euro boven op mijn loon krijg. Verder weet ik precies hoe het werkt met beleggen ik doe het al 3 jaar dus het is niet zo dat ik niet weet hoe het werkt. Ook ik heb een tijdje veel geld verloren, maar door slim spelen is dat niet zoveel geworden dat ik in de problemen raak. Ik heb nog steeds geen argumenten gehoord waarom ik het niet zou lenen. Dus bij deze kom ik met argumenten wat het lenen bij de ib-groep niet zo erg maakt: 1) Lage rente 2) Draagkrachtmeting wat zorgt dat ik niet in de problemen kan raken als ik het niet meer kan betalen (openbare verkoop van mijn spullen e.d.) 3) Er zit een maximum per maand aan wat mij beschermd tegen ondoordacht heel veel lenen. 4) Het bedrag van 3000 euro is voor een student heel veel, kan je veel leuke dingen mee doen, terwijl als ik een baan heb dat het relatief niet zoveel voorsteld. Waarom ik het wel zou doen: 1) Ruimer in mijn vel zodat ik een leuker leven heb 2) Veel ontspanning wat mijn studie ten goede komt ![]() 6) Ik kan heel zelfstandig leven, hoef weinig te vragen aan mijn ouders (wat ik zelf heel prettig vind) Willen jullie nou ook zo'n lijstje maken van waarom ik het niet moet doen? Misschien zie ik iets over het hoofd en uiteraard zal ik het dan ook eerlijk zeggen ![]() |
![]() |
|
Ik heb niet zozeer valide redenen gegeven om het neit te doen, maar wel geprobeerd aan te geven wat ik van jou redenen vind. ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ik denk dat het moeilijk is om zo'n lijstje punten te weerleggen. Niet zozeer omdat het geweldig sterke punten zijn, maar omdat het deels vooral met gevoel te maken heeft. Reden 1 vind ik namelijk niet nodig...t gaat mij nu prima af, ruimer in mn vel hoeft niet....dat is gewoon een "kwestie van smaak" Reden 2 geldt ongeveer t zelfde voor. ik heb genoeg ontspanning tijdens mn studie naar mijn smaal. Ook daar heb ik geen extra geld voor nodig Reden 3 is niet direct n reden, maar heeft te maken met de voorwaarde dat je geld elders vast zit. Dan heb je wel een punt dat je t beter zo doet dan lenen bij de bank. Reden 4 is op zich wel een valide reden. Maar als je zo'n kapitaal geinvesteerd hebt, dan vraag ik me af of je niet beter een deel kunt verkopen om af te lossen...dat moet toch op den duur en hoe eerder je kunt aflossen hoe minder de rente oploopt. Ik bedoel als je 30.000 hebt en 3000 schuld, waarom niet op termijn bijvoorbeeld 5.000 aflossen en dan 2.000 overhouden. Eventueel kun je de lening weer op laten lopen, maar je bent alvast een gedeelte van je schuld kwijt. Reden 5 is leuk, maar vind ik neit doorslaggevend. je bent zo wel beter bezig misschien met het bestuderen van jaarrekeningen enzo, maar dat hoeft in principe niet perse gecombineerd te worden met een echte belegging. Reden 6 is ook weer eentje waarvan ik me afvrag of dat belangrijk is. Ik hoefde t ook niet echt. Nouja mn ouders betalen de studie enzo en voor de rest ben ik zelf verantwoordelijk. Daarnaast kun je eventueel ook op zoek gaan naar een baantje. Geeft weer eens wat andere contacten en levert je wat werkervaring enzo op. Daarnaast verdien je ook geld en is er geen lening en dus ook geen rente enzo nodig. Wel belangrijk is dat je dit soort dingen met beleid doet. Met het beeld dat je in je posts hebt gegeven denk ik er wel enigszins anders over dan in t begin. Dit soort dingen kun je allen doen als je verstand hebt van beleggen. Het is niet voor iedereen geschikt en ik vind het ook niet iets om aan iedereen aan te raden. Het is gewoon belangrijk dat zoiets bij je past en dat je met schulden en eventuele daarbijhorende spanningen kunt leven. Heb je overigens nog het doel om verder te gaan dan aandelen door bijvoorbeeld een bepaald bedrag in opties enzo te gaan steken? Of is dit voorlopig genoeg? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Heel simpel, je geeft geld uit wat je niet hebt, maar wat geleend is. Je leeft dus boven je verhoudingen, je geeft meer uit dan je hebt, op den duur kan dat niet.
Verder maak je gebruik van de ib groep en studeer je nog, dus het valt allemaal wel mee, maar anders was het ronduit stupide ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het-grote-lucht-je-hart-topic # 154 Verwijderd | 495 | 10-04-2010 09:38 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De banken Viso | 12 | 22-01-2010 08:50 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Samenzweringstheorien werken als religie Ensenata | 61 | 26-06-2009 19:04 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[Enquete] Winkelen (verslag voor school) VanillaCream | 32 | 31-01-2006 16:28 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: De reünie Ieke | 0 | 01-10-2003 20:52 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
kroongetuige SuSaNnE | 4 | 12-02-2002 14:18 |