Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2004, 18:48
Proxima
Proxima is offline
Weet iemand wat muscarinereceptoren (of acetylcholinereceptoren) zijn?

In mijn cursus staat bij "paddestoelvergiftigingen": ' Muscarine werkt in op de muscarinereceptoren die normaal door acetylcholine geactiveerd worden'

In mijn geneeskundig woordeboek staat niet echt uitgelegd waarvoor deze dienen en waar ze in het lichaam gelegen zijn en op het internet vind ik al helemaal niks...( google he )
Oud 04-03-2004, 19:16
hi
hi is offline
Je moet het in 2 delen hakken, denk ik! Eerst wat zijn receptoren en dan wat is muscarinereceptoren. Receptoren maken deel uit van zowel je willekeurig zenuwstelsel als je onwillekeurige zenuwstelsel! Meer informatie heb ik niet op dit moment
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 19:29
Proxima
Proxima is offline
De enige informatie die ik kan vinden is die uit mijn geneeskundig woordenboek: "Vorm van acetylcholinereceptoren in het autonome zenuwstelsel, welke een rol spelen in de effectororganen ervan."

Bij muscarine staat: "Paddestoelvergif, zeer giftig alkaloïd."

Raak daar maar eens aan uit...
Dat het tot het zenuwstelsel behoorde wist ik ook wel door het woord "receptoren", maar ik zou graag weten waar die ergens voorkomen en waar ze invloed op hebben bij hun normale werking.
Oud 05-03-2004, 08:53
MieX
MieX is offline
Muscarinereceptoren zijn inderdaad cholinerge receptoren (zo heten die officieel ), ze bevinden zich op de doelorganen van de parasympaticus ("rust"gedeelte van het autonome zenuwstelsel, dus bijvoorbeeld het verteringsstelsel). Muscarine stimuleert deze receptoren maar kan niet worden afgebroken door het lichaam, dus ik denk (dat deel mis ik in mijn tentamenstof ) dat muscarine uiteindelijk de receptoren niet meer stimuleert (depolarisatieblok) waardoor je hele parasympaticus stil komt te liggen, en dat is nogal dodelijk

Ik hoop dat je het zo snapt
Oud 05-03-2004, 19:42
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Het einige wat ik van muscarine weet is dat deze stof voorkomt in de vliegenzwam, groene knolamaniet(dodelijke dosis) en andere amanietsoorten, maar ze komen ook in andere paddenstoelensooten voor. Maar ik denk dat jullie hier niet veel aanhebben.
Reageren

Regels voor berichten