Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2004, 13:09
groovy
groovy is offline
Hoi allemaal, ik heb een vraagje over mijn salaris.

Ik verdien op dit moment 5 euro per uur in een kledingwinkel. Ik ben een weekendkracht. De weekendkrachten hebben dus eigenlijk een vast loon. Als we door de week werken (in vakanties) krijgen we gewoon ook 5 euro. Dit is best riant, want de fulltimers van bijna 30 jaar krijgen 7 euro per uur, en de weekendkrachten zijn allemaal rond de 17/18 jaar oud. Nou zei een collega tegen mij, dat wij dan recht hadden op 10 euro per uur op zondag. Dat is ook wel zo, gezien de 200 % op zondag, maar wij krijgen dus al een riant salaris voor onze leeftijd. Dus ik denk, dat we moeilijk kunnen vragen om 10 euro (is 22 gulden ) per uur..

Maar nu heeft mijn collega dat dus toch gedaan..mijn baas heeft daarop geantwoord, dat zij inderdaad ons een vast salaris bedrag had gegeven, aangezien we alleen in de weekenden werken (het wisselt of we op zaterdag en zondag werken). En de paar dagen dat we dan werken in vakanties, blijft het ook 5 euro. Maar in de zomervakantie krijg je dus een mooi salarisstrookje in je hand.

Toch heeft mijn collega nu net zo lang doorgedrongen bij mijn baas op 200 %, dat onze baas een voorstel heeft:

'Jullie krijgen 200 % op zondag, maar dat kan ik onmogelijk doen met 5 euro. Dan kan ik jullie het minimumloon geven, dat is 3,81. Dat krijgen jullie dan wanneer jullie door de week werken. Op zaterdag krijgen jullie dan vanaf 2 uur 133 procent, en op zondag 200 procent.'

Nu krabbelt mijn collega terug, omdat ze dadelijk ook doordeweeks wilt gaan werken, zogauw ze studeert. Dan krijgt ze dus verliezen wat het loon betreft (op zondag zouden we dan winst hebben). Maar doordat mijn collega erover is begonnen, is mijn baas er ook over gaan nadenken, en zij vindt dat dus een veel betere regeling. Maar mijn collega heeft daarop gezegd, dat wij niet terug mogen worden gezet in salaris. Dat is ook zo. Maar weten jullie wie nu meer in zijn recht staat, mijn collega of mijn baas?! Want het draait dus ook om mijn salaris nu.

Ik weet het niet meer..maar ik ga het proberen na te zoeken, maar aangezien ik nu nogal ziek ben, kan ik dat niet. Ik hoop dat jullie er misschien meer van weten.

Alvast bedankt in ieder geval!!

Liefs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2004, 13:14
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
je loon staat toch in je contract ?
Oud 25-02-2004, 13:37
Auntie M
Auntie M is offline
Precies, terugzetten in loon zou alleen kunnen bij bijvoorbeeld disfunctioneren, maar hier is sprake van een hersenspinsel van je werkgever die waarschijnlijk voor haar gunstig zal uitvallen.
Wil ze dit doorzetten dan zou ze met een nieuw contract moeten komen.
Als je collega straks door de week zou willen werken, dan zal ze ook een nieuw contract moeten afsluiten.

Als er in je contract staat dat je als je op zondag werkt recht hebt op 200% dan zal je baas er toch aan moeten geloven en dit moeten berekenen aan de hand van de 5 euro.
Het feit dat fulltimers in verhouding minder zouden verdienen doet niet terzake. Het gaat om het contract wat jij hebt afgesloten en daarin wordt een loon van 5 euro per uur genoemd.
Eigenlijk heeft je baas gewoon een rekenfout gemaakt en waarschijnlijk toentertijd er geen rekening mee gehouden dat er sprake is van weekendtoeslagen.
Oud 25-02-2004, 14:45
Verwijderd
De hoogte van het loon maakt deel uit van de primaire arbeidsvoorwaarden en kan niet eenzijdig door de werkgever gewijzigd worden. Het mag dus niet. Simpel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten