Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2004, 15:44
Verwijderd
Kan iemand mij uitleggen hoe het kan (en of het überhaupt mogelijk is) dat ik over 2003 constant 12 euro aan loonheffing heb betaald? Ik vind het zo vreemd, ik dacht eerst dat dat de procenten was, maar dat is geloof ik niet zo. Er staat op mn jaaropgaaf 'ingehouden loonbelasting/p.v.v.' en dan daarachter 12. Maar het vreemde is dus dat dat vanaf mijn eerste loonstrookje al het geval is.

Verder staat er overigens nog 'ingehouden premie ZFW/ZKV' en daarachter 89, wat betekent dit?

Kan iemand mij helpen? Ik heb het mijn ouders al gevraagd, en die wisten het niet, terwijl ze toch in de salarissen werkzaam zijn, zeg maar.

Ik werkte overigens via een uitzendbureau, en ik heb over het hele jaar 1120 euro loon verdiend. (En bij kode loonheffingskorting staat overigens 1.)

Bedankt!
Krummeltje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2004, 15:59
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-02-2004 @ 16:44:
Kan iemand mij uitleggen hoe het kan (en of het überhaupt mogelijk is) dat ik over 2003 constant 12 euro aan loonheffing heb betaald? Ik vind het zo vreemd, ik dacht eerst dat dat de procenten was, maar dat is geloof ik niet zo. Er staat op mn jaaropgaaf 'ingehouden loonbelasting/p.v.v.' en dan daarachter 12. Maar het vreemde is dus dat dat vanaf mijn eerste loonstrookje al het geval is.

Verder staat er overigens nog 'ingehouden premie ZFW/ZKV' en daarachter 89, wat betekent dit?

Kan iemand mij helpen? Ik heb het mijn ouders al gevraagd, en die wisten het niet, terwijl ze toch in de salarissen werkzaam zijn, zeg maar.

Ik werkte overigens via een uitzendbureau, en ik heb over het hele jaar 1120 euro loon verdiend. (En bij kode loonheffingskorting staat overigens 1.)

Bedankt!
Krummeltje.
Die premie ZFW/ZKW is hetgeen je btaald hebt aan ziekenfondspremie. Een gedeelte betaal je zelf rechtstreeks (maandelijkse premie) en een gedeelte wordt ingehouden op je salaris.

Maar op je loonstrookjes wat heeft daar gestaan over loonheffing? Zoals ik t nu zie, denk ik dat je in totaal in een jaar tijd 12 euro hebt betaald aan loonheffing...(En das nou ook net t minimum wat je moet hebben wil een TJ-biljet zin hebben)
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 23-02-2004 @ 16:59:
Maar op je loonstrookjes wat heeft daar gestaan over loonheffing? Zoals ik t nu zie, denk ik dat je in totaal in een jaar tijd 12 euro hebt betaald aan loonheffing...(En das nou ook net t minimum wat je moet hebben wil een TJ-biljet zin hebben)
Op mn loonstrookjes staat ook telkens 12 euro loonheffing. En ja, ik weet dat het boven de twaalf euro moet zijn .
Maar kan dat überhaupt wel, de hele periode dat ik gewerkt heb vanaf het begin al een vast bedrag voor loonheffing? Ik vind het zo raar!

edit: ff mijn loonstrookje gecheckt. Er staat, bij de cumulatieven bij de inhouding LH: 12.
Maar dat dan elk loonstrookje, ik dacht dat het kenmerk van cumulatief was dat het opgeteld werd.
Verder staat er onder 'basis' ook LH, naar ik aanneem het bedrag waarover je loonheffing moet betalen, €1120,33,-

En bij netto betaald staat er €1019,65,-
(Dit alles van mn laatste loonstrookje, dus.)

En op de helft van de loonstrookjes staat helemaal niks bij LH, en op de andere helft (de 'latere' helft) wel weer.

Ik volg het niet meer.

Laatst gewijzigd op 23-02-2004 om 16:25.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 16:32
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-02-2004 @ 17:19:
Op mn loonstrookjes staat ook telkens 12 euro loonheffing. En ja, ik weet dat het boven de twaalf euro moet zijn .
Maar kan dat überhaupt wel, de hele periode dat ik gewerkt heb vanaf het begin al een vast bedrag voor loonheffing? Ik vind het zo raar!

edit: ff mijn loonstrookje gecheckt. Er staat, bij de cumulatieven bij de inhouding LH: 12.
Maar dat dan elk loonstrookje, ik dacht dat het kenmerk van cumulatief was dat het opgeteld werd.
Verder staat er onder 'basis' ook LH, naar ik aanneem het bedrag waarover je loonheffing moet betalen, €1120,33,-

En bij netto betaald staat er €1019,65,-
(Dit alles van mn laatste loonstrookje, dus.)

En op de helft van de loonstrookjes staat helemaal niks bij LH, en op de andere helft (de 'latere' helft) wel weer.

Ik volg het niet meer.
Je zou ook ns contact op kunnen nemen met het uitzendbureau....maar misschie doen ze de eerste maand wel bij iedereen 12 euro, zodat je tenminste aan het bedrag van je TJ biljet komt en houden ze verder rekening met wat je waarschijnlijk gaat verdienen (en bijvoorbeeld scholieren/studentenverklaring).

Cumulatief is idd opgeteld, maar 12+0+0+0 etc blijft natuurlijk 12

Maar als het neit helemaal duidelijk is kun je t best even contact opnemen met het uitzendbureau, die weten zelf (waarschijnlijk) het ebst hoe ze de regels hebben toegepast
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 23-02-2004 @ 17:32:
Maar als het neit helemaal duidelijk is kun je t best even contact opnemen met het uitzendbureau, die weten zelf (waarschijnlijk) het ebst hoe ze de regels hebben toegepast
ik had niet het idee dat ze überhaupt wisten waar ze het over hadden toen ik het vroeg. "Ja, ik denk dat je gewoon een vast bedrag voor loonheffing hebt."
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 16:43
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-02-2004 @ 17:35:
ik had niet het idee dat ze überhaupt wisten waar ze het over hadden toen ik het vroeg. "Ja, ik denk dat je gewoon een vast bedrag voor loonheffing hebt."
Hmm, klinkt echt als iemand die weet waar ie mee bezig is....
Maar in principe zou het volgens mij best wel kunnen wat er staat...je zou gewoon de bedragen van je jaaropgave over moeten kunnen nemen op je belastingformulier (hmm, ik tikte eerst forumulier , verslaving? ).

Maar konden ze je ook vertellen wat dat dan inhoudt zo'n vast bedrag...en waarom dat zo is? Of is er misschien een collega van je contactpersoon die daar meer zicht op heeft. Want dit is iets wat ze zeker wel moeten kunnen uitleggen volgens mij....
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 18:36
Verwijderd
Bel anders de belastingtelefoon.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 20:17
matrix21
matrix21 is offline
Ik denk dat het door de heffingskorting komt.
Van je loonheffing mag je per jaar 1766 euro aftrekken.
Dus als je in een maand 100 euro verdiend moet je 100*32.9%=32.90 euro aan loonheffing betalen.
Hiervan gaat de heffingskorting af.
Dus 32.90- (1766/12)=-114.27 (gedeeld door 12 vanwege 12 maanden natuurlijk)
Komt dus op neer dat je die maand geen loonheffing hoeft te betalen.
Als jij in een maand meer dan die 1766/12=147.17 aan loonheffing hebt moeten betalen dan word dat op je loon ingehouden.
(147.17+12)/0.329=483.79 euro (of eigenlijk nog iets meer vanwege arbeidskorting maar dan word het helemaal zo lastig uit te leggen) zal je in die maand hebben verdiend dat je 12 euro heffing moest betalen. (misschien vakantiewerk gedaan ofzo?)

Maar wat is de grap nou?
Je totale loon is 1120 euro geweest. Daarover moet je dan 1120*0.329=368.48 loonheffing betalen.
Maar vervolgens gaat daar de 1766 vanaf en kom je dus op 0 euro loonheffing uit. Dus jij hebt 12 euro teveel betaald.
Als jij dus op je tjbiljet of aangifteprogramma je loon en loonheffing invult word je dus verteld dat je die 12 euro terug krijgt. Alleen wat is het probleem? Er zit een drempel van 12 euro. Is het 12 of lager dan vind de belastingdienst het niet de moeite waard en krijg je dus niets terug. (lullig dat je precies op die grens zit)

Volgens mij werkt het zo. Als er iemand is die iets fouts ziet dan hoor ik dat graag. Ik ben namelijk bezig met studeren voor een tentamen belastingrecht en wil die graag goed maken
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 12:49
Verwijderd
Hmm, ok.

Maar is het in theorie überhaupt wel mogelijk dat ik steeds hetzelfde bedrag voor loonheffing had?

Het is toch een percentage, of niet soms?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 13:13
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 24-02-2004 @ 13:49:
Hmm, ok.

Maar is het in theorie überhaupt wel mogelijk dat ik steeds hetzelfde bedrag voor loonheffing had?

Het is toch een percentage, of niet soms?
Je zei het zelf al, het bedrag dat op je loonstrook staat is cumulatief. Dus 12 + 0 + 0 + 0 blijft 12

Maar klopte het dat je dus 1 maand meer hebt verdiend?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 17:57
Verwijderd
Citaat:
matrix21 schreef op 24-02-2004 @ 14:13:
Maar klopte het dat je dus 1 maand meer hebt verdiend?
Hoe bedoel je?

(ik heb ongeveer een half jaar gewerkt.)
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 21:47
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 24-02-2004 @ 18:57:
Hoe bedoel je?

(ik heb ongeveer een half jaar gewerkt.)
Ik bedoel, heb je in die 6 maanden 1 keer meer gewerkt zodat je meer kreeg uitbetaald? Dan heb je daar die loonheffing over moeten betalen waarschijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 23:50
Tiño
Tiño is offline
hmm, maar is het niet zo dat je bij sommige banen al in je netto loon een deel meer krijgt ipv dat het ingehouden wordt als zijnde loonbelasting, zo heb ik dit jaar 5300E verdient en slechts 67E loonheffing betaald, is het dan zo dat ik hier niks meer van terug kan krijgen?...
Oud 25-02-2004, 18:01
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 25-02-2004 @ 00:50:
hmm, maar is het niet zo dat je bij sommige banen al in je netto loon een deel meer krijgt ipv dat het ingehouden wordt als zijnde loonbelasting, zo heb ik dit jaar 5300E verdient en slechts 67E loonheffing betaald, is het dan zo dat ik hier niks meer van terug kan krijgen?...
Ja, dat klopt. Maar dat komt dus door die algemene heffingskorting. Werk je een maand ff wat meer dan wordt er wel afgedragen.
Maar aangezien jij niet zoveel verdient hebt kun je die 67 euro terug vragen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten