Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2004, 13:32
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Ik was de afgelopen dagen twee keer uit met een goede vriend en heb echt iets heel vaags met hem meegemaakt. Als hij meer drank opheeft komt er een stem in hem op en die neemt zijn hele denken en doen over. De eerste keer dacht ik dat ie gewoon zat was, maar gisteren had ie nog niet zo heel veel op toen het gebeurde. Hij legde me uit dat hij 'het' het mannetje noemt en dat het hem af en toe overneemt. Hij zegt dan ook echt heel andere dingen en gedraagt zich vreemd. Hij vertelde dat het ook in hem komt als hij erg boos wordt en dat hij het moeilijk kan onderdrukken. Ik heb absoluut niet het gevoel dat hij een geintje met me uithaalt, ook aangezien dat niet bij zijn persoon past.

Weet iemand wat dit kan zijn? Ik vind het redelijk abnormaal en eng.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2004, 14:20
jij
jij is offline
Heb laatst de film Primal Fear gezien, die jongen daarin had dat ook; als hij heel erg kwaad werd, veranderde hij helemaal en werd zowat een andere persoon, die zich helemaal anders gedroeg.

[edit by Leonoor]Wanneer je niet wilt weten hoe de film afloopt, lees het volgende dan niet. [/edit by Leonoor]
Spoiler

Misschien heeft jouw vriend een meervoudige persoonlijkheid, die in bepaalde situaties naar boven komt. Aanleiding daartoe is meestal een traumatische ervaring die die pers moeilijk kan verwerken (vb seksueel misbruik) en dat hij daarom een nieuwe persoonlijkheid creeërt, om er op een andere manier mee om te gaan.
Als hij dan weer verandert in zijn normale 'ik', herinnert hij zich vaak niks meer van wat gebeurde in de periode dat hij die ander werd..
Weet niet of dat bij jouw vriend ook zo is?

Veel meer weet ik er niet echt over, kan je wel gaan opzoeken, zullen wel sites genoeg over bestaan!

Groetjes Meike

(ps please correct if i'm wrong)

Laatst gewijzigd op 05-03-2004 om 17:36.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 15:44
Blues
Blues is offline
Freaky kerel zeg, zou echt op iemand afknappen die zo is
misschien moet hij zich 's laten onderzoeken en stel dat 't 'n geintje is of blijkt te zijn dat moet hij zich al helemaal onderzoeken

succes dude
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 15:47
Quiana
Quiana is offline
Ik dacht ook aan een meervoudige persoonlijkheid toen ik
het las, maar goed, ik ben niet degene die zo'n conclusie kan
trekken... (aangezien ik er vrijwel geen verstand van heb
en de hele persoon niet ken ed..)

Als jij (en/of hij) het echt en zeker wil(len) weten ed,
ga dan naar iemand die daar wél over kan oordelen...

Via bijv de huisarts kun je worden doorverwezen naar de
juiste personen ed.. En als er dan wat meer duidelijkheid
is ed, kan hij ook evt verder geholpen worden.
Oud 04-03-2004, 15:48
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Blues schreef op 04-03-2004 @ 16:44:
Freaky kerel zeg, zou echt op iemand afknappen die zo is
misschien moet hij zich 's laten onderzoeken en stel dat 't 'n geintje is of blijkt te zijn dat moet hij zich al helemaal onderzoeken

succes dude
Ik denk dat je wel gelijk hebt dat het niet normaal is, maar de toon die je aanslaat vind ik niet echt van veel sociaal vermogen getuigen. Ook al heeft hij psychische problemen, dan betekent dat niet dat hij daarom geen vriend meer van me zou kunnen zijn. Hij is voor mij absoluut wel de moeite waard om mee om te gaan.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 16:11
Balance
Balance is offline
Ik vind het erg knap van die vriend dat ie jou daarover in vertrouwen heeft durven te nemen. Het is niet niks om zoiets tegen iemand te vertellen en ik neem aan dat ie wel bang is om 'voor gek' te worden verklaard. Goed dat je daarom d'r positief mee omgaat en zo te zien hem wil helpen .

Ik zou hem vooral proberen te steunen als hij bang is dat die persoon weer in hem op komt en toch ook op hem inpraten om een keer naar de huisarts te gaan. En mocht ie dat doen, hem ook daarin steunen, want het is een behoorlijke stap.
Oud 04-03-2004, 16:50
Verwijderd
Misschien moet-ie dan gewoon de fles laten staan, dat lijkt me de makkelijkste oplossing.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 17:15
littlegurl
littlegurl is offline
Een jongen die ik ken heeft t ook, ik heb niet heel goed contact met hem. Maar hij wordt ook heel erg aggresief van drank, wil zelfmoord plegen en sluit zich de hele nacht op in de wc!
Die jongen is dan ook depressief dus dat kan ook de oorzaak bij hem zijn.
Maar in jouw geval....adviseer die vriend om geen alcohol te drinken!!!
Oud 04-03-2004, 17:27
MieX
MieX is offline
Een vriend van me vertelde een jaar geleden ongeveer hetzelfde, dat hij last had van stemmetjes die hem soms overnamen, bijvoorbeeld als hij erg boos was (heb ik 1 keer van hem meegemaakt, graag niet nog een keer), hij had t al vanaf zn 4e maar had het nooit aan iemand durven te vertellen. Nu loopt hij bij een psychiater en t gaat echt heel veel beter met hem, ik denk dat het voor jou/je vriend belangrijk is dat je er voor hem bent want het zou best wel eens kunnen dat een hoop mensen hem laten zitten omdat ie "anders" is..
Oud 04-03-2004, 18:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-03-2004 @ 17:50:
Misschien moet-ie dan gewoon de fles laten staan, dat lijkt me de makkelijkste oplossing.
ja, maar als ie het ook krijgt als ie boos is, dan lost het het probleem dus niet helemaal op.
Oud 04-03-2004, 19:45
JCG
JCG is offline
een vriend van mij had ook van zoiets last. Namelijk woede aanvallen, maar zo ernstig dat je denk dat hij opeens bezeten is. Na jaren therapie kan hij het beheersen, maar ik durf nog geen geintje hem uit te halen. De laatste keer dat ik dat deed (voor therapie) kreeg ik een schooltafel naar me hoofd, geen geintje. Maar als hij geen aanval heeft, is hij de meest vredelievende persoon die ik ken.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 23:14
telluriet
telluriet is offline
Leuke vrienden!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 23:37
Verwijderd
Dat lijkt mij ook een meervoudige persoonlijkheidsstoornis, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Misschien is het tijd voor hem een bezoekje aan de psycholoog te brengen? Zo te lezen wil hij graag geholpen worden, dus...
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 23:47
Blues
Blues is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 04-03-2004 @ 16:48:
Ik denk dat je wel gelijk hebt dat het niet normaal is, maar de toon die je aanslaat vind ik niet echt van veel sociaal vermogen getuigen. Ook al heeft hij psychische problemen, dan betekent dat niet dat hij daarom geen vriend meer van me zou kunnen zijn. Hij is voor mij absoluut wel de moeite waard om mee om te gaan.
Zit ook wel wat in en ik bedoelde 't niet fout hoor maar je moet gewoon oppassen met zulke lui, misschien is 't met therapie te verhelpen ik weet niet, in inder geval sterkte
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 15:16
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Balance schreef op 04-03-2004 @ 17:11:
Ik vind het erg knap van die vriend dat ie jou daarover in vertrouwen heeft durven te nemen. Het is niet niks om zoiets tegen iemand te vertellen en ik neem aan dat ie wel bang is om 'voor gek' te worden verklaard. Goed dat je daarom d'r positief mee omgaat en zo te zien hem wil helpen .
Ik weet niet of hij het me graag wilde vertellen, maar het moest wel. Ik had het binnen een week tijd namelijk twee keer meegemaakt, hij kan het dan niet onderdrukken en dan merk ik het wel. Gelukkig ben ik erg relaxed tegen hem, maar heb wel gezegd dat ie misschien hulp moest gaan zoeken.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 15:32
nieppie
nieppie is offline
iemand die ik ken die had dat ook, ze was heel onzeker en ze hoorde steeds een stem die iets zei van 'als je dit doet dan wordt je neit genegeerd, word er neti ove rje geroddeld' etc. dus deed ze dat ook omdat ze onzeker was en niet owu dat mensen over haar gingen roddelen enzo, ze is er voor naar een psychiater ofzo geweest, ik weet neit of het geholpen heeft want ik zie haar nooit meer, maar zij kreeg die stem dus omdat ze zo onzeker was.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 04-03-2004 @ 19:02:
ja, maar als ie het ook krijgt als ie boos is, dan lost het het probleem dus niet helemaal op.
Je voorkomt dan in elk geval wel de samenloop tussen die stem en de dronkenschap. Lijkt me ook niet echt een fijne combinatie namelijk.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 17:14
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-03-2004 @ 18:09:
Je voorkomt dan in elk geval wel de samenloop tussen die stem en de dronkenschap. Lijkt me ook niet echt een fijne combinatie namelijk.
Mogelijk, maar je lost het probleem er niet mee op.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten