Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Logisch. Als ouders wil je het beste voor je kinderen. Een kind dat studeert geeft toch wel iets meer aanzien dan een kind dat HBO doet. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, hoewel ze misschien wel wat meer ruimte mogen laten voor je eigen inbreng. Verder zou ik er maar even over na gaan denken of je met gymnasium wel naar de pabo wilt. Dat zou namelijk wel getuigen van slecht human resource management.
![]() |
![]() |
|
Leg je ouders 2 situaties voor:
situatie 1: je gaat PABO doen. Je vindt het leuk, werkt er hard voor en na 4 jaar heb jij je diploma. Je mag voor de klas staan en doet werk waar je veel plezier in hebt. situatie 2: je gaat naar de universiteit. Omdat het iets is waar je zelf niet voor gekozen hebt ben je niet echt gemotiveerd. Je haalt een paar tentamens niet, baalt van je studie en doet een jaar extra over je studie. Na 5 jaar heb jij je diploma dus en ga je een beroep uitoefenen waar je niet heel veel plezier van hebt. Je baalt er nog steeds van dat je geen PABO hebt gedaan.
|
![]() |
haha, lekker partijdig, balance...
Ongeveer een kwart ( ik geloof minder ) van de mensen met een vwo diploma gaat HBO doen. Imho is het vwo helemaal niet voorbereidend op wetenschapelijk onderwijs, ten eerste als je kijkt naar de cijfers, ten tweede als je gewoon naar het niveau kijkt. Doe dus vooral wat je zelf wilt! Maar je kan ook eerst economie studeren en daarna les geven.. ![]() Verdien je nog meer ook dan je hbo collega's. |
![]() |
||
Citaat:
Het is bedoeld om d'r ouders te laten zien: als ik iets ga doen wat ik leuk vind, dan zal ik meer gemotiveerd zijn om m'n studie te voltooien en eindig ik ook op de plek waar ik wil eindigen. Terwijl als ik iets ga doen wat ik moet doen (universiteit dus), dan zal ik met minder motivatie aan m'n studie werken en kom ik ook terecht op een plek waar ik het minder leuk vind.
||
Citaat:
Jouw reden vind ik niet erg veelzeggend, dan gaat het juist om het gevoel dat de ouders erbij hebben en niet het kind. 'Een studerend kind geeft iets meer aanzien dan een kind dat HBO doet'. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik zou vooral kiezen voor de studie of opleiding die jou leuk lijkt, en waar jij toekomst in ziet. Bovendien vind ik het niet kloppen wanneer je zegt dat 6 jaar vwo 'voor niets' zou zijn wanneer je daarna hbo zou gaan doen. Klinkt alsof je puur en alleen werkt voor dat papiertje, het zou toch ook wat meer om persoonlijke interesses en ontwikkeling moeten gaan, lijkt me. Ik zou trouwens wel kijken of je echt wel pabo wil gaan doen. Het is toch een van de 'makkelijkere' hbo-opleidingen, daar zitten nog opvallende verschillen in.
||
Ten eerste vind ik het erg frustrerend, van die ouders die "het beste voor hun kinderen willen" en ze dus zo gaan zitten pushen ed dat je dit krijgt. Iemand zei hier ook dat het dom is helemaal omdat je gymnasium doet, maar kijkend naar mijn buurmeisje, die wordt net zo gepusht als jij verteld, en is daarom ook naar het gymnasium gegaan. "als het kind het kan, dan moet ze het ook proberen"
Probeer met je ouders te praten, kijk of ze misschien van gedachten veranderen door de mening van vrienden van je ouders, leg je probleem eens voor aan je mentor. Ik zeg niet dat je doel hiervan is dat je naar het HBO moet, maar het gaat er om dat je ouders open moeten staan voor verschillende dingen. Het is niet zo dat alleen gymnasium of iig vwo goed genoeg is, dat ieder 'slim en goed opgevoed' kind naar de universiteit. En dat is wat ze moeten beseffen. Citaat:
(verder ben ik het wel met je eens)
Laatst gewijzigd op 15-02-2004 om 19:30. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het leuke als je vwo gedaan hebt is dat je uit alles kunt kiezen
![]() Als jij graag een HBO opleiding wilt doen, dan moet je dat doen, je ouders moeten je vrij laten in die keuze. Wat heeft het trouwens voor zin om een opleiding te gaan doen die je niet wilt doen, dan ontbreekt het je aan alle motivatie. Het is natuurlijk begrijpelijk dat je ouders het liefst zien dat je wo gaat doen, maar het is en blijft je eigen keuze wat je wilt doen, jij moet het beslissen en je ouders moeten je steunen in die beslissing ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Qua inhoud is de pabo wel een relatief makkelijke hbo-opleiding. En dit wordt natuurlijk versterkt als je vwo gedaan hebt.
|
![]() |
Jee hee, jullie plaatsen echt snel berichten! Geweldig. Ik vind het echt supertof dat jullie me willen helpen.
Het is niet echt zo dat mn ouders zelf gemiste kansen hebben gehad ofzo. maar ze beginnen er soms zo flauw over: laatst onder het eten zei mn pa in een keer: "En heb je al besloten wat je gaat studeren?" Hij wist heus wel dat ik er nog lang niet uit was. Hij heeft ook gewoon gezegd dat hij niet wilde dat ik dat ging studeren.. gr's rens |
![]() |
|
Verwijderd
|
Op de pabo zijn zat mensen die van het vwo afkomen. Op sommige pabo's kun je de opleiding ook verkort doen als je van het vwo afkomt. Pabo is idd vrij makkelijk en idd misschien nog wel meer als je van het vwo afkomt (hoewel vrijwel iedereen het niet zo super moeilijk vind), pabo is alleen heel veel en dat maakt het zwaarder dan de meeste hbo-opleidingen, is mijn ervaring.
Op de pabo zijn ook zat mensen die geen 17 of 18 meer zijn, ook in het eerste jaar. Je bent dus echt niet vijf jaar ouder dan de rest, wanneer je eerst wo gaat doen. Bovendien bestaat er ook nog zo iets als een deeltijd opleiding, waar de gemiddelde leeftijd over het algemeen nog hoger ligt. Je moet doen wat jij wilt, jij moet de rest van je leven gaan doen waarvoor je gestudeerd hebt (bij wijze van spreken), niet je ouders. Praat er met ze over, op een rustige manier. Leg ze uit waarom je een bepaalde opleiding graag wilt doen. Oriënteer je ook op wo-opleidingen, daar zitten ook zat leuke studies tussen waarmee je later met mensen kunt werken. 'Het beste voor je kind' is niet altijd wat ouders in gedachten hebben, 't zou makkelijk zijn als dat zo was, maar zo werkt het niet. (Opvoeden tot waarden en normen werkt meestal niet zo. En dat heb ik op een hbo-opleiding geleerd. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
beetje raar van je ouders... het is goed als ze een mening hebben, maar t lijkt me nog t beste om gewoon te kiezen wat je t leukst lijkt... Het is gewoon ook nog is lekker om gymnasium op je cv te hebben staan.... Als je gewoon pabo wil doen, moet je dat lekker doen en je ouders hebben t maar te accepteren denk ik dan...
|
![]() |
Misschien is het idd wel een beetje jammer van mn gym. diploma. maar als het toch is wat ik later wil. Ik wil later het ontwikkelingswerk in, en dan heb ik toch iets praktisch nodig. Ik ben idd ook bij pedagogiek wezen kijken, maar dat is echt heel veel theorie en de eerste paar jaar zie je geen kinderen! Nou leuk..
Volgens mij is de pabo ook niet alleen maar knutselen en rekensommetjes uitrekenen. Daarna zou ik ook nog door kunnen studeren voor kinderen met een handicap.. maareh forumbaas heb jij ook pabo gedaan of niet? gr's rens |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik heb twee jaar pabo gedaan. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Ten eerste: toen zij naar het gymnasium ging, wist ze waarschijnlijk helemaal nog niet wat ze later wilde gaan doen. Ten tweede: Al had ze het wel geweten en was ze daarom naar de Havo gegaan, had ze 5 jaar uit haar neus kunnen eten. Als je gymnasium kan, is havo zo makkelijk dat je je dood verveelt, en dat is ook niet goed. Ten derde: wat Balance ook al zei: als je een studie leuk vind, ben je veel beter gemotiveerd en heb je later ook veel meer lol in je baan. En daar gaat het toch om? ik heb iig liever plezier dan dat ik bakken met geld verdien maar dat er niets aan is.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Ik vraag me af hoe concreet haar voornemens zijn. Eigenlijk zie ik er niet zoveel onderbouwing voor. 'Ik wil iets praktisch met mensen doen, zoals SPH of Pabo.' Is SPH niet een MBO-opleiding? Je bent wel krankzinnig als je met gymnasium MBO gaat doen. Ik zou gewoon nog even afwachten en zien wat ze er later van vindt. In ieder geval is het natuurlijk wel zo dat je in principe moet doen wat je leuk vindt, maar er spelen ook wel andere dingen mee. Als een blinde je hart achternagaan en doen wat je nú, op een impulsief moment of in je jeugdige naïviteit leuk vindt, kan je flink opbreken. |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat je ouders het niet helemaal snappen. WO is geen hoger niveau dan HBO. Een HBO is een beroepsgerichte universiteit.(university of professional education). Het verschil is dat je op de HBO alleen maar een bachelor kunt halen, en bij WO tevens ee master. Maar dat maakt niet uit want je kunt na je HBO bachelor gewoon een WO master halen. je meot toch eerst een bachelor halen, en die heeft op het HBO net zoveel waarde als een WO bachelor.
De moeilijkheidsniveaus hangen sowieso niet af van het feit of iets MBO, HBO of WO is, maar van de aard van de studie. Howel gemiddeld natuurlijk wel geld dat MBO een alger niveau is dan HBO en WO. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Als je ontwikkelingswerk gaat doen (ik neem aan dat je bedoelt: in ontwikkelingslanden), dan heb je niet superveel aan de PABO hoor (maar wel nóg minder aan pedagogiek). Ze willen daar liever artsen/verplegers, bouwvakkers, en vooral gewoon algemene mensen die willen helpen. Als leraar op de scholen daar nemen ze liever iemand aan die ook daarvandaan komt; er zijn hoogstens mensen nodig om de leraren op te leiden, maar ook daarvoor is een PABO-opleiding niet geschikt.
Wat hoe dan ook wel zo is: als jij graag een opleiding wil doen, dan moet je gewoon die gaan doen, niet iets anders doen omdat je ouders dat leuker zouden vinden. Oke, je bent minderjarig en je woont waarschijnlijk nog thuis, dus je ouders hebben heel wat over jouw leven te zeggen, maar ze hebben niets te zeggen over je tóekomst; tegen de tijd dat je die opleiding begint en zeker tegen de tijd dat je ermee aan het werk gaat, ben je wél meerderjarig en alles. Bovendien is het stukken nuttiger om gemotiveerd met een opleiding aan de slag te gaan ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Tipje voor opendagen etc., ga eens kijken bij onderwijskunde. Dit is min of meer 'de wetenschappelijke PABO'. Je leert niet slechts waarom je met kinderen op een bepaalde manier moet omgaan, maar ook waarom je dat zo doet. Iets wat, gezien jouw interesses, misschien ook leuk is. Ook als je hebt gestudeerd, kun je met mensen omgaan en desnoods voor de klas gaan staan.
||
![]() |
Citaat:
Besef wel dat momenteel bij een niet al te florisante arbeidsmarkt een werkgever kan kiezen en eerder kiest voor een academica dan voor een HBO'er.
|
![]() |
Al ging je naar de tuinbouwschool na je gymnasium, het gaat erom dat je kiest voor iets wat je werkelijk wil gaan doen en niet wat anderen je opdragen...ik mag hopen dat je dat iig geleerd heb straks na het behalen van je diploma...
Het zou toch mooi zijn, dat je 1x leeft en dat nog eens laat bepalen door wat anderen vinden van je besluit. Hoe kun je het dan nog je eigen leven noemen? Ik ben het volledig met Balance eens, dat je dit zelf moet kiezen en niet je ouders hier een stem in moet laten hebben...ze mogen wel zeggen wat ze ervan vinden natuurlijk, maar ik vind persoonlijk dat ze je niet mogen belemmeren in wat jij wil worden. Ps het is naar mijn idee een nogal bekrompen gedachte om te denken dat wanneer je je gymnasium gehaald hebt dat dat verder niks betekent wanneer je HBO gaat doen omdat dat ook met HAVO mag...je hebt sowieso 6 jaar geleerd, dat raak je niet meer kwijt en of dat de minimumeis voor je vervolgopleiding is, is totaal niet van belang, aangezien je door die 6 jaar een compleet ander mens bent geworden dan door 5 jaar ergens anders...
Laatst gewijzigd op 16-02-2004 om 16:05. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
--- Maar goed... dat wil zeker niet zeggen dat hbo 'slecht' of 'minderwaardig' is. Het belangrijkste: Als je graag de pabo wilt doen, dan moet je dat gewoon doen! ![]() Of je kunt idd een studie doen waarmee je later in het voorgezet onderwijs voor de klas kan. |
![]() |
|
![]() |
Allereerst (ik weet niet hoe ik moet quoten duz doe ik het ff zo)
Nare man zegt dat ik mijn blinde hart achterna ga.. wat absoluut niet zo is... ik kan wel allemaal redenen hierneer zetten, maar niemand heeft echt behoefte eraan om een groot verhaal te lezen. ik denk er wel zeker goed overna, en het is geen ingeving die in een keer kwam. Verder kun je emt de PABO wel het ontwikkelingswerk in. Ik heb bij verschillende organisaties (o.a. tear fund) gevraagd welke mensen ze aannamen, dat zijn ook mensen van de SPH en de PABO. DIe zijn ook nodig... duzz Gr's rens |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het belachelijk om te zeggen dat je je gymnasiumdiploma weggooit als je de PABO gaat doen. Als zij gewoon graag lekker praktisch bezig is, graag met kinderen werkt is het toch helemaal niet stom op PABO te doen? Vertel dat je ouders maar, want ik heb ook een hekel aan van die pushers.
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb mijn vwo diploma gehaald en ik doe nu SPH. Ik wilde ook graag met mensen werken. Tot nu toe bevalt de opleiding me prima. Het is ook echt niet zo dat ik nu bijna niet hoef te studeren, ik heb genoeg voor school te doen. Doe gewoon wat je leuk vind, het is jouw leven en jouw keuze. Jij moet later een beroep zien te vinden en jaaaaaren werken en niet je ouders...
|
![]() |
|
![]() |
Hmmz... Ik denk dat je in eerste instantie het standpunt van je ouders moet proberen te begrijpen en te respecteren. Je ouders hebben (mag ik hopen) het beste met je voor en daarbij lijkt een bepaalde toekomst het beste voor jou. Probeer jezelf te verplaatsen in je ouders.
Orienteer je vervolgens op alle mogelijk interessante opleidingen die je kan gaan volgen, zowel WO als HBO. Bekijk eventueel ook opleidingen die je in eerste instantie niet geweldig lijken, je weet nooit. Zet goed op een rijtje waarom je een bepaalde richting wil gaan doen. Neem je ouders mee naar open dagen en laat hen zien wat jou leuk lijkt en wat niet. Daarnaast zit je pas in 5 gymnasium. Pin jezelf niet vast op 1 opleiding, maar sta ook open voor mogelijke WO studies (ik wil niet zeggen dat je de verkeerder keus maakt, ik raad je alleen maar aan om echt goed om je heen te kijken (dat maakt het daarna ook makkelijker om bijvoorbeeld je ouders van je keuze te overtuigen))
|
Dit probleem herken ik...heb ik zelf namelijk ook gehad. Mijn ouders wilden per se dat ik een WO-opleiding ging doen (Mijn vader wilde zelfs dat ik de biochemie in ging), maar persoonlijk wilde ik wiskundeleraar worden en dus Lerarenopleiding Wiskunde 2e graads volgen aan de HRO. Uiteindelijk hebben voor mij de studiedagen/meeloopdagen e.d. de grootste rol gespeeld, aangezien ik uiteindelijk toch voor Technische Wiskunde aan de TUD heb gekozen, maar wel in het achterhoofd houdende dat ik na 3 jaar (als ik mijn Bachelor heb) een 1-jarige master voor Wiskunde & Onderwijs kan doen.
Mocht ik echt niet gemotiveerd meer zijn voor het WO, dan stap ik wel over naar het HBO (hoewel mijn vader dan wil dat ik dan ga werken, maar dat is niet discussieerbaar ![]()
|
Ga naar meeloopdagen, open dagen ed. Verder moet je in je achterhoofd houden dat PABO nou niet bepaald de moeilijkste studie is. De moeilijkheidsgraad zit hem niet in het niveau van de te leren stof, maar in het feit dat je veel werkstukken ed moet maken. Het kan dus zijn dat je redelijk gedemotiveerd raakt omdat het niveau niet aansluit op jouw opleiding. Dat je ouders per sé willen dat je WO gaat doen, tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen eerlijk gezegd. Je gymnasium geeft toch toegang tot het allerhoogste onderwijs, en PABO zit daar natuurlijk wel onder. Maar als je het echt wil, moet je het zeker doen.
Bovendien heb je kans dat als je met een gymnasium/VWO diploma instroomt, dat je de opleiding in 3 jaar kan doen ipv 4 jaar. Succes met je keuze ![]()
|
Verwijderd
|
Mijn vriend zijn vader wilde altijd dat mijn vriend geneeskunde zou gaan studeren, maar mijn vriend was er nou helemaal niet zo zeker van of hij dit wilde doen. Uiteindelijk heeft hij gekozen voor medische informatiekunde (ook een universitaire studie), een combinatie tussen geneeskunde en computers zou je grofweg kunnen zeggen. Hij heeft het ontzettend naar zijn zin met deze studie en is goed gemotiveerd. Hij zegt zelfs dat hij blij is toch geen geneeskunde te zijn gaan doen.
Conclusie: Doe alsjeblieft wat je zelf wilt, omdat je er alleen dan voor de volle 100% voor kunt gaan! grrrrr en wat heb ik een hekel aan die pushende ouders ![]() |
![]() |
|
![]() |
zelf heb ik vwo gedaan en ben ik een eenjarige hbo-opleiding gaan doen. een oud klasgenootje van mij, ook vwo-diploma, is de pabo gaan doen. en zo kan ik eigenlijk nog heel veel mensen opnoemen die toch naar hbo gaan. hbo is vaak inderdaad praktischer...vriendinnetje van mij is gestopt met universitaire studie en gaat volgend jaar iets in dezelfde trant doen als de universitaire studie, maar dan op hbo-niveau. ik vind het onzin dat je per se naar het wo zou moeten als je vwo of gymnasium hebt gedaan. met havo kan je ook naar het mbo (minder mensen doen dit, omdat er met hbo toch meer arbeidskansen zijn).
heel veel succes met je beslissing. ~SKIP~ |
Advertentie |
|
![]() |
|
|