Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2004, 08:58
flippje
flippje is offline
Ik wil graag me 900mhz amd athlon over clocken, hoe ver kan ik gaan, en hoe moet ik m overclocken?

-Aopen AK33 moederbord
-Amd athlon 900 mhz cpu
-384 sdram
-32 mb geforce mx

als er nog iets nodig is vraag maar..

ty
Oud 22-02-2004, 11:32
Verwijderd
*zucht*

Clocksnelheid=Multiplier*FrontSideBus. Dat is de basis. In jouw geval is het dus zo; 900=9x100. De cijfers rechts van de '=' kun je mee spelen, mits jouw moederbord & processor dat toelaten. Er van uitgaande dat jouw processor qua multiplier unlocked is, en je je FSB in stapjes kunt opschroeven, je geheugen PC133 is (tenminste), zou je kunnen overwegen om eens 7x133 te gaan proberen. Je multiplier zet je naar beneden, de FSB omhoog. Dit levert een aanzienlijke winst op omdat je met je FSB veel meer overclocked dan alleen je processor; je neemt an passant bijvoorbeeld ook de geheugenbussnelheid mee. Echter ook de PCI-bus. Sommige moederborden bieden de mogelijkheid tot het aanpassen van de PCI-divider; normaal gesproken zal deze bij jou op 3 staan. 100/3=33.3MHz. Wanneer je naar 133MHz FSB gaat, kom je uit op 133/3=44.3MHz; niet ieder PCI-device zal dat even prettig vinden. Dus wanneer je 7x133 zou draaien, en het blijft niet stabiel lopen, heb je met wat mazzel de mogelijkheid de PCI-divider op 4 te zetten, zodat je weer op 33.3MHz uitkomt. Verder kun je ook nog het corevoltage ophogen mocht je systeem niet stabiel blijven. Gooi 'm maar een tiende omhoog en kijk wat er gebeurd. Moet wel gezegd worden; je processor gaat veel warmer worden door vcore-aanpassingen, hetgeen overigens net als multiplier en FSB in je BIOS geschiedt.

Maar zoals gezegd; je kunt niet maarzo wat gaan aankloten. Je zult jezelf toch een beetje moeten verdiepen in de materie. Zo zal je processor gelocked zijn, waardoor je niet met de multiplier kunt spelen. Waarschijnlijk heb je ook geen mogelijkheid tot het aanpassen van de PCI-divider, dus kun je grote sprongen met de frontsidebus wel vergeten -- en dàt is juist waar je de grote winst pakt. Bovendien zul je de koeling van je systeem adequaat geregeld moeten hebben, alsmede bereid te zijn om je systeem langdurig te laten testdraaien. Overclocken is niet iets wat je èèn-twee-drie doet, je hoort er mijns inziens minstens een week mee bezig te zijn. Klein stapje hoger, dagje Prime95 laten draaien. Geen fouten? Weer een stapje hoger. Weer een dagje Prime95. Enzovoorts, enzovoorts.

Dan heb je ook nog de mogelijkheid tot het overclocken van je videokaart. Veelal kun je de core- en geheugensnelheid iets omhoog schroeven. Ook dit is delicaat werk; voorzichtigheid is de sleutel tot succes.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 13:10
ExVaal
ExVaal is offline
En als je dit bovenstaande verhaaltje niet snapt moet je dus niet gaan overklokken.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 15:05
DDR
DDR is offline
Citaat:
Vaal schreef op 22-02-2004 @ 14:10:
En als je dit bovenstaande verhaaltje niet snapt moet je dus niet gaan overklokken.
Scherp gezien
Oud 22-02-2004, 15:17
Verwijderd
Hehe, 0wnz0rs
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 17:01
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 22-02-2004 @ 12:32:
Echter ook de PCI-bus. Sommige moederborden bieden de mogelijkheid tot het aanpassen van de PCI-divider; normaal gesproken zal deze bij jou op 3 staan. 100/3=33.3MHz. Wanneer je naar 133MHz FSB gaat, kom je uit op 133/3=44.3MHz; niet ieder PCI-device zal dat even prettig vinden.
Hm, misschien moet ik gaan overklokken. Ik heb niet echt de beschikking over een moederbord met 64 bits sloten. Ik had natuurlijk voor een Tyan kunnen gaan met twee AMD MP's, maar ik heb al gekozen voor een Athlon64 met een Asus K8V (zoals bijna iedereen die een Athlon64 koopt). Helaas heeft die K8V geen 64-bits PCI sloten dus.
Mijn scsi controller is namelijk een 64 bit controller die op 66 Mhz loopt, natuurlijk is hij ook backwards compatible.

Als ik het voor elkaar krijg om de PCI bus iets sneller te laten lopen, zou dat nog wat helpen in bandbreedte? Of kan ik het vergeten omdat er ook nog een 3com netwerk controller en geluidskaart onboard zitten, die waarschijnlijk ook via de PCI bus lopen?

Goed, het is dan wel geen U320 controller, slechts een U160, maar toch nog steeds leuk (U320 met Raid 5 die het ook nog in een 32 bit slot doet is lastig te vinden en heel duur).
Oud 22-02-2004, 20:34
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 22-02-2004 @ 18:01:
Als ik het voor elkaar krijg om de PCI bus iets sneller te laten lopen, zou dat nog wat helpen in bandbreedte? Of kan ik het vergeten omdat er ook nog een 3com netwerk controller en geluidskaart onboard zitten, die waarschijnlijk ook via de PCI bus lopen?
Overclocken is overclocken; je zult er dus altijd mee gebaat zijn. Logischerwijs lijkt het mij zo dat je weldegelijk meer bandbreedte krijgt over je SCSI-kaart, doordat deze domweg harder moet gaan draaien.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 21:26
Boozle
Boozle is offline
Zo is het. Het gaat vaker mis dan goed hoor. Koop gewoon een ander mobo en een procje.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 00:46
Verwijderd
Citaat:
Boozle schreef op 27-02-2004 @ 22:26:
Zo is het. Het gaat vaker mis dan goed hoor. Koop gewoon een ander mobo en een procje.
Daar ben ik het niet mee eens. Mits je 't rustig aan en stapje voor stapje doet kan er niet zoveel fout gaan; je ziet problemen dan op tijd aankomen (instabiliteit, strepen door je scherm etcetera -- op zich mag het zo ver komen) en kunt dan eventueel een stapje terug doen of de zwakke schakel vervangen, en verder gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten