Citaat:
lso schreef op 02-03-2004 @ 20:19:
1) wat de boodschap in deze tekst is
2) wat de tekst kort samengevat is (ev)
3) wat dit met de vasten heeft te maken...
Het venster en de spiegel:
Er was eens een man, die rijk en ongelukkig was. In de hoop terug vreugde in het leven te vinden, ging hij om raad bij een wijze. De wijze zei: 'Kijk eens door dit venster en vertel me wat je ziet.'
'Ik zie mensen op straat die heen en weer lopen.'
Toen hield de wijze hem een spiegel voor en zei:
'Lijk eens in deze spiegel en vertem me wat je nu ziet.'
'Ik zie mezelf!' riep de man uit.
'En de anderen, zie je die dan niet meer?' vroeg de wijze.
De man schudde het hoofd.
Toen zei de wijze: 'Het venster en de spiegel zijn allebei gemaakt van glas. Maar bij de spiegel is er achteraan een laagje zilver opgezet. Door het zilver zie je alleen nog jezelf, terwijl je door het glas van het venster de anderen kunt zien. Dat is er ook bij jou gebeurd. Toen je niet zo rijk was, zag je de anderen en je leefde met hen mee. Nu jij je zilver kunt permitteren, zie je alleen nog jezelf. Misschein moet je wat van dat zilver wegkrabben zodat je de anderen weer kunt zien en je zelf gelukkig kunt zijn'.
|
boodschap: wees eens minder egocentrisch
samenvatten: ehhm waarom is dat nodig bij een tekstje van *even tellen* 17 regels? maar samengevat: je moet verder kijken dan jezelf om gelukkig te worden.
heeft met vasten te maken, omdat je dan ook voor een tijdje iets opgeeft.. denk ik...
Hmm, ach, het is een grappig tekstje, maar doet het er toe of het met vasten te maken heeft? Vind het mooier als het er niets mee te maken heeft...
en waarschijnlijk is het niet eens goed wat ik allemaal als antwoord heb gegeven!
Charlotte