Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
ik denk in enkele gevallen wel leeftijdgebonden of zoiets. zo kunnen veel volwassenen omdat ze niet zijn opgegroeid met electroniica niet tegen al te electronische producties. terwijl je daar mensen van mijn leeftijd (18) zelden over hoort. muziek heeft ook veel te maken met je persoonlijkheid natuurlijk.. en dus luisteren jongeren eerder naar metal dan ouderen en rustig ouderwets klasiek andersom. niet compleet leeftjdsgebonden maar ook weer niet helemaal niet. ook geen overbodig topic dit en een beetje veel respect voor de topicstarter zou dus wel terecht zijn.
|
nee zeg , ik ken mensen van 40 die naar Dead Prez luisteren(hip hop). Ik ben 19 en ik luister ook naar the beatles, the stones, billie holliday etc. dezelfde muziek als mn ouders. Mijn neefje is dikke fan van Elvis en Led zeppelin..
het is denk ik meer 'omgevingsgebonden'..
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
wat een klinklare hap onzin weet je hier neer te zetten. 'veel te maken met persoonlijkheid, dus luisteren jongeren eerder metal'. dan is het dus wel leeftijdsgebonden, want een persoonlijkheid verandert niet zozeer (en niet zo snel als leeftijd) in een mensenleven. Dat zou betekenen, dat die jongeren later nog naar metal luisteren en ouderen dat niet gedaan hebben? het is dan wel een leeftijdsverband. Overigens heeft muziek luisteren met smaak te maken, iets anders dan persoonlijkheid. Smaak is daar dan wel enigzins een onderdeel van. Maar muziek luisteren-smaak. smaak kan veranderen door leeftijd (verzadiging, kennismaking van andere stijlen etc.) ik denk dat het verband houdt met leeftijd in die zin dat je als je ouder wordt, je meer luistert, en je visie breder wordt, je meer in aanraking komt met andere stijlen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
vooral in de eerste 20 jaar van je leven ![]() er is hier vast niemand die goeie muziek luisterde op zen 7ende. en terecht! |
![]() |
|
![]() |
Ja mee eens, naarmate je ouder word begin je op een gegeven moment echt naar muziek te luisteren wat natuurlijk bij iedereen verschilt. Meestal is het ook zo dat je met je vriendenkring meegaat, waar zij naar luisteren neem je dan over maar dat zijn dan ook meer de jongere jongeren,
|
![]() |
|
![]() |
Ik vind mensen die 'absoluut niet' beweren ook een beetje naief. Je muziekkeuze is toch nooit helemaal objectief, er is toch zoiets als smaak? Elk mens heeft toch de intellectuele capaciteit om van elke muzieksoort te genieten? Waarom gebeurd het dan niet? Er is dus zoiets als smaak en smaak kan bijvoorbeeld door omgeving, mode, media, cultuur of leeftijd gevormt worden. Smaak is naar mijn mening trouwens een belemmering.
|
![]() |
|
Het enige tussen leeftijd en muziek is als je bv eerder geboren bent kom je automatisch in aanraking met de muziek van dat tijdperk, ben je van later kom je vaak met een omweg in aanraking met de muziek als jhet al het gevalis.
||
Citaat:
je onderschat hier de loop van de jaren. en uitbreiding van muzieksmaak etc.
|
ik denk dat hoe ouder je wordt, hoe maar verschillende soorten muziek je kan waarderen.
mijn moeder is gek op de beegees, beatles, rolling stones, paul young, maar ook op christina aguilera en de sugarbabes ![]() natuurlijk vinden mensen van 40 kabouter plop minder leuk dan kinderen van 8, en vinden kinderen van 8 klassiek minder leuk dan mensen van 70, maar er zijn veel gevallen waardoor dat fout wordt bewezen. ik had een vriend die op zijn 8e al een grote metalfan was, terwijl mensen dan zogenaamd pas rond hun 16e worden ofzo. zelf luisterde ik mijn hele jeugd naar the rolling stones, pink floyd, cindi lauper, en madonna...niet naar muziek á la K3 en kabouter plop. Misschien omdat dat vroeger minder bestond, maar als ik in 2004 8 was zou ik ook niet naar dat soort muziek luisteren. het ligt aan het individu, het valt niet echt te generaliseren. en ja, ik weet dat dit barst van de spellingfoutjes, so sew me.
||
Citaat:
![]() dus, ja, ehm.... Smaak zal je altijd blijven ontwikkelen en aanpassen, maar beiden kun je zelf beinvloeden. De muziek die "hip" (w00t) is in de tijd dat je oren ten luisterende gaan heb je niet in de hand.
|
je muzieksmaak ontwikkeld zich pas in je pubertijd, het is een van de facetten tijdens de speurtocht naar je echte ik, alhoewel je in tijden van onzekerheid makkelijk verleid word om mee te doen met anderen omdat die in aparte subculturen zitten.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Lowlands 2009 Noddy | 169 | 10-09-2009 09:18 | |
Algemene schoolzaken |
vragenlijst voor ons profielwerkstuk toemp..bla | 39 | 18-12-2006 18:35 | |
Algemene schoolzaken |
DIT maar ff INVULLEN! CrazyIkke | 75 | 24-04-2003 19:01 | |
Muziek |
De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!] Verwijderd | 12 | 01-04-2003 08:40 | |
Verhalen & Gedichten |
verhaal: Joke Dwarser | 3 | 22-02-2003 15:47 | |
Psychologie |
Je klein voelen.. Horror Kitty | 25 | 05-11-2002 18:57 |