Citaat:
Pam schreef op 01-03-2004 @ 21:09:
'The House of Lords must be reformed'.
Oftewel: Het Hogerhuis in Engeland moet worden afgeschaft.
|
Misschien moet je ook je Engels een beetje bijschaven

'Reformed' is immers niet hetzelfde als 'afgeschaft'.
En om even op de stelling in te gaan: misschien is het inderdaad beter om het Hogerhuis af te schaffen, of iig grondig te hervormen. Ik heb niet het idee dat het iets toevoegt aan de Britse politiek, de invloed ervan is volgens mij nog geringer dan die van de Eerste Kamer in Nederland. Als het er ook maar een beetje aan toe gaat zoals Muiswinkel en Van Vleuten deden voorkomen in 'Mannen op de maan' (aanrader

) kan het nooit veel interessants zijn.
Wat zeker moet verdwijnen, als dat al niet is gebeurd een paar jaar geleden, zijn de Hereditary Peers. Die komen door erfelijkheid in het Hogerhuis, in plaats van op deskundigheid of capabiliteit. Niet erg democratisch, en het levert het gevaar op dat je een stelletje ingeslapen sukkels krijgt, die daar maar een beetje voor de kat z'n viool zit.
Ik ben van mening dat het Hogerhuis moet worden hervormd naar het model van de Eerste Kamer. Dat betekent: gekozen leden (direct of indirect), eventueel ook minder leden (het zijn er nu meer dan 1000) en verkiezing op deskundigheid of capabiliteit. Dan kan het Hogerhuis zijn aandeel in de Britse regering imo beter vervullen dan nu. Ik weet niet hoe de Engelsman/Schot/Welshman/Noord-Ier in de straat tegenover het Hogerhuis staat, maar het zou me niets verbazen als het het politieke lachtertje van Groot-Brittannië is.