Advertentie | |
|
![]() |
|
kan het geen jazz noemen nee.
ik vond het 1e album ooit ergens in huis en vond het eerst heel relaxed. maar ben er toch al lang op uitgekeken eigenlijk, vind het een beetje eentonig, wat meer variatie zou geen kwaad kunnen.
|
Overrated?
Norah Jones is ontdekt, als JAZZmuzikant die graag en veel optrad in gezellige kleine zaaltjes. Op die manier is haar repertoire voor die hele eerste cd gegroeid, extra nummers die toen ook geschreven zijn (oa samen gespeeld met Charlie Hunter) zijn toen ook al op cd uitgebracht. Maar haar repertoire, haar band, enzovoort stond er al VOORdat Blue Note haar opgemerkt heeft. Blue Note wilde graag een jonger imago voor het label, en artiesten als Norah Jones pasten daar perfect in. Blue Note heeft die cd dan uitgebracht, en een geniale marketing-strategie uitgewerkt. Voldoende mediaandacht, vooral geen negatieve media-aandacht. veel touren, in de US, maar ook Europa. Veel kleine zaaltjes waren het toen. Bovenop die mediacampagne, is er dus ook nog veel positieve mond-aan-mond reclame geweest. Kleine zaaltjes werden en worden grotere zalen. Vooral die combinatie van dingen heeft haar zo groot gemaakt. Journalisten hadden haar trouwens blijkbaar wel al vroeg opgemerkt. Zo gaf ze op een gegeven moment in Keulen een concert in een zaaltje (vlakbij het station in Keulen), waar pakweg 200 mensen binnenkunnen. Daar zaten zeker 15 persmensen bij (journalisten + fotografen). Overrated? Neen. ze heeft gewoon een platenfirma die in haar geloofde, gelooft en investeert, en dat werpt zijn vruchten af. Saaie muziek? Kwestie van persoonlijke smaak. Jazz? Als Billie Holiday Jazz is, of Silje nergaard, of Diane Reeves, of Cassandra Wilson, of Diana Krall... dan is Norah Jones dat ook. Vind ik toch. Vocal Jazz wordt het ook wel genoemd. Tuurlijk is dit ook pop. Nirvana, Moby en Frans bauer maken alledrie heel verschillende muziek, en toch is het allemaal pop. net zoals Norah. |
![]() |
||
Citaat:
Ten tweede: Norah Jones heeft de kans gekregen om haar muziek eerst op waarde te laten schatten, en daar is het grote publiek uiteindelijk op gesprongen. Wat mijbetreft ook terecht. Dat 'overraten' is niet gebeurd bij het uitbrengen van de cd. Toen was er nog geen hype, enkel wat gewone recenties op iets minder mainstream media. De mainstream media heeft er pas een hype van gemaakt. Een deel van het mainstream publiek is (toch) allergisch van hypes (omdat ze zich daar te alternatief voor voelen), dus die vinden op de duur alle positieve kritiek 'overrated'. Jazz liefhebbers zien voor een deel Norah Jones ook niet graag de overstap maken naar de pure mainstream. Die zouden haar liever voor hunzelf houden. Oorzaak van het probleem: ze wordt 'overrated' in de mainstream kanalen. In hun ogen toch. Misschien vind je mijn manier van redeneren vreemd, maar waarom zou die daarom minder juist zijn? |
![]() |
||
Citaat:
|
waar halen mensen het in vredesnaam vandaan dat het geen jazz is??? Op dr nieuwe cd staat 1 nummer dat dat inderdaad niet is -meteen ook het slechtste vind ik- maar de rest, en dr volledige vorige cd is dat ook. Ik vraag me af of mensen die zeggen dat dit geen jazz is ooit wel eens oude vocale jazz hebben gehoord, of nieuwer -jane monheit?-
En verder, hoe kan je nu zeggen dat het niet geniaal muzikaal is? Het is absoluut niet vernieuwend, het is gewoon vergaan op oude jazz-traditie, maar muzikaal klopt het wel helemaal. Ik vind Norah Jones gewoon hele fijne subtiele ingetogen muziek. Ze verandert gelukkig d'r muziek ook niet omdat in het popwereldje je door zou moeten ontwikkelen.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
901 saaie topics! #901 Dark Phoenix | 500 | 08-03-2010 01:14 | |
De Kantine |
Ctrl + V #68 of 69, dat is de vraag PixelDansje | 500 | 04-04-2008 23:18 | |
Muziek |
Dump de playlist mmuddy | 83 | 17-06-2004 00:06 | |
De Kantine |