Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Volgende Column van Sanders:
Over naar Rotjeknor, dat aanvankelijk kennelijk niet neerbuigend werd gebruikt, want iemand schreef: ,,In mijn Schiedams-Rotterdamse jeugd spraken wij eind jaren veertig, begin jaren vijftig vaak over Rotjeknor zónder pejoratieve ondertoon. Integendeel, er klonk een zekere affectie in door; hoe Rotterdamser de r rolde des te sterker de affectieve gevoelens voor de stad.'' Iemand anders schreef: ,,Mijn ouders verhuisden in 1946 van 's-Gravendeel naar Apeldoorn en namen de NRC als krant mee. Ik herinner mij dat al toen door mijn moeder over de NRC werd gesproken als de Rotjeknorder.'' Vooralsnog bestonden er geen oude schriftelijke dateringen voor Rotjeknor, maar een lezer meldde dat haar moeder op 30 november 1928, net 12 jaar oud, in haar dagboek schreef: ,,Het is den laatsten tijd dan al verbazend winderig. Er zijn veel schepen vergaan. Maar nu moet ik toch ook eens wat schrijven over onze club. 'Dahlia' bestaat niet meer. We hebben nog een paar plantjes mee naar Rotjeknar [sic] genomen, maar die zijn gauw doodgegaan.'' Stamt Rotjeknar/Rotjeknor dus van eind jaren twintig? Nee, waarschijnlijk is deze bijnaam nog ouder, want iemand schreef: ,,Mijn 93-jarige moeder meldt dat zij Rotjeknor reeds kent uit haar jeugd op Goeree-Overflakkee. Dit brengt uw datering terug tot vóór 1920.'' Nog steeds niet echt duidelijkheid dus ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Waarom heet Amsterdam ook wel Mokum? telluriet | 56 | 07-03-2004 19:43 |