Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2004, 19:20
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Wat maak je van een boom die waait?

Een leven dat vol veerkracht, al zwierend in de takken zwaait?
of de wind, die het hoofd van een kind, naar beneden buigt?

-Hoe licht of donker kijk je?-

................

Wat zie je in de draaiend aarde?

Een plek waar wezens groeien, in volle levenswaarde?
of een eindeloos pad, dat onvruchtbaar is en rondjes wegt?

-Hoe licht of donker denk je?-

................

Laatst gewijzigd op 10-03-2004 om 17:10.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2004, 07:50
lovetear
lovetear is offline
Hmm, deze vind ik niet zo mooi eigenlijk. Er zijn nogal veel vragen, en weinig antwoorden of constateringen.

een eindeloze pad

Dat leest wel lekkerder dan een eindeloos pad, maar het klopt natuurlijk niet, ik vind het niet zo mooi staan.

Verder heb je voor mij te veel met dikgedrukt en cursief gewerkt, het staat nu een beetje alsof je de scheiding niet in de woorden kwijt kon en het daardoor allemaal zo apart hebt neergezet, niet om een klein stukje van het gedicht extra kracht te geven.

Mja, ik vind al die vragen dus niet zo mooi, je einde laat me daardoor denk ik ook een beetje met een flauw gevoel achter. Het gedicht loopt verder wel goed, en het is echt dreamerfly taalgebruik, de rijm is ook goed, maar toch geef ik dit gedicht geen voldoende .
Oud 07-03-2004, 14:30
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
lovetear schreef op 07-03-2004 @ 08:50:
Hmm, deze vind ik niet zo mooi eigenlijk. Er zijn nogal veel vragen, en weinig antwoorden of constateringen.

een eindeloze pad

Dat leest wel lekkerder dan een eindeloos pad, maar het klopt natuurlijk niet, ik vind het niet zo mooi staan.

Verder heb je voor mij te veel met dikgedrukt en cursief gewerkt, het staat nu een beetje alsof je de scheiding niet in de woorden kwijt kon en het daardoor allemaal zo apart hebt neergezet, niet om een klein stukje van het gedicht extra kracht te geven.

Mja, ik vind al die vragen dus niet zo mooi, je einde laat me daardoor denk ik ook een beetje met een flauw gevoel achter. Het gedicht loopt verder wel goed, en het is echt dreamerfly taalgebruik, de rijm is ook goed, maar toch geef ik dit gedicht geen voldoende .

Mag eindeloze niet door voor dichterlijke vrijheid?. Ik zal er nog 's naar kijken.

Vele vragen en dat was nou net mijn bedoeling. De intentie van mijn gedicht. De lezer puur aan het denken zitten en alles zélf laten invullen.(het wordt zo vaak ingevuld, dat is soms best jammer, vind ik).

Wat betreft de dikgedrukte en cursieve tekst; hoe zou jij dat doen?

Een flauw gevoel, Waarom?(heb overigens nu 1 vraag weggehaald, die vond ik ietswat te veel van het goede).

Dankje voor je feedback.
Oud 07-03-2004, 14:31
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Overigens, hoe kijk je er inhoudelijk naar?
Oud 07-03-2004, 14:51
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 07-03-2004 @ 15:31:
Overigens, hoe kijk je er inhoudelijk naar?
Een positieve boodschap in een gedicht vind ik altijd leuk, het komt goed over .

Eindeloze vind ik toch niet mooi, sorry, maar het staat een beetje "ikke niet needlands spreek" vind ik, dat is jammer.

Mja, als vele vragen en de lezer aan het denken zetten je bedoeling was is dat wel gelukt. Ik houd er zelf alleen niet zo van, ik zie persoonlijk liever een mening in een gedicht, waar de lezer dan zelf over na kan denken of hij het er mee eens is of niet.

Ik heb even gekeken, ik vind het op zich ook wel kunnen zonder alle cursieve en dikgedrukte dingen, alles gewoon in normale schrijfstijl zetten, dat zou ik het mooist vinden, dan ligt de nadruk meer op de inhoud dan op de vorm, nu is dat iets minder vind ik.

Ik had een flauw gevoel omdat het overkomt alsof je steeds hetzelfde opnieuw duidelijk probeert te maken, nu is dat al minder geworden, nu die regel weg is .
Oud 08-03-2004, 21:38
xineof
xineof is offline
Zo zie je maar dat meningen kunnen verschillen . Ik vind het gedicht klasse, écht overweldigend. Die confrontering spreekt mij erg aan, ik vind de vragen erg sterk.

De binnenrijm is leuk gedaan, verder zijn spelingen als zwierend/zwaait erg goed. 'een eindeloze pad' vind ik ook niet mooi, maar dat is het enige mindere wat ik heb kunnen ontdekken. De herhaling spreekt mij juist erg aan; het komt de boodschap erg ten goede !
Oud 08-03-2004, 23:47
phensicske
phensicske is offline
Ik vind het prachtig dat je anderen aan het denken zet en terwijl sluimert toch wel je mening door vind ik.
Ik denk (je mag me verbeteren) dat je een nuchter iemand bent die weet dat je de wereld op verschillende manieren kan zien.
Zou het kunnen dat jij eerder positief wil denken/denkt?
Sommigen staan daar niet bij stil en misschien is een gedicht als het jouwe wel de aanzet tot.

De vorm vond ik op het eerste gezicht wel nogal verwarrend, maar het geeft wel de essentie van je gedicht aan.
Toch is het niet zozeer aan me besteed.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 17:09
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Bedankt voor jullie reacties, leuk om te zien/horen dat de meningen zo verschillen.

Eindeloze, heb ik i.g. veranderd in eindeloos, ik kan er zo 123 niet iets anders voor vinden, iemand anders?

phensicske; Je komt héél dicht in de buurt!. W.b.t die nuchterheid; het is eigenlijk meer dat ik de dingen van verschillende kanten probeer te kijken, hier "droom" ik dan ook wel eens wat in weg...maar ik heb heel sterk, dat ik dingen wel eens negatief bekijk, maar dan rationaliseer en het ombuig naar iets positiefs,althans dat probeer ik, ook in het dromen van wat ik om mij heen zie, dat ik zo naar het positieve denk. Dat komt wel voor in het gedicht. En idd dat sommigen daar, naar mijn idee, niet zo bij stilstaan, b.v. te veel in het negatieve zitten..."maar als ze nou eens meer bij bepaalde dingen stil zouden staan"..........Er zit ook wel een beetje een boodschap in van "bekijk de dingen eens van een andere kant/op een andere manier"...Hoe denken mensen over wat ze zien?, lopen ze er zomaar aan voorbij?, of staan ze er ook écht een sbij stil?.

Mag ik weten waarom het niet zo aan je besteed is?
Oud 10-03-2004, 17:19
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 10-03-2004 @ 18:09:
Mag ik weten waarom het niet zo aan je besteed is?
Ow, sorry. Het komt mis over. Ik bedoel dat de vorm!! (de typografie om helemaal duidelijk te zijn) niet aan mij besteed is. Het gedicht is anders echt perfect aan mij besteed. Ik vind het prachtig, want het is heel herkenbaar voor me.

Btw, ik denk net als jij, maar het lukt me meestal niet om dan toch de zaken positief te zien. Ik vlucht er eerder van weg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten