![]() |
||
Citaat:
A gen+B gen=AB A gen+A gen=A A gen+O gen=A (A dominant over O want ik heb nog nooit van bloedgroep AO gehoord) B gen+B gen=B B gen+O gen=B (idem als bij A) O+O=O (o is recessief, alleen bij 2xO heb je bloedgroep O) Dus mijn vader heeft dan OO en mijn moeder kan dan AA of A0 hebben.....dus kan ik als combinatie OA krijgen=A of 00 als mijn moeder A0 zou hebben en ik die 0 zou overerven....stimmt das?? Maar wat die resusfactoren nu ook alweer inhouden: positief en negatief dat weet ik niet....is AA positief en AO negatief of heeft dat daar niks mee te maken? |
![]() |
|
Verwijderd
|
positief en negatief heeft te maken met de aanwezigheid van rhesusfactor, en dus niets met de A's en B's.
En er is geen 'gen O'; je hebt bloedgroep 0 (0, dus niet O, alleen spreek je het uit als o) als je geen A en geen B hebt. Maar ik weet niet hoe je dat voor elkaar moet krijgen. |
![]() |
||
Citaat:
Dat onderste wat je zegt klopt idd. ![]()
|
Verwijderd
|
mischien heb je hier wat aan:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=760 |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En rhesusfactor: Dit is een bepaald eiwit dat op je bloedcellen zit. Heb je dit eiwit niet, dan ben je rhesusnegatief en heb je dit wel, dan ben je rhesuspositief. Dit erf je ook gewoon, dus als je ouders beide rhesuspositief zijn, ben jij dat ook.
|
Het is wel zoals je het zegt alleen ook niet helemaal. Ik heb op school wel aardig wat geleerd over bloedgroepen maar een aantal dingen weet ik niet zo goed meer (met name over de namen..).
Er zijn twee 'stoffen' die vormen bloedgroep A en bloedgroep B. Als je A hebt accepteerd je bloed geen bloed waar stoffen van bloedgroep B in zitten. Dus eigenlijk reageert jouw bloed dan op de stoffen van bloedgroep B. Echter als je bloed krijgt van iemand die bloedgroep O heeft, zal je daar niet op reageren. Bloedgroep O heeft namelijk geen stoffen en is dus neutraal. Als je bloedgroep O hebt, accepteerd jouw bloed alleen bloed met O, want met A en B reageert je bloed. Dat betekend dus ook als je AB hebt, accepteerd jouw bloed al het andere bloed. Als je bloedgroep A hebt heb je: AA of AO Als je bloedgroep B hebt heb je: BB of BO Als je bloedgroep AB hebt heb je: AB Als je bloedgroep O hebt heb je: OO (want O is recessief en A en B zijn dominant). Als je de kans op jouw bloedgroep wilt bepalen, kun je de bloedgroepen van je ouders in een kruisschema zetten. ![]()
|
je kan het wel in een kruisschema zetten maar dan weet je nog niets, het is altijd weer anders.
je weet het pas zeker als het getest wordt (bijv. door bloeddonor te worden) en het is trouwens geen bloedgroep o maar bloedgroep 0 (zoals er al ergens stond het is officeel bloedgroep NUL!!) ![]() maar dit als uitstapje ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Als je ouders allebei - (dd) hebben, kan jij dus nooit + hebben, je krijgt altijd dd. Als één van je ouders - heeft en de ander +, kan je wel + hebben: dd + Dd = dd of Dd (- of +) / dd+ DD = Dd (+) Hmm k hoop dat ik het een beetje logisch heb uitgelegd. ![]() @ Ekki Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-03-2004 om 19:32. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik weet wel dat het bloedgroep nul is, maar O klinkt mooier. ![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
wat raar dat je thuis bent geboren en dat het niet getest is.
Mijn vader is de dag na de bevalling met mij naar het ziekenhuis gegaan om te kijken of ik wel de juiste bloedgroep heb. Maar miss komt dat omdat mijn ouders o negatief hebben o negatief + o negatief = o positief. En volgens mij als ik o positief zou hebben zou ik heel snel een bloedtransfusie nodig hebben gehad of zo iets. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
biologie is ver weggezakt ![]()
|
als de moeder negatief is en de vader positief moet het kind getest worden.
als deze ook positief is dan moet de moeder anti D krijgen omdat het bij een volgende bevalling anders het bloed van het kind kan gaan afbreken (als deze ook bloedgroep positief heeft) (zelfde als ziektes, als je een keer de pokken hebt gehad krijg je het niet meer omdat je lichaam de pokken kent en weet dat het niet leuk is om te krijgen dus ruimen ze het de tweede keer meteen op!! dat is het zelfde met positief bloed een tweede keer herkent de moeder het en ruimt het op! dankzij anti D (soort vaccinatie) ruimt de moeder het dus niet op
|
m\v | A | ?
o | Ao | ?o o | Ao | ?o Als je moeder homozygoot is (dus AA) dan heb jij bloedgroep Ao, dus heterozygoot A. Als je moeder heterozygoot is (Ao) dan kan je ook bloedgroep o hebben. Dat van die rhesusfactor weet ik niet meer, dat is net te lang geleden ![]() edit: hmm... mn vierkant van Punett wil niet echt lukken
Laatst gewijzigd op 11-03-2004 om 20:09. |
![]() |
|
|