Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2004, 11:30
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Als je moeder bloedgroep A positief heeft en je vader O positief (dat weet ie niet zeker), dan valt er volgens mij niet vast te stellen welke bloedgroep het kind heeft, of wel?
Maar kun je aan de hand van die oudergegevens al wel bloedgroepen uitsluiten bij het kind die het in ieder geval NIET kan hebben? (kan ik bijv. nu bloedgroep b hebben?)

Ik wil namelijk heel graag mijn bloedgroep weten, en alle beetjes in die richting helpen een beetje hehe....als ik al wat dingen uit kan sluiten.
Ik KAN mijn bloedgroep wel laten testen, maar dat is hoogst ongebruikelijk melden ze me 3 jaar geleden al bij de dokter toen ik er eens naar vroeg. Dat doen ze eigenlijk normaal gesproken niet, niet zonder reden. Het KAN wel, als je dat echt wilt, maar de kosten daarvoor komen dan voor eigen rekening.
Je bloedgroep kun je eigenlijk alleen te weten komen in combinatie met iets anders, bijv. als je zwanger bent en ze er gericht naar gaan kijken. Maarja, ik heb niet zo'n zin om te gaan zitten wachten tot ik zwanger ben voor ik het weet.

Heb mensen horen zeggen 'dat staat gewoon op van die dingen van je geboorte' maar ik heb alles doorgezocht maar niks kunnen vinden.
Mijn moeder zegt trouwens ook dat we dat helemaal niet hebben, dat er bij mijn geboorte nooit naar mijn bloedgroep is gekeken. Mijn broertje heeft die gegevens ook niet.
Ik ben trouwens thuis geboren, dus misschien dat het daaraan kan liggen...dat ze zoiets als 'kijken naar wat de bloedgroep van de pasgeborene is', alleen doen als je in het ziekenhuis wordt geboren met een dokter erbij enzo...bij mij was er alleen een vroedvrouw (die overigens 10 minuten nadat ik er al was pas arriveerde) en bij mijn broertje ook.

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 11:31
Verwijderd
Nee, als je moeder A heeft en je vader 0 dan kan je geen B hebben en ook geen AB, alleen 0 of A.

Laatst gewijzigd op 10-03-2004 om 11:37.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 11:36
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je moeder is A+ en je vader is o+. Dit is bij mijn ouders ook zo (alleen zijn de rhesusfactoren anders) en ik weet mijn eigen bloedgroep ook niet (ben er wel op getest maar ik mag het niet weten ofzo, als er iets is dan testen ze het toch altijd opnieuw volgens het ziekenhuis ). o is recessief dus je vader heeft iig oo als genen dus van hem kan je alleen een gen voor o meekrijgen. Nou weet ik alleen niet of A dominant is over bloedgroep B maar ik heb ooit voor mezelf een keer uitgerekend dat ik alleen bloedgroep A (en dan dus als genen Ao) of bloedgroep o kon hebben (als mijn moeder als genotype Ao heeft en mij dus haar o-tje doorgegeven heeft, van mijn vader kan ik dus ook alleen een o-tje krijgen). Hoe dat met die rhesusfactoren zit weet ik ook niet precies maar omdat jouw ouders allebei positief zijn moet jij volgens mij ook positief zijn. Ik denk dus dat je of bloedgroep A+ hebt of bloedgroep o+ maar ik weet niet zeker hoe dat met bloedgroep B zit dus ik kan dit niet met zekerheid zeggen (bloedgroep B komt heel weinig voor dus ik vermoed dat A dominant is over B).

Ik ben momenteel voor mijn pws bezig met bloedgroepen bij katten en daar weet ik het wel van maar daar heb jij nu weinig aan denk ik
Oud 10-03-2004, 11:39
MieX
MieX is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-03-2004 @ 12:36:
Nou weet ik alleen niet of A dominant is over bloedgroep B
A en B zijn allebei dominant, dus als je een gen A en een gen B hebt heb gewoon bloedgroep AB
Oud 10-03-2004, 11:41
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-03-2004 @ 12:36:

Ik ben momenteel voor mijn pws bezig met bloedgroepen bij katten en daar weet ik het wel van maar daar heb jij nu weinig aan denk ik
Jaja scholieren, bereidt u voor: bio zakt af en toe toch behoorlijk diep weg in de krochten van uw hersenpan....helaas Heb ik me daar alles voor niks zitten leren hehe.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 11:46
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
MieX schreef op 10-03-2004 @ 12:39:
A en B zijn allebei dominant, dus als je een gen A en een gen B hebt heb gewoon bloedgroep AB
Owja, volgens mij zit het dan samenvattend zo:

A gen+B gen=AB
A gen+A gen=A
A gen+O gen=A (A dominant over O want ik heb nog nooit van bloedgroep AO gehoord)
B gen+B gen=B
B gen+O gen=B (idem als bij A)
O+O=O (o is recessief, alleen bij 2xO heb je bloedgroep O)

Dus mijn vader heeft dan OO en mijn moeder kan dan AA of A0 hebben.....dus kan ik als combinatie OA krijgen=A of 00 als mijn moeder A0 zou hebben en ik die 0 zou overerven....stimmt das??

Maar wat die resusfactoren nu ook alweer inhouden: positief en negatief dat weet ik niet....is AA positief en AO negatief of heeft dat daar niks mee te maken?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 11:51
Verwijderd
Wordt dit ook niet getest als je bloed gaat geven?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 11:54
Verwijderd
positief en negatief heeft te maken met de aanwezigheid van rhesusfactor, en dus niets met de A's en B's.
En er is geen 'gen O'; je hebt bloedgroep 0 (0, dus niet O, alleen spreek je het uit als o) als je geen A en geen B hebt. Maar ik weet niet hoe je dat voor elkaar moet krijgen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 11:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 10-03-2004 @ 12:46:

A gen+B gen=AB

Dus mijn vader heeft dan OO en mijn moeder kan dan AA of A0 hebben.....dus kan ik als combinatie OA krijgen=A of 00 als mijn moeder A0 zou hebben en ik die 0 zou overerven....stimmt das??
Dat bovenste betwijfel ik, bij katten heb je ook een bloedgroep AB en die ontstaat niet door een A gen en een B gen te combineren maar misschien dat dit bij mensen wel zo is.

Dat onderste wat je zegt klopt idd.
Oud 10-03-2004, 12:47
Verwijderd
mischien heb je hier wat aan:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=760
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 12:49
ESCO
ESCO is offline
Citaat:
A gen+B gen=AB
A gen+A gen=A
A gen+O gen=A (A dominant over O want ik heb nog nooit van bloedgroep AO gehoord)
B gen+B gen=B
B gen+O gen=B (idem als bij A)
O+O=O (o is recessief, alleen bij 2xO heb je bloedgroep O)
Ja ja stiekem spieken in je bio boekje,sneaky bastard.
Oud 10-03-2004, 16:51
ekki
ekki is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-03-2004 @ 12:58:
Dat bovenste betwijfel ik, bij katten heb je ook een bloedgroep AB en die ontstaat niet door een A gen en een B gen te combineren maar misschien dat dit bij mensen wel zo is.
Dit is wel zo.

En rhesusfactor: Dit is een bepaald eiwit dat op je bloedcellen zit. Heb je dit eiwit niet, dan ben je rhesusnegatief en heb je dit wel, dan ben je rhesuspositief.

Dit erf je ook gewoon, dus als je ouders beide rhesuspositief zijn, ben jij dat ook.
Oud 10-03-2004, 17:07
Miracle
Miracle is offline
Het is wel zoals je het zegt alleen ook niet helemaal. Ik heb op school wel aardig wat geleerd over bloedgroepen maar een aantal dingen weet ik niet zo goed meer (met name over de namen..).

Er zijn twee 'stoffen' die vormen bloedgroep A en bloedgroep B. Als je A hebt accepteerd je bloed geen bloed waar stoffen van bloedgroep B in zitten. Dus eigenlijk reageert jouw bloed dan op de stoffen van bloedgroep B. Echter als je bloed krijgt van iemand die bloedgroep O heeft, zal je daar niet op reageren. Bloedgroep O heeft namelijk geen stoffen en is dus neutraal. Als je bloedgroep O hebt, accepteerd jouw bloed alleen bloed met O, want met A en B reageert je bloed.
Dat betekend dus ook als je AB hebt, accepteerd jouw bloed al het andere bloed.
Als je bloedgroep A hebt heb je: AA of AO
Als je bloedgroep B hebt heb je: BB of BO
Als je bloedgroep AB hebt heb je: AB
Als je bloedgroep O hebt heb je: OO (want O is recessief en A en B zijn dominant).

Als je de kans op jouw bloedgroep wilt bepalen, kun je de bloedgroepen van je ouders in een kruisschema zetten.
Oud 10-03-2004, 18:15
rare kwast
rare kwast is offline
je kan het wel in een kruisschema zetten maar dan weet je nog niets, het is altijd weer anders.
je weet het pas zeker als het getest wordt
(bijv. door bloeddonor te worden)

en het is trouwens geen bloedgroep o maar bloedgroep 0 (zoals er al ergens stond het is officeel bloedgroep NUL!!)
maar dit als uitstapje
Oud 10-03-2004, 18:28
Verwijderd
Op basis van het bloedgroepensysteem is ooit een meisje erachter gekomen dat haar ouders niet haar biologische ouders waren. Lijkt me afschuwelijk om er zo achter te komen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:00
Giovanna
Giovanna is offline
Kan het wel zijn bijv dat je ouders - hebben en jij +? Of als 1 van je ouders - heeft dat jij dan + hebt?
Oud 10-03-2004, 19:28
Lief Bloempje
Lief Bloempje is offline
Citaat:
Giovanna schreef op 10-03-2004 @ 20:00:
Kan het wel zijn bijv dat je ouders - hebben en jij +? Of als 1 van je ouders - heeft dat jij dan + hebt?
Of je positief of negatief hebt wordt bepaald door de aan- of afwezigheid van factor D. Als je rhesuspositief bent heb je of DD, of Dd, dan is factor D dus aanwezig. Als je rhesusnegatief bent, is D niet aanwezig en heb je dd.

Als je ouders allebei - (dd) hebben, kan jij dus nooit + hebben, je krijgt altijd dd. Als één van je ouders - heeft en de ander +, kan je wel + hebben:
dd + Dd = dd of Dd (- of +) / dd+ DD = Dd (+)

Hmm k hoop dat ik het een beetje logisch heb uitgelegd.

@ Ekki

Citaat:
Dit erf je ook gewoon, dus als je ouders beide rhesuspositief zijn, ben jij dat ook.
Dit hoeft dan dus ook niet, als beide ouders Dd hebben, kan het kind dd krijgen.

Laatst gewijzigd op 10-03-2004 om 19:32.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:45
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 10-03-2004 @ 19:28:
Op basis van het bloedgroepensysteem is ooit een meisje erachter gekomen dat haar ouders niet haar biologische ouders waren. Lijkt me afschuwelijk om er zo achter te komen.
Ja idd... Wij deden vorig jaar zo'n test op school. Dat vond ik ook wel link, stel dat je er via school achter moet komen.

Ik weet wel dat het bloedgroep nul is, maar O klinkt mooier. En via kruisingsschema's kun je er niet achter komen, maar wel de kans bepalen enzo...
Oud 10-03-2004, 20:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
ekki schreef op 10-03-2004 @ 17:51:
Dit is wel zo.

okee weet ik dat ook weer. Ik haal de laatste tijd alles door elkaar nu ik bezig ben met dat pws.
Oud 11-03-2004, 13:14
light fighter
light fighter is offline
wat raar dat je thuis bent geboren en dat het niet getest is.

Mijn vader is de dag na de bevalling met mij naar het ziekenhuis gegaan om te kijken of ik wel de juiste bloedgroep heb. Maar miss komt dat omdat mijn ouders o negatief hebben o negatief + o negatief = o positief. En volgens mij als ik o positief zou hebben zou ik heel snel een bloedtransfusie nodig hebben gehad of zo iets.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 13:53
professor2
professor2 is offline
Citaat:
light fighter schreef op 11-03-2004 @ 14:14:
wat raar dat je thuis bent geboren en dat het niet getest is.

Mijn vader is de dag na de bevalling met mij naar het ziekenhuis gegaan om te kijken of ik wel de juiste bloedgroep heb. Maar miss komt dat omdat mijn ouders o negatief hebben o negatief + o negatief = o positief. En volgens mij als ik o positief zou hebben zou ik heel snel een bloedtransfusie nodig hebben gehad of zo iets.
ja zulke dingen bestaan wel dat eht kind eh bloed van de meoder afstoot ofzo isw el erg zeld zaam
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 13:59
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
professor2 schreef op 11-03-2004 @ 14:53:
ja zulke dingen bestaan wel dat eht kind eh bloed van de meoder afstoot ofzo isw el erg zeld zaam
Nee, de moeder stoot het kind af. Nou ja, het afweersysteem van de moeder stoot het kind af als de rhesusfactoren niet overeen komen.

biologie is ver weggezakt
Oud 11-03-2004, 14:46
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 11-03-2004 @ 14:59:

biologie is ver weggezakt
Niet alleen dat, bloedgroepen en zo zijn vreselijk, snapte het nooit

Ik weet wel dat er bij mij en me moeder ook iets was met rhesus negatief en zo, maar precies wat, geen idee.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:40
rare kwast
rare kwast is offline
als de moeder negatief is en de vader positief moet het kind getest worden.
als deze ook positief is dan moet de moeder anti D krijgen omdat het bij een volgende bevalling anders het bloed van het kind kan gaan afbreken (als deze ook bloedgroep positief heeft)

(zelfde als ziektes, als je een keer de pokken hebt gehad krijg je het niet meer omdat je lichaam de pokken kent en weet dat het niet leuk is om te krijgen dus ruimen ze het de tweede keer meteen op!! dat is het zelfde met positief bloed een tweede keer herkent de moeder het en ruimt het op! dankzij anti D (soort vaccinatie) ruimt de moeder het dus niet op
Oud 11-03-2004, 20:06
pudding met vel
pudding met vel is offline
m\v | A | ?

o | Ao | ?o
o | Ao | ?o

Als je moeder homozygoot is (dus AA) dan heb jij bloedgroep Ao, dus heterozygoot A. Als je moeder heterozygoot is (Ao) dan kan je ook bloedgroep o hebben. Dat van die rhesusfactor weet ik niet meer, dat is net te lang geleden hoop dat je er iets aan hebt!

edit: hmm... mn vierkant van Punett wil niet echt lukken

Laatst gewijzigd op 11-03-2004 om 20:09.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten