Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2004, 19:54
Giovanna
Giovanna is offline
Hoi,
even een vraagje, nouja zoiets. Ik moet binnenkort geopereerd worden, ik lig dan ongeveer 2 weken in het ziekenhuis. De eerste week zal ik niets kunnen, mezelf niet wassen, enz. Ik ben niet aan de pil, maar alle hormoontherapien moeten minstens drie maanden voor de operatie stilgezet worden(ivm met verhoogde kans op trombosen en embolieen). Ik kan dus ook niet aan de pil. Het probleem is dat het me verschrikkelijk lijkt om ongesteld te worden tijdens mijn ziekenhuisperiode. Zeker de eerste week, want dan zal het erop neer komen dat ik mezelf niet kan verschonen.
Heeft iemand er ervaring mee? Of weet iemand hoe je je menstruatie op een andere manier kan uitstellen? (ik ben naar de huisarts geweest, er zijn 2 mogelijkheid of pil of ander medicijn, pil valt af, het medicijn heeft meer nadelen dan voordelen, dus die viel ook af)
Oud 10-03-2004, 19:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Toen de huisarts mij nog te jong vond om aan de pil te gaan kreeg ik altijd Primolut N mee om mijn menstruatie mee te verschuiven. Hiermee kan je je menstruatie maximaal 10 dagen uitstellen. Je moet wel drie dagen voor de eerste dag van je menstruatie beginnen en vanaf dat moment tien dagen lang drie pilletjes per dag slikken. Nou weet ik alleen niet of dit ook met hormonen werkt want dan heb je kans dat je deze medicijnen ook niet mag slikken maar je kan je huisarts er eens naar vragen. Zo kan je iig die eerste week overbruggen.
Oud 10-03-2004, 20:05
Giovanna
Giovanna is offline
Stel ik me nou aan of zouden meer mensen zich gêneren als ze zouden menstrueren tijdens een ziekenhuisopname... en dat verpleegers en verpleegsters dan alles moeten verschonen..jak
Oud 10-03-2004, 20:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Giovanna schreef op 10-03-2004 @ 21:05:
Stel ik me nou aan of zouden meer mensen zich gêneren als ze zouden menstrueren tijdens een ziekenhuisopname... en dat verpleegers en verpleegsters dan alles moeten verschonen..jak
ik kan me heel goed voorstellen dat je in die periode liever niet ongesteld bent
Oud 10-03-2004, 20:08
love-THE-world
love-THE-world is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-03-2004 @ 21:05:
ik kan me heel goed voorstellen dat je in die periode liever niet ongesteld bent
me 2... srry kweet neit wat je eraan kunt doen.. maar uh weet de dokter niks anders dan dan de pil en dat andere medicijn??
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 20:10
Giovanna
Giovanna is offline
Citaat:
love-THE-world schreef op 10-03-2004 @ 21:08:
me 2... srry kweet neit wat je eraan kunt doen.. maar uh weet de dokter niks anders dan dan de pil en dat andere medicijn??
nope de rest komt niet in aanmerken door die hormonen..
Oud 10-03-2004, 20:25
jet
jet is offline
Citaat:
Giovanna schreef op 10-03-2004 @ 21:10:
nope de rest komt niet in aanmerken door die hormonen..
ik denk dat je het best gewoon kunt vragen aan je huisarts/ behandelend arts
Oud 10-03-2004, 20:26
Verwijderd
Oh jee, vervelend... Maar ik ben bang dat er niet echt iets mogelijk is, omdat je dus die hormonen niet mag voor de operatie...

Weet je hoe dat gaat in het ziekenhuis wanneer je wel ongesteld bent? Ik heb namelijk geen idee... Komen ze je om de zoveel uur verschonen of hebben ze daar een andere oplossing voor?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 20:31
Balance
Balance is offline
Citaat:
Giovanna schreef op 10-03-2004 @ 21:05:
Ik snap dat het heel vervelend is, zou ik ook vinden, maar bedenk je dat het voor hen echt niks voorsteld.
Een vriendin van mij heeft ook een tijd in het ziekenhuis gelegen en kon niks zelf. Ze kreeg zetpillen die moesten worden ingebracht, moest natuurlijk vaak zat naar de wc en ze moest zich dus wel overgeven aan de verzorgers. Zij blijken niks anders gewend te zijn en kijken er dus echt niet van op.
Dat het vervelend blijft voor jou snap ik, maar voor hen is het dat dus niet.
Oud 10-03-2004, 20:34
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik ben vorige week dinsdag geopereerd en tegen over mij lag een meisje (vrouw) die ook ongesteld was, ze was net wakker uit de narcose en moest zich verschonen.
Zij kon het wel zelf, gordijn werd dicht gedaan en kon zich verschonen, oude tampon gaf ze aan de zuster, die kijken er niet gek van op.

Ik zou het ook dood en dood eng vinden maar voor de zusters is het de normaalste zaak van de wereld.
Ze moet je toch wassen en bovendien is ze zelf ook ongesteld (dat hoop ik tenminste voor haar).
Je moet proberen er een niet te groot probleem van te maken en het gewoon meteen vertellen, of het er even over hebben.
2 dagen voor de operatie heb je toch een voorgesprek met de anesthesist? Vraag het haar (of als je pech hebt, hem).
Oud 10-03-2004, 20:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-03-2004 @ 21:31:
Ik snap dat het heel vervelend is, zou ik ook vinden, maar bedenk je dat het voor hen echt niks voorsteld.
Een vriendin van mij heeft ook een tijd in het ziekenhuis gelegen en kon niks zelf. Ze kreeg zetpillen die moesten worden ingebracht, moest natuurlijk vaak zat naar de wc en ze moest zich dus wel overgeven aan de verzorgers. Zij blijken niks anders gewend te zijn en kijken er dus echt niet van op.
Dat het vervelend blijft voor jou snap ik, maar voor hen is het dat dus niet.
Precies.

Dat is de gewoonste zaak van de wereld. Vrouwen die ongesteld zijn en niet voor zichzelf kunnen zorgen wat dat betreft is iets wat je in het eerste jaar van de opleiding verpleegkunde al leert.

Je hoeft je geen zorgen te maken wat dat betreft, ze schrikken er heus niet van.

Maar ik kan me wel degelijk voorstellen dat je je er erg voor schaamt en dat het niet fijn is om vreemden dat soort dingen te laten doen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 21:23
Verwijderd
Ik zou het ook vreselijk vinden, afhankelijk zijn met zulke zaken lijkt me echt niet prettig. Ook al zien die verpleegsters het bij wijze van spreken 100 keer op een dag, niet bij mij toch zeker! maar misschien ben ik wel gewoon een preutse doos hoor
Kun je niet de week voor je het ziekenhuis in moet je stopweek houden en dan dus een maandje stoppen met de pil? Dan ben je dus de week voor je het ziekenhuis in gaat ongesteld en die 2 weken gegarandeerd niet.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 21:25
Verwijderd
Citaat:
krullevaar schreef op 10-03-2004 @ 22:23:
Ik zou het ook vreselijk vinden, afhankelijk zijn met zulke zaken lijkt me echt niet prettig. Ook al zien die verpleegsters het bij wijze van spreken 100 keer op een dag, niet bij mij toch zeker! maar misschien ben ik wel gewoon een preutse doos hoor
Kun je niet de week voor je het ziekenhuis in moet je stopweek houden en dan dus een maandje stoppen met de pil? Dan ben je dus de week voor je het ziekenhuis in gaat ongesteld en die 2 weken gegarandeerd niet.
ze mag drie maanden geen hormoon-dingen, dus ook geen pil.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 10-03-2004 @ 22:25:
ze mag drie maanden geen hormoon-dingen, dus ook geen pil.
Oh dom, las het verkeerd en dacht dat ze wel aan de pil was. Nou dan heb je er inderdaad niks aan..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 08:29
Souris
Souris is offline
het is voor jezelf vervelend maarja je kan er niks aan doen.
de verzorgende en verpleegkundige hebben er lijkt mij geen problemen mee jou te helpen als dat nodig is met verschonen.
ze hebben er voor geleerd hoe je dat het snels en makkelijkst kan doen.
Oud 11-03-2004, 08:51
Verwijderd
als ik zie wat verpleegsters allemaal te zien krijgen in een bejaardentehuis of ziekenhuis denk ik niet dat ze het erg zullen vinden dat je ongesteld bent en wel wat moeten verwisselen...

meer kan ik eigenlijk niet zeggen, toen ik 2 weken in het ziekenhuis lag werd ik nog niet ongesteled...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 09:06
kimberley
kimberley is offline
Ik heb in oktober ook in het ziekenhuis gelegen toen ik ongesteld was. Ze kijken er echt niet raar van op hoor. Ik lag daarzo met een rood hoofd in het bed, maar hun praten gewoon vrolijk verder.
Je kan gewoon op het knopje drukken als je denkt dat je "verschoond" moet worden. Ze vragen ook nog of je maandverband of tampons wilt.
Enige nadeel: je word alleen maar smorgens gewassen, dus savonds voelde ik me best wel ranzig.
sNachts werd er een zeiltje onder mn kont geschoven tegen eventueel doorlekken.

Maar zoals hiervoor dus al is gezegd: voor de verplegers is het de normaalste zaak van de wereld.
Ik zou daarom ook niet mijn ongesteldheid uit willen schuiven. Volgens mij is dat niet zo gezond.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 09:56
Verwijderd
Citaat:
kitabe schreef op 11-03-2004 @ 10:06:
Ik zou daarom ook niet mijn ongesteldheid uit willen schuiven. Volgens mij is dat niet zo gezond.
Daar is helemaal niets ongezonds aan, maar goed.

Ik lag vorige week nog in het ziekenhuis en kreeg ook een paar keer per dag zetpillen ingebracht. En toen ik uit de narcose kwam werd ook een slangetje in m'n plasbuis ingebracht...

Van te voren moest ik hier ook niet aan denken, en vond ik het ook genant, maar als je daar eenmaal ligt en alles je teveel is, heb je daar echt geen problemen meer mee hoor.
Bovendien is het voor hen ook de normaalste zaak van de wereld. Je bent echt niet de enige die ongesteld is en verschoond moet worden, en ach, ze kennen je daar verder toch niet en je ziet ze waarschijnlijk toch nooit meer, dus gewoon ff je er overheen zetten
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 09:57
Giovanna
Giovanna is offline
Oke.. bedankt voor jullie reacties... (en toch maar hopen dat ik het niet wordt)
Oud 11-03-2004, 10:04
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik zou me ook generen ik ben niet iemand die denkt: ach ze zien de hele dag blote mensen.. nej ik vind het ook klote (ben toen aan mn knie geopereerd en toen mocht ik alleen zon schort aan geen string ofzo.. en toen gingen ze zetpillen zetten toen ik dus helemaal verdoofd was vodn het ook mar klote..)
enne ongi zijn lijkt me idd ook niet prettig misschien moet je ff t nummer bellen wat op dat foldertje staat (meestal krijg je een foldertje mee met info over de operatie waarop ook een nummer kan staan van je arts of de afdeling in elk geval) dan vraag je t daar ff die maken dat vast vaker mee joh!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 11:38
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
krullevaar schreef op 10-03-2004 @ 22:29:
Oh dom, las het verkeerd en dacht dat ze wel aan de pil was. Nou dan heb je er inderdaad niks aan..
waar is jou naam en sig van...?
Oud 11-03-2004, 13:05
Verwijderd
Ik was ook ongesteld in het ziekenhuis, de vele antibiotica zorgden ervoor dat de pil niet werkte. Ik merkte het eerst niet en was zelfs doorgelekt, ik schaamde me dood. Maar voor hen maakt het echt he-le-maal niets uit. En geloof me, er zijn vreselijkere dingen die ze kunnen inbrengen hoor
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 16:09
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 11-03-2004 @ 12:38:
waar is jou naam en sig van...?
Pluk van de Petteflet
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 19:40
Verwijderd
Ik zou het gewoon even tegen één zon zuster of verpleegster zeggen. Dat je denkt dat je ongesteld moet worden, als je daar ligt. Kunnen zij er rekening mee houden, en misschien hebben ze daar een medicijn ofzo.
Succes iig met de operatie en laat even weten offie geslaagt is en hoe het gaat dan
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 19:52
saartjeh
saartjeh is offline
he meis
lijkt me vreselijk
jah als ut n week is
kun je al helemaal niet iets van tampon gebruiken ofzow want, naja, he jakkes indd as je dr over nadenkt
vervelend voor je
ik weet dus niet wat je kunt doen ofzow
kzou indd tegen een van die verplegers zeggen, ik bedoel, ze zullen het vast wel snappen
he maar laat ff weten hoe operatie gegaan is okeej
baai,

liefs, saar
Oud 11-03-2004, 19:57
Catootjuh
Catootjuh is offline
Om het nog maar eens te benadrukken. In het ziekenhuis is niets gek. Ik was de eerste dag al meteen over mijn schaamte-drempel heen toen ik een klisma kreeg om mijn darmen leeg te spoelen voor de volgende dag (operatie-dag). Ze doen dat met alle liefde en zorg en geven je echt het gevoel dat niets raar is. Daarna nog heel wat genante situaties meegemaakt, als ik het achteraf bekijk, maar als je zo ziek en machteloos bent geef je je totaal over aan de zorg van de zusters en broeders. Nee, die mensen bewonder ik echt enorm!

Je bent niet in het ziekenhuis om 'mooi' te liggen zijn .

Trouwens, heel veel sterkte komende tijd! beterschap.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 20:00
Verwijderd
Citaat:
saartjeh schreef op 11-03-2004 @ 20:52:
ik bedoel, ze zullen het vast wel snappen
De verpleegsters iig waarschijnlijk (en de verplegers ook wel, maar daar geldt dit niet voor ), die zullen het zelf ook wel eens zijn. Maar toch lijkt het me enorm rot...ik hoop met je mee dat je het niet net dan wordt. En sterkte ook voor de operatie ed.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 20:13
Giovanna
Giovanna is offline
Dankjullie voor al jullie lieve reacties! Ik weet alleen nog niet wanneer ik geopereerd word... maarja, ik zal het wel laten weten..
Oud 11-03-2004, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Catootjuh schreef op 11-03-2004 @ 20:57:
Om het nog maar eens te benadrukken. In het ziekenhuis is niets gek. Ik was de eerste dag al meteen over mijn schaamte-drempel heen toen ik een klisma kreeg om mijn darmen leeg te spoelen voor de volgende dag (operatie-dag). Ze doen dat met alle liefde en zorg en geven je echt het gevoel dat niets raar is. Daarna nog heel wat genante situaties meegemaakt, als ik het achteraf bekijk, maar als je zo ziek en machteloos bent geef je je totaal over aan de zorg van de zusters en broeders. Nee, die mensen bewonder ik echt enorm!

Mijn 'schoonzus' heeft heel lang ook dat soort werk gedaan, dus mensen echt verzorgen in het ziekenhuis, wassen, verschonen, alles. Ze vond het altijd heel fijn zoiets voor mensen te kunnen doen, helemaal omdat mensen haar altijd heel dankbaar waren dat ze deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Natuurlijk zei ze dan altijd;'Maar dat ís het ook.'
Ze is overigens altijd zo, heel verzorgend, ze vind echt niets vies of stom of raar... @TS: Ik denk dat je maar moet accepteren dat je idd in de handen van mensen bent die het heel normaal vinden, doe gewoon je ogen dicht en bedenk je dat het een soort gekke robots zijn ofzo Voor hen hoef je je echt niet te schamen
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 12:43
Verwijderd
Citaat:
Catootjuh schreef op 11-03-2004 @ 20:57:

Klopt helemaal. En het is ook erg moeilijk om mooi en charmant te kotsen Dus deed ik het maar the old fashioned way
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 23:15
ekki
ekki is offline
Ik moet op m'n werk ook maandverband e.d. verschonen van meisjes die ongesteld zijn (ongeveer mijn leeftijd). Tsja, ik vind er niets raars aan ofzo. Nou is het verschil wel dat de mensen van mijn werk meestal al (bijna) hun hele leven afhankelijk zijn van anderen. Ik zou me er iig niet voor schamen. Ik heb er zelf ook geen last van dat ik het moet doen. Het enige dat ik irritant vind is dat het lastiger is om een maandverbandje in te doen, omdat het niet bij mezelf is maar bij een ander.

Regels voor berichten