Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2004, 07:16
pietje1018
pietje1018 is offline
ik zit met een probleem

mijn vriendin die wil zichzelf iets aan doen. ze heeft vaker een mes in de handen. ze zegt vaker (alleen tegen mij) dat ze zelfmoord wil plegen. ik heb haar al gezegd dat ze daarover met iemand, buiten mij, moet gaan praten. maar dat wil ze niet. ik weet niet hoe ik haar verder kan helpen, maar dit kan zo in ieder geval niet doorgaan.

weten jullie misschien een oplossing voor wat ik zou kunnen doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2004, 08:31
Gothic
Gothic is offline
Je kunt niets. Je kunt haar niet helpen als ze het niet wil. Misschien een vertrouwenspersoon inschakelen op school en tegen haar zeggen dat je niet wil dat ze nog hierover met jou praat omdat jij niet weet wat je ermee aanmoet...

Het enige wat je kunt proberen is haar pushen voor echte hulpen, maar jij persoonlijk kunt er alleen voor haar zijn, maar pas op dat je er niet aan onderdoor gaat, want dat soort mensen slepen je zo mee in de negatieve spiraal.
Oud 10-03-2004, 11:24
Nona
Nona is offline
Als ze zichzelf echt iets aan wil doen kun je denk ik beter hulp inschakelen van ouders of huisarts. Ze kan dan beter dag en nacht in de gaten gehouden worden terwijl ze dat niet wil dan zichzelf van kant maken in mijn ogen. Natuurlijk: dat zal ze niet leuk vinden. Maar hopelijk is ze, zodra ze van die ideeën af is, opgelucht dat je het gedaan hebt.

Verder hoef je weinig verantwoordelijkheid te nemen denk ik. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik neem aan dat je nog op school zit. Je hoeft als jongere natuurlijk niet de verantwoordelijkheid over anderen te gaan dragen, daar zijn volwassenen nu eenmaal voor gemaakt.
Alles wat jij hoeft te doen is er voor haar zijn, eens een arm om haar heen slaan en een luisterend oor bieden. Pas daarbij ook goed op jezelf, want zoiets kan veel stress veroorzaken. Je wilt er natuurlijk niet zelf aan onderdoor gaan.
Oud 10-03-2004, 13:43
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ben het volledig met Kruimel eens.
Ik denk niet dat jij haar op dit moment direct zal kunnen helpen. Hoewel zij het zelf niet op prijs zou stellen denk ik dat het verstandig is om iemand in te lichtten over haar situatie, voordat het misgaat. Nu kan er nog ingegrepen worden..

*knuffel*
Oud 10-03-2004, 15:13
willow-star
willow-star is offline
Ik denk dat je vriendin aan jou om hulp vraagt, omdat ze je vertrouwt. Zelfmoord is een serieus iets, dat zul je zelf ook wel begrijpen en als je echt met zoiets in je hoofd zit dan is het moeilijk om er zomaar met iemand over te praten. Zoiets draait dan om vertrouwen en het is dan moeilijk voor iemand om naar iemand te gaan die ze amper kennen (professionele hulp), want dit is namelijk een grote stap. Praten werkt altijd.
Je moet inderdaad zorgen dat je er zelf niet onderdoor gaat, maar die grens kan alleen jij bepalen. Vraag waarom ze het wil doen, probeer achter de echte reden te komen en ga er dan over praten. Probeer haar te laten inzien dat je van haar houdt en analyseer samen met haar of het probleem wel echt zo erg is. Zolang je blijft praten is het goed, want dit leidt meestal wel tot een oplossing... succes!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 15:18
pietje1018
pietje1018 is offline
denken jullie dat het zin zou hebben als ik zeg dat ze toch echt hulp zal moeten zoeken, en dat ik anders een vetrouwenspersoon inschakel

dus dat ik haar zelf eerst nog de "kans" geef, maar wel haar laat weten dat ik iemand inschakel als zij het zelf niet doet
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 15:44
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
pietje1018 schreef op 10-03-2004 @ 16:18:
denken jullie dat het zin zou hebben als ik zeg dat ze toch echt hulp zal moeten zoeken, en dat ik anders een vetrouwenspersoon inschakel

dus dat ik haar zelf eerst nog de "kans" geef, maar wel haar laat weten dat ik iemand inschakel als zij het zelf niet doet
Ja, maar maakt haar heel duidelijk dat het voor haar is, dat je mét haar bent en niet tegen haar... Desnoods gaan jullie samen als ze het eng vindt
Oud 11-03-2004, 12:00
Bertram
Bertram is offline
Citaat:
pietje1018 schreef:
denken jullie dat het zin zou hebben als ik zeg dat ze toch echt hulp zal moeten zoeken, en dat ik anders een vertrouwenspersoon inschakel ?
Ik denk dat het inderdaad wel echt nodig is dat ze professionele hulp krijgt, want zelfs al weet je niet zeker óf het echt nodig is, het is zeker beter om het zekere voor het onzekere te nemen.

Maar de drempel om naar een professioneel iemand te stappen die ze helemaal niet kent kan wel hoog zijn, en daarbij komt dat professionele hulp mischien niet heel goed werkt als zij er niet zelf van overtuigd is. Dus ik weet niet of je iemand tegen haar zin moet inschakelen,als ze het echt niet wil, ook omdat je dan mischien de kans loopt dat dat een negatieve invloed heeft op haar vertrouwen in jou. Terwijl jij nu schijnbaar juist de enige bent die ze echt vertrouwd. Maar het is in ieder geval goed om echt te proberen haar te overtuigen.

Professionele hulp hoeft ook niet persee via school of gezondheidszorg te vinden te zijn. Het kan mischien ook iemand in jou of haar omgeving zijn die toevallig daar vaker mee te maken heeft, beroepsgewijs?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 13:07
crazybeauty
crazybeauty is offline
Jullie hebben gelijk, dat meisje moet hulp krijgen, maar jij moet je daar zelf niet TE druk om maken (wat heel moeilijk is..) wat ik hiermee bedoel is dat jij je niet vervelend moet gaan voelen door haar problemen. Natuurlijk maak je je zorgen maar het mag niet zo zijn dat haar problemen jou problemen worden.. snap je? Je kunt je vriendin nergens toe dwingen, je kunt haar alleen adviseren.. en als ze echt een heel goede vriendin is zal ze vast jou advies opvolgen. Ze hoeft natuurlijk niet meteen naar het Riagg/GGnet maar ze kan eens gaan praten met een vertrouwings persoon op school.. je moet daar duidelijk maken dat z'n persoon niets tegen haar wil indoet dus dat die vertrouwings persoon absoluut geen bedrijging is...

Succes ermee!

Crazybeauty
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 13:35
Fantôme
Fantôme is offline
huh?! ik dacht dat ik hier al had gereageerd (mn hersenen slaan weer op hol denk . dan doe ik het nu maar ff.

Zorg om te beginnen dat dit niet JOU probleem gaat worden. Je kan haar proberen te steunen, maar alleen al daarom moet je zorgen dat het niet jouw probleem wordt. (Is dit wel het geval, dan wordt het wel heel moeilijk haar te steunen).

probeer met haar te praten, maar vooral, belangrijker, naar haar te luisteren.. Je komt er vanzelf achter wat de achterliggende reden is, en dan kan je daar, samen met haar, aan werken.
Hulp inschakelen lijkt me zeker zeer handig. Dit is niet iets waar ze zomaar uitkomt.

sterkte allebei, liefs wen
Oud 11-03-2004, 15:15
pietje1018
pietje1018 is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-03-2004 @ 14:35:
huh?! ik dacht dat ik hier al had gereageerd (mn hersenen slaan weer op hol denk . dan doe ik het nu maar ff.

Zorg om te beginnen dat dit niet JOU probleem gaat worden. Je kan haar proberen te steunen, maar alleen al daarom moet je zorgen dat het niet jouw probleem wordt. (Is dit wel het geval, dan wordt het wel heel moeilijk haar te steunen).

probeer met haar te praten, maar vooral, belangrijker, naar haar te luisteren.. Je komt er vanzelf achter wat de achterliggende reden is, en dan kan je daar, samen met haar, aan werken.
Hulp inschakelen lijkt me zeker zeer handig. Dit is niet iets waar ze zomaar uitkomt.

sterkte allebei, liefs wen
nee, ik zorg zeker dat het niet mijn probleem wordt.

ik probeer haar op dit moment er van te overtuigen dat ze echt met iemand moet gaan praten, maar dat lukt me niet.

het probleem is ook dat ze zelf niet weet waarom ze dat wil, ze heeft gewoon de gedachte door haar hoofd spoken dat ze dat wil doen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:32
Bertram
Bertram is offline
Citaat:
Pietje 1018 schreef:
het probleem is ook dat ze zelf niet weet waarom ze dat wil, ze heeft gewoon de gedachte door haar hoofd spoken dat ze dat wil doen .
Het is natuurlijk moeilijk om voor ons er echt iets over te zeggen aangezien wij zowel jou vriendin als haar verdere situatie niet weten, maar ik kan me toch eerlijk gezegd niet echt voorstellen dat ze overweegd zelfmoord te plegen zonder dat ze daar echt een reden voor heeft. Mischien is het iets waar ze zelfs met jou moeilijk over kan praten, of mischien heeft het een andere oorzaak. Veel met haar praten en goed naar haar luisteren is denk ik echt het beste wat je kan doen, als ze echt niet professionele hulp in wil schakelen of met iemand anders erover praten. Als het dan toch niet beter word na verloop van tijd kun je altijd nog overwegen er hulp bij te halen zelfs als zij dat dan nog niet wil. Maar kop op, veel aandacht geven,praten en goed luisteren helpt meestal al een heleboel En laat het probleem niet jou ook meesleuren he?

Succes
Reageren

Regels voor berichten