Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2004, 16:33
Paardenhaar
Paardenhaar is offline
SLJ WE GOJ GQOGHOIJQ
GD GIO NBO GQO GOQGEOIE GONOQGEOQA
GILSEOBOEWOHEO OBHOE

Ik vond het zelf wel mooi. Ik heb me laten inspireren door alles wat me op het moment dat ik dit maakte in me opkwam, ieder gevoel, ieder beeld, alles. De terugkerende 'G' staat voor het geluid van walging, en het 'OE' duidt op verdriet (huilonomatopee). Daar waar klinkers ontbreken en het wat moeilijker uit te spreken is, moet je even stoppen (genoodzaakt door de beperkingen die door de mond ons opgelegd zijn), dit duidt op stokking van adem. Het geheel roept dus een vrij negatief beeld op. Jammer dat het hier volgens mij niet mogelijk is om veel spaties achter elkaar te plaatsen, om sommige woorden wat verder uit elkaar te zetten! Dat hoorde er eigenlijk wel bij. Wat vinden jullie ervan?
Oud 17-03-2004, 16:50
Doodle!
Doodle! is offline

vind het echt totaal niks.
Oud 17-03-2004, 19:06
Uice
Uice is offline
Een meesterwerk. Ik neem aan de je een beetje kritiek uit op de semi-existentiele aspecten in de samenleving? Zo ja, top gedaan, alleen jammer dat je de culturele a-as een beetje overlaadt met net iets té cynische artifacten. Verder vind ik de verwijzing naar het wereldje van het duallisme echt geweldig; proef ik hier invloeden van Goethe?
Oud 17-03-2004, 20:29
Paardenhaar
Paardenhaar is offline
Komkom jongens, jullie zitten veel te vast in jullie conservatieve denkbeelden. Verruim jullie denkwereld nou eens. Probeer dit eens mooi te vinden.

Een gedicht hoeft geen ritme te hebben, geen rijm en zelfs geen inhoud. Een reeks woorden/klanken kan al genoeg zijn om een bepaalde sfeer op te roepen, of een gevoel over te brengen. Ik herinner bijvoorbeeld aan het genie Paul van Ostaijen. Maar goed, ook hij werd in zijn tijd niet begrepen omdat hij zo vooruitstrevend was..

Ondertussen wacht ik tot de mensheid zich eens tot de wijsheid bekeert in plaats van zich vast te klampen aan rigide folkoredenkbeelden.

Laatst gewijzigd op 17-03-2004 om 20:34.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 21:17
Snow White
Snow White is offline
Ehmm...ik roep heel hard:

Slotje!

pure crap
Oud 18-03-2004, 00:19
Kip187
Kip187 is offline
verder alles goed?
Oud 18-03-2004, 07:30
Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Snow White schreef op 17-03-2004 @ 22:17:
Ehmm...ik roep heel hard:

Slotje!

pure crap
Oud 18-03-2004, 11:50
Myuki
Myuki is offline
dit vinnik wel n mooie zin:

genoodzaakt door de beperkingen die door de mond ons opgelegd zijn

En het gedicht zelf... tsja ik ben er niet echt voor in de stemming maar ik hou wel van n beetje 'onzin' (als ik t zo mag noemen)
Oud 18-03-2004, 16:44
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 18-03-2004 @ 01:19:
verder alles goed?
go kip!

Forumbazen waar blijft dat ding?

(het slotje)
Oud 18-03-2004, 19:38
heldine
heldine is offline
en ik duid hierbij aan dat ik het niks vind
Hra Zjj KAAAAA whg...

en dat ik een slotje wil
Kgik.

dat ik de sleutel eruit haal
tsssjk

en m doorslik
klok kggg humm

en dat het heel grappig was voor 1 keertje
dag
Oud 18-03-2004, 21:13
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Open gewoon een discussie-topic en niet op zo'n impliciete toer, graag!.
Oud 21-03-2004, 08:05
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
In overleg, weer open. (ik ben te voorbarig/bevooroordelend geweest)

Om je er ietswat in te laten verdiepen(en mezelf ook), kan je het volgende bekijken van Paul van Ostaijen:

http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/ostaijen/boem4.htm

en

http://www.brakkehond.be/pvo/pvoinh.html

+
een stukje literatuur uit het boek: "Schrijven van gedichten en verhalen, Cees van der Pluijm".(dit boek heb ik onlangs gekocht, een aanrader voor degene die zich verder willen verdiepen in alles omtrent gedichten, proza en verhalen)

Letterlijk geciteerd:

Het gebruik van hoofdletters of buitenproportioneel grote letters, extra vet, lijnen, cirkels, scheef gedrukte woorden en andere typografische kunstgrepen vinden we sterk terug in het werk van Paul van Ostaijen(1896-1928). Het leidt tot theatrale effecten, waar na Paul van Ostaijen door weinig dichters meer gebruik van gemaakt is. Deze vorm van concrete poëzie is min of meer Van Ostaijens handelsmerk geworden. De grafische vormgeving van een gedicht is een deel van de betekenis. helderheid en soberheid winnen daarbij steeds meer terrein ten koste van het gebruik van veel leestekens en hoofdletters. Het blijft functioneel een gedicht ook zichtbaar te onderscheiden van een prozatekst. de vrijheid van de lezer om een gedicht te interpreteren mag niet door interpunctie belemmerd worden, tenzij een dichter bepaalde betekenissen wil uitsluiten.

Wat vinden jullie van de stijl van b.v. deze dichter?(Paul van Ostaijen)...
Zie je ook overeenkomsten met die van de topicstarter; wat haal je daar uit? etc...

Deze manier van schrijven; hoofdletters, vetgedrukt, kleine letters etc, deed mij ook even denken aan Sublime; jij hebt hier wel eens gebruik van gemaakt toch?.

Ik moet zeggen, Paardenhaar, dat ik met jouw gedicht veel minder kan als die van Van Ostaijens. Voor mijn gevoel laat je ons teveel zwemmen. Zoal die van Paul Ost', die doet nog iets met woorden, speelt met grote van letters etc, waardoor de lezer er veel meer mee kan, dat heb ik bij jouw gedicht niet echt. Zou je er niet meer mee (moeten) kunnen doen?, om het duidelijker te maken.(je hebt het b.v. over gevoelens, moeten die niet duidelijker worden gemaakt?). Hoe onzinnig je gedicht ook mag klinken, ik vind dat je wel een (mooi kritiek) punt hebt.

Aan jullie:

Wat vind je er van en onderbouw het met wat hier nu is gezegd(en wat jezelf vindt), trek het naar een eventuele discussiepunt.

Laatst gewijzigd op 21-03-2004 om 08:17.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 08:09
Verwijderd
Citaat:
jeffsen_88 schreef op 17-03-2004 @ 17:50:

vind het echt totaal niks.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 08:11
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Dukko schreef op 21-03-2004 @ 09:09:
Onderbouw en betrek daar ook dingen in die ik hierboven heb neergezet en die de topicstarter en anderen hebben gezegd.
Oud 21-03-2004, 12:23
Paardenhaar
Paardenhaar is offline
Bedankt, Dreamerfly.

Misschien had ik voor jullie moeten beginnen met een iets minder radicaal gedicht, waarvan ik er nog wel eens eentje zal posten (die jullie vast wel leuk vinden).

Ik heb bij dit gedicht geprobeerd om zonder woorden toch iets duidelijk te maken. Vandaar dat het helemaal nergens op lijkt te slaan en dat 'zwemmende' gevoel van Dreamerfly opgeroepen wordt (en dat is ook een gevoel: vervreemding). Dus nog een stapje verder dan Van Ostaijen. En zoals ik eerder zei, ik wilde er nog meer van die 'theatrale' effecten in doen, maar ik was er nog niet achter hoe dat moest.

Maar er komt nog wel meer van mijn kant, dat jullie misschien wel zal aanspreken. Steeds een stapje verder, tot jullie dit gedicht zelf ook misschien zullen waarderen. Ik ben benieuwd naar jullie welwillendheid.
Oud 21-03-2004, 12:31
Dynamico
Dynamico is offline
Ik ben dan wel een star en rigide metrum- en rijmfanaat, maar ik moet zeggen dat ik dit soort gedichten ook wel wat vind hebben. Het is maar net wat je intentie is: een gevoel oproepen door je strak aan de lijnen te houden of door juist visueel zo veel mogelijk op te roepen. Dat hoeft inderdaad niet altijd met woorden, hoewel ik daar dan toch voor zou kiezen. Vandaar dat ik, en met mij de overigen die negatief hebben gereageerd, waarschijnlijk 'nog niet rijp' zijn voor je gedicht.

Maar ik benieuwd naar een volgende creatie!
Reageren

Regels voor berichten