Advertentie | |
|
![]() |
|
In overleg, weer open. (ik ben te voorbarig/bevooroordelend geweest)
Om je er ietswat in te laten verdiepen(en mezelf ook), kan je het volgende bekijken van Paul van Ostaijen: http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/ostaijen/boem4.htm en http://www.brakkehond.be/pvo/pvoinh.html + een stukje literatuur uit het boek: "Schrijven van gedichten en verhalen, Cees van der Pluijm".(dit boek heb ik onlangs gekocht, een aanrader voor degene die zich verder willen verdiepen in alles omtrent gedichten, proza en verhalen) Letterlijk geciteerd: Het gebruik van hoofdletters of buitenproportioneel grote letters, extra vet, lijnen, cirkels, scheef gedrukte woorden en andere typografische kunstgrepen vinden we sterk terug in het werk van Paul van Ostaijen(1896-1928). Het leidt tot theatrale effecten, waar na Paul van Ostaijen door weinig dichters meer gebruik van gemaakt is. Deze vorm van concrete poëzie is min of meer Van Ostaijens handelsmerk geworden. De grafische vormgeving van een gedicht is een deel van de betekenis. helderheid en soberheid winnen daarbij steeds meer terrein ten koste van het gebruik van veel leestekens en hoofdletters. Het blijft functioneel een gedicht ook zichtbaar te onderscheiden van een prozatekst. de vrijheid van de lezer om een gedicht te interpreteren mag niet door interpunctie belemmerd worden, tenzij een dichter bepaalde betekenissen wil uitsluiten. Wat vinden jullie van de stijl van b.v. deze dichter?(Paul van Ostaijen)... Zie je ook overeenkomsten met die van de topicstarter; wat haal je daar uit? etc... Deze manier van schrijven; hoofdletters, vetgedrukt, kleine letters etc, deed mij ook even denken aan Sublime; jij hebt hier wel eens gebruik van gemaakt toch?. Ik moet zeggen, Paardenhaar, dat ik met jouw gedicht veel minder kan als die van Van Ostaijens. Voor mijn gevoel laat je ons teveel zwemmen. Zoal die van Paul Ost', die doet nog iets met woorden, speelt met grote van letters etc, waardoor de lezer er veel meer mee kan, dat heb ik bij jouw gedicht niet echt. Zou je er niet meer mee (moeten) kunnen doen?, om het duidelijker te maken.(je hebt het b.v. over gevoelens, moeten die niet duidelijker worden gemaakt?). Hoe onzinnig je gedicht ook mag klinken, ik vind dat je wel een (mooi kritiek) punt hebt. Aan jullie: Wat vind je er van en onderbouw het met wat hier nu is gezegd(en wat jezelf vindt), trek het naar een eventuele discussiepunt.
Laatst gewijzigd op 21-03-2004 om 08:17. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
nog titelloos Verwijderd | 14 | 21-04-2006 19:11 | |
Verhalen & Gedichten |