![]() |
|
http://teletekst.nos.nl/gif/124-01.html
Ik heb het altijd al erg onwaarschijnlijk gevonden. Wat denken jullie hiervan? |
Advertentie | |
|
![]() |
|
jij die slimme mensen moeten toch iets te doen hebben.
laat hun toch lekker dingen verzinnen en bewijzen. en zeg nu niet speculaties maar Mogelijkheden ![]()
|
![]() |
Hmm, ik heb me er even wat in verdiept... Wat vaststaat is dat die inslag wereldwijde gevolgen heeft gehad. Dat is ook wel bewezen. Waar aan getwijfeld wordt is of deze gevolgen ernstig genoeg zijn om de dino's uit te laten sterven.
De meteorietinslag zal natuurlijk op directe manier veel organismen in de wijde omgeving gedood hebben. Indirect heeft de inslag ook voor uitsterven gezorgd. Een gevolg van de inslag was dat er gigantische hoeveelheden stof de atmosfeer ingeslingerd zijn. In het Krijt waren de temperaturen zeer hoog(tot boven 60 graden C). De meeste dino's waren koudbloedig. Dit stof hield zonnestraling tegen dus koelde de aarde af, dus werden dino's minder actief en ging fotosynthese langzamer. De recente opleving van die discussie is te danken aan het feit dat men weer is gaan twijfelen aan de gevolgen van die meteoriet... Maar andere wetenschappers spreken het weer tegen en degenen die de opleving veroorzaakt hebben zeggen zelf ook nog meer onderzoek te moeten doen... Bovendien is rond 65 miljoen jaar geleden ook een behoorlijke toename in vulcanische activiteit. Als ik me niet vergis zijn er vooral in India zeer grote gebieden bedekt met lava(de Deccan traps). Maar ja we komen er vanzelf wel es achter ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
wat inderdaad alleen mar op een emteroiet inslag kan duiden dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dit ook de(enige) oorzaak is dat dinos zijn uitgestorven ik zelf geloof wle in het meteoriet verhaal maar maar gedeeltelijk denk dat het smane ging emt de megavulkaan uitbarstingen die we 10 jaar achterelkaar doorgingen en meer van dat soort dingen |
![]() |
|
Onzin, de echte reden dat ze uitgestorven zijn is allang bekend!
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Volgens mij was het ook een samenloop van omstandigheden.
Toename van vulkanische ativiteit + een inslag van een zware meteoriet lijken mij al redelijk aanneembaar. Vooral door het feit dat dino's koudbloedig waren. Als het afkoelt op aarde ten gevolge van de stof in de atmosfeer dan gaan ze als maar trager worden. Ze gaan zich dan alleen interesseren in het in stand houden van zichzelf, in te overleven. Dus planten ze zich niet meer voort. ( als je met 2 op de noordpool in je hemdje zou staan dan is sex wel het laatste waar je aan denkt lijkt het mij... ![]() Ook beginnen de planten af te sterven, en daarmee sterven uiteindelijk de planteneters. De vleeseters komen daarna pas, als er geen dode planteneters meer zijn om op te eten. Maar er is nog iets belangrijks! Dino's hadden geen middenrif. Probeer maar eens te ademen met alleen je ribben, je buik mag niet of nauwelijks bewegen. Dat is heel oppervlakkig en je krijgt het gevoel dat je gaat hyperventileren of dat je geen lucht meer krijgt. Dankzij ons middenrif kunnen wij onze longcapaciteit fel vergroten. Dit geldt zo voor alle zoogdieren. Dus een afname in het volumeprocent van zuursof in de lucht kan er ook aan bijgedragen hebben. Er is bewezen dat er in hun tijd veel meer zuurstof in de lucht zat als nu het geval is. Hoeveel meer weet ik niet meer juist, maar ik schat zo tussen de 70 a 80 volumeprocent zuurstof. ( nu is het nog maar 40 volumeprocent als ik me niet vergis.) Dus de dino's zijn niet alleen door de lava bedolven, door giftige vulkaangassen omgekomen, weggeblazen door een meteoriet of bevroren, ze zijn ook nog eens zowat gestikt. Ik hoop dat dat niet is wat ons te wachten staat. ![]()
||
![]() |
Citaat:
De inslag zelf heeft die stofwolk (verduistering van de lucht) veroorzaakt, daardoor geen licht, daardoor geen fotosynthese, daardoor geen nieuwe aanmaak van 'leven'... Ik weet niet... vind het maar raar... *kan die teletekstpagina ook niet meer openen, staat ondertussen ander nieuws in* |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|