Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2004, 20:59
muurbloempje55
muurbloempje55 is offline
Ik heb een konijn van ongeveer 2jaar.Het is een mannetje en hij is best eenzaam en ik wil er graag een cavia bij doen.Maar ik weet niet of ik een mannetje of een vrouwtjes cavia erbij moet doen?weet iemand dat?en kan een cavia ook leven in een buitenhok?s'winters en zomers?Moet ik mijn konijn dan ook castereren?nee toch?ik zou het graag willen weten.Al vast bedankt voor jullie reacties.Groetjes mij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2004, 21:14
verwijderddeze
verwijderddeze is offline
cavia kan niet 's winters in een buitenhok lijkt mij.....je hoeft je konijn niet te castreren....ik weet niet of het een mannetje of een vrouwtje moet zijn...ik ben geen expert.....maar je weet nooit zeker of het goed gaat natuurlijk..
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 21:21
muurbloempje55
muurbloempje55 is offline
heey toch nog bedankt voor je mailtje..Weet iemand anders wel de antwoorden om mijn andere vragen?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 21:38
Verwijderd
Een vriend van me had ook een konijn en cavia. Ging heel goed, al ging dat konijn af en toe op die cavia 'rijden' maar die klonk niet alsof hij het erg onprettig vond Castreren lijkt me niet nodig. Of het een mannetjes- of vrouwtjescavia moet zijn zou ik niet weten. Buitenhok lijkt me voor cavia niet geschikt.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 23:31
autodropje
autodropje is offline
Ik heb mijn konijn en cavia toen ze nog leefde altijd samen gehouden, ik weet niet of het wat uitmaakt of het mannetjes of vrouwtjes zijn.

Ik heb ze altijd buiten gehouden, ik had een klein houten huisje voor de cavia in het hok en als het koud werd deed ik daar wat isolatiemateriaal in. Als het echt ging vriezen dan zette ik de cavia in de garage in een kooi met isolatiemateriaal eromheen.
Oud 20-03-2004, 07:03
Smartie
Smartie is offline
De twee beesten kunnen iig samen, hebben wij ook jaren gehad, en in de lente probeerde het konijn af en toe te rijde, maar dat is na ene tijdje ook welweer over En cavia's bijten wel van zich af als ze iets niet zint...
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 13:49
duifeltje
duifeltje is offline
Ik heb met allebei de dingen ervaring (jaja ). Wij hadden een vrouwtjeskonijn en een mannetjes-cavia (niet dat ze dat wisten want het konijn zat altijd op de caaf, maargoed) een mannetje bij een vrouwtje gaat dus eigenlijk meestal wel goed (mits het andere soorten zijn natuurlijk ) Onze cavia zit in de winter buiten. Als het vriest gaat hij wel naar de schuur maar verder gaat het heel goed. Zorg gewoon dat je een goed warm hok hebt, dan kan er bijna niks gebeuren. (bahalve als het nopjesfolie van het dak van het hok waait en de caaf denkt dat hij zich daar wel in kan nestelen in de kou ).
Oud 20-03-2004, 19:04
Verwijderd
twee mannetjes samen kunnen vanwege territoriumdrift met elkaar gaan vechten, maar als je de cavia erbij zet als-ie nog heel jong is zal dat wel loslopen. Als je er een vrouwtjescavia bij zet dan kan het goed dat je konijn en cavia sex met elkaar gaan hebben, ik weet niet of die combinatie ook nageslacht kan opleveren, maar ik denk van niet. Cavia's kunnen wel buiten (ze komen oorspronkelijk uit het andesbegerte en daar vriest het ook wel eens) maar liever niet (in het andesgebergte klimmen ze ook nooit erg hoog)
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 08:50
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Als een konijn eenzaam is, kun je er het beste een konijn bij nemen in plaats van een cavia. Dat is én voor het konijn leuker, én voor de cavia die dan hopelijk bij een andere cavia wordt gezet. Cavia's en konijnen spreken niet dezelfde taal en begrijpen elkaar niet. Bovendien zijn het beiden groepsdieren en vinden ze het ontzettend fijn om in groepsverband te leven, met hun eigen soort welteverstaan. Ik wil niet zeggen dat het niet goed kan gaan, konijn en cavia bij elkaar, vaak zelfs wel. Het gaat helaas niet altijd goed, er zijn gevallen bekend waarbij het konijn de cavia aanvalt in een boze bui, en daarbij de cavia verwond. De cavia is ten slotte bijna altijd kleiner dan het konijn!Bovendien is het voor de beestjes zelf veel leuker om met een soortgenoot te leven, waarmee ze ook kunnen communiceren. In mijn ogen is het samenzetten van cavia en konijn nogal egoïstisch, omdat je niet kijkt naar wat voor de dieren zelf het leukst en het natuurlijkst is...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten