![]() |
|
De wet heeft tot doel om een aantal bepalingen inzake verkeersveiligheid te wijzigen zodat de afhandeling van de verkeersovertredingen strenger en sneller kan gebeuren.
Vinden jullie dit effectief? Ik vind het nogal een verplaatsen van verantwoordelijkheid. De nieuwe verkeerswet maakt een nieuw onderscheid tussen de zware overtredingen: volgens hun ernstigheid zijn deze van de eerste, de tweede of de derde graad. De categorie van de zwaarste overtredingen wordt voortaan de grootste. De wet voorziet in verschillende wijzen van betaling: De onmiddellijke inning wordt uitgebreid naar alle overtredingen, ook de zware. In geval van zware overtredingen van de derde graad is de onmiddellijke inning uitgesloten en wordt er gedagvaard voor verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig, tenzij voor buitenlandse bestuurders. Een overzicht: - voor een zware overtreding van de eerste graad (b.v. meer dan 10 tot 20 km/uur te snel rijden, parkeren op trottoirs) bedraagt de boete 150 EUR; Tussen te snel rijden en op een trottoir parkeren is er volgens mij een groot verschil, toch wordt dit even zwaar beboet. De hoofdreden van de verzwaring is de verkeersveiligheid. - een zware overtreding van de tweede graad (b.v. door het rood licht rijden, niet respecteren van voorrangsregels, snelheidsovertredingen van meer dan 20 km/uur) wordt bestraft met 175 EUR; - een zware overtreding van de derde graad (b.v. meer dan 40 km/uur te snel rijden of meer dan 20 km/uur in zone 30) leidt tot dagvaarding voor intrekking van het rijbewijs of wordt bestraft met een boete van 300 EUR; - voor de andere overtredingen die niet als zware overtreding worden gecategoriseerd, bedraagt de boete 50 EUR; - personen gedomicilieerd in het buitenland worden gedwongen tot onmiddellijke betaling of beslaglegging op het voertuig; - in geval van niet-betaling van de onmiddellijke inning kan een minnelijke schikking worden geëist en, in sommige gevallen, wanneer de wet gewijzigd zal worden, zal de rechter beschikking tot betaling kunnen uitspreken. Zou men niet beter eerst wat doen aan de infrastructuur voor men begint met de boetes? Dit is volgens mij geen fair systeem. Mensen uit de armere klasse worden in principe zwaarder gestrafd dan de rijkeluitjes. Wat vinden jullie? Is het Nederlandse systeem effectiever? bron |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ja, die mensen moeten inderdaad beboet worden. Maar iemand die voor een minuutje zijn auto met twee wielen op het voetpad parkeert, zodat de voetgangers nog kunnen passeren en de andere auto's ook, verdient volgens mij geen boete van 150 euro. Een kleinere boete zal hem ook wel aan het denken zetten. De boete is volgens mij te hoog voor wat hij maar gedaan heeft. Dronken rijden, telefonerend rijden, rechts inhalen...ja, dat moet hoog beboet worden. De rest is puur het vullen van hun zakken. Ook de politie krijgt hierdoor de boemanstitel. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Extra tax op sigaretten zorgt voor minder verkoop van sigaretten, dus een gezonder land. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ofwel begin je ze illegaal aan mindere prijzen te kopen. Ja, maar het is wel zo in België. ![]() |
![]() |
|
Ik vind het uiteraard de grootste onzin. En de meeste vragen worden weerlegt met de kinderachtigste antwoorden, zoals hierboven al wordt aangehaald.
Ik ben er volledig mee akkoord dat in de beurt van een school tijdens de schooluren er traag gereden moet worden. Voor mijn part mogen ze zelfs indien mogelijk de straat waar een schooluitgang is gewoon afzetten voor auto's. De zone 30 is dus allemaal goed en wel in die omgeving maar niet bijna overal zoals het nu is! Op de meest onzinnige plaatsen is het zone 30 voor onze eigen veiligheid ( ![]() Daarnaast vind ik dan weer dat de korpschef van Kortrijk deze week weer een totaal verkeerd signaal de wereld in stuurt. Persoonlijk vind ik dat er tegen deze persoon gerechtelijke stappen moeten gedaan worden. Zoiets moet hij niet bekend maken via de media maar met getekend brieven aan de bevoegde mensen. De politie staat nog steeds niet boven de wet! Al zegt hij hetzelfde als mij dat de zone 30 te veel gebruikt zijn. ( ![]() Ik geloof verder ook niet dat mensen opeens spontaan niet meer verkeerd gaan parkeren. In verschillende gevallen weten ze het volgens mij niet eens. Zo iets kan sociale drama's veroorzaken, en zo zijn er al voldoende. Maar swoit ze hebben de wet al via een rondzenden on-officeel verlicht, zoals dat je je rijbewijs maar 2 weken kwijt bent ipv een maand in het geval dat er geen doden/gewonden gevallen zijn.
|
|