Advertentie | |
|
![]() |
|
soerat 67
![]() hoe kijk ik ertegenop. onzin. met wat voor factoren hou je rekening zeg. het bestaan van goed en kwaad, ja hallo, zelfs als die bestaan, dan weet meneer de onderzoeker de definitie echt niet. je kan dit niet onderzoeken zonder de ultieme realiteit te kennen. hoor |
![]() |
|
![]() |
k wil et wel lezen. ik kan me er nu niet heel veel bij voorstellen.. neem het in ieder geval met grote korrel zout, hoewel geschreven door een vooraanstaand natuurkundige.
het zou best een goede objectieve weergave kunnen geven van het onderwerp en daarmee niet geloofsgericht.
|
omg zeg. waarom zou je zoiets al gaan uitrekenen. dat is toch grote bullshit. god bestaat, of hij bestaat niet en dat doe je zeker niet met procenten. en de factoren waarmee hij heeft rekening gehouden? ik zie het verband niet. er zullen echt wel meer dingen moeten zijn waar je op zulk heilig gebied rekening mee moet houden..
||
![]() Overigens zou ik wel graag meneer Unwins definitie van God zien. Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-04-2004 om 19:52. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Om duidelijk te maken: dit zijn volgens unwin de gebieden die met de kans van het bestaan van God te maken hebben:
"To inform his formula Unwin uses six evidentiary areas that affect the probability that God exists. They are: 1. The recognition of goodness. 2. The existence of moral evil. 3. The existence of natural evil. 4. Intra-natural miracles. 5. Extra-natural miracles. 6. Religious experiences." Bron Zoals ook andere schrijvers vermelden, gaat het hier dus om gebieden die verre van vrij van discussie staan. Bedenk alleen al: wat is kwaad? wat zijn wonderen? Unwin kan onmogelijk zuivere, descriptieve uitspraken doen mbt deze vragen, dus waarom dan de zuivere wiskunde ter hande nemen? Laatst gewijzigd op 05-04-2004 om 21:58. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Onzinnig dus. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Kan me niet echt voorstellen dat dit veel zin heeft, eigenlijk.
Citaat:
|||
Citaat:
In het geval van God is het zo dat Unwin wilde onderzoeken of hij daadwerekelijk bestaat en aan zijn resultaat te zien is hij er na onderzoeken niet zeker van of dit zo is, maar ook niet zeker van of het wel zo is, dus komt hij met een kans die niet 0 if 1 is aanzetten, wat praktisch onmogelijk is, omdat iets of iemand niet mogelijk kan bestaan of niet kan bestaan.
||
![]() |
Citaat:
![]() De hele operatie komt mij, eigenlijk, wat kinderlijk voor.
||
Citaat:
Hoe jij dit "praktisch onmogelijk" acht moet je toch eens uitleggen. Iemand kan wel degelijk "mogelijk bestaan". Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat de kans dat Bin Laden nog leeft 0.7 is (uit de lucht gegrepen). Neemt niet weg dat ook ik dit onderzoek niet bijster serieus neem.
||
Citaat:
Voor mij is God *iets* dat je niet zal zien in fysieke vorm, maar wat wel degelijk bestaat. Maar van iemand/iets dat geen fysieke vorm heeft is ook niet vast te leggen of het wel of niet bestaat, dan blijft het gewoon gissen en met zo'n berekening en de factoren waar hij *rekening mee heeft gehouden* maakt hij zijn onderzoek alleen maar minde geloofwaardig idd
|
WOW alle forummers zijn het nog nooit zó eens geweest.
Ik wil me daar dan maar bijvoegen. Dit is de zoveelste poging om iets ongrijpbaars in een getalletje uit te drukken. Dat vinden we blijkbaar handig/zinvol. Misschien kunnen we God toevoegen op de beurs: bij elke aanslag daalt z'n aandeel, en als er ergens een vredesakkoord wordt ondertekend stijgt de koers weer. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
als een situatie slecht is gaan veel mensen juist houvast zoeken in eht geloof |
![]() |
||
Citaat:
*vandaar dat ik mij als wiskundige liever met analyse en de aanverwante vakgebieden bezighoud... ![]() @Wolter: Ik kan me jouw opvatting, dat het berekenen van een kans op het bestaan van God onzinnig is, wel voorstellen. Toch werd er in de achttiende eeuw door sommige wiskundigen al eens met de gedachte gespeeld om het bestaan van God wiskundig te bewijzen. Er is een anekdote over de wiskundigen Euler en Diderot, waarbij Euler de vrijdenkende Diderot in verwarring probeerde te brengen door het noemen van een zogenaamd algebraïsch bewijs voor het bestaan van God: "Mijnheer, (a+bn)/n=x, dus God bestaat. Wat is daarop uw antwoord?"
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() euler zei idt expres omdat hij wist dat diderot dan emt zijn mond vol tanden zou staan wat inderdaad zo was omdat hij van formules niets wist euler had opdracht gekregen van de ?(bischop kardinaal koning ?) om die ketter de mond te snoeren volgens mij het was dus geen poging om aan te tonen dat god bestond maar eerder een goede manier om iemand voor lul te zetten ![]() (@alluman argumentum ad wiskundium ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
Pascal (volgens mij) heeft 'bewezen' dat je altijd beter wel in god kan geloven dan niet.
stel: je gelooft niet en hij bestaat niet. je hebt plezier gehad in je leven, maar datw as eindig. je gelooft niet en hij bestaat wel. je zal oneindig gestraft worden. je gelooft wel en hij bestaat niet. je hebt je aan regeltjes gehouden, maar dat is eindig. je gelooft wel en hij bestaat wel. je wordt oneindig beloont. jaja, dat heeft ie even goed bedacht... ervan uitgaande dat god oneindig is... maar ik geloof niet in god en ook niet in zijn oneindigheid ![]() mocht iemand mijn verhaal beter kunnen uitleggen dan mag dat ![]() |
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
what crap... weet je hoeveel aannames je moet doen om zo'n berekening te maken. Bovendien is het lastig OVERAL een getal op te plakken.
Bovendien ondermijnt het het feit dat je in God moet geloven... Daar is een GELOOF toch voor! Ieder1 moet zn eigen keuzes maken en zich VOORAL niet laten beïnvloeden door een vage berekening van een wiskundige die aand8 wil... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind zon test maar zinloos en een verspilling van de belastings-centen. Kunnen die mensen niet wat nuttigs doen? Zoals een genezingsmiddel voor kanker ofzo?
Jammer dat de wetenschap zo nodig moet bewijzen of G-d bestaat of niet. Laatst gewijzigd op 07-04-2004 om 08:10. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je gelooft wel, maar je hebt je leven lang de verkeerde god aanbeden, je wordt oneindig gestraft. Je gelooft wel, maar je hebt je niet aan de juiste regels gehouden. Je wordt oneindig gestraft. Je gelooft wel, maar God blijkt een sadist te zijn die iedereen straft in oneindig leven. Je wordt oneindig gestraft. Zo zijn er nog wel meer mogelijkheden te verzinnen.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Stel dat G-d een kameel is, dan roken we allemaal camel in de hemel. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
a) niet geloven b) geloven in de juiste God c) geloven in een onjuiste God. De kans dat je, als je gelooft, in de juiste god gelooft is vrij klein, als je nagaat hoeveel religies en sektes er zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Misschien bestaat er maar 1 vraag en 1 antwoord. G_d is iig rechtvaardig in alle 3 de religies. En als dat echt zo is, dan laat Hij echt niet zomaar iemand de hel inkomen. Want de hel is wel heel erg drastisch. Persoonlijk denk ik dat je pas de hel inkomt, als je WEIGERT te geloven in G_d. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|