Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Het is wel fijn als mensen hun reacties onderbouwen en goed toelichten, daar heb je wat aan. Robinson ![]() Taaltechnisch: Allereerst springt het orginele er uit, je taalgebruik en de manier waarop je het brengt, gevoelig wel. Mooi. Madelief vind ik ook een érg mooi woord. Het beeld & gevoel wat het oproept; dromerig, zacht, lief, kinderlijk. Laatste regel 1e strofe en de overloop naar regel 1 & 2 van de 2e strofe vind ik goed gedaan, inhoudelijk.(als ik het goed begrijp); de laatste regel 1e strofe die de 1e zin van de 2e strofe weer omvat en de overloop van de 1e zin naar de 2e zin van het kind naar volwassene.; hoe bedoel jij het?) Leuk die 1e zin die in de laatste zin weer terugkomt, alleen dan anders neergezet en anders in betekenis. Het gedicht komt nu bij mij over(inhoudelijk) als; een Vrouw die in zich, het meisje/kind wil koesteren of koestert. (maar dit is maar een eenzijdige betekenis die ik er aan ontleen) Zou je het inhoudelijk willen toelichten, ik ben erg benieuwd namelijk.
|
Wat een heerlijk gedicht! Lekker vlot, en heel leuk om te lezen. Ik haper wel wat op sommige zinnen; sommige zijn nét iets te snel, of lopen niet helemaal lekker:
Met zwierende staartjes : deze vind ik wat achterop de rest van de strofe komen, ik kan de toon niet zo goed vinden waarop ik hem moet lezen. Wat is het dat je nu verwart en corset met jarretels : een leuke zin, dat zeker, maar door alle korte woordjes in de eerste van deze tweegenoemde zinnen wordt het soms wel even struikelen ![]() Strijkt wind ook aan jouw wang?: deze zin vind ik wat te snel en te lang; doordat het een vraagstelling en zo'n snelle zin is, weet ik de klemtoon niet goed te plaatsen. Maar afgezien van deze metrische dingen waar ik wat over struikel, vind ik het een gedurfd en sterk gedicht: het pakt echt, het is een heel sprekend gedicht, iets wat ik al tijden niet zo heb gelezen. Absoluut prachtig vind ik: "lieve Madelief" en "Je verleid me, of ik pas." Ik vind het hier erg sterk dat je zegt 'je verleid me'; op deze manier klinkt het meer direct; als je had gezegd 'verleid me', was het meer een smeekbede geweest: nu spreekt er het zelfvertrouwen en de sterke wil van de ik-persoon zo uit, als in 'ik weet toch wel dat je het doet'. En het is helemaal geweldig dat je zo met de titel speelt; de manier waarop je deze andersom neerzet is echt sterk ![]() Verder vind ik een sterk punt, dat het niet zozeer om het verleiden gaat, als wel om de ontwikkeling die de hoofdpersoon mijns inziens doormaakt; van meisje naar vrouw, terwijl de 'jij-persoon' tóch constant blijft (dit komt zo op mij over omdat je de 'jij-persoon' in de eerste strofe al aanspreekt). Soms is je gedicht ietwat chaotisch, maar dat past er juist goed bij! Kortom: een érg sterk geschreven gedicht!
Laatst gewijzigd op 26-03-2004 om 21:06. |
![]() |
|
![]() |
Mooi, speels, en vrolijk. Komt goed en krachtig over. Struikelde ook een paar keer, bij de laatste regels van de tweede strofe bijvoorbeeld. T komt op t eerste gezicht wel een beetje ongestructureerd over. Na twee keer lezen veel duidelijker!
Slotzin vind ik echt prachtig: heel mooi gevonden!
|
(Robinson is mijn tweede forumnaam)
Bedankt voor alle opbouwende reacties. Heel leuk om te lezen. Dit gedicht is in een heel andere stijl dan de gedichten die ik normaal schrijf en eigenlijk dus nogal nieuw voor me. Ik ben daarom erg blij met alle feedback. Ik twijfelde eerst ook of het wel goed genoeg was om hier neer te zetten. Mirane: Madelief heb ik hier puur op gevoel gekozen. Voor mij omvat deze naam de hele inhoud van het gedicht. Dreamerfly: Of ik het gedicht toe wil lichten. Ik weet niet of de kracht ervan dan verloren gaat? Xineof: Wat leuk dat je dat eruit haalt. Ik wilde het inderdaad zelfbewust en krachtig laten overkomen. Met de woordkeus heb ik daar niet bewust mee gespeeld, maar voor mijzelf drukte het op deze manier dat wel uit. Leuk om te lezen dat dat volgens jou door het woordje 'je' komt. Wat betreft de zinsopbouw houd ik zelf ook altijd van gedichten waarin je in een keer lekker door kunt lezen. Bij dit gedicht had ik dat zelf ook niet, maar voor mij persoonlijk hoort dat hier ook niet. Dat komt door het gevoel wat ik bij de inhoud van het gedicht heb. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk ![]()
||
Citaat:
![]() Misschien gaat er dan idd wel wat kracht verloren ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat betreft Madelief; ja, zo komt het gedicht ook over. ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Schrijfadviezen] Verwijderd | 0 | 22-03-2006 15:04 | |
Liefde & Relatie |
toen ik sliep... Oktober | 83 | 27-10-2004 14:33 | |
Verhalen & Gedichten |
De wedstrijd: stem hier op je favoriete gedicht! xineof | 49 | 18-05-2004 16:06 | |
Verhalen & Gedichten |
De verleiding Vogelvrij | 9 | 08-12-2002 20:29 | |
Liefde & Relatie |
Hoe zorg ik dat de binding sterker word voor haar??? crasht7 | 4 | 29-07-2002 15:34 | |
ARTistiek |
Magie van verleiding | 14 | 25-10-2001 08:03 |