Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2004, 20:51
Svavl
Svavl is offline
Ik heb net het halve internet afgezocht, maar afgezien van een gigantisch aanbod van te huren huizen kon ik geen antwoord op mijn vraag vinden. Misschien heb ik hier meer geluk, zullen vast wel wat kenners bij zitten.

Ik ben misschien van plan volgend schooljaar een kamer/whatever te gaan zoeken met een studiegenoot van me, en we kregen steeds meer het idee om niet een veel te dure studentenkamer te gaan zoeken, maar een relatief goedkoper huurhuis. Nou vraag ik me af of dat kan als twee bevriende studenten met, afgezien van de stufi en wat bijbaan, geen vast en/of zeer riant inkomen. Het lijkt mij geen probleem, maar ik zie hier nergens wat over staan. Is er misschien een of ander regeltje dat dit verbied?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2004, 21:10
Verwijderd
Voor een huurhuis moet je ingeschreven staan bij een woningstichting. En de meeste woningstichtingen hebben wachtlijsten van een aantal jaar. Dus; dream on.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 21:27
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Reden nummer uno waarom studenten niet en masse de studenkamers verlaten om in huurwoningen te gaan zitten ;-).
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 21:42
Verwijderd
Inderdaad de regel dat je niet zomaar in een huurwoning kunt. In veel gemeenten is er een regeling van kracht die verhuurders van woonruimte verplicht hun huurwoningen op te geven bij de woningstichting. Hoewel dat geen wettelijke verplichting is kunnen ze daar dus niet omheen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 12:19
SuperSanne
SuperSanne is offline
als je een huis huurt (geen kamer dus) kun je trouwens in aanmerking komen voor huursubsidie . Als je daar inderdaad recht op blijkt te hebben (en dat heb je best snel), is dat, aangevult met stufie en bijbaan misschien wel genoeg.
Oud 16-03-2004, 16:17
ekki
ekki is offline
Wat een onzin dat je niet in een huurhuis zou kunnen. Ik, mijn bovenbuurvrouw en naast-buurvrouw wonen alledrie in een huurhuis en zijn alledrie student.
Je kunt ook particulier huren namelijk. Gewoon goed zoeken (en nee, dit kostte niet bizar veel geld, ik betaal nog minder dan de gemiddelde student aan zijn/haar kamer).

Verder is het geen bezwaar als je er met z'n tweeën gaat wonen. Omdat wij geen vast inkomen hadden, staan volgens mij de ouders van mijn vriend ofzoiets garant voor ons (als het goed is, niet zeker). Dus als jij dat met je ouders kunt regelen, is er niets aan de hand.
Oud 16-03-2004, 17:19
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 16-03-2004 @ 17:17:
Wat een onzin dat je niet in een huurhuis zou kunnen. Ik, mijn bovenbuurvrouw en naast-buurvrouw wonen alledrie in een huurhuis en zijn alledrie student.
Zucht. Waarom denken mensen toch altijd dat iets zo is, alleen omdat zij toevallig in hun omgeving éen of twee mensen kennen die het op die manier doen? Dat is geen enkel bewijs van een algemene regel. Zoals ik al zei zijn het gemeentelijke regels, en in gemeenten waar de woningnood niet zo hoog is kan best geen regeling zijn zoals ik boven noemde. En ook in gemeenten waar dat wél is, kunnen er vrijstellingen zijn. Het ligt echt wel iets gecompliceerder dan 'het kan wel' of 'het kan niet'.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 17:39
LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik sta al vanaf vorig jaar januari op een wachtlijst bij de woningstichting...ik kom zeg maar steeds dichterbij (ze werken hier met rangnummers), maar ik schat dat ik toch nog minimaal een jaar moet wachten eer ik wat toegewezen krijg.

Tot zolang woon ik nog bij mijn vader en diens vriendin. Door omstandigheden hier heb ik ervoor gekozen om me bij een woningstichting aan te melden. Ik heb er niet zo heel veel haast bij, maar liever vandaag dan morgen.. om het zo maar te zeggen.
Oud 16-03-2004, 17:46
iamcj
iamcj is offline
Als een gemeente als Rotterdam vind waar je particulier kunt huren reken dan op het volgende:

Huur maximaal ca 550 euro. Dmv huursubsidie wordt dit teruggebracht naar 175 euro. 90 euro gas water, licht, afvalstoffenheffing, kabel. Eten voor 2 personen ca. 250 euro.
Dan heb je nog studie, boeken, uitgaan, sport, dieren, cadeautjes, telefoon, huishoudelijke spullen, uitzet, vakantie en het opknappen van het huisje.

En dan ben ik vast nog wat vergeten
Oud 16-03-2004, 22:08
battlestar
battlestar is offline
Citaat:
Coconut schreef op 15-03-2004 @ 22:10:
Voor een huurhuis moet je ingeschreven staan bij een woningstichting. En de meeste woningstichtingen hebben wachtlijsten van een aantal jaar. Dus; dream on.
helaasch wel ja
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 12:17
ekki
ekki is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-03-2004 @ 18:19:
Zucht. Waarom denken mensen toch altijd dat iets zo is, alleen omdat zij toevallig in hun omgeving éen of twee mensen kennen die het op die manier doen? Dat is geen enkel bewijs van een algemene regel. Zoals ik al zei zijn het gemeentelijke regels, en in gemeenten waar de woningnood niet zo hoog is kan best geen regeling zijn zoals ik boven noemde. En ook in gemeenten waar dat wél is, kunnen er vrijstellingen zijn. Het ligt echt wel iets gecompliceerder dan 'het kan wel' of 'het kan niet'.
Nogmaals: PARTICULIERE verhuurders. Die heb je in elke stad, hoor.
Oud 17-03-2004, 12:24
Verwijderd
Mijn vriend en ik wonen samen en we huren een appartementje van een meneer. Particulier dus. Hij heeft twee gebouwen gekocht, opgeknapt en nu verhuurt hij dus de kamers erin. Het zijn vooral kamers, twee appartementen voor 2 personen. Maar goed, daar zijn we via-via aangekomen, een collega van mijn vriend kende iemand die hier ging kijken en tja, toen zijn wij ook gaan kijken. We waren de eerste mensen die hier in dit appartement kwamen en daarom waren we dus de eerste mensen die het konden nemen. Daar hadden we geluk mee (het was dus net opgeleverd, wij zouden er als eerste in gaan).
Er zijn meer huizen hier in Maastricht van dezelfde eigenaar, ook allemaal particulier. Maar hij eist wel een minimaal inkomen én een vast contract. Daar voldoet mijn vriend dus aan.
Toch woont er ook een student onder me, daarvoor is dus een uitzondering gemaakt, hij heeft geen vast contract oid... (ik ben dan ook wel een student, maar aangezien mijn vriend al aan de eisen voldoet, mag ik er gewoon bij wonen )

Mja, ga eens op zoek naar particuliere verhuurders, ik heb geen idee waar je dan moet zoeken, maar probeer het gewoon.

Via een woningbureau moet je vaak aan nog meer dingen voldoen (dus bv. een vast contract), maar ja kan je altijd inschrijven, ook handig voor wanneer je wél aan die eisen voldoet, dan sta je al lekker lang ingeschreven.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 21:30
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-03-2004 @ 13:24:

Via een woningbureau moet je vaak aan nog meer dingen voldoen (dus bv. een vast contract), maar ja kan je altijd inschrijven, ook handig voor wanneer je wél aan die eisen voldoet, dan sta je al lekker lang ingeschreven.
Volgens mij is dat niet zo, dat je dan vaak aan meer dingen moet voldoen. Hier in Amsterdam (woningnet) in ieder geval niet. Je kunt je altijd inschrijven, natuurlijk ook als student zonder vast contract en het is dan ook mogelijk om een huis te krijgen (mits je LANG ingeschreven staat)
Maar geen idee hoe dat in andere plaatsen geregeld is.

Ben trouwens erg benieuwd waar je moet zoeken naar particuliere huurders, aangezien me dat ook wel wat lijkt. De wachttijden hier zijn eeuwig, dus het is het proberen waard (ook zonder vast contract)
Dus als iemand tips heeft, graag!
Oud 18-03-2004, 14:12
Martine1986
Martine1986 is offline
je kunt je bij een woningstichting ook gewoon als student, ik heb me samen met mn vriend ingeschreven voor volgend schooljaar in maastricht en volgens het woningbureau kun je best iets vinden..

nog even over huursubsidie:
als een van de bewoners jonger is dan 23 jaar heb je alleen recht op huursubsidie als de kale huur per maand minder is dan ehm (zo uit et blote hoofd) ik dacht 317 euro. En iets onder die prijs is nogal moeilijk te vinden. dus dat valt ook nogal tegen (voor ons dan)
Oud 21-03-2004, 19:41
Verwijderd
Citaat:
-=[ruelF]=- schreef op 17-03-2004 @ 22:30:
Volgens mij is dat niet zo, dat je dan vaak aan meer dingen moet voldoen. Hier in Amsterdam (woningnet) in ieder geval niet. Je kunt je altijd inschrijven, natuurlijk ook als student zonder vast contract en het is dan ook mogelijk om een huis te krijgen (mits je LANG ingeschreven staat)
Maar geen idee hoe dat in andere plaatsen geregeld is.

Ben trouwens erg benieuwd waar je moet zoeken naar particuliere huurders, aangezien me dat ook wel wat lijkt. De wachttijden hier zijn eeuwig, dus het is het proberen waard (ook zonder vast contract)
Dus als iemand tips heeft, graag!
Ik heb me hier ook bij de woningbouwvereniging ingeschreven, dat kon gewoon. Maar om vervolgens een huis te mogen huren, daarvoor zijn weer aparte eisen. In sommige straten/buurten willen ze per se mensen met kinderen bv, daar voldoe ik al niet aan, dus mag ik daar gewoon niets huren. Dus het inschrijven is het probleem niet, het krijgen van een huurhuis vervolgens voor een student zonder vast contract oid vaak wél.

En tja, ik ben dus heel erg via via aan een particuliere verhuurder gekomen. Je moet er volgens mij echt tegen aan lopen...
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 08:53
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
ik heb voor de belangstellende een etage te huur in Dordrecht. Foto's op aanvraag
Oud 22-03-2004, 12:22
MoonWolf
MoonWolf is offline
Citaat:
=[sPoEkiE]= schreef op 18-03-2004 @ 15:12:
nog even over huursubsidie:
als een van de bewoners jonger is dan 23 jaar heb je alleen recht op huursubsidie als de kale huur per maand minder is dan ehm (zo uit et blote hoofd) ik dacht 317 euro. En iets onder die prijs is nogal moeilijk te vinden. dus dat valt ook nogal tegen (voor ons dan)
Dus als het boven die prijs zit krijg je dan helemaal niks van huursubsidie? En als je samen zou wonen en je dus de huur samen betaald en het als je het door 2 deelt wel onder die prijs ligt wel? Of maakt het helemaal niet uit qua dat of je het alleen of met iemand anders betaald?
Oud 22-03-2004, 12:32
Verwijderd
Citaat:
MoonWolf schreef op 22-03-2004 @ 13:22:
Dus als het boven die prijs zit krijg je dan helemaal niks van huursubsidie? En als je samen zou wonen en je dus de huur samen betaald en het als je het door 2 deelt wel onder die prijs ligt wel? Of maakt het helemaal niet uit qua dat of je het alleen of met iemand anders betaald?
Volgens mij maakt het niet uit of je de huur alleen of met z'n 2en, 3en, 4en betaald. De totale huur moet gewoon onder een bepaald bedrag liggen.

Ze kijken bij de woningstichtingen trouwens ook naar je leeftijd + inkomen, waardoor je ook weer niet boven een bepaald bedrag mag huren. Zo mogen mijn vriend en ik bijv. niet boven de, als ik het goed heb, € 309 huren, waardoor er dus ook weer veel woningen afvallen
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 12:56
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ekki schreef op 17-03-2004 @ 13:17:
Nogmaals: PARTICULIERE verhuurders. Die heb je in elke stad, hoor.
Ja, maar er zijn maar HEEL erg weinig particuliere verhuurders die in dat segment woningen aanbieden. In Utrecht bijvoorbeeld zijn huizen in dat segment praktisch allemaal sociale woningbouw, en als niet-urgent persoon sta je dan fijn tussen de 4 en 10 jaar op een wachtlijst.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten