Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2004, 15:47
Boozle
Boozle is offline
Ik heb een paar vragen. Ik ben bijna 18 en nu leek mij een creditcard wel makkelijk.

1. Moet je naar je bank toe om je aan te melden voor een creditcard?

2. Als je iets met een creditcard betaald, wordt het dan gelijk van je rekening afgeschreven. Of aan het einde van de maand en dat je 5% rente erover heen moet betalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2004, 15:51
Verwijderd
1. Dat lijkt me wel, je moet natuurlijk kunnen aantonen dat je een vast inkomen per maand hebt en dat je voldoende kredietwaardig bent om zo'n kaart te hebben. Daarvoor zul je dus recente loonstrookjes en rekeningafschriften aan de bank moeten overleggen.

2. Het grote verschil tussen een PIN-pas en een creditcard is nou juist dat bij betalingen met een PIN-pas wel direct electronisch contact is met jouw bank, en bij een creditcard niet. De frequentie van de afrekeningen zal verschillen per bank en per kaartvorm, maar het lijkt me sterk dat er creditcards zijn waarbij het meteen van je rekening afgaat. De afrekening zal in de regel per maand gaan.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:53
Boozle
Boozle is offline
Oke dat was dan heel duidelijk van je nare man. Ik kom dus totaal niet in aanmerking met een vast inkomen per maand.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 16:00
Verwijderd
Dat zeg ik niet, maar het lijkt me wel onwaarschijnlijk. Het principe van een creditcard is vertrouwen, daar is het woord ook van afgeleid.

Jij laat je creditcard zien, een winkel geeft jou spulletjes mee, in het vertrouwen dat ze later achteraf de koopprijs terugkrijgen van de creditmaatschappij. Die creditmaatschappij staat garant voor jouw aankopen, maar moet daarvoor wel zelf de garantie hebben dat jij voldoende inkomen hebt om weer terug te betalen aan de creditmaatschappij, aan het eind van de maand.

Een creditcard zonder vast inkomen lijkt me niet zo goed denkbaar dus
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 16:42
Verwijderd
Maar alleen stufi is al genoeg hoor (voor studentencard ten minste) . Bij de abn-amro hoef je iig niet langs op kantoor, je kan het online aanvragen en dan valt dat ding naar een paar dagen in de bus.

Bij mij zit het zo dat ik de 1e van de maand een overzicht krijg en dan uiterlijk voor de 9e van de maand moet betalen, anders rekenen ze rente...
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 17:32
Maarten
Maarten is offline
Ik heb een creditcard
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 19:28
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Alex schreef op 28-03-2004 @ 17:42:
Maar alleen stufi is al genoeg hoor (voor studentencard ten minste) . Bij de abn-amro hoef je iig niet langs op kantoor, je kan het online aanvragen en dan valt dat ding naar een paar dagen in de bus.
Idd, same here.
Ik zit bij de postbank, en ik heb 'm gewoon online aangevraagd. Gewoon wat formuliertjes invullen, en na een weekje of twee dondert er (als het goed is ) vanzelf een goedkeuring in je brievenbus. Na nóg een weekje w88 volgt de kaart vanzelf. Kost voor mij als student maar €11 per jaar.Ik heb geen megahoog inkomen oid, maar volgens mij is stufi al voldoende. Daarnaast kijken ze zelf wat je bestedingslimiet wordt, aangezien zij mijn geld ook beheren.

Ik vind 't echt handig, gebruik 'm veel meer dan verwacht. Me ouders lenen 'm ook wel eens, om ff wat te kopen (meestal is het andersom ).

Citaat:
DiGiTracker schreef op 28-03-2004 @ 18:32:
Ik heb een creditcard
DAMN, teh 1337 man!
Oud 29-03-2004, 08:43
Boozle
Boozle is offline
Ah maar ik krijg 55,85 studiefinanciering is dat al genoeg dan. En als ik het dus goed begrijp krijg je op de 1e van de maand een overzicht wat je moet betalen en hoe betaal je dat dan. Wordt het automatisch van je bankrekening afgeschreven. Of moet je het overmaken. En kan ik bijvoorbeeld ook bij de rabobank een Mastercard aanvragen??
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Boozle schreef op 29-03-2004 @ 09:43:
Ah maar ik krijg 55,85 studiefinanciering is dat al genoeg dan. En als ik het dus goed begrijp krijg je op de 1e van de maand een overzicht wat je moet betalen en hoe betaal je dat dan. Wordt het automatisch van je bankrekening afgeschreven. Of moet je het overmaken. En kan ik bijvoorbeeld ook bij de rabobank een Mastercard aanvragen??
Studiefinanciering is op zich wel een vast inkomen, maar voor die vijf tientjes per maand hoef jij echt geen creditcard te hebben. Kun je net zo goed met je PIN-pas betalingen verrichten. Het is mij sowieso duister waarom mensen die geen betalingen buiten Nederland doen een creditcard willen hebben. De PIN-automaat en flappentap-dichtheid is hier groot, dus je hebt er eigenlijk niets aan.

Aan het eind van de maand wordt automatisch het bedrag dat jij met je creditcard betaald hebt, van jouw rekening(en) afgeschreven. Dat gaat automatisch: je geeft Visa, Mastercard of whatever gewoon een doorlopende machtiging. Noodzakelijk is natuurlijk wel dat er voldoende saldo op je rekening beschikbaar is. Als je het niet kunt voldoen krijg je een ongelooflijk hoog rentepercentage voor je kiezen, nog veel hoger dan bij roodstand bij een bank.

Een Visacard, Mastercard, Diners Club of whatever zul je bij de respectievelijke maatschappijen moeten aanvragen. Banken als de Rabobank, ABN Amro en ING hebben natuurlijk eigen creditcards, met hun eigen benamingen. Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten, voor verschillende inkomensklassen en verschillende bestedingspatronen.

Maar, nogmaals, als scholiertje zonder vast inkomen met een paar tientjes stufi per maand is een creditcard absoluut overbodig.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:42
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-03-2004 @ 17:32:
Maar, nogmaals, als scholiertje zonder vast inkomen met een paar tientjes stufi per maand is een creditcard absoluut overbodig.
Of t overbodig is weet ik niet. Het kan bijvoorbeeld voor internethandel wel nuttig zijn.
Maar persoonlijk denk ik ook dat t een dure hobby is....
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 29-03-2004 @ 17:42:
Of t overbodig is weet ik niet. Het kan bijvoorbeeld voor internethandel wel nuttig zijn.
Maar persoonlijk denk ik ook dat t een dure hobby is....
Voor dat anderhalve DVD'tje per maand kun je beter even met de creditcard van je pa betalen, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:48
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-03-2004 @ 17:43:
Voor dat anderhalve DVD'tje per maand kun je beter even met de creditcard van je pa betalen, lijkt me.
Als die er eentje heeft dan....
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 19:01
Daan
Daan is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-03-2004 @ 17:43:
Mijn pa en ma vinden het "gevaarlijk" om dingen via internet te kopen met hun credit card.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 07:07
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
kakker4life schreef op 29-03-2004 @ 20:01 :
Mijn pa en ma vinden het "gevaarlijk" om dingen via internet te kopen met hun credit card.
hij heeft absoluut gelijk!
Oud 01-04-2004, 09:09
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-03-2004 @ 17:43 :
Of je draait het gewoon om. Mijn ouders komen zo af en toe bij mij om ff mijn kaart te lenen, als ze wat moeten kopen (vliegtickets, kaartjes voor een voorstelling).
Ik gebruik mijn CC regelmatig, om bijv een abbootje te kopen bij een binarie server, een abbootje kopen voor iemand anders die geen CC heeft, kleine hardware uitgaven...
Ik gebruik 'm wel veel meer dan ik had verwacht moet ik zeggen...

Er is echter één nadeel...

Edit: WTF? Heeft S.com sinds kort auto-resizing? Maak er dan ook gelijk een linkje van. :/
Edit 2: ow, het werkt alleen in IE, en niet in Firebird. Right.

Laatst gewijzigd op 01-04-2004 om 09:11.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 01-04-2004 @ 08:07 :
hij heeft absoluut gelijk!
Is dat gelul nog ergens op gebaseerd?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten