Bij ons is het heel moeilijk om een 8 te halen. Wij moesten van te voren een onderwerp kiezen (keuze uit: jongeren en vrijwilligerswerk, eigenrichting, rookverbod of schaduwkant van topsport). Hier moest je informatie over zoeken en stukken tekst markeren. Pas tijdens je schrijfexamen zelf kreeg je te horen wat voor soort tekst je moet schrijven (betoog, uiteenzetting of beschouwing). Ik moest een beschouwing schrijven over jongeren en vrijwilligerswerk.
Normaal haal ik altijd vrij hoge cijfers voor m'n teksten (vorig jaar, 5VWO) toch meestal wel een 7 of een 8 maar ik had voor mijn schrijfexamen een 6. Ik was er opzich wel blij mee want ik had m'n hele toetsweek erg slecht gemaakt en dit cijfer telt voor 60% mee voor het SE Nederlands maar ik zou er niet op rekenen dat je een 8 haalt tenzij dat op jullie school makkelijker gaat dan bij ons. Bij ons waren er maar twee leerlingen van de 42 die een 8 hadden geloof ik.