Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2004, 11:17
Verwijderd
Aanstaande vrijdag is er een demonstratie in Amsterdam tegen het mogelijk toekomstige plan van Nijs om collegegelden te gaan differintiëren. Men roept studenten en aankomende studenten op om te gaan demonstreren.

Ik vraag me af of er veel mensen hier op het forum gaan demonstreren vrijdag. Waarom wel/niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2004, 11:28
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik ga niet. Ik ben het wel met de demonstratie eens, maar denk niet dat het veel verschil zal maken; er wordt toch niet echt naar geluisterd...

Bovendien mis ik volgende week de helft van de college's al (door een kleine medische ingreep). Ik moet dan dus al hard aan de slag om dat bij te benen, laat staan dat ik nog een dag niets doe...
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 11:30
tandenborstel
tandenborstel is offline
Ja ik ga er wel eventjes naar toe denk ik.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 11:33
NN
NN is offline
Er is ook een demo in Grunn (13.00 op Academieplein). Ik ga daar heen.
Oud 24-03-2004, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 24-03-2004 @ 12:17:
Aanstaande vrijdag is er een demonstratie in Amsterdam tegen het mogelijk toekomstige plan van Nijs om collegegelden te gaan differintiëren.
Wat bedoel je precies?

En nee, ik ga er niet heen - zit ten eerste nog niet te studeren en ten tweede is het niet allemaal zo dichtbij.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 24-03-2004 @ 12:49:
Wat bedoel je precies?

En nee, ik ga er niet heen - zit ten eerste nog niet te studeren en ten tweede is het niet allemaal zo dichtbij.
Het plan is dat je voor sommige studies/opleidingen meer collegegeld zou moeten gaan betalen dan voor andere studies/opleidingen. Nu is het nog gewoon 1 gelijk bedrag voor alle studenten (nml. €1445,- ) het plan is dus dat sommige mensen zelfs iets als €5000,- moeten gaan betalen om de studie die zij willen volgen ook daadwerkelijk te volgen.

Nogal gek, eerst was het plan juist dat studenten meer ruimte kregen om te studeren, maar nu ineens nemen ze die ruimte af.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 13:06
Verwijderd
Oh, ik dacht dat het vooral tegen die belachelijke plannen was om rechten- en geneeskundestudenten hun mastertitel te ontnemen. Daar ben ik namelijk fel tegen, alsook tegen de verHBO'isering van het academisch onderwijs. Poten af van de wetenschap. Maar demonstreren tegen dure topmasters, nee, daar kan ik het niet mee eens zijn, ik vind het namelijk wel een redelijk plan.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 13:10
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-03-2004 @ 14:06:
Oh, ik dacht dat het vooral tegen die belachelijke plannen was om rechten- en geneeskundestudenten hun mastertitel te ontnemen. Daar ben ik namelijk fel tegen, alsook tegen de verHBO'isering van het academisch onderwijs. Poten af van de wetenschap. Maar demonstreren tegen dure topmasters, nee, daar kan ik het niet mee eens zijn, ik vind het namelijk wel een redelijk plan.
't Gaat niet over dure topmasters, het gaat om dat ze collegegelden nu willen laten verschillen van elkaar.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 24-03-2004 @ 14:10:
't Gaat niet over dure topmasters, het gaat om dat ze collegegelden nu willen laten verschillen van elkaar.
Ohja. Nou, dat vind ik op zich ook niet vreselijk erg - ik heb nooit principiële bezwaren gehad tegen differentiatie van collegegelden als daar een objectieve rechtvaardiging voor te vinden is. Ik moet maar even kijken wat het precies inhoudt. Ik hou me toch iets minder bezig met de financiële aspecten van het academisch onderwijs, meer met de inhoudelijke aspecten.

Hoelaat begint die demo trouwens? Ik heb tot 12:30 college, dus met een beetje pech kan ik er niet eens bij zijn...
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 13:18
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-03-2004 @ 14:12:
Ohja. Nou, dat vind ik op zich ook niet vreselijk erg - ik heb nooit principiële bezwaren gehad tegen differentiatie van collegegelden als daar een objectieve rechtvaardiging voor te vinden is. Ik moet maar even kijken wat het precies inhoudt. Ik hou me toch iets minder bezig met de financiële aspecten van het academisch onderwijs, meer met de inhoudelijke aspecten.

Hoelaat begint die demo trouwens? Ik heb tot 12:30 college, dus met een beetje pech kan ik er niet eens bij zijn...
Ik heb geen idee hoe laat het begint, ik weet alleen dat er een demo is en dat het in Amsterdam is... maar meer ook niet.
(Ik weet het ook alleen omdat ik voor die demo vrij heb gekregen, omdat de hogeschool het voor studenten mogelijk wil maken te demonstreren zonder iets te missen van het onderwijs.)
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 13:23
Verwijderd
Volgens mij begint het om 14:00. Dat red ik dus niet. Ten eerste is dit college namelijk verplicht en ten tweede zou ik het nog niet willen missen ook al was het niet verplicht, omdat ik er al teveel van gemist heb.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 13:30
waaromniet?
waaromniet? is offline
tentamen
Oud 24-03-2004, 14:24
tandenborstel
tandenborstel is offline
Op deze site staat meer informatie over de demonstratie..

Tis idd vooral de differentiatie van collegelden wat kan oplopen tot 5000 euro ofso..
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 15:57
tandenborstel
tandenborstel is offline
Deze mail kreeg ik net

Citaat:
From Secretariaat BdU <secrbdu@student.uva.nl>
Sent Wednesday, March 24, 2004 4:16 pm
To all@student.uva.nl
Cc
Bcc
Subject Demonstratie 26 maart DAM, Debat 1 april Melkweg

Hey stelletje UvA studenten,

Uw Centrale Studentenraad vraagt u, samen met de ASVA, om te demonstreren en wel op 26 maart op de DAM om 14:00. Vanuit het hele land komen bezorgde studenten naar Amsterdam om te laten zien dat de richting die ons aller Staatssecretaris in wil slaan, een verkeerde is. De plannen uit het HOOP (Hoger Onderwijs en Onderzoek Plan), het vierjaarlijkse beleidsplan van het Ministerie, openen een verkeerde deur. Enkele dieptepunten:

• Instellingen mogen zelf bepalen hoe hoog het collegegeld wordt. Het is erg naïef om te denken dat dit niet ten koste zal gaan van de toegankelijkheid van het onderwijs. Geld moet immers ergens vandaan komen. Durft/kunt u een enorme lening afsluiten?
• De overheid zal niet langer de tweede studie bekostigen. Nogmaals: geld moet ergens vandaan komen. Voor een studie als Filosofie aan de UvA, is dit een gevaarlijke ontwikkeling.
• Het wordt makkelijker gemaakt om studenten weg te sturen, of zelfs helemaal niet toe te laten tot een opleiding.

Een en ander moet nog door de Tweede Kamer… Amsterdamse studenten hebben een reputatie op te houden. Als we niet uitkijken, is de volgende landelijke demonstratie in Utrecht! Heeft u ook nog nooit een ME’er van dichtbij bekeken? Wilt u zich inzetten voor beter onderwijs en voor meer blauw op straat? Kom demonstreren… Zie voor een uitgebreid hoe en waarom -> http://www.platformpuinhoop.nl

De Centrale Studentenraad (CSR) van de UvA organiseert, samen met de LSVb en het ISO op 1 april een debat tussen studenten en tweede kamerleden. Titel: ‘Hoop dat het een grap is’. Woordvoerder van de CSR Ewout Jansen: “De CSR wil enkele dagen voordat de Tweede Kamer haar oordeel velt graag alle grote politieke partijen de kans geven de plannen van Nijs alsnog af te keuren”.

Tweede kamerleden Ciska Joldersma (CDA), Martijn van Dam (PvdA), Hans van Baalen (VVD), Fenna Vergeer (SP), Kees Vendrik (GL) en Ursie Lambrechts (D’66) zullen in debat gaan met studentenvertegenwoordigers Passchier Veefkind (ASVA studentenunie), Damiën Berkhout (CSR UvA), Enne Wijga (Studentenraad VU), Liobe Kamminga (ISO) en Floris van Eijk (LSVb) maar dus ook met de aanwezige studenten in het publiek! Het lot van de student ligt in de handen van deze politici, er zullen zeker kritische vragen gesteld worden. U heeft die kans, vanaf 20:30 in de Melkweg.

Verwacht wordt dat ook de moeder van alle plannen, staatssecretaris Nijs, acte de presence zal geven. Het is bekend dat de staatssecretaris graag hoort wat studenten te zeggen hebben: dat kan…

Vriendelijke groet,

De Centrale Studentenraad

http://www.bamaofdrama.nl

Kijkt u ook eens op:

http://www.platformpuinhoop.nl
http://www.asva.uva.nl
http://www.lsvb.nl http://www.iso.nl
http://www.uva.nl/csr
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 16:05
Verwijderd
Toch mooi om te zien dat het Amsterdamsche de traditie nog in ere houdt van demonstreren en rebelleren, zelfs de CSR roept op tot actie
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 16:06
Verwijderd
Heel misschien kom ik, waarschijnlijk niet

Laatst gewijzigd op 24-03-2004 om 17:04.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 16:09
fractuur
fractuur is offline
Ehm.. neej, ik kan vrijdag niet. Maar ik weet niet of ik sowieso was gegaan.
Oud 24-03-2004, 16:53
the tourist
the tourist is offline
Ik kreeg er een mailtje van, ja. Maar ik denk niet dat ik ga, of er moeten veel mensen uit mijn klas gaan die gaan.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 17:31
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
tandenborstel schreef op 24-03-2004 @ 16:57:
Deze mail kreeg ik net
Diezelfde mail zit ik ook net te lezen

Ik ga kijken of ik het red om er te zijn ('s ochtends voorbereiding voor een concours en aangezien ik er 2,5 uur over doe om in Amsterdam te komen...). Maar als ik het red, dan kom ik zeker
Oud 24-03-2004, 17:39
Verwijderd
Ik heb nagedacht en ben zelf niet tegen het feit dat onderwijsinstellingen zélf hun collegegeld kunnen bepalen. Zo krijg je een concurrentie en zullen onderwijsinstellingen dus beter onderwijs willen gaan leveren. Dat lijkt me alleen maar goed.

Wel vind ik dat men een tweede studie moet kunnen volgen. En studenten weg sturen of niet toelaten... mja, kan dat zo slecht zijn?

Ik wil het complete plan wel graag eens zien.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 17:54
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Ik zie het verband tussen concurrentie door collegegeld en algehele verbetering van de kwaliteit van het hoger onderwijs totaal niet, eerlijk gezegd.

Dat stukje over het bekostigen van een tweede studie, betekent dat dat je voor het volgen van twee studies tegelijkertijd en aan dezelfde instelling dubbel collegegeld moet betalen?

En inderdaad, ik wil HOOP ook wel eens doorkijken, heb de link nog steeds niet gevonden.

Ik weet nog niet of ik ga
Oud 24-03-2004, 19:12
Angel
Angel is offline
Ik weet nog niet of ik ga, ik wil wel, maar ik zit midden in een examenweek Ik kijk wel of ik tijd heb.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 24-03-2004 @ 18:54:
Ik zie het verband tussen concurrentie door collegegeld en algehele verbetering van de kwaliteit van het hoger onderwijs totaal niet, eerlijk gezegd.

Hoe beter de opleiding, hoe meer studenten ze krijgen en dus hoe meer geld ze krijgen. Wanneer prijzen allemaal gelijk zijn, dan is het voor universiteiten niet zo nodig om een opleiding te verbeteren, de studenten komen toch wel.
Zo krijg je dus ook soort marktwerking...
Hoe beter de opleiding -> hoe meer studenten -> hoe meer geld -> hoe beter de opleiding etc etc.

Maar het moet wel toegankelijk blijven voor iedereen... niet afhankelijk van of iemand wel genoeg geld kan neerleggen.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 20:10
PV
PV is offline
Ik wilde misschien gaan, maar heb toch besloten om er vanaf te zien. Flauwe reden maar het is mij toch te ver weg Mijn vrije dag kan ik beter aan school besteden..
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 20:18
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 24-03-2004 @ 12:33:
Er is ook een demo in Grunn (13.00 op Academieplein). Ik ga daar heen.
Goed plan, ik ga ook maar eens langskomen, heb ik wat te doen
Verder gaat het natuurlijk ook om centen, iets wat iedere burger zou mobiliseren, dus mij ook
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2004, 20:49
Verwijderd
Ik zit toch in Amsterdam, ga denk ik wel even langs.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 21:21
Myris
Myris is offline
Ik zou wel willen gaan, iedereen heeft recht op een studie, net als ieder ander. Iedereen moet dan ook evenveel voor die studie betalen.
Het probleem is dat ik vrijdag tentamens heb die ik niet kan missen
Oud 26-03-2004, 10:20
Verwijderd
^up

Wel allemaal braaf gaan vanmiddag
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 10:27
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik kan niet.
Oud 26-03-2004, 10:39
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 13:17
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-03-2004 @ 20:35:
Wanneer prijzen allemaal gelijk zijn, dan is het voor universiteiten niet zo nodig om een opleiding te verbeteren, de studenten komen toch wel.

stel dat universiteiten met elkaar concurreren (lijkt me geen gekke gedachte) dan doen ze dat, wanneer dat niet kan op het financiele gedeelte, natuurlijk op een ander gebied, bijvoorbeeld op kwaliteit.

Bovendien kan iedereen geld lenen om te studeren, bij IB-groep, een bank of een financiele constructie van de opleiding.

Het is echter wel zo dat er voor hogere kwaliteit meer geld nodig is.

Ik ben er niet, was uiteindelijk wel van plan te gaan maar had vanmorgen geen stem.

Laatst gewijzigd op 27-03-2004 om 10:44.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 13:25
ganralph
ganralph is offline
ben wel in Amsterdam, maar ga niet...
gaan ze gister mailtjes rondsturen om even op de Dam te gaan staan...

verzin eens iets dat werkt en organiseer het dan beter

de halve UvA heeft vrij (waardoor veel studenten niet in Amsterdam zijn) en de andere helft heeft tentamen; BRILJANTE actie.

geloof me als er acties zijn oid dan ben ik een van de eerste om mee te doen, maar dit is gepruts
Oud 26-03-2004, 16:30
Verwijderd
Ik zag vanmiddag een podium op de Dam, was dat het? Het liep daar iig niet storm.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 16:46
Verwijderd
In groningen ook niet

Ben uitgemaakt voor extremist en gefilmt door de politie

NN had trouwens wel een mooi bordje
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 24-03-2004 @ 20:35:
Hoe beter de opleiding, hoe meer studenten ze krijgen en dus hoe meer geld ze krijgen. Wanneer prijzen allemaal gelijk zijn, dan is het voor universiteiten niet zo nodig om een opleiding te verbeteren, de studenten komen toch wel.
Zo krijg je dus ook soort marktwerking...
Hoe beter de opleiding -> hoe meer studenten -> hoe meer geld -> hoe beter de opleiding etc etc.

Maar het moet wel toegankelijk blijven voor iedereen... niet afhankelijk van of iemand wel genoeg geld kan neerleggen.
ik denk niet dat de opleiding er beter van worden. Ik dacht dat het nu ook al zo is: hoe meer studenten (succesvol de opleiding afronden) hoe meer subsidie de onderwijsinstelling krijgt. Daarom zijn al die uni's zo eager om mij in hun uni te krijgen, daarom krijg ik elke week wel een brief om naar hun open dag te komen, daarom krijg ik eens in de maand 3 verschillende magazines van uni's die hun eigen uni de hemel inprijzen en daarom wil elke uni de hipste stand en de beste goodies van heel de studiebeurs hebben.

(ik gooi al die troep weg, ik heb al gekozen, sta alleen nog op veel mailinglists)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 18:07
NN
NN is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 26-03-2004 @ 17:46:
In groningen ook niet

Ben uitgemaakt voor extremist en gefilmt door de politie

NN had trouwens wel een mooi bordje
Hé, je hebt mij gezien?
(Dat bord was trouwens van een GSb-bestuurder, zelf ben ik niet zo creatief en handig om zo'n ding te fabriceren. )

Ik vond dat het niet gek ging. TVNoord had het over zo'n 300 mensen. Toch niet slecht voor een vrijdagmiddag in een tentamenperiode.

(Hoe gingen je Staats1b en Bestuurs1 deze week?)
Oud 26-03-2004, 18:08
NN
NN is offline
Zijn hier nog meer deelnemers aan de de demo in Groningen?
Oud 26-03-2004, 19:11
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 26-03-2004 @ 19:07:
Hé, je hebt mij gezien?
(Dat bord was trouwens van een GSb-bestuurder, zelf ben ik niet zo creatief en handig om zo'n ding te fabriceren. )

Ik vond dat het niet gek ging. TVNoord had het over zo'n 300 mensen. Toch niet slecht voor een vrijdagmiddag in een tentamenperiode.

(Hoe gingen je Staats1b en Bestuurs1 deze week?)
Jaja, ik heb je gezien

300 mensen, dat valt nog best mee, het leken er stukken minder, maar dat is inderdaad wel een mooi aantal voor een vrijdagmiddag en een tentamenperiode

Ik heb geen tentamens gemaakt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten