Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2004, 12:48
Tinga
Haaaai!

Ik zit hier met een examenvraag voor mijn neus, en ik kom er niet uit. Nou ja, eigenlijk kom ik er niet in, ik weet niet hoe ik moet beginnen... Kan iemand mij helpen??

Hier is de vraag:

Doe in een erlenmeyer 10 ml 0,1 M natriumthiosulfaatoplossing en 30 ml water. Teken op een vel wit papier een duidelijk zichtbaar kruis en zet de erlenmeyer op dit kruis. Breng nu ook 10 ml 1 M zoutzuur in de erlenmeyer en bepaal hoeveel seconden het duurt tot het kruis door de ontstane troebeling niet meer zichtbaar is. (...) De vergelijking die optreedt is:

S2O3^2-(aq) + 2 H3O+(aq) --> S(s) + SO2(g) + 3 H2O(l)

>>>Bereken hoeveel mol zwaveldioxide bij een experiment maximaal wordt gevormd.

En dan komt er een vervolg op deze vraag, waarbij je moet berekenen of de MAC-waarde voor zwaveldioxide (= 15 mg . m-3)wordt overschreden als 10 leerlingen deze proef uitvoeren in een lokaal met een inhoud van 300 m3.

Nou, dat was een heel verhaal, maar voor diegene die het heeft doorgelezen en misschien ook nog kan helpen: Bedankt!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2004, 15:48
sdekivit
sdekivit is offline
je weet hoeveel mol SO2 er wordt gevormd tijdens 1 proef --> dus ook in 10 proeven

--> je weet hoeveel mol SO2 er dan wordt gevormd door die 10 proeven.

--> reken deze om naar mg door te vermenigvuldigen met 1000 en de molmassa van SO2

--> je weet dat dit vrijkomt in een ruimte van 300 m^3

--> reken dit om naar mg / m^3 en vergelijk deze met de MAC-waarde
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 20:26
Saycheese
Saycheese is offline
de thiosulfaationen reageren tot SO2 in de molverhouding 1:1. Uit 1 mol tiosulfaat ontstaat 1 mol SO2. Je hebt 10 ml 0,1M=0,001 mol thiosulfaat. Er zal dan ook 0,001 mol zwaveldioxide ontstaan. Als 1o leerlingen dit doen, is er 0,01 mol zwaveldioxide. Dit kun je omrekenen naar grammen of milligrammen, en dan omrekenen naar mg/m^3, zoals sdekivit zei. Dan weet je over de MAC-waarde wordt overschreden.
Oud 24-03-2004, 14:59
Tinga
Danke Dankje!! Ik had nu in ieder geval een idee van hoe ik moet beginnen en volgens mij is het nu ook wel gelukt, dus dankjulliewel!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten