![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Wat zijn we hier? Een kleuterschool? Hebben we geen studenten aan boord die zoiets weten? Misschien moeten we, als we dit soort dingen willen weten, maar www.studenten.com gaan jatten ofzo.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
mja nouja, ik vind het heel knap ofzo hoor, dat vegetariër zijn, maar ik zou mijn zelfgemaakte varkenshaasje met champignonnensaus niet willen missen...
tis maar net waar je van houd denk ik.. lekker smaakloze pilletjes door je slokdarm werken, of een stukje vlees op een sausje laten binnenglijden... het gezondste? mensen zijn gemaakt (biologisch gezien) als alles-eters.. dus die pillen zijn eigenlijk on-natuurlijk... tis maar net hoe je het bekijkt denk ik ![]() ps: ff een vraagje.. waarom word je vegetariër??
||
Citaat:
En toen dat niet bleek zei ik dat ik GEEN vegetariër zou worden. Dus ik word geen vegetariër omdat het niet gezonder is dan normale eter. - Ik vind alleen dat ik veel te jong dood ga (al na ongeveer 80 jaar). En dacht, als dat gezonder zou zijn, dan... - maar het is niet gezonder dus begin ik er ook niet aan. IK EET VLEES en groente en alles IK WORD GEEN VEGETARIËR
|
![]() |
lijkt hier net of alle vegetariërs pillen slikken
![]() m'n zusje heeft er wel een keer een spreekbeurt over gehouden waar uit bleek dat vegetariërs langer leven; maar ik weet niet wat r bronnen waren (weet ze zelf ook niet meer) dus misschien is dat onzin. zelf ben ik vegetariër en ik leef al 1.25 jaar langer dan zij (terwijl ze ook alleen plantjes eet) wat dus ook onzin is. maar even naar Rerisen Phoenix: ik weet niet zeker of het beter is of niet, er is vast wel ergens een goeie bron voor te vinden op internet; ik zou niet te snel m'n conclusies trekken uit de pil-fobische replies hierzo ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Even in het algemeen, ik zeg niet dat je 2784034028 pillen per dag moet slikken als vegetarier, maar er is ten minste 1 (lees één) vitamine die je wel moet slikken als vegetarier, omdat je lichaam die gewoon nodig heeft en in te kleine hoeveelheden in andere producten zit. Ik geloof dat dat vitamine B6 was, maar ik weet het niet zeker.
|
Er was een onderzoek waaruit bleek dat vegetariers gezonder waren, maar dat lag vooral aan dat zij meestal meer volkorenproducten eten en over het algemeen een gezondere levensstijl hadden en daar meer over na dachten.
Maar ik denk dat vegetariers, mits ze het vlees goed vervangen door soja producten ect., idd gezonder zijn. Ze halen minder eiwitten uit dierlijke producten, maar uit plantaardige, wat gezonder is. En verder krijgen ze minder verzadigd vet binnen, en meer onverzadigd (over het algemeen dan) Die vitamine die ze zouden missen in B12, die komt in vlees voor, maar ook in andere producten (zij het toegevoegd), bijv. Marmite, Optimel Yoghurt en Vitaday van Coolbest. |
![]() |
||
Citaat:
*zucht* |
![]() |
|
![]() |
ik ben al 4 jaar vegetarier, ben eens bij een dietiste geweest ivm goede vervanging van vlees (moeder was bang dat het niet goed zat nl) en heb eens een spreekbeurt over vegetarisme gehouden.... ik zal eens zeggen wat voor dingen mij bekend zijn over het gezonde van vegetarisch eten. eerst maar ff over vetten...
vet is niet slecht (je hebt het zelfs nodig), mits niet teveel en de JUISTE vetten. wat zijn de juiste vetten, is een vraag die bij een lezer opkomt.... juiste vetten zijn onverzadigde vetten. (nu volgt ff een scheikundeverhaaltje, ben nl 2ejaars student scheikunde). vetten zijn in feite gewoon een glycerolmolekuul met daaraan 3 ketens, meestal koolstofketens. maar bv bij fosfolipiden is 1 zo'n groep aan de glycerol een fosforatoom. onverzadigde vetten heten onverzadigd in die zin, dat er koolstofatomen zijn die dubbelgbonden zijn en niet enkel (niet maximaal gebonden, dus onverzadigd). algemeen geldt dat koolstofketens (dus 1 van die 3 ketens/groepen aan de glycerol) waarin een of meerdere koolstofatomen dubbelgebonden zijjn een lager smeltpunt hebben als je ze vergelijkt met koolstofketens van dezelfde lengte en dezelfde functionele groepen eraan. je lichaam heeft een temperatuur van iets van 37 graden celsius en dus kan je zeggen: bij onverzadigde vetten is de kans groter dat de vetten in je lichaam in vloeibare toestand zijn ipv in vaste toestand. dat is voordelig, omdat de vetten in je celmembranen terrecht komen. vloeibare vetten betekenen flexibele buigbare (?? moeilijk te formuleren) celmembranen, die daardoor beter "tegen een stootje" kunnen. onverzadigde vetten zitten in plantaardige producten en verzadigde vetten in dierlijke (dus ook in melk etc). vlees is relatief erg vet, en de vetten die er in zitten zijn verzadigd... de vegetariers eten vleesvervangers van plantaardige oorsprong en die krijgen ipv verzadigde vetten de betere onverzadigde vetten binnen.
|
![]() |
en algemeen even over vlees.... de dingen die in vlees zitten die van belang zijn dat je ze binnen krijgt zijn:
*vitamine B (mn B3 en B12 geloof ik) *ijzer *eiwitten dit zijn geen dingen die op een vegetarische manier van leven niet te compenseren zouden zijn. deze voedingstoffen zijn nuttig, maar zitten niet alleen in vlees, maar ook in andere producten, zoals de bekende vleesvervangers en zuivelproducten. heb je ook ethische bezwaren tegen zuivel en wil je veganist worden, dan heb je het moeilijker, omdat je de zuivel moet compenseren. dat kan dan bv met noten etc. ik ben er niet heel erg in thuis, maar met wat passen en meten kan je daar ook een gezond eetpatroon voor vinden. een probleem bij veganistisch eten vormt de vitamine B12. deze vitamine zit alleen in producten van dierlijke oorsprong, dus in zuivel en vlees. dat is mijns inziens dus ook het enige wat je als pil zou moeten slikken, maar dat is alleen nodig voor veganisten. in de eerste paar jaar kan het waarschijnlijk nog niet veel kwaad als je geen vit B12 slikt, want je hebt dan nog genoeg reserves. op den duur is het wel nodig.
|
![]() |
verder kwam ik bij het voorbereiden van die spreekbeurt 2,5 jaar geleden ook nog wat feitjes tegen, bv dat vegetariers 40% minder kans op kanker hebben.
maar bij het interpreteren van deze dingen moet men voorzichtig zijn. want je kan het volgens mij ook zo zien van: iedereen zegt tegen vegetariers dat ze wel gezond moeten eten, wat als gevolg heeft dat vegetariers in het algemeen gezien veel meer nadenken over wat ze eten en meer kennis van zaken hebben dan mensen die vlees eten. daardoor kunnen vegetariers bv gezonder eten, terwijl dat niet komt door het vegetarische aspect, maar doordat ze gewoon meer weten wat ze eten en daar beter over nadenken. even offtopic, maar wat ik wel grappig vond om te lezen: * het zweet van vegetariers heeft een minder sterke geur dan dat van vleeseters. * vegetariers zouden beter zijn in bed (vind ik zelf beetje vaag, maar ik las het ergens....)
|
beste voeding zou dus zijn vegetarisch + genoeg normaal vlees om voor de belangrijke dingen te zorgen die in vlees zitten?
Dat zou denk ik wel lukken - als ik dan gezonder ben EN wat langer leef... Dat er dieren worden doodgemaakt zodat ik kan eten maakt me niks uit.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ik denk ook dat het voor een bedrijf rendabeler is om vit. B12 zelf te synthetiseren dan het uit melk ofzo te halen.
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Vitamine B12 zit in Tempeh (sojaproduct)
Dus als vegetarier mis je nix. Ik ben zelf al 11 jaar vegetarier uit eigen beweging. Toen vooral uit liefde voor de dieren, nu vooral om gezondheidsredenen. Ik kan hier natuurlijk wel een hele lijst met voordelen op gaan noemen maar dat heeft deze site al voor me gedaan: http://www.lekkerplantaardig.net/gezondhe.htm Ik gebruik zelf vooral de vleesvervangers van de AH en die bevallen me goed. Ik ben nooit flauwgevallen, maarjah ik ben ook geen veganist. Ik ben prima gezond en dat ben ik altijd geweest. |
![]() |
|
Verwijderd
|
de vraag is wel of al die pilletjes wel zo gezond zijn, er zitten daar ook dingen in waar je niet zoveel van nodig hebt, en toch binnen krijgt.
Persoonlijk vind ik al die vleesvervangers niet zo bijster lekker. Ik proef toch liever een echte biefstuk dan een lapje aan elkaar geregen genetisch gemanipuleerde sojabonen. @Jnieuwelaar: niet alleen geweldloze linksen die dat eten, maar ook geweldsloze rechtsen ( mijn ervaring ) |
![]() |
||
Citaat:
Ik zeg niet dat jij niet goed nadenkt, of je vlees niet vervangt, of geen extra vitamine B12 slikt, maar ik word een beetje moe van mensen die zeggen, ach, het gaat al een tijdje goed, niks aan de hand. Je lichaam heeft een voorraad voor ongeveer 5 jaar aan vitamine B12, daarna beginnen langzaam de symptomen aan te breken. Zuurstof kan dan namelijk niet meer goed vervoert worden. (Gevolgen: moheid, concentratiegebrek, tintelende zenuwuiteinden, zere spieren.. en dat izjn de onschuldige, uiteindelijk tast het je zenuwstelsel aan, en dat is niet terug te draaien). Vraagje (ik ben niet vegetarisch, maar gewoon benieuwd): er zei iemand dat B12 in Tempeh zit, maar is dat dan geen dierlijke B12?
|
Verwijderd
|
Vaak eten vegetariers meer groenten en fruit dan niet-vegetariers, en dát is wel gezonder.
Maar vlees op zichzelf is niet ongezond, dus dat maakt niets uit. Als je genoeg eet aan quorn, tofu, tempé, ei, bruine peulvruchten, melkproducten en natuurlijk de kant-en-klare vleesvervangers, dan krijg je echt geen tekort aan eiwit of vitamine b12. Als je daar niet genoeg van eet of als je er niet genoeg mee afwisselt, dan kun je wél een tekort krijgen en kun je beter vitamine B erbij gaan slikken (een eiwittekort krijg je niet zo gauw, maar als je daar ook risico op loopt kun je natuurlijk ook eiwittabletten slikken). |
![]() |
|
|