Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2002, 13:55
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Dat hoor ik nu best wel eens zeggen... is dat echt zo? - of is dat als je normalitair slecht bereid vlees eet ofzow...

Is het echt gezonder en wat zijn de voordelen dan? (1 week langer en ik ga ervoor )
Oud 24-07-2002, 18:33
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
nee volgens mij niet, je mist voedingsstoffen die gecompenseerd moeten worden door pilletjes of eieren. Ik zie geen reden waarom het gezonder zou zijn.
Oud 24-07-2002, 18:42
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:
nee volgens mij niet, je mist voedingsstoffen die gecompenseerd moeten worden door pilletjes of eieren. Ik zie geen reden waarom het gezonder zou zijn.
Die voedingsstoffen worden sowieso wel gecompenseerd, tegenwoordig is het zo dat je echt niet veel mist als je geen vlees eet.
Oud 24-07-2002, 20:16
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
Nuck schreef:

Die voedingsstoffen worden sowieso wel gecompenseerd, tegenwoordig is het zo dat je echt niet veel mist als je geen vlees eet.
Jawel, want er zijn een aantal vitamines die je lichaam echt nodig heeft voor het afweersysteem die alleen in vlees zitten. Daar heb je wel pilletjes voor.
Oud 24-07-2002, 20:36
tacidvs
tacidvs is offline
Wat zijn we hier? Een kleuterschool? Hebben we geen studenten aan boord die zoiets weten? Misschien moeten we, als we dit soort dingen willen weten, maar www.studenten.com gaan jatten ofzo.
Oud 24-07-2002, 20:46
Rerisen Phoenix
conclusie... - volledig vegetariër is net zo gezond als normale eter (inclusief vlees)? - jammer - ik had gehoopt weer een paar jaar extra te winnen
Oud 24-07-2002, 20:54
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
conclusie... - volledig vegetariër is net zo gezond als normale eter (inclusief vlees)? - jammer - ik had gehoopt weer een paar jaar extra te winnen
Mits je daarbij die pilletjes slikt dus..
Oud 24-07-2002, 21:19
Rerisen Phoenix
ik ben gewoon normaaleter hoor - ik meende alleen ff te horen dat vegetariër gezonder was en ik hoopte zo een paar jaar te winnen maar dat kan dus niet
Oud 24-07-2002, 22:17
@pie
@pie is offline
mja nouja, ik vind het heel knap ofzo hoor, dat vegetariër zijn, maar ik zou mijn zelfgemaakte varkenshaasje met champignonnensaus niet willen missen...

tis maar net waar je van houd denk ik.. lekker smaakloze pilletjes door je slokdarm werken, of een stukje vlees op een sausje laten binnenglijden...

het gezondste? mensen zijn gemaakt (biologisch gezien) als alles-eters.. dus die pillen zijn eigenlijk on-natuurlijk... tis maar net hoe je het bekijkt denk ik

ps: ff een vraagje.. waarom word je vegetariër??
Oud 24-07-2002, 23:06
Verwijderd
vlees=heilig.

als iemand dat van mijn bord probeert te krijgen beland ie er zelf op
Oud 25-07-2002, 07:49
Kitten
Citaat:
jnieuwelaar schreef:

Jawel, want er zijn een aantal vitamines die je lichaam echt nodig heeft voor het afweersysteem die alleen in vlees zitten. Daar heb je wel pilletjes voor.
en welke 'vitamines' vind je dan alleen maar in vlees?
Oud 25-07-2002, 08:11
Rerisen Phoenix
Citaat:
@pie schreef:

ps: ff een vraagje.. waarom word je vegetariër??
LEZEN! In het begin zei ik ik word het ALS het gezonder is dan normaal-eter.

En toen dat niet bleek zei ik dat ik GEEN vegetariër zou worden.

Dus ik word geen vegetariër omdat het niet gezonder is dan normale eter. - Ik vind alleen dat ik veel te jong dood ga (al na ongeveer 80 jaar). En dacht, als dat gezonder zou zijn, dan... - maar het is niet gezonder dus begin ik er ook niet aan.

IK EET VLEES en groente en alles

IK WORD GEEN VEGETARIËR
Oud 25-07-2002, 08:30
Just Johan
Just Johan is offline
lijkt hier net of alle vegetariërs pillen slikken

m'n zusje heeft er wel een keer een spreekbeurt over gehouden waar uit bleek dat vegetariërs langer leven; maar ik weet niet wat r bronnen waren (weet ze zelf ook niet meer) dus misschien is dat onzin. zelf ben ik vegetariër en ik leef al 1.25 jaar langer dan zij (terwijl ze ook alleen plantjes eet) wat dus ook onzin is.

maar even naar Rerisen Phoenix: ik weet niet zeker of het beter is of niet, er is vast wel ergens een goeie bron voor te vinden op internet; ik zou niet te snel m'n conclusies trekken uit de pil-fobische replies hierzo
Oud 25-07-2002, 08:32
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
zelf ben ik vegetariër en ik leef al 1.25 jaar langer dan zij (terwijl ze ook alleen plantjes eet) wat dus ook onzin is.

En dat heeft een IQ van boven de 140?
Oud 25-07-2002, 08:38
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
******** schreef:

En dat heeft een IQ van boven de 140?
Oud 25-07-2002, 11:42
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:

Mits je daarbij die pilletjes slikt dus..
Niets te pilletjes! Als je gewoon goed vervangt (dus niet alleen gewoon het vlees weglaten, maar vervangen NIET alleen door eieren, zoals jij zei, maar vooral door sojagerechten, seitan,tofu, peulvruchten, verschillende soorten schimmels/zwammen (vraag je in bio-winkel) ) dan is er helemààl geen probleem en heb je nergens pilletjes voor nodig. Sommige mensen vergeten gewoon dat ze het vlees nog moeten vervangen ook...
Oud 25-07-2002, 13:11
spocky
spocky is offline
Menscher, die veel vlees eten leven vaak korter en zijn altijd aggresiever. En daarbij, je doet er niet goed aan mee te werken aan diermishandeling.
Oud 25-07-2002, 13:13
dreadje
dreadje is offline
Als je gezond eet als vegetarier en je zorgt dat je alle vitaminen enz. binnenkrijgt is het iid gezonder, want je krijgt ook zo minder vet binnen wat aan vlees zit.
Oud 25-07-2002, 15:25
@pie
@pie is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
IK WORD GEEN VEGETARIËR
BOEIT ME NIET

het was een algemeen gestelde vraag, ik snap die motivatie namelijk niet helemaal.. dit is dus geen flame, maar ik vraag het me gewoon af...
Oud 25-07-2002, 15:26
@pie
@pie is offline
Citaat:
dreadje schreef:
Als je gezond eet als vegetarier en je zorgt dat je alle vitaminen enz. binnenkrijgt is het iid gezonder, want je krijgt ook zo minder vet binnen wat aan vlees zit.
wat is er slecht aan vet?
Oud 25-07-2002, 15:43
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
spocky schreef:
Menscher, die veel vlees eten leven vaak korter en zijn altijd aggresiever. En daarbij, je doet er niet goed aan mee te werken aan diermishandeling.
generaliseer niet zo. Ligt gewoon aan het volk wat vegetarier wordt. Dat zijn vaak links georienteerde mensen en die zijn sowieso al tegen geweld.
Oud 25-07-2002, 15:45
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Even in het algemeen, ik zeg niet dat je 2784034028 pillen per dag moet slikken als vegetarier, maar er is ten minste 1 (lees één) vitamine die je wel moet slikken als vegetarier, omdat je lichaam die gewoon nodig heeft en in te kleine hoeveelheden in andere producten zit. Ik geloof dat dat vitamine B6 was, maar ik weet het niet zeker.
Oud 25-07-2002, 17:00
Rerisen Phoenix
Citaat:
@pie schreef:
wat is er slecht aan vet?
Afhankelijk van hoeveelheid
is juist gezond - niks - je krijgt teveel binnen

Vet is gewoon zoals de meeste dingen. Het is gezond totdat je er teveel van eet...
Oud 25-07-2002, 21:23
Rosa-Sara
Rosa-Sara is offline
Er was een onderzoek waaruit bleek dat vegetariers gezonder waren, maar dat lag vooral aan dat zij meestal meer volkorenproducten eten en over het algemeen een gezondere levensstijl hadden en daar meer over na dachten.
Maar ik denk dat vegetariers, mits ze het vlees goed vervangen door soja producten ect., idd gezonder zijn. Ze halen minder eiwitten uit dierlijke producten, maar uit plantaardige, wat gezonder is. En verder krijgen ze minder verzadigd vet binnen, en meer onverzadigd (over het algemeen dan)
Die vitamine die ze zouden missen in B12, die komt in vlees voor, maar ook in andere producten (zij het toegevoegd), bijv. Marmite, Optimel Yoghurt en Vitaday van Coolbest.
Oud 26-07-2002, 08:24
Rerisen Phoenix
ik eet iig wel volkorenbrood bij voorkeur.

En ik heb nog een beetje rondgekeken op i-net... - schijnt ook erg gezond te zijn om gewoon 75% van het vlees op je bord te vervangen door nepvlees...
Oud 26-07-2002, 14:47
osmano
osmano is offline
vegetariërs zien er meestal blank en slap uit ,khad 2 meisjes bij me in de kals die nooit vlees aten ,ze zagen er net als sneeuwitje uit en hadden nooit energy ,sja krijg je ook als je niet genoeg vlees eet
Oud 26-07-2002, 15:30
Rosa-Sara
Rosa-Sara is offline
Citaat:
osmano schreef:
vegetariërs zien er meestal blank en slap uit ,khad 2 meisjes bij me in de kals die nooit vlees aten ,ze zagen er net als sneeuwitje uit en hadden nooit energy ,sja krijg je ook als je niet genoeg vlees eet
Edit: Dat krijg je als je het vlees niet goed vervangt!
*zucht*
Oud 27-07-2002, 12:22
skatefamke
skatefamke is offline
ik ben al 4 jaar vegetarier, ben eens bij een dietiste geweest ivm goede vervanging van vlees (moeder was bang dat het niet goed zat nl) en heb eens een spreekbeurt over vegetarisme gehouden.... ik zal eens zeggen wat voor dingen mij bekend zijn over het gezonde van vegetarisch eten. eerst maar ff over vetten...

vet is niet slecht (je hebt het zelfs nodig), mits niet teveel en de JUISTE vetten. wat zijn de juiste vetten, is een vraag die bij een lezer opkomt.... juiste vetten zijn onverzadigde vetten. (nu volgt ff een scheikundeverhaaltje, ben nl 2ejaars student scheikunde).

vetten zijn in feite gewoon een glycerolmolekuul met daaraan 3 ketens, meestal koolstofketens. maar bv bij fosfolipiden is 1 zo'n groep aan de glycerol een fosforatoom.

onverzadigde vetten heten onverzadigd in die zin, dat er koolstofatomen zijn die dubbelgbonden zijn en niet enkel (niet maximaal gebonden, dus onverzadigd). algemeen geldt dat koolstofketens (dus 1 van die 3 ketens/groepen aan de glycerol) waarin een of meerdere koolstofatomen dubbelgebonden zijjn een lager smeltpunt hebben als je ze vergelijkt met koolstofketens van dezelfde lengte en dezelfde functionele groepen eraan.

je lichaam heeft een temperatuur van iets van 37 graden celsius en dus kan je zeggen: bij onverzadigde vetten is de kans groter dat de vetten in je lichaam in vloeibare toestand zijn ipv in vaste toestand. dat is voordelig, omdat de vetten in je celmembranen terrecht komen. vloeibare vetten betekenen flexibele buigbare (?? moeilijk te formuleren) celmembranen, die daardoor beter "tegen een stootje" kunnen.

onverzadigde vetten zitten in plantaardige producten en verzadigde vetten in dierlijke (dus ook in melk etc). vlees is relatief erg vet, en de vetten die er in zitten zijn verzadigd... de vegetariers eten vleesvervangers van plantaardige oorsprong en die krijgen ipv verzadigde vetten de betere onverzadigde vetten binnen.
Oud 27-07-2002, 12:26
Cat
Cat is offline
Het gaat er niet om wat men wel binnen krijgt door groenten te eten, het gaat erom wat men niet binnen krijgt door geen vlees te eten.
Oud 27-07-2002, 12:28
skatefamke
skatefamke is offline
en algemeen even over vlees.... de dingen die in vlees zitten die van belang zijn dat je ze binnen krijgt zijn:
*vitamine B (mn B3 en B12 geloof ik)
*ijzer
*eiwitten

dit zijn geen dingen die op een vegetarische manier van leven niet te compenseren zouden zijn. deze voedingstoffen zijn nuttig, maar zitten niet alleen in vlees, maar ook in andere producten, zoals de bekende vleesvervangers en zuivelproducten.

heb je ook ethische bezwaren tegen zuivel en wil je veganist worden, dan heb je het moeilijker, omdat je de zuivel moet compenseren. dat kan dan bv met noten etc. ik ben er niet heel erg in thuis, maar met wat passen en meten kan je daar ook een gezond eetpatroon voor vinden.

een probleem bij veganistisch eten vormt de vitamine B12. deze vitamine zit alleen in producten van dierlijke oorsprong, dus in zuivel en vlees. dat is mijns inziens dus ook het enige wat je als pil zou moeten slikken, maar dat is alleen nodig voor veganisten. in de eerste paar jaar kan het waarschijnlijk nog niet veel kwaad als je geen vit B12 slikt, want je hebt dan nog genoeg reserves. op den duur is het wel nodig.
Oud 27-07-2002, 12:34
skatefamke
skatefamke is offline
verder kwam ik bij het voorbereiden van die spreekbeurt 2,5 jaar geleden ook nog wat feitjes tegen, bv dat vegetariers 40% minder kans op kanker hebben.

maar bij het interpreteren van deze dingen moet men voorzichtig zijn. want je kan het volgens mij ook zo zien van: iedereen zegt tegen vegetariers dat ze wel gezond moeten eten, wat als gevolg heeft dat vegetariers in het algemeen gezien veel meer nadenken over wat ze eten en meer kennis van zaken hebben dan mensen die vlees eten. daardoor kunnen vegetariers bv gezonder eten, terwijl dat niet komt door het vegetarische aspect, maar doordat ze gewoon meer weten wat ze eten en daar beter over nadenken.

even offtopic, maar wat ik wel grappig vond om te lezen:
* het zweet van vegetariers heeft een minder sterke geur dan dat van vleeseters.
* vegetariers zouden beter zijn in bed (vind ik zelf beetje vaag, maar ik las het ergens....)
Oud 27-07-2002, 16:51
Rerisen Phoenix
beste voeding zou dus zijn vegetarisch + genoeg normaal vlees om voor de belangrijke dingen te zorgen die in vlees zitten?

Dat zou denk ik wel lukken - als ik dan gezonder ben EN wat langer leef...

Dat er dieren worden doodgemaakt zodat ik kan eten maakt me niks uit.
Oud 31-07-2002, 21:21
Verwijderd
Citaat:
skatefamke schreef:
een probleem bij veganistisch eten vormt de vitamine B12. deze vitamine zit alleen in producten van dierlijke oorsprong, dus in zuivel en vlees. dat is mijns inziens dus ook het enige wat je als pil zou moeten slikken, maar dat is alleen nodig voor veganisten. in de eerste paar jaar kan het waarschijnlijk nog niet veel kwaad als je geen vit B12 slikt, want je hebt dan nog genoeg reserves. op den duur is het wel nodig.
Maar als vitamine B12 alleen maar in dierlijke producten voorkomt, dan moet die vitamine voor die pillen toch ook uit dierlijke produkten gehaald worden. Dat betekent dat je toch niet helemaal zonder dierlijke stoffen kunt.
Oud 31-07-2002, 22:48
@pie
@pie is offline
Citaat:
ABgirl schreef:

Maar als vitamine B12 alleen maar in dierlijke producten voorkomt, dan moet die vitamine voor die pillen toch ook uit dierlijke produkten gehaald worden. Dat betekent dat je toch niet helemaal zonder dierlijke stoffen kunt.
ook vitaminen zijn enkel moleculen gebouwd uit atomen... die kan men tegenwoordig namaken
Oud 01-08-2002, 19:23
Verwijderd
vegetarier worden... ok...

maar veganist worden is volgens mij iets onnatuurlijks...

ken er ook eentje uit de buurt...

hoevaak die wel niet flauwgevallen is tijdens gym.. ze eet alleen maar slappe hap
Oud 01-08-2002, 20:59
Verwijderd
Over natuurlijk gesproken: mensen zijn omnivoren, als je het toch in een natuurkundig/evolutionair perspectief wil zien...mensen zijn dus gewoon gemáákt om groenten, fruit en vlees te eten. Daar is ons gebit, ons spijsverteringsstelsel op afgestemd.
Oud 01-08-2002, 21:29
Verwijderd
Voor je lijn wel
In het vetste stukje vis zitten evenveel calorien als in het magerste stukje vlees
Oud 01-08-2002, 21:30
Zdubbel
Zdubbel is offline
Vegetariërs zijn gemiddeld 5 keer minder lang ziek in hun leven..
Oud 02-08-2002, 10:41
Ieme
Ieme is offline
Citaat:
Zdubbel schreef:
Vegetariërs zijn gemiddeld 5 keer minder lang ziek in hun leven..
En hebben 40% minder kans op kanker.

Citaat:
hoevaak die wel niet flauwgevallen is tijdens gym.. ze eet alleen maar slappe hap
Dat heeft dan niet specifiek met haar veganisme te maken. Dan eet ze gewoon niet gewzond/goed/afwisselend. Als je ook geen melk, ei, kaas e.d. eet moet je alleen zorgen dan je vitamine B12 binnen krijgt. Verder ben je net zo gezond als ieder ander, zo niet gezonder.
Oud 04-08-2002, 22:24
she_devil
she_devil is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:

generaliseer niet zo. Ligt gewoon aan het volk wat vegetarier wordt. Dat zijn vaak links georienteerde mensen en die zijn sowieso al tegen geweld.
wou je dan zeggen dat jij voor geweld bent?
Oud 05-08-2002, 01:11
Verwijderd
Citaat:
@pie schreef:
ook vitaminen zijn enkel moleculen gebouwd uit atomen... die kan men tegenwoordig namaken
Niet alles is reproduceerbaar...was het maar zo, dan konden we lichaamsdelen die kanker bevatten, amputeren en ze atoom voor atoom weer opbouwen...maar zover zijn we jammer genoeg nog niet
Oud 05-08-2002, 01:53
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
@pie schreef:

klopt, ik studeer scheikunde en ik heb al een keer vitamine K3 gemaakt .

ik denk ook dat het voor een bedrijf rendabeler is om vit. B12 zelf te synthetiseren dan het uit melk ofzo te halen.
Oud 05-08-2002, 01:55
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
nare man schreef:

Niet alles is reproduceerbaar...was het maar zo, dan konden we lichaamsdelen die kanker bevatten, amputeren en ze atoom voor atoom weer opbouwen...maar zover zijn we jammer genoeg nog niet
de meeste vitamines kunnen wel chemisch gesynthetiseerd worden. misschien zelfs allemaal wel. vit B12 wel (en van K3 wet ik het zeker )
Oud 05-08-2002, 01:57
twijfelaarDH18
twijfelaarDH18 is offline
Koreanen worden vrij oud, eten ze daar geen hondenvlees
Oud 29-03-2004, 22:23
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Vitamine B12 zit in Tempeh (sojaproduct)

Dus als vegetarier mis je nix.

Ik ben zelf al 11 jaar vegetarier uit eigen beweging. Toen vooral uit liefde voor de dieren, nu vooral om gezondheidsredenen.

Ik kan hier natuurlijk wel een hele lijst met voordelen op gaan noemen maar dat heeft deze site al voor me gedaan: http://www.lekkerplantaardig.net/gezondhe.htm

Ik gebruik zelf vooral de vleesvervangers van de AH en die bevallen me goed. Ik ben nooit flauwgevallen, maarjah ik ben ook geen veganist. Ik ben prima gezond en dat ben ik altijd geweest.
Oud 29-03-2004, 22:24
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
hoe kom ik nou op zo'n ouwe thread terecht
Oud 29-03-2004, 22:50
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 29-03-2004 @ 23:24:
hoe kom ik nou op zo'n ouwe thread terecht
Think before you act.

En om toch maar die ouwe thread te beantwoorden.

'k Ben al jaren vegi en ik leef nog.
Oud 30-03-2004, 09:17
Verwijderd
de vraag is wel of al die pilletjes wel zo gezond zijn, er zitten daar ook dingen in waar je niet zoveel van nodig hebt, en toch binnen krijgt.

Persoonlijk vind ik al die vleesvervangers niet zo bijster lekker. Ik proef toch liever een echte biefstuk dan een lapje aan elkaar geregen genetisch gemanipuleerde sojabonen.

@Jnieuwelaar: niet alleen geweldloze linksen die dat eten, maar ook geweldsloze rechtsen ( mijn ervaring )
Oud 30-03-2004, 11:06
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
phensicske schreef op 29-03-2004 @ 23:50:

En om toch maar die ouwe thread te beantwoorden.

'k Ben al jaren vegi en ik leef nog.
En het duurt ook jaren voor je een vitamine B12-tekort ontdekt, en dan ben je dus mooi de lul..

Ik zeg niet dat jij niet goed nadenkt, of je vlees niet vervangt, of geen extra vitamine B12 slikt, maar ik word een beetje moe van mensen die zeggen, ach, het gaat al een tijdje goed, niks aan de hand. Je lichaam heeft een voorraad voor ongeveer 5 jaar aan vitamine B12, daarna beginnen langzaam de symptomen aan te breken. Zuurstof kan dan namelijk niet meer goed vervoert worden. (Gevolgen: moheid, concentratiegebrek, tintelende zenuwuiteinden, zere spieren.. en dat izjn de onschuldige, uiteindelijk tast het je zenuwstelsel aan, en dat is niet terug te draaien).

Vraagje (ik ben niet vegetarisch, maar gewoon benieuwd): er zei iemand dat B12 in Tempeh zit, maar is dat dan geen dierlijke B12?
Oud 30-03-2004, 11:51
Verwijderd
Vaak eten vegetariers meer groenten en fruit dan niet-vegetariers, en dát is wel gezonder.

Maar vlees op zichzelf is niet ongezond, dus dat maakt niets uit. Als je genoeg eet aan quorn, tofu, tempé, ei, bruine peulvruchten, melkproducten en natuurlijk de kant-en-klare vleesvervangers, dan krijg je echt geen tekort aan eiwit of vitamine b12. Als je daar niet genoeg van eet of als je er niet genoeg mee afwisselt, dan kun je wél een tekort krijgen en kun je beter vitamine B erbij gaan slikken (een eiwittekort krijg je niet zo gauw, maar als je daar ook risico op loopt kun je natuurlijk ook eiwittabletten slikken).
Topic gesloten

Regels voor berichten