Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2004, 14:47
HipHopSter
HipHopSter is offline
wie kent dit probleem? dat je als je ergens kwaad om wordt ook echt ontzettend boos bent dus echt zowat explodeert en als je een tegenslag hebt gehad en zwaar teleurgesteld bent meteen denkt aan ´zelfmoord´ en als je gewoon blij bent dat je soms ook wel overdreven blij bent?
Ik heb last van het feit dat ik mijn emoties moeilijk onder controle kan houden terwijl ik het juist wel moet leren. Juist omdat ik een relatie heb met een vriend die een dochter heeft van 5.
Als zij vervelend doet (zij heeft nogal veel meegemaakt en heeft daarom nogal gedragsproblemen) en begint te piepen en zeuren kan ik daar wel es zo kwaad om worden dat ik ´explodeer´. En dat wil ik helemaal niet want ik ben hardstikke dol op dat kind. en ik wil helemaal niet kwaad worden op haar. bovendien ist natuurlijk de verantwoordelijkheid van mijn vriend en niet van mij om daar op te reageren. Maar ja hoe hou ik dit tegen?
Ik begin hierdoor te twijfelen aan onze relatie (ja das weer iets voor het form liefde en relatie) maar ik wil het niet op geven.
Wie kan mij helpen?
Oud 25-03-2004, 15:26
kleinedraak
Nou ik herken het wel een beetje maar niet in zo'n extreme mate.
Niet dat als ik me klote dat ik meteen zelfmoord wil plegen maar wel: zie je nou wel dat je dom bent ofzo. Ook ben ik super emotioneel: als ik iets in de krant lees of op tv zie kan ik zomaar beginnen te huilen. Dat vind ik best irritant! Of mijn leven daardoor echt beheerst wordt, zo super veel last heb ik er niet van(niet dagelijks bijv.) maar fijn is het niet
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 15:30
leucomelas
leucomelas is offline
pff, goh *herkenning* echt ook extreem ofsow, neej, kvoel me niet mwoah, maar of heel kut of heel goed.... en geen oplossing helaas, anders wask zelf wel beter
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 16:36
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
leucomelas schreef op 25-03-2004 @ 16:30:
pff, goh *herkenning* echt ook extreem ofsow, neej, kvoel me niet mwoah, maar of heel kut of heel goed.... en geen oplossing helaas, anders wask zelf wel beter
Hier heb ik last van de laatste tijd... stemmingswisselingen
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 18:04
phensicske
phensicske is offline
Alles is absoluut relatief.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 10:42
Aamnesia
Aamnesia is offline
dat heb ik ook, heel moeilijk om wat mee te doen,
Oud 26-03-2004, 11:58
leucomelas
leucomelas is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 25-03-2004 @ 17:36:
Hier heb ik last van de laatste tijd ... stemmingswisselingen
ja damn, ben extreem gevoelig persoontje, heb het al zolang ik me herinner...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 12:01
Eend
Eend is offline
Jah, ik had dit ook, het is nu veel minder geworden gelukkig. Wat helpt is om er veel over te blijven praten, als iemand je irriteerd dat je dat gelijkt zegt, enz. Vooral niet opkroppen, want dat maakt de uitbarsting nog 10x zo erg.

Wel goed van je dat je er aan wilt werken trouwens
Oud 26-03-2004, 13:01
phensicske
phensicske is offline
Om dan toch meer te zeggen dan mijn vorige reply.

Idd, niet opkroppen en goede uitlaatklep zoeken (mss wel sport?) en erop letten wanneer de uitbarstingen het grootst zijn, want dan begin je de aanleiding te zien en weet je hoe je die het best kan vermijden of verwerken of...

Probeer ook alles in een grotere context te zien, zo verminderd de impact van een probleem(pje) ook al.

Bv. Je vriend beledigt je, je zou het liefst gewoon wenend weglopen of net razend hem toevliegen.
Maar misschien is het beter in zo'n situatie je af te vragen waarom je vriend je beledigt. Is het omdat hij net een moeilijke dag heeft? Is hij gekwetst door jou? Probeer dan als je het niet direct kunt uitpraten (door je emoties) even afstand te nemen, alles op een rijtje te zetten en hem dan aan te spreken.
Een rustige babbel kan reeds veel opklaren.

(Dit is uit de lucht gegrepen, 't is maar dat je't weet. )

Wat ik wel zou doen is eens praten met hem over de opvoeding en vertellen hoe je de toekomst ziet. Misschien wil hij je net meer gaan betrekken in de opvoeding van zijn kindje.
Stelt het kindje hetzelfde gedrag tegenover jou als tegen je vriend? Waar liggen eventueel de verschillen? Waaruit komt dit voort? Hoe pakt hij moeilijk gedrag aan? Kan jij dit dan ook niet op die manier? Kan je niet even jezelf toespreken rustig te zijn voor je iets tegen het kind zegt?...

Veel vragen, waar enkel jij het antwoord op hebt.

Succes.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 13:52
Verwijderd
Emoties zijn over het algemeen slecht, omdat je dan niet goed kunt zien wat er gebeurt. Da's niet handig.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 15:07
Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-03-2004 @ 14:52:
Emoties zijn over het algemeen slecht, omdat je dan niet goed kunt zien wat er gebeurt. Da's niet handig.
Buiten dat zijn emoties enorm handig omdat ze je een seintje geven als het goed of slecht met je gaat. Als men iets niet meer aan kan zal hij dat weten, grotendeels vanwege zijn emoties. Ja, ze hebben een nut.
Oud 26-03-2004, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 26-03-2004 @ 16:07:
Buiten dat zijn emoties enorm handig omdat ze je een seintje geven als het goed of slecht met je gaat. Als men iets niet meer aan kan zal hij dat weten, grotendeels vanwege zijn emoties. Ja, ze hebben een nut.
Je moet gewoon in de gaten houden dat je ze hebt, dan kan er niet zoveel misgaan. Als je je eraan overgeeft gaat het fout. Emoties geven namelijk regelmatig foute signalen af. Bijvoorbeeld wanneer je verliefd wordt op een onbereikbaar iemand. Rationeel kun je beredeneren dat het geen zin heeft om er nog tijd en moeite aan te besteden, maar je emoties blijven er maar over doorzeuren. Gewoon nutteloos.

Wat betreft niet meer aan kunnen denk ik ook dat emoties je eerder verder van huis brengen dan nodig is. Als je in de put zit heb je de neiging jezelf heel zielig te gaan vinden en het bijltje erbij neer te gooien. Echter als je de situatie rationeel bekijkt valt het soms nog best mee. Emoties echter zijn meteen weer zo overdreven en zorgen ervoor dat je het overzicht op de omgeving verliest.

Zoals ik zei, je kunt ze best hebben, als je maar in de gaten houdt dat je ze hebt. Het beste is toch nog altijd om gewoon te kijken wat er gebeurt en daarnaar te handelen. Meten is weten, voelen is ... nouja, iets anders iig
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 12:21
HipHopSter
HipHopSter is offline
Citaat:
Eend schreef op 26-03-2004 @ 13:01:

Wel goed van je dat je er aan wilt werken trouwens
tsja ik moet wel wil ik deze relatie vol kunnen houwe want zoals t nu gaat laat ik me te veel meeslepen door me emoties en als het dan niet goed gaat wil ik het te gauw uitmaken en dan kwets ik mn vriend weer die dat niet verdiend. het is echt een lieverd en ik hou heel veel van hem en ook van zijn dochter hoe moeilijk het ook is. en daarom moet ik leren mijn gevoelens onder controle te krijgen...
Oud 29-03-2004, 15:01
Wasteland
Wasteland is offline
Probeer wanneer je zo'n reactie krijgt jou gevoel jou emotie te toetsen met de werkelijkheid.... Je stelt jezelf de vraag, klopt het wel dat ik zo boos ben om deze situatie, klopt het wel dat ik zo "overdreven" blij ben met deze situatie.
Reageren

Regels voor berichten