Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2004, 13:12
Verwijderd
Ik sloeg vandaag examenbundel natuurkunde open en het voel nog vies tegen? In tegenstelling tot bijv Wiskunde werden onderwerpen van Natuurkunde, bij mij op school iig, niet echt herhaalt waardoor ik alles "weer moetgaan leren". Ik dacht dat ik Wiskunde moeilijk zou gaan vinden, maar ik vind wiskunde examenopdrachten makkelijker te maken dan Natuurkunde. Ik vroeg me af hoe dat bij jullie zit?
Advertentie
Oud 18-05-2004, 13:19
DHTHGL
DHTHGL is offline
Ja, de deelonderwerpen van Natuurkunde zijn opvallend moeilijk.
Snapte daar weinig van, maar ik heb vandaag een oudexamen gemaakt, en kwam uit op een ruime 7.
Oud 18-05-2004, 13:19
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Wij hebben het hele jaar alle stof herhaald, en wij krijgen al drie jaar toetsen met een enkele examenvraag en anders op het niveau van het examen maar desondanks vindt ik het toch nog moeilijk .
Oud 18-05-2004, 13:23
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
DHTHGL schreef op 18-05-2004 @ 14:19 :
Ja, de deelonderwerpen van Natuurkunde zijn opvallend moeilijk.
Snapte daar weinig van, maar ik heb vandaag een oudexamen gemaakt, en kwam uit op een ruime 7.
ik kwam bij een oudexamen 2002 ofzo uit op een 9,5
Oud 18-05-2004, 20:10
DHTHGL
DHTHGL is offline
Ach ja ik ben niet iemand die extreem hoge cijfers haalt. Mij gaat het erom dat ik gewoon slaag; Al is het met een 5,5.
Oud 18-05-2004, 20:52
care
care is offline
haaj
ik schrok me dood toen ik dit las want ik moet dus nog beginnen met natuurkunde omdat ik nog steeds bezig ben met die wiskundesommen.............................
vind ze ech moeilijk vooral goniometrie
morgen ga ik beginne met natuurkunde........denken jullie dat ik dat nog red?
het leren heb ik al opgegeven.......ga alleen nog maar oefenen met die sommen
ik hoef ook geen goede cijfers te halen, weet toch al dat ik slaag want sta heel erg goed.......
maja........IKKE WIL GENEESKUNDE DOEN......
gonna be depressief van dei stomme examens
Oud 18-05-2004, 21:05
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
care schreef op 18-05-2004 @ 21:52 :
haaj
ik schrok me dood toen ik dit las want ik moet dus nog beginnen met natuurkunde omdat ik nog steeds bezig ben met die wiskundesommen.............................
vind ze ech moeilijk vooral goniometrie
morgen ga ik beginne met natuurkunde........denken jullie dat ik dat nog red?
het leren heb ik al opgegeven.......ga alleen nog maar oefenen met die sommen
ik hoef ook geen goede cijfers te halen, weet toch al dat ik slaag want sta heel erg goed.......
maja........IKKE WIL GENEESKUNDE DOEN......
gonna be depressief van dei stomme examens
Join the club, ook ik probeer een lekker gemiddelde voor geneeskunde te halen.

On-topic: Vandaag de eerste helft van natuurkunde 1 doorgenomen, het zag er allemaal simpel uit en ik heb het allemaal al 2 a 3 keer gehad. Morgen ga ik de andere helft leren en (hopelijk) wat examenopgaven maken
Oud 18-05-2004, 21:12
care
care is offline
mmmm een club kan het zker nie worden want we zijn natuurlijk allemaal concurrenten he
nee hoor geintje ik gun het iedereen heel erg maar het is errug klote dat ik die 8 gwoon verpest heb door nie vroeg genoeg te beginnen
Oud 18-05-2004, 22:09
Verwijderd
ik heb al best wel wat examenvragen gemaakt en vind sommige dingen tegen vallen en andere dingen relatief sim-pel.
vooral GOED LEZEN en beetje de juiste formules op de juiste manier samenvoegen en dan invullen!
+ letten op significantie!
(het is handig om een oud examen te maken en de dingen waar je niet uit komt even samen met je samengevat te doen, en op te schrijven wat je nog niet kon en dat nog een keer herhalen. Op sommige sites kan je examenvragen per onderwerp oproepen en die extra oefenen, volgens mij een site van TU Twente)
het is te doen.. succes!
Oud 18-05-2004, 22:35
the tourist
the tourist is offline
Het viel mij ook wel tegen. Wij hebben echt nooit iets herhaald, dus dingen die ik in het begin van de 4e heb gehad (electriciteit, systeembord) was ik echt totaal vergeten. En sommige dingen heb ik zelfs nog nooit geleerd () dus daar had ik ook nog wel wat werk aan. De examens gaan ook niet geweldig eigenlijk. Hopelijk haal ik wel de 4,9, en anders wordt natuurkunde maar de onvoldoende.
Oud 19-05-2004, 07:19
indigo
indigo is offline
Ik vind natuurkunde best makkelijk, in tegenstelling tot wiskunde eigenlijk... maar wij hebben al vanaf het begin van het jaar héél veel met examens natuurkunde geoefend, met wiskunde niet. Alleen elektriciteit vind ik wat lastig, maar in de examens van de afgelopen jaren komt dat niet of heel weinig voor, dus volgens mij hoef ik me daar geen zorgen over te maken . Radioactiviteit komt volgens mijn leraar vrijwel zeker terug op het examen, hij denkt dat er (net als de afgelopen jaren) misschien een krantenartikel bijzit ofzo... Ik moet trouwens wel een 5.5 halen voor wis- én natuurkunde, anders heb ik geen 6. En ik wil ook een hoog gemiddelde voor geneeskunde!

Maargoed, ik ga weer fijn leren
Oud 19-05-2004, 09:38
Daboman
Daboman is offline
Bij mij is het precies andersom

Wiskunde B1 viel erg tegen, maar natuurkunde 1 viel erg mee.
Oud 19-05-2004, 13:32
kneisje
kneisje is offline
Ik moet voor zowel wiskunde als natuurkunde een 4,6 halen voor een 6. Wiskunde gaat lukken denk ik, de oude examens gaan redelijk (zo rond een 5,5/6)
Maar jeetje natuurkunde gaat echt zo slecht! Heb bijna alles fout van de oefenexamens.... Zo moeilijk. En al de oude stof ben ik vergeten En dan denk ik eindelijk een som goed te hebben en dan maak ik weer een flutfoutje waardoor de hele berekening niet meer klopt. Nouja, je mag 1 onvoldoende halen in je profielgedeelte... dus wis- en scheikunde maar goed maken. (En blijven oefenen voor natuurkunde )
Oud 19-05-2004, 15:05
SilverSteven
SilverSteven is offline
Heb gister en vandaag heel natuurkunde 1 geleerd, maar we hebben alle stof dit jaar al herhaald in repetities. Ik ga straks nog even wat examenopgaven doorkijken maar ik denk dat ik het wel makkelijk ga halen.

Ik ben namelijk wel gewend aan natuurkunde 2 niveau en dat ligt een stuk hoger. Toen we klaar waren met alle lessen heb ik besloten om Na2 te laten vallen en alleen examen te doen in Na1 omdat ik een goed gemiddelde moet halen voor geneeskunde loting. Ik heb N&G dus dat was geen probleem, en ik moet zeggen dat onderdelen als Mechanica en atomen veel simpeler zijn bij natuurkunde 1 en daar ben ik wel blij mee
Oud 19-05-2004, 15:13
AshlinG
AshlinG is offline
ik ben nu al 3 dagen bezig met natuurkunde... schiet niet echt op! gelukkig vervalt beeld!!

Ik sta gemiddeld iets van een 7,3 voor natuurkunde... mijn laagste cijfer van alles Maar ik red het wel
Oud 19-05-2004, 15:45
Verwijderd
Wij hebben ook maar nauwelijks herhaling gehad... ik zie sowieso natuurkunde niet echt zitten...
ik heb al wel wat examenopgaven gemaakt, en sommige zijn heeeel makkelijk en sommige vind ik bijna niet te doen
Oud 19-05-2004, 16:19
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
AshlinG schreef op 19-05-2004 @ 16:13 :
ik ben nu al 3 dagen bezig met natuurkunde... schiet niet echt op! gelukkig vervalt beeld!!

Ik sta gemiddeld iets van een 7,3 voor natuurkunde... mijn laagste cijfer van alles Maar ik red het wel
vervalt beeld? waar haal je dat vandaan?
Oud 19-05-2004, 16:51
AshlinG
AshlinG is offline
www.eindexamen.nu of .nl weet ik het... is héél bekend trouwens...
(bij na1)
Oud 19-05-2004, 17:28
care
care is offline
Citaat:

wat bedoel je met beeld?????
Oud 19-05-2004, 17:35
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
AshlinG schreef op 19-05-2004 @ 17:51 :
www.eindexamen.nu of .nl weet ik het... is héél bekend trouwens...
(bij na1)

Ik dacht toch echt dat je dingen met tralies en elektromagnetische straling enzo niet hoeft te leren (en dat blijkt óók uit de examenbundel)
Oud 19-05-2004, 17:37
AshlinG
AshlinG is offline
aaaaaaaaah, had ik al gezegd dat ik (maar) havo ben...

sorrie sorrie sorrie sorrie sorrie X 10000!!!

suc6 met leren
Oud 19-05-2004, 17:47
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
AshlinG schreef op 19-05-2004 @ 18:37 :
aaaaaaaaah, had ik al gezegd dat ik (maar) havo ben...

sorrie sorrie sorrie sorrie sorrie X 10000!!!

suc6 met leren
Dat dacht ik ook even, maar waarom staat er dan in je profiel dat je vwo doet?
Oud 19-05-2004, 18:33
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 19-05-2004 @ 18:35 :

Ik dacht toch echt dat je dingen met tralies en elektromagnetische straling enzo niet hoeft te leren (en dat blijkt óók uit de examenbundel)
Uhm, om precies te zijn hoeven we "Elektromagnetisch spectrum" niet te leren, maar volgens mij valt dat tralie-gedoe daar wel onder ? Alleen E = hf enzo niet ? Ach, tis allemaal toch belachelijk simpel...
Oud 19-05-2004, 19:43
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 19-05-2004 @ 19:33 :
Uhm, om precies te zijn hoeven we "Elektromagnetisch spectrum" niet te leren, maar volgens mij valt dat tralie-gedoe daar wel onder ? Alleen E = hf enzo niet ? Ach, tis allemaal toch belachelijk simpel...
Mijn natuurkunde leraar heeft een site (fysika.nl) en daar staat precies op welke hoofdstukken/paragraven we niet hoeven te leren uit ons boek (natuurkunde overal? geloof ik). En daar staan dus ook traliedingen tussen, dat valt geloof ik ook onder het elektromagnetisch spectrum, maar het is wel een ander hoofdstuk in mijn boek.
Oud 19-05-2004, 20:06
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 19-05-2004 @ 20:43 :
Mijn natuurkunde leraar heeft een site (fysika.nl) en daar staat precies op welke hoofdstukken/paragraven we niet hoeven te leren uit ons boek (natuurkunde overal? geloof ik). En daar staan dus ook traliedingen tussen, dat valt geloof ik ook onder het elektromagnetisch spectrum, maar het is wel een ander hoofdstuk in mijn boek.
Jammer dat ik "Scoop" heb en niet Natuurkunde Overal
Advertentie
Oud 19-05-2004, 22:07
AshlinG
AshlinG is offline
omdat ik nu eigenlijk al klaar ben... op de examens na dus ... ik volg al speciale lessen om de achterstand met VWO in te halen (ik ga dus volgens jaar VWO doen...) ik ben dus al veel meer bezig met VWO dan met havo
Oud 20-05-2004, 07:03
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:

wat?!
vervalt beeld
waar staat dat?
Oud 20-05-2004, 07:05
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
gvd, ik zit voor elk vak weer veelste veel te leren

voor natuurkunde hoef je dus niets met lenzen/oog/lichtstraling enzo te weten? (dat construeren van het beeld met brandpuntsafstand enzo)

[edit]

dat wat ik bedoelde, met lichtstralen enzo, moet je wel leren.
het is het subdomein Licht bij onderdeel Golven en Straling.

je moet dus blijkbaar wel alles weten behalve het elektromagnetisch spectrum.

Laatst gewijzigd op 20-05-2004 om 07:08.
Oud 20-05-2004, 21:10
Verwijderd
in je examenbundel stat overal een sterretje wat je niet hoeft de weten, simpel TOCH
Oud 20-05-2004, 21:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 20-05-2004 @ 08:03 :
wat?!
vervalt beeld
waar staat dat?
Volgens mij vervalt dat voor de Havo maar moet je het voor vwo wel kunnen......

*wacht op iemand die dit bevestigd*
Oud 20-05-2004, 21:53
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 20-05-2004 @ 22:20 :
Volgens mij vervalt dat voor de Havo maar moet je het voor vwo wel kunnen......

*wacht op iemand die dit bevestigd*
Volgens http://www.kennisnet.nl/vo/examen/vw...dx=22&swtch=22

Vervalt: E4, Elektromagnetisch spectrum

Dat is bij ons slechts één paragraaf ofzo
Oud 21-05-2004, 16:31
In_stilte
In_stilte is offline
Ik hoop dat iemand mij kan helpen (gaat over een oefenexamen)

VWO 2001 (tijdvak 1)
vraag 5 over glasvezel...
De grenshoek bereken is geen probleem, alleen snap ik niet hoe ze erbij komen dat alfa 90 graden is - grenshoek...

Ik hoop dat iemand weet over welke vraag ik het heb en me kan helpen.....
Oud 21-05-2004, 16:48
aniki
aniki is offline
Citaat:
In_stilte schreef op 21-05-2004 @ 17:31 :

VWO 2001 (tijdvak 1)
De grenshoek bereken is geen probleem, alleen snap ik niet hoe ze erbij komen dat alfa 90 graden is - grenshoek...

hoek alfa,a + de hoek van inval, i = 90 graden
maximale alfa, amax = 90 - imin
imin = g = grenshoek = hoek waarbij nog net géén totale terugkaasing plaats vindt = 41,1 graden

amax = 90 - 41,1 = 48,9 graden.

dit heb ik ook maar uit de uitwerkingen.
Wat snap je nou precies niet?

alles bij elkaar is 180 graden. De hoek tussen het normaal en de glasvezel is 90 graden. Aan de linkerkant van de normaal heb je i en aan de rechterkant van de glasvezel heb je a.
i + a= 180 graden - 90 graden (hoek tussen normaal en glasvezel) = 90 graden
Oud 21-05-2004, 16:52
In_stilte
In_stilte is offline
nou door dat plaatje zie ik die 90-hoek a er niet echt in, maar misschien is het eigenlijk ook wel heel logisch.

Najah het is ook niet heel cruciaal, gewoon inzichts dingetje.
Oud 21-05-2004, 17:01
aniki
aniki is offline
Citaat:
In_stilte schreef op 21-05-2004 @ 17:52 :
nou door dat plaatje zie ik die 90-hoek a er niet echt in, maar misschien is het eigenlijk ook wel heel logisch.

Najah het is ook niet heel cruciaal, gewoon inzichts dingetje.
hoek alfa is niet 90, het is 90 - i.

Stel je voor dat die knik in de glasvezel 90 graden is.
Dan is de hoek tussen de normaal en de glasvezel (nog altijd) 90 graden. Hoek alfa is dan ook 90 graden en hoek i (de invalshoek) is 0 graden.
Als je de knik dan steeds minder stijl maakt, laten we zegge 80 graden, is de hoek tussen de normaal en de glasvezel nog steeds 90 graden. De invalshoek is dan 10 graden en hoek alfa is dan 80 graden.
Omdat de hoek tussen de normaal en de glasvezel altijd 90 graden blijft en alles bij elkaar 180 graden is, is:
hoek alfa = 90 graden - hoek i
want a + i = 90 graden

anyway, ik had die vraag ook fout, ik begrijp hem nu pas, nada ik er over heb nagedacht.
Ik snap de ballen van grenshoek. Dus als iemand dat kan uitleggen...
Oud 21-05-2004, 18:17
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
aniki schreef op 21-05-2004 @ 18:01 :

anyway, ik had die vraag ook fout, ik begrijp hem nu pas, nada ik er over heb nagedacht.
Ik snap de ballen van grenshoek. Dus als iemand dat kan uitleggen...
De grootte van de invalshoek waarbij de brekingshoek precies 90° is, noemen we de grenshoek.

Wanneer de invalshoek groter is dan de grenshoek, wordt de lichtstraal niet meer gebroken, maar weerkaatst. We noemen dit verschijnsel totale weerkaatsing.
Totale weerkaatsing treedt dus alleen op als de invalshoek groter is dan de grenshoek.
Oud 21-05-2004, 18:46
alpha
alpha is offline
Citaat:
In_stilte schreef op 21-05-2004 @ 17:31 :

VWO 2001 (tijdvak 1)

Omdat dit nu toch al beantwoord is, laat ik het in dit topic staan. Maar ik wil toch nog graag even benadrukken dat vragen over de stof, dus bijvoorbeeld 'hoe bereken ik ook alweer de omtrek?' moeten op de huiswerkfora!
Oud 21-05-2004, 18:48
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
alpha schreef op 21-05-2004 @ 19:46 :
Omdat dit nu toch al beantwoord is, laat ik het in dit topic staan. Maar ik wil toch nog graag even benadrukken dat vragen over de stof, dus bijvoorbeeld 'hoe bereken ik ook alweer de omtrek?' moeten op de huiswerkfora!
In dit geval ----> Exacte vakken
Oud 21-05-2004, 19:44
Sannetje
Sannetje is offline
Weet iemand welke hoofdstukken uit "Samengevat" overeenkomen met de leerstof? Want ik snap er echt niks van. "lichtstralen" bijvoorbeeld, hoort dat nou bij de stof of niet?

Damn, ik kom er nu pas achter hoe moeilijk de stof eigenlijk is....iedereen haalde bij ons altijd hoge punten voor natuurkunde, nu blijkt dat te zijn omdat onze docent ons mavo-examens gaf...dus nu zitten wij met de shit
Oud 22-05-2004, 23:00
Verwijderd
Citaat:
Sannetje schreef op 21-05-2004 @ 20:44 :
Weet iemand welke hoofdstukken uit "Samengevat" overeenkomen met de leerstof? Want ik snap er echt niks van. "lichtstralen" bijvoorbeeld, hoort dat nou bij de stof of niet?

Damn, ik kom er nu pas achter hoe moeilijk de stof eigenlijk is....iedereen haalde bij ons altijd hoge punten voor natuurkunde, nu blijkt dat te zijn omdat onze docent ons mavo-examens gaf...dus nu zitten wij met de shit
hehe wij hebben ook naar mijn idee altijd makkelijkere natuurkunde op school gehad dan dat in het examenbundel staat, maare samengevat is allemaal gebakken luchta joh, gewoon opgaves maken
Oud 22-05-2004, 23:14
Norrage
Norrage is offline
Bij ons krijgen we te moeilijke schoolexamens...rofl.

De laatste 3 jaar was bij ons op school het gemiddelde voor het Examen 1.2 punten hoger dan het SE

Examen is echt makkie..wij zijn al helemaal gedrilld :/
Oud 23-05-2004, 10:16
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ja volgens mij kregen wij ook moeilijkere tentamens. Leraar zei ook dat vorig jaar niemand een onvoldoende had voor het examen.

Ik dacht dat het mij niet zou lukken maar ik heb zo walgelijk veel geoefend dat ik het nu fluitend doe (sta een 5.4)
Oud 25-05-2004, 17:55
Verwijderd
ik heb nog weinig tot niets gedaan
het scheelt natuurlijk wel dat ik het er nog uit kan gooien, want ik het zit in m'n vrije deel en informatica heb ik voldoende afgesloten
straks maar eventjes boeken doorlezen en een paar sommen uit de examenbundel maken.
Oud 25-05-2004, 20:30
the tourist
the tourist is offline
Kut, morgen...

Na heel veel oefenen (ik heb ongeveer de helft van de leertijd aan de examens volgens mij aan natuurkunde besteed ) gaat het wel redelijk. Hopelijk haal ik de 4,9....
Oud 26-05-2004, 05:32
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
er is één ding dat ik echt niet snap, opgave 1 van 2002-II.

Over die picknicktafel en die vergrotingen enzo. Heb de uitwerkingen ook gelezen maar snap er geen drol van..
Oud 26-05-2004, 07:28
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Vraagje over de te leren stof.

Elektromagnetisch spectrum hoef je niet te weten voor je CE.

Wij hebben een boek Systematische Natuurkunde (deel 2), waarbij hoofdstuk 3 "Elektromagnetisch spectrum" heet.

Ik weet dat je daarbij de eerste 2 paragrafen wel moet leren (dat gaat over licht). Paragraaf 3,4,5 en 7 gaat over elektromagnetische straling.

Maar, paragraaf 6 gaat over Licht als deeltje; fotonen.

Moet je dat nou wel of niet weten?
Oud 26-05-2004, 07:46
Verwijderd
dat moet dus wel.
Oud 26-05-2004, 08:35
Verwijderd
Ik vind de mechanica dus echt kl*te...
Ik hoop echt dat het meevalt, en ook dat het modelleren er niet in zit... want daar begrijp ik ook geen reet van...

Greetz,

MissieVissie
Oud 26-05-2004, 09:25
kneisje
kneisje is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 26-05-2004 @ 06:32 :
er is één ding dat ik echt niet snap, opgave 1 van 2002-II.

Over die picknicktafel en die vergrotingen enzo. Heb de uitwerkingen ook gelezen maar snap er geen drol van..
Die heb ik ook wel 3 keer gemaakt en nog steeds lukt het me niet zonder dat ik de uitwerking erbij gebruik
Oud 26-05-2004, 10:15
Verwijderd
Citaat:
kneisje schreef op 26-05-2004 @ 10:25 :
Die heb ik ook wel 3 keer gemaakt en nog steeds lukt het me niet zonder dat ik de uitwerking erbij gebruik
je moet eerst het beeldafstand uitrekenen en daarna met verhoudingen werken, want ze willen weten wat de vergroting van negatief naar de foto is.
je moet het gewoon even voor jezelf tekenen

beeldastand/ voorwerpsafstnd = negatief/ 73 cm

5.07/3,4 10^2 + negatief / 73

dan weet je hoe groot het negatief is
je weet ook hoe groot de foto is ( op meten)
en door dat door elkaar te delen
foto/negatief
weet je wat de vergrotingsfactor is waarmee de foto vanaf het negatief is afgedrukt
Advertentie

Regels voor berichten