Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2002, 18:51
damaetas
damaetas is offline
als er een huis wordt gebouwd zie je eerst altijd zo'n pomp staan die het grondwater uit de bodem pompt. hoe werkt zo'n spul eigenlijk? en kan je dat toepassen zonder zuigende kracht van de pomp en met alleen de zwaartekracht (ondersteboven dan)?
Oud 09-05-2002, 15:09
damaetas
damaetas is offline
nog een andere vraag: waarom weet niemand dit
Oud 09-05-2002, 15:22
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
damaetas schreef:
nog een andere vraag: waarom weet niemand dit
dat weet ik niet maar dat was wel stiekum uppen...

er komen vast wel mensen dit dit soort dingen weten... geduld is een schone zaak
Oud 09-05-2002, 20:28
damaetas
damaetas is offline
ach ja hoor, alleen ik wil het gebruiken in een crisisverslag voor geologie en dat moet wel af tegen ik weet ni wanneer (hopelijk ni morgen ofzo ik denk dat ik dat maar ff gaat vragen )
Oud 09-05-2002, 21:10
badtothebone
badtothebone is offline
Oke, ik vraag mn pa weleens, die is uitvoerder in de weg-en-water-bouw.
Oud 10-05-2002, 08:00
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
badtothebone schreef:
Oke, ik vraag mn pa weleens, die is uitvoerder in de weg-en-water-bouw.
thx

dikke kus moi
Oud 10-05-2002, 10:21
Oen
Oen is offline
Ik heb net ff mn pa gevraagd (ben dezelfde) en hij zegt hetvolgende.

Ze maken een diep gat, van zo'n 8 a 10 meter diep en die stoppen ze vol met drainage buizen, dit zijn buizen die zijn voorgeperforeerd en waarin een soort bruine "wol" maar het lijkt sterk op kokoshaar. De overgebleven ruimte stoppen ze vol of met grind of met zand. Dan gaat er in dat gat natuurlijk allemaal water zitten. En dat wordt dan opgezogen door de pomp.
Op de vraag of het ook kon zonder de pomp, hij dacht van wel maar dat legt hij me later uit, want mijn opa en oma kwamen eraan omdat mn zusje jarig is.

Dus dat komt nog, en als je nog meer info wilt dan zeg je het maar.

Het gat maken ze dmv water in de grond te spuiten, ik vraag ook nog ff hoe breed die gaten zijn, hoeveel buizen erin gaan, en hoeveel gaten per werk.

Laatst gewijzigd op 10-05-2002 om 10:27.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 11:16
Oen
Oen is offline
Verder antwoord.
Het is theoretisch mogelijk om geen pomp te gebruiken, door de copulaire werking (geen idee hoe je dat schrijft). Hierbij kan water door kleine ruimtes tegen de zwaartekracht ingaan.

De gaten die gespoten worden met water hebben een diameter die je met de 2 handen aan kan geven (althans zo doet mn vader het) met de duimen tegen elkaar en de wijsvingers tegen elkaar.
Er worden dan afhankelijk van het gebied waarin je werkt (natte plekken is het natter, dit kan je zien aan oa de begroeing, stel er staan popilieren (merk boom) dan is het heel vochtig) Maar er worden dan lijnen geboort (hij noemt het boren maar het is spuiten) van 10 a 12 gaten waarin in elk gat dus een buis kan zitten. Als het een heel nat gebied is heb je natuurlijk meerdere series nodig van 10 a 12.

Ik hoop dat ik je antwoord heb kunnen geven anders trek je maar weer aan de bel.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 08:46
damaetas
damaetas is offline
wauw tjee, bedankt! en bedank je vader ook ff van me
dat wordt dan meteen het eerste originele antwoord dat die prof in jaren krijgt (elk jaar moet hetzelfde verslag maken, dus iedereen kopiëert van iedereen) hopelijk kan ik het vertalen nar iets geologisch.
kweenioe bedankt iig;
dikke kus, Eva

(dat woord zal wel capilair geweest zijn vermoed ik?)
Oud 11-05-2002, 22:04
Ignorantia
Ignorantia is offline
Ik ga voor capillair. Capillaire werking is het verschijnsel dat de kracht waarmee de watermoleculen aan elkaar en aan een oppervlak (dun buisje) trekken, groter is dan de zwaartekracht.
In een dun buisje wordt het water dan omhoog 'gezogen'.
Oud 12-05-2002, 08:45
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Ignorantia schreef:
uitleg
oui je sais
Oud 12-05-2002, 15:21
Ignorantia
Ignorantia is offline
Wilde niet denigrerend zijn, sorry als ik wel zo overkwam, maar legde het gewoon even makkelijk uit.
Oud 12-05-2002, 15:57
damaetas
damaetas is offline
ow, nee hoor totaal ni

no offence taken

Oud 12-05-2002, 16:18
Ignorantia
Ignorantia is offline
Geweldig, een meegaande en niet snel beledigde vrouw...
Oud 12-05-2002, 16:22
damaetas
damaetas is offline
seg heej
awel ja maakt er maar ineens een vrouwenkwestie van , EIKEL

()
Oud 12-05-2002, 16:32
Ignorantia
Ignorantia is offline
Meneer de Eikel (ikke dus) maakt helemaal nergens een vrouwenkwestie van, maar zag wel dat U (o beleefd weer ) een vrouw was. C'etait tout...om aan te sluiten op uw vlekkeloze Frans.
Oud 12-05-2002, 18:01
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ignorantia schreef:
Meneer de Eikel (ikke dus) maakt helemaal nergens een vrouwenkwestie van, maar zag wel dat U (o beleefd weer ) een vrouw was. C'etait tout...om aan te sluiten op uw vlekkeloze Frans.
Dat ze vlekkeloos Frans spreekt is mede te verklaren door haar Belgische nationaliteit. Of ze het als Vlaamse ook op prijs stelt om Frans als tweede taal te moeten spreken (omdat sommige Walen als José Happart Nederlands weigeren te spreken) is weer een andere kwestie.
Oud 12-05-2002, 18:08
Ignorantia
Ignorantia is offline
Aha! Dat verklaart ook het 'mysterie' van de awel. Het vergt minstens wel de Vlaamse nationaliteit om, taalkundig gezien, zo goed in het Frans onderlegd te zijn denk ik...
Oud 12-05-2002, 19:50
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Dat ze vlekkeloos Frans spreekt is mede te verklaren door haar Belgische nationaliteit. Of ze het als Vlaamse ook op prijs stelt om Frans als tweede taal te moeten spreken (omdat sommige Walen als José Happart Nederlands weigeren te spreken) is weer een andere kwestie.
je m'en fous qu'ill ne veut pas parler le Neérlandais, parce que José Hapard, ill est un boeuff! voilà! grr

en awel hé as ik nog is iet mag zeggen hé. ik vin het erger da der zo weinig Nederlanders zijn de frans kunnen spreken, ok uitspraak das ni ulle fout, maar ge kunt tenminste een bekke ulle best doen.
Oud 12-05-2002, 20:10
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
damaetas schreef:

je m'en fous qu'ill ne veut pas parler le Neérlandais, parce que José Hapard, ill est un boeuff! voilà! grr

en awel hé as ik nog is iet mag zeggen hé. ik vin het erger da der zo weinig Nederlanders zijn de frans kunnen spreken, ok uitspraak das ni ulle fout, maar ge kunt tenminste een bekke ulle best doen.
Het is maar goed dat ik als Noord-Brabander taalkundig zo dicht bij jullie sta, anders had ik je moeten verzoeken om je Vlaams eerst in het Nederlands te vertalen. Dat er zo weinig Nederlanders zijn die Frans kunnen spreken komt misschien omdat Frans een Romaanse taal is en daardoor lastiger onder de knie te krijgen is dan bijvoorbeeld Duits, dat net als het Nederlands tot de Germaanse talen behoort.
*is lekker zwaar offtopic bezig nu, met oprechte excuses aan Tampert en ekki*
Oud 12-05-2002, 20:11
Ignorantia
Ignorantia is offline
Laat ik dat nou net doen *grijns*

afgelopen jaren steeds een negen op eindrapport voor Frans...alhoewel dat wel eens meer over de kwaliteit (teiltje!!!) van het onderwijs zou kunnen zeggen dan over mij...en uitspraak is goed *grote gniffel*
Oud 12-05-2002, 20:18
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Ignorantia schreef:
Laat ik dat nou net doen *grijns*

afgelopen jaren steeds een negen op eindrapport voor Frans...alhoewel dat wel eens meer over de kwaliteit (teiltje!!!) van het onderwijs zou kunnen zeggen dan over mij...en uitspraak is goed *grote gniffel*
wou ik net zeggen, mijn nicht kan ook totaal geen frans (vind ik dan) maar ze haalde toch een acht

hollanders
Oud 12-05-2002, 22:03
Tampert
Tampert is offline
Allez, on y vas. On va essayer de reprendre le sujet original de cette discussion (Blegh... spreken gaat me wel af, maar schrijven... )

Recalcitrant Rebels Rapalje!!...
Oud 13-05-2002, 07:44
damaetas
damaetas is offline
rrrrrrrrrrrrrrrrrr tampert
Reageren

Regels voor berichten