Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2004, 14:24
Gebakken Lucht
Gebakken Lucht is offline
Citaat:
oud-beijerland - De politie in de Hoeksche Waard schakelt in de strijd tegen de misdaad bezorgers van ochtendkranten in. In een brief die de bezorgers vrijdagmorgen bij hun stapel kranten vonden, vraagt de politie hen 's ochtends alert te zijn op verdachte omstandigheden en die te melden.

Een tip kan een waardebon van vijf euro opleveren. Leidt die tot een aanhouding, dan kan de beloning oplopen tot 100 euro.

Volgens politiewoordvoerder P. Homminga is er geen ander die een wijk zo goed kent als de bezorger. "Zij voelen vaak intuïtief aan of iets wel of niet klopt ", zegt hij.

Een wenselijke ontwikkeling (stimulatie burgerplicht!)? Of juist het weg schuiven van taken (door. o.a. financieele tekorten?) Hoort niet juist de politie dat soort zaken op te vallen? Of de buren? En heeft een krantenloper daar een briefje voor nodig, of ziet ' ie 't zelf wel?

Imo stom idee. Vooral vanwegen de waardebon en de oplopende beloning. Hou je gewoon bij je taak, en vervul naar eigen inzicht je burgerplicht
Oud 28-03-2004, 14:27
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik had een tijdje geleden ook al een vergelijkbaar idee, de politie hier is echter absoluut niet geïnteresseerd in jongeren, in tegenstelling tot de politie van bv. Apeldoorn.

Ontopic: goed idee. Alleen die beloning vind ik fout.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 14:36
McCaine
McCaine is offline
Vind ik wel een goed plan. En zonder beloning doen ze toch niks.
Oud 28-03-2004, 14:40
Gebakken Lucht
Nouw; dan kunner er brieven worden mee gegeven aan collectanten, kinderpostzegelverkopers, deur-aan-deur verkopers, postbodes.

Krantenlopers zijn er om kranten te lopen, niet voor politie taken. En denk eens aan de veiligheid van de krantenloper? Hoe reageert een inbreker die bang is verklikt te worden door Harry Telegraaf?
Oud 28-03-2004, 14:57
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
McCaine schreef op 28-03-2004 @ 15:36:
Vind ik wel een goed plan. En zonder beloning doen ze toch niks.
Niet zo generaliseren.

Ik doe ook iets als ik er geen cent voor krijg en geen enkele brief ontvangen heb.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:02
boneless
boneless is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 28-03-2004 @ 15:57:
Niet zo generaliseren.

Ik doe ook iets als ik er geen cent voor krijg en geen enkele brief ontvangen heb.
Niet zo generaliseren.

Jij bent abnormaal
Oud 28-03-2004, 15:07
Gebakken Lucht
Citaat:
boneless schreef op 28-03-2004 @ 16:02:
Niet zo generaliseren.

Jij bent abnormaal
Generalisren = fout

FA = te tjill (ook wel abnormaal, maar ik trek abnormaliteit aan, in hoge mate )

Imo is de generalisatie het probleem niet echt, maar de taakvervaging en het afschuiven van primaire taken. (als de politie dit soort zaken nodig acht, zijn er meer agenten nodig en niet meer abonnees van eenofandere krant....
Oud 28-03-2004, 15:13
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 28-03-2004 @ 15:57:
Niet zo generaliseren.
Zeker wel. Anders kun je geen beleid maken.
Oud 28-03-2004, 15:32
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik zie geen nadelen eigenlijk
Oud 28-03-2004, 15:42
Go
Go is offline
Mooi plan. Ik bezorg zelf ook kranten, dus als dit ook hier (Heeg, een plaats waar nooit wat gebeurt) wordt ingevoerd zal ik eens even lekker gaan tippen. Met een beetje geluk wordt er nog iemand aangehouden ook.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:44
borrel
borrel is offline
Aangezien krantenbezorgers vaak al voor "the crack of dawn" bezig zijn, wanneer de meeste mensen niet in een staat van alertheid zijn om op dat soort dingen te letten, lijkt het me een goed idee.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:57
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
de hoeksche waard is een kleine gemeente met een aantal dorpen waar criminaliteit zeer gering is. Vele inbrekers uit de steden (voor de hoeksche waard bijv. Dordrecht en Rotterdam) trekken naar deze streek om hun daad te plegen. Omdat hier ook weinig politiemacht is, vind ik dit op zich een goed idee. Je voorkomt dat er veel politiemacht ingezet moet worden en je deze mensen laat letten op deze vorm van criminaliteit. Ik denk immers dat de politie toch meer mensen moet inzetten in de 'echt' criminele steden van Nederland.
Oud 28-03-2004, 15:57
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 28-03-2004 @ 16:13:
Zeker wel. Anders kun je geen beleid maken.

Mijn dag is weer goed, er is tenminste nog éen iemand op dit forum die de dagelijkse werkelijkheid van besturen in het oog houdt.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 16:12
Verwijderd
Eigenlijk ben ik van mening dat een burger ook zonder vergoeding actie moet ondernemen
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 28-03-2004 @ 17:12:
Eigenlijk ben ik van mening dat een burger ook zonder vergoeding actie moet ondernemen
Dat zou dan het enige zijn waarin ik het met Balkenende eens ben
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 17:48
Verwijderd
ik als trouwe krantenloper (s'ochtends) zie dit idee wel zitten
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 28-03-2004 @ 17:12:
Goh, zou er iemand zijn die het daar niet mee eens is? Burgers hebben alleen nogal eens de neiging om de ogen toe te knijpen als er iets gebeurt dat ze niet zint, dus misschien helpt een vette beloning dan wel om ze wat loslippiger te maken.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 19:04
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2004 @ 19:55:
Goh, zou er iemand zijn die het daar niet mee eens is? Burgers hebben alleen nogal eens de neiging om de ogen toe te knijpen als er iets gebeurt dat ze niet zint, dus misschien helpt een vette beloning dan wel om ze wat loslippiger te maken.
Of je stelt een oogje dichtknijpen gewoon lekker op gelijke hoogte met medeplichtigheid en maakt dit heel duidelijk!
Oud 28-03-2004, 19:55
AGH
AGH is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 28-03-2004 @ 15:27:
Ik had een tijdje geleden ook al een vergelijkbaar idee, de politie hier is echter absoluut niet geïnteresseerd in jongeren, in tegenstelling tot de politie van bv. Apeldoorn.
Daar wonen ook hele interessante jongeren.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 20:01
AGH
AGH is offline
Citaat:
Gebakken Lucht schreef op 28-03-2004 @ 15:24:
Een wenselijke ontwikkeling (stimulatie burgerplicht!)? Of juist het weg schuiven van taken (door. o.a. financieele tekorten?) Hoort niet juist de politie dat soort zaken op te vallen? Of de buren? En heeft een krantenloper daar een briefje voor nodig, of ziet ' ie 't zelf wel?
Alsof de politie zelf niet snapt dat een werkeloze alcoholist die de hele dag aan tien verschillende auto´s aan het sleutelen is, zich niet bezig houdt met legaal geld verdienen.
Dus als de krantenbezorger ziet dat rare figuren zich verzamelen in een stamkroeg en elkaar geld overhandigen, mag hij de politie tippen dat er misschien wel eens praktijken kunnen plaatsvinden in een luguber en louche kroegje????

Ik denk dat elk oplettend persoon wel kan zien wat wel of niet in de haak is en een eventuele wijkagent ook wel. Leuk voor de krantenbezorgers, maar in mijn ogen inderdaad het wegschuiven van de ´taken´ van de politie. Al zie ik dit niet eens als taak, maar meer gewoon opletten of om je heen kijken.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 20:02
AGH
AGH is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 28-03-2004 @ 20:04:
Of je stelt een oogje dichtknijpen gewoon lekker op gelijke hoogte met medeplichtigheid en maakt dit heel duidelijk!
Dan is iedereen schuldig en we hebben al zo´n cellentekort. Bovendien zal menig agent dan ook de klos zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 20:10
Gimme more beer
Citaat:
AGH schreef op 28-03-2004 @ 21:02:
Dan is iedereen schuldig en we hebben al zo´n cellentekort. Bovendien zal menig agent dan ook de klos zijn.
Dat wordt lekker rustig op straat dan

Kijk, of we gaan gewoon verder met onze gedoogpolitiek, of we geven eens duidelijk aan wat wel en niet mag.
Oud 28-03-2004, 22:43
Verwijderd
Citaat:
Goh, wat heb jij dat slim opgemerkt

Misschien zou een goede reorganisatie van onze politie macht eens helpen
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 00:10
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
ik weet 3 wietplantages

--> ff de krant gaan brengen
Oud 29-03-2004, 07:07
Martin
Martin is offline
Mocht je iets weten, bel dan gewoon "M" op 0800-7000. Stukje burgerplicht, toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2004, 09:25
snoodaard
snoodaard is offline
Ja tof. Het is naast een makkelijke te implimenteren manier van extra controle misschien ook een vorm van deze jeugdigen iets van rechtsgevoel te bezorgen. Verbondenheid met het uitoefenen van het hete item 'normen & waarden'.
Oud 29-03-2004, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 28-03-2004 @ 20:04:
Je moet strafrechtelijke aansprakelijkheid niet te ver oprekken.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 17:55
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 29-03-2004 @ 17:35:
Je moet strafrechtelijke aansprakelijkheid niet te ver oprekken.
Waarom niet? Als je al geld gaat geven aan burgers om ze zelf speurhondje te laten spelen... Daar mag ook best wel wat extra verantwoordelijkheid aan zitten, vind ik dan...

Of je zorgt gewoon voor niet zo'n hysterische reactie op elk beetje criminaliteit dat je tegenkomt en roept niet meteen dat de politie z'n werk niet goed doet...
Oud 29-03-2004, 19:48
Brutus
Brutus is offline
Citaat:
Gebakken Lucht schreef op 28-03-2004 @ 15:40:
Nouw; dan kunner er brieven worden mee gegeven aan collectanten, kinderpostzegelverkopers, deur-aan-deur verkopers, postbodes.

Krantenlopers zijn er om kranten te lopen, niet voor politie taken. En denk eens aan de veiligheid van de krantenloper? Hoe reageert een inbreker die bang is verklikt te worden door Harry Telegraaf?
politie taken?
politie taken zijn aanhouden/arresteren en dergelijke.
mensen horen dit zelfs zonder beloning te doen maar omdat veel mensen daar geen zin in hebben lijkt dit me wel een puik plan.
Oud 29-03-2004, 22:17
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Wat zou jij doen als je als krantenjongen iemand beroofd ziet worden met een pistool, en je weet dat de dader jouw adres kent?

Natuurlijk is het geen goede situatie, als iedereen criminaliteit zou aanpakken zou er veel minder criminaliteit zijn, maar feit is dat er steeds meer angst onder de Nederlandse bevolking ontstaat. (overigens mede dankzij de overheid, we mochten toch een paar jaar geleden niet meer ingrijpen?)
Ik denk niet dat burgers een oogje dicht knijpen omdat ze geen zin hebben iets te doen zonder beloning, maar gewoon omdat ze bang zijn voor eventuele gevolgen. Geld zal die angst niet wegnemen lijkt me.
Oud 29-03-2004, 22:35
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 29-03-2004 @ 18:55:
Waarom niet? Als je al geld gaat geven aan burgers om ze zelf speurhondje te laten spelen... Daar mag ook best wel wat extra verantwoordelijkheid aan zitten, vind ik dan...
Lijkt me wat teveel op politiestaattechnieken. Burgers elkaar dwingen te bespionneren enzo.
Oud 30-03-2004, 16:01
Gimme more beer
Citaat:
McCaine schreef op 29-03-2004 @ 23:35:
Lijkt me wat teveel op politiestaattechnieken. Burgers elkaar dwingen te bespionneren enzo.
Precies... En dat is helemaal wat dit veroorzaakt.
Oud 30-03-2004, 17:00
AGH
AGH is offline
Citaat:
Brutus schreef op 29-03-2004 @ 20:48 :
politie taken?
mensen horen dit zelfs zonder beloning te doen maar omdat veel mensen daar geen zin in hebben lijkt dit me wel een puik plan.
Naar mijn weten is een politietaak ook het traceren van criminaliteit en volgens mij ligt het geld (en dus ook criminaliteit) gewoon op straat.
Ik neem aan dat een agent tijdens zijn ronde in zijn middagpauze zijn ogen niet dicht heeft zitten en bepaalde zaken moeten hem of haar gewoon opvallen.
Bovendien zijn er hele leuke wijkagenten die met elk bekend gezicht in de buurt een praatje dienen te maken, volgens mij doen ze dit niet uit interesse.

Als ik zie dat iemand van mijn belastingcenten een beetje loopt te parasiteren, dan heb ik daar niet zo gek veel moeite mee. Kortom, ik ga dus niet naar de politie om te klikken over bepaalde klaplopers. Mocht ik problemen met het gedrag van deze persoon hebben stap ik zelf wel naar diegene toe om hem te vertellen dat ik het niet eens ben met de gang van zaken.
Die zogenaamde kliklijn etc. vind ik een beetje een ´stoere-jongens-achter-het-gordijn-techniek´, waar volgens mij meerdere Nederlanders het net zo goed in kunnen vinden.
Persoonlijk geef ik liever iemand aan zonder beloning, dan dat ik er ook nog eens geld voor moet krijgen. Dan voel ik me helemaal een verrader.

Ik ben ook één van die zwijgers die geen zin heeft om mensen aan te geven bij de politie.
Er zijn heel veel mensen die van mijn (ons) belastinggeld een uitkering trekken, terwijl ze van maandag tot vrijdag gewoon op de ladder staan om rammen te wassen.
Ik weet het en heb er geen moeite mee.
De mensen die er wel moeite mee hebben weten het vaak niet.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 17:03
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 29-03-2004 @ 23:35 :
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 17:04
AGH
AGH is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 29-03-2004 @ 23:17 :
Wat zou jij doen als je als krantenjongen iemand beroofd ziet worden met een pistool, en je weet dat de dader jouw adres kent?
En wat doe je als je een krantenbezorger iemand ziet overvallen????
Citaat:
Tovenaar schreef op 29-03-2004 @ 23:17 :
Ik denk niet dat burgers een oogje dicht knijpen omdat ze geen zin hebben iets te doen zonder beloning, maar gewoon omdat ze bang zijn voor eventuele gevolgen. Geld zal die angst niet wegnemen lijkt me.
Als angst écht de drijfveer is dan zit er iets heel goed fout in Nederland.
Ik denk dat Nederlanders veel te veel nadenken over gevolgen, consequenties en hun onbezorgde wereldje vol met hypotheken, verzekeringen, huisvrouwen en Volvo´s.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 21:54
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
AGH schreef op 30-03-2004 @ 18:04 :

Als angst écht de drijfveer is dan zit er iets heel goed fout in Nederland.
Ik denk dat Nederlanders veel te veel nadenken over gevolgen, consequenties en hun onbezorgde wereldje vol met hypotheken, verzekeringen, huisvrouwen en Volvo´s.
Er zit ook iets heel goed fout in Nederland... vlak na de aanslagen in Madrid worden er ineens opeenvolgende bommeldingen gedaan op NS stations.. Amsterdam, Leiden en de dag daarvoor ook al Delft en Rijswijk (dat laatste weten veel mensen niet omdat er weinig of geen aandacht aan werd besteed) Toeval? Misschien... maar ik denk dat het hoe dan ook een signaal is dat de angst onder Nederlanders voor iets als terrorisme erg groot is. En ook de angst voor alles wat met allochtonen te maken heeft wordt alleen maar groter.
Oud 31-03-2004, 11:05
Gebakken Lucht
Citaat:
Brutus schreef op 29-03-2004 @ 20:48 :
politie taken?
Politie hoort wel wat meer te doen dan aanhouden e.d.
Ze werken, als het goed is, ook preventief en hun werk heeft een opsporend karakter.
Oud 31-03-2004, 11:09
Machiavelli
Machiavelli is offline
Goed plan, zouden ze hier ook moeten invoeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten