Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2004, 19:04
Spanish rose..*
Spanish rose..* is offline
Dean had haar al gewaarschuwd over de telefoon. Maar het bebloede gezicht van de jonge vrouw, haar gescheurde kleding en verminkte lichaam deed me toch even huiveren. Gelijk toen ik uit mijn auto stapte en langs de rotsen afdaalde om naar het lijk te gaan kijken overviel me al een kille sfeer. Dean staat naast me, goed luisterend naar de professionele woorden van de hulpverleners. Opeens horen we een gil van het ambulancepersoneel. 'Ik heb een hartslag!' Er worden bevelen geschreeuwd en binnen vijf minuten is ze afgevoerd. 'Hadden we een identiteit Dean?' 'Nee, niks Dawn, geen pasjes, geld, of iets van waarde, o, behalve deze ring..!' Hij zwaait heen en weer met een plastic zakje. De diamant verblind even mijn zicht. 'Zo, dat ziet er niet goedkoop uit..' Hij knikt instemmend. Ik laat me zakken op een steen en hij komt naast me zitten. 'Maar goed Dean, dit is niet langer een zaak van ons.. geen dode, geen zaak..!' De laatste wrange woorden spuw ik uit. Mijn vak haast verachtend om het vreselijke systeem. En toch had ik niet vaak meegemaakt dat de zaak eerst voor Moordzaken kwam en later alsnog op iemand anders bureau terecht kwam. De jonge vrouw had indruk op haar gemaakt, dat wel. Peinzend staar ik voor me uit. 'Kom, jij ziet eruit alsof je een grote beker Starbucks-koffie nodig hebt..!' Lachend pak ik zijn hand aan. 'En een sigaret niet te vergeten.. jij ook rechercheur Morris?' Hij lacht hard en schel. 'Graag, rechercheur Hudson' We steken allebei een sigaret op en de jonge vrouw vergetend lopen we omhoog naar mijn auto...

Even later zitten we aan een tafeltje boven onze dampende koffie. Gretig slurpt Dean het warme vocht naar binnen. Vertwijfeld kijk ik door het raam naar buiten. De vrouw blijft me bezig houden. ‘Wat is er?’ Nieuwsgierig kijkt Dean me aan. ‘Niks, ik moest gewoon even denken aan die vrouw.. familie zal zich wel snel melden denk ik..’ Hij knikt. Ik zwijg en staar weer uit het raam. Stel dat ze geen familie meer had, of dat niemand wat met haar te maken wou hebben? Een vrouw, gehavend en zonder identiteit. Uit ervaring wist ik dat dat soort mensen na een ziekenhuisbehandeling gewoon weer op de straat belanden. Er wordt aangenomen dat het gewoon een ongeluk is geweest en de zaak is weer voorbij. Vertwijfeld drink ik een slokje koffie. ‘Dawn’ zegt Dean zachtjes’misschien moet je naar huis gaan, je ziet erg bleek en je bent er niet helemaal bij..!’ Ik wil al mijn hoofd schudden als hij weer praat : ‘Ga maar, ik probeer wel wat informatie over die vrouw te krijgen, zet haar maar uit je hoofd, oké? Hup, ga maar lekker naar huis!’ Ik knik nauwelijks en pak mijn beker op. ‘Dag Dean, bedankt hé.. tot morgen!’ Ik zwaai nog een keer en loop daarna de zaak uit. Ik steek vlug over en stap in de auto. Even zit ik daar zo, dan haal ik diep adem en start de auto, weg van de drukke stad.

De auto komt tot stilstand en ik stap uit. Ik gris de sleutels uit mijn tas en open de deur.
Het huis is stil en leeg. Ik gooi de sleutels op het aanrecht en loop door naar de huiskamer. Met een diepe zucht laat ik me op de witleren bank vallen. Ik sluit langzaam mijn zware oogleden en voel onmiddellijk de vermoeidheid op me neerdalen. Een paar tellen later verval ik in een diepe slaap…

Laatst gewijzigd op 28-08-2004 om 15:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2004, 19:06
Verwijderd
En meer dan een begin is het niet. Geen foutjes gevonden, maar zoveel is er ook niet om te zoeken. Verder te kort om een mening over te geven, schrijf eerst maar eens wat meer

Grim
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 19:08
Nijn*
Nijn* is offline
Idd wat Grim zegt, het is nog wel erg kort om er iets over te kunnen zeggen. Post eens wat meer, want je maakt me wel nieuwsgierig..

Nijn* - gvd, ik kan ook geen enkele post posten zonder het meekijkende oog van Grim

Laatst gewijzigd op 27-08-2004 om 19:20.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 19:13
Ndimension
Ndimension is offline
Waarom al die engelse namen?
Oud 27-08-2004, 23:55
Millroy
Millroy is offline
Omdat dat hip is
Waarom ben je Ndimension en ik Millroy?
(Retorische vraag trouwens)
Deed me denken aan Diagnosis Murder.
Ah, Mark Sloan, iedereen te slim af.
Oud 28-08-2004, 15:11
Verwijderd
Weer niet echt iets boeiends, zeg maar. Er is geen actie. Juist in dit soort verhalen vind ik de actie belangrijk, maar omdat die mist kan ik het ook niet zoveel vinden eigenlijk

Je stijl en spelling zijn wél goed.

Grim
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 15:16
Millroy
Millroy is offline
Eigenlijk zijn deze twee stukjes samen de perfecte post lengte.
Wacht met posten tot je iets langers hebt, op kleine stukjes is het moeilijker oordelen.
Dean en Dawn, lijken erg veel op elkaar.
Het boeit me niet zo erg veel meer nu, maar wie ben ik om daar over te oordelen? Dat doet de opper Fürher wel. Als hij al commentaar wil geven.
Oud 28-08-2004, 15:18
Spanish rose..*
En wie mag dat dan wel zijn?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 15:25
Verwijderd
Ik zie een verbitterde Millroy?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 15:31
Nijn*
Nijn* is offline
Ik vind het eigenlijk niet boeiend.. Je doet een wanhopige en tevergeefse poging om er spanning in te leggen, lukt niet. Het gaat nergens over..nee, ik vind het niets.

Nijn*
Oud 28-08-2004, 15:39
Spanish rose..*
Jammer
Al vind ik je woordkeus enigszins overdreven.
Zo wanhopig ben ik nou ook weer niet
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 17:07
Nijn*
Nijn* is offline
Ok, dan doe je een tevergeefse poging..wat jij wilt
Oud 28-08-2004, 17:18
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Het is wel goed te lezen. Maar ik heb er een beetje het gevoel bij, dat je naar baantjer hebt gekeken en letterlijk de dialogen hebt overgeschreven (nee, ik doel niet op plagiaat) en het sfeertje erbij hebt beschreven. Waar ik wel op doel is dat het zo tv serie achtig is geschreven en niet echt als een sfeer vanuit een boek op mij overkomt.

O ja, ik weet niet of je al een vervolg hebt, maar ik heb zo het vermoeden dat degene die er met zijn hoofd niet bij is verliefd wordt op het lijk.

Is maar een gokje hoor...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 17:44
Millroy
Millroy is offline
Niet echt verbitterd
Maar als hij toch de beste is, dan moet hij maar zijn troon bestijgen.
Oud 28-08-2004, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Millroy schreef op 28-08-2004 @ 18:44 :
Niet echt verbitterd
Maar als hij toch de beste is, dan moet hij maar zijn troon bestijgen.
Sukk0l ende n00b
Denk je dat hij dat doet? Hij heeft zijn troon al bestegen en kijkt dus niet meer naar verhalen die te min voor hem zijn .

Verder, Simoen, wat stamp je het toch heerlijk de grond in. Ik wil de Spaanse Roos nu wel zien kronkelen om daar onderuit te komen, eigenlijk

No offence

Grim
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 19:58
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Grim schreef op 28-08-2004 @ 19:04 :
Sukk0l ende n00b
Denk je dat hij dat doet? Hij heeft zijn troon al bestegen en kijkt dus niet meer naar verhalen die te min voor hem zijn .

Verder, Simoen, wat stamp je het toch heerlijk de grond in. Ik wil de Spaanse Roos nu wel zien kronkelen om daar onderuit te komen, eigenlijk

No offence

Grim
De spaanse roos zien kronkelen? Wat is dat?

Sorry, als ik dom gedrag vertoon...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Simoen schreef op 28-08-2004 @ 20:58 :
De spaanse roos zien kronkelen? Wat is dat?

Sorry, als ik dom gedrag vertoon...
Spanish rose..* is de topicstarter
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 20:03
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
O ja, over dat de grond in trappen.

Ik had gewoon een zwaar sarcastische bui, zoals gewoonlijk

En nee ik neem niet terug wat ik heb geschreven
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 20:05
Verwijderd
Citaat:
Simoen schreef op 28-08-2004 @ 21:03 :
O ja, over dat de grond in trappen.

Ik had gewoon een zwaar sarcastische bui, zoals gewoonlijk

En nee ik neem niet terug wat ik heb geschreven
Mooi toch, je hebt er in ieder geval voor gezorgd dat ze nu niet zo makkelijk met cliché weg komt

Grim
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 20:07
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Grim schreef op 28-08-2004 @ 21:05 :
Mooi toch, je hebt er in ieder geval voor gezorgd dat ze nu niet zo makkelijk met cliché weg komt

Grim

Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 21:39
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ehm ligt dit aan mij? Ik las het verhaal en vond juist dat er wel redelijk wat foutjes in zaten. Niet alleen kleine spelfoutjes en zinnen die niet lekker liepen, maar ook wat ontbrekende spaties enzo. Verder klopt het begin niet helemaal.

Citaat:
Dean had haar al gewaarschuwd over de telefoon. Maar het bebloede gezicht van de jonge vrouw, haar gescheurde kleding en verminkte lichaam deed me toch even huiveren.
Dean had HAAR al gewaarschuwd, maar .... deed ME huiveren.
Je spreekt soms in de verleden tijd en dan weer in het heden. Moet je nog wel even naar kijken, dan lijkt het meteen veel duidelijker.

Ow nog 1 dingetje: ik vind het niet echt prettig lezen dat Dean en Dawn elkaar ook de hele tijd zo noemen in hun gesprekken (ook al heten ze zo... ). Als je met iemand staat te praten is het toch ook niet de hele tijd van: "Goh, het is wel mooi weer Marieke, he?" "Ja Peter, daar heb je gelijk in." "Maar Marieke, ga je nog weg dit weekend?" "Nee, ik ga lekker rustig aan doen, Peter!"
Merk je dat dit niet natuurlijk klinkt?

Hm het klinkt allemaal wat lulliger dan ik het bedoelt heb... Het doel van deze post is alleen dat je je eigen verhaal nog even kritisch overleest en de fouten en onlogische dingen eruit haalt. Succes!

Chick Rock
Oud 30-08-2004, 13:10
Nienna*
Nienna* is offline
Ik ben het helemaal eens met je, Chick Rock, dus het ligt niet aan jou!
Die eerste zinnen zijn óf fout óf ik interpreteer ze verkeerd. Maar ik gok op dat eerste.

Citaat:
Maar het bebloede gezicht van de jonge vrouw, haar gescheurde kleding en verminkte lichaam deed deden, volgens mij dan... me toch even huiveren. Gelijk Ik zou hier zeggen "Meteen", omdat Gelijk meer als spreektaal klinkt. toen ik uit mijn auto stapte en langs de rotsen afdaalde om naar het lijk te gaan kijken komma, twee werkwoorden die niet bij elkaar horen overviel me al een kille sfeer. Dean staat naast me, goed luisterend naar de professionele woorden van de hulpverleners.
Hier zie je inderdaad dat je tegenwoordige en verleden tijd door elkaar heen gebruikt (zie vetgedrukte woorden). Dat vind ik in ieder geval om je voor te schamen!

Citaat:
Opeens horen we een gil van het ambulancepersoneel. 'Ik heb een hartslag!'
Er is één gil van het hele ambulancePERSONEEL, maar ze zeggen met z'n allen: IK heb een hartslag? Het klinkt vreemd in mijn oren, maar goed, dat kan natúúrlijk aan mij liggen ..

Citaat:
Er worden bevelen geschreeuwd en binnen vijf minuten is ze afgevoerd.
Van "ze" zou ik "het lijk" o.i.d. maken, want dat klinkt beter... vind ik.

Chick Rock merkte iets op over dat namengebruik, daar ben ik het mee eens, je moet er op letten dat je niet te vaak de namen gebruikt.

Citaat:
'Hadden we een identiteit Dean?' 'Nee, niks Dawn, geen pasjes, geld, komma weg, het is "of": bij "of" en "en" mag geen komma! of iets van waarde, o, behalve deze ring..!'
Citaat:
De diamant verblind even mijn zicht.
verblinDT misschien? De diamant is onderwerp!

Citaat:
Mijn vak haast verachtend om het vreselijke systeem. En toch had ik niet vaak meegemaakt dat de zaak eerst voor voor? geen suggesties, maar dat klinkt vreemd..Moordzaken kwam en later alsnog op iemand anders' bureau terecht kwam. twee keer "kwam" (bij "Moordzaken kwam" en "terecht kwam") klinkt niet zo mooi.
Citaat:
De jonge vrouw had indruk op haar gemaakt, dat wel. Peinzend staar ik voor me uit.
Je wisselt ook hier weer met perspectief, eerst vanuit de 3e persoon en dan vanuit de 1e persoon. Dat begrijp ik niet..?

Citaat:
Hij lacht hard en schel. 'Graag, rechercheur Hudson' naar mijns inziens vergeet je hier een interpunctie.. We steken allebei een sigaret op en de jonge vrouw vergetend lopen we omhoog naar mijn auto...
Citaat:
Een vrouw, gehavend en zonder identiteit. Uit ervaring wist ik dat dat soort mensen na een ziekenhuisbehandeling gewoon weer op de straat belanden.
Ik denk dat het "belandt" is, omdat het een SOORT mensen is, dat is het "onderwerp". Hierbij moet je kijken naar het "soort", dat is dus enkelvoud. De meervoudsvorm in het werkwoord vind ik beter klinken, maar volgens mij is dit grammaticaal gezien niet juist.

Citaat:
Vertwijfeld drink ik een slokje koffie. ‘Dawn komma? ’ zegt Dean zachtjes komma? ’misschien moet je naar huis gaan, je ziet erg bleek en je bent er niet helemaal bij..!’ gebruik niet te vaak die puntjes met dan het vraagteken erachter. Ik geloof dat het niet helemaal juist is maar wel toegestaan is (of zoiets), maar als je het te vaak gebruikt "staat dat niet mooi".
Citaat:
Ik wil al mijn hoofd schudden als hij weer praat ik zou zeggen: verder gaat, maar dat kan qua mening natuurlijk verschillen.. : ‘Ga maar, ik probeer wel wat informatie over die vrouw te krijgen,
Citaat:
Ik knik nauwelijks en pak mijn beker op. ‘Dag Dean, bedankt hé.. is dit opzettelijk "hé" of moet dit "hè" zijn? tot morgen!’ Ik zwaai nog een keer en loop daarna de zaak uit. Ik steek vlug over en stap in de auto. Even zit ik daar zo, dan haal ik diep adem en start de auto, weg van de drukke stad.
Gebruik hier niet te vaak "ik". Het klinkt al niet mooi als je dat drie keer achter elkaar gebruikt aan het begin van de zin, maar daarna ga je in andere zinnen er nog mee verder (dat kan misschien niet anders), maar het klinkt echt niet.

Zoals Grim en de rest al zeiden, ik mis de spanning. Het wordt langdradig, ja, zelfs in dit korte stukje en dat zegt al teveel. Een vervolg bijvoorbeeld is voor mij hierdoor niet nodig, want ik verlies alle moed om verder te lezen. Omdat het begin zo saai is, nodig je niet uit verder te lezen.
Let vooral op de spelling en in sommige delen op stijl en zorg ervoor dat je er spanning in legt!

-Silla.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:25
Verwijderd
Bij deze leg ik mijn functie van mierenneuker neer

Grim
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:26
Nienna*
Nienna* is offline
Hé, anders doen we het samen?
O nee, vergeten. Jij bent lui
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 16:24
Spanish rose..*
Zo, dat zijn aardig wat reacties

Simoen : Helaas moet ik je meedelen dat ik niet kijk naar Baantjer oid. En nee, het was mijn plan niet om het zo cliché te maken...

Grim : Kronkel, kronkel. Je fijne gedachten nu bevredigt?

Chick Rock : Bedankt voor je reacties, je hebt inderdaad gelijk. Ik ga het gauw verbeteren.. Wees ook niet bang dat ik dat lullig opvat, ik vind het aardig dat je mijn stukje kritisch doorkijkt en de fouten eruit haalt. En als je mijn stukje niet mooi/goed vind is dat toch prima !

Silla : Zo, dat is aardig wat. Ja, je hebt absoluut gelijk in je verbeteringen. Wat is het toch heerlijk dat er mensen als jij zijn die even de moeite nemen om werkelijk alles er uit te halen. Heel erg bedankt.. De award voor mierenneuken gaat naar jou

Bedankt mensen.. voor het nuttige commentaar.
Binnenkort komt er een nieuw stuk!

Niet dat iemand dat ook maar gaat lezen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2004, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Spanish rose..* schreef op 30-08-2004 @ 17:24 :
Grim : Kronkel, kronkel. Je fijne gedachten nu bevredigt?

Niet dat iemand dat ook maar gaat lezen
Nee, nog niet genoeg, kronkel maar meer

En ja, ik ga het lezen

Grim
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 19:44
Nienna*
Nienna* is offline
Fijn dat je er wat aan gehad hebt
Wow, ik voel me vereerd
Met citaat reageren
Advertentie