Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2004, 19:42
LaResistance
LaResistance is offline
Discriminatieklacht tegen Meldpunt Discriminatie

ROTTERDAM | De Marokkaanse website Maghrebonline.nl dient een klacht in bij het Landelijk Bureau Rascismebestrijding (LBR) over het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI). Volgens beheerder M. Elmakkaoui maakt het meldpunt zich zelf ook schuldig aan discriminatie, omdat het weigert op te treden tegen discriminerende uitingen over moslims op Nederlandse sites.

Het MDI trad onlangs wel direct op tegen de Marokkaanse site omdat daar eenzelfde tekst over joden en Amerikanen op was te vinden. Het MDI heeft Elmakkaoui inmiddels in tweede instantie gelijk gegeven en maatregelen beloofd.

'Als alle moslims nou eens dood neer zouden vallen, hadden we gelijk vrede op de wereld en waren bijna alle problemen opgelost', schreef iemand op de site volkomenkut.com. En: 'Dat soort volk mag regelrecht aan het gas'. Elmakkaoui meldde dit bij het MDI. Het antwoord liet niet lang op zich wachten: 'Het Strafrecht is niet van toepassing op deze situatie', schreef het MDI. Volgens het meldpunt is een uiting alleen strafbaar als de tekst opzettelijk beledigend is voor een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun seksuele geaardheid. En indien de tekst aanzet tot haat/geweld tegen of discriminatie van deze groepen. 'Hoewel de uitingen verwerpelijk en absoluut onsmakelijk zijn is daarvan in deze situatie geen sprake', vond het MDI.

Omdat Elmakkaoui vaker zo'n reactie heeft gehad, besloot hij het woord 'moslims' te vervangen door 'joden en Amerikanen'. Vervolgens zette hij dezelfde tekst op Maghrebonline.nl. Direct daarna kreeg hij een waarschuwing van het MDI: 'Deze tekst is in strijd met de antidiscriminatie-bepalingen van het Wetboek van Strafrecht en is daarmee strafbaar. Wij verzoeken u dan ook deze te verwijderen'. Dit voorbeeld toont volgens Elmakkaoui aan dat het meldpunt met twee maten meet. Eerder deed het meldpunt aangifte tegen Maroc.nl wegens antisemitische uitlatingen op die site. "En ik kreeg laatst een waarschuwing omdat iemand had geschreven dat de 'media in handen van de joden was'. Maar als er hele erge dingen over moslims worden gezegd, is dat geen probleem."
Elmakkaoui heeft al verschillende keren melding gemaakt van discriminerende opmerkingen op discussiesites bij het MDI. Hij vertelt dat veel discriminerende teksten op zijn site en die van andere Marokkaanse fora geplaatst worden door autochtonen die zich onder een islamitische naam aanmelden. "Dat kan ik zien aan het ip-adres. Wij proberen deze uitingen zo snel mogelijk te verwijderen. Maar dagelijks worden er driehonderd berichten geplaatst, dus het is moeilijk om ze allemaal te corrigeren."
Volgens S. Bronkorst van het MDI is er in dit geval een fout gemaakt. De uiting op volkomenkut.nl is 'absoluut strafbaar'. "Het staat nog online, dus we zullen vandaag nog een verzoek tot verwijdering sturen." Zij ontkent dat het MDI met twee maten meet. "Wij hebben diverse meldingsafhandelaren. Soms worden dingen verschillend beoordeeld. Dat is heel vervelend. Het lijkt alsof we met twee maten meten, maar dat is niet zo", benadrukt ze. | GPD

Bron: Haagsche Courant 02/04/04
--------------------------------------------------------------

Moeten de mossies niet zo zeuren of heeft meneer Elmakkaoui groot gelijk met het aankaarten van dit onrecht? EN WAT KAN ER AAN GEDAAN WORDEN?

Laatst gewijzigd op 02-04-2004 om 19:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2004, 19:44
McCaine
McCaine is offline
Misschien als beide partijen nou hun bek houden en John Stuart Mill gaan lezen, wordt de wereld er nog eens wijzer op. Jezus zeg, dit is echt de zanikcompetitie.
Oud 02-04-2004, 19:45
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
McCaine schreef op 02-04-2004 @ 20:44 :
Misschien als beide partijen nou hun bek houden en John Stuart Mill gaan lezen, wordt de wereld er nog eens wijzer op. Jezus zeg, dit is echt de zanikcompetitie.
Jij bent dus anti-zanik, maar wat kan er gedaan worden aan het gezanik-van-een-kant-behandelen?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:45
Verwijderd
Groot gelijk, overal worden marrokanen, en moslims gebasht, en iedereen vind dat doodnormaal, maar ohwe als je ook maar iets over amerikanen of israeliers zegt dan ben je plotseling een discriminerende antisemiet
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:47
Teerbal
Teerbal is offline
Ik vind het echt grote onzin. Discriminatie zal altijd blijven bestaan en dat ban je niet uit door een meldpunt. Ik irriteer me al jaren aan het meldpunt Discriminatie en dan vooral aan de enorme verschillende maten waarmee ze meten...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:48
Teerbal
Teerbal is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 02-04-2004 @ 20:45 :
Groot gelijk, overal worden marrokanen, en moslims gebasht, en iedereen vind dat doodnormaal, maar ohwe als je ook maar iets over amerikanen of israeliers zegt dan ben je plotseling een discriminerende antisemiet
AEL verbranden vlaggen op de dam, heb ik ook amper iets over gehoord. Net zoals de hakenkruisen waarmee deze demonstraties vaak gepaard gaan.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:53
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 02-04-2004 @ 20:45 :
Jij bent dus anti-zanik, maar wat kan er gedaan worden aan het gezanik-van-een-kant-behandelen?
Ik heb daar weinig boodschap aan, want van mij moet dat hele Meldpunt niet bestaan. Dus als zij slechts de helft van alle onzinnige claims behandelen in de plaats van allemaal kan ik me daar niet druk om maken.
Oud 02-04-2004, 19:54
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
McCaine schreef op 02-04-2004 @ 20:53 :
Ik heb daar weinig boodschap aan, want van mij moet dat hele Meldpunt niet bestaan. Dus als zij slechts de helft van alle onzinnige claims behandelen in de plaats van allemaal kan ik me daar niet druk om maken.
onrecht doet je dus niet zoveel, zolang de vrijheid van meningsuiting maar ongeschonden blijft tot op het laagste niveau?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:56
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 02-04-2004 @ 20:54 :
onrecht doet je dus niet zoveel, zolang de vrijheid van meningsuiting maar ongeschonden blijft tot op het laagste niveau?
Ik zie het niet als onrecht, want het is allemaal onrecht. Als het MDI ook maar één juridische klacht indient op basis van expressie op het internet, is dat onrecht. Dat ze dat dan in de helft van de gevallen doen in de plaats van allemaal betekent alleen maar dat de kwantiteit van het onrecht toevallig minder is. Maakt moreel niets uit.
Oud 02-04-2004, 19:58
Verwijderd
Als dit echt zo het geval is, moet er zeker wat aangedaan worden, laat die Meldpunt discriminatie maar ook marrokanen en turken aannemen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Teerbal schreef op 02-04-2004 @ 20:48 :
AEL verbranden vlaggen op de dam, heb ik ook amper iets over gehoord. Net zoals de hakenkruisen waarmee deze demonstraties vaak gepaard gaan.
dan had je eens het nieuws moeten zien flippen toen er zogenaamd een haatkalender op mijn oude school werd gevonden
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 20:02
Teerbal
Teerbal is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 02-04-2004 @ 20:59 :
dan had je eens het nieuws moeten zien flippen toen er zogenaamd een haatkalender op mijn oude school werd gevonden
Ach jah ik begrijp helemaal niet waarom de AEL op de dam mag protesteren, terwijl extreem rechts op een industrieterrein moet blijven. Opflikkeren met die zooi
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 20:04
Verwijderd
Omdat extreem rechts helemaal nergens over gaat, de eal wel, maar die zijn daarbij gewoon maf
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 20:05
Teerbal
Teerbal is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 02-04-2004 @ 21:04 :
Omdat extreem rechts helemaal nergens over gaat, de eal wel, maar die zijn daarbij gewoon maf
In mijn mening is het gewoon 1 pot nat.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 20:08
Verwijderd
gekke moslims ook.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 20:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 02-04-2004 @ 20:42 :
*knip*
Bron: Haagsche Courant 02/04/04
--------------------------------------------------------------

Moeten de mossies niet zo zeuren of heeft meneer Elmakkaoui groot gelijk met het aankaarten van dit onrecht? EN WAT KAN ER AAN GEDAAN WORDEN?
Ik vind dat ie groot gelijk is om dit aan te kaarten (verschil in behandeling).
Wat er aan gedaan kan worden? Dit naar buiten brengen (verschil in behandeling) is al 1 stap.
Oud 02-04-2004, 20:13
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Als ze na he lezen er ook nog wat mee doen ja maar dat is erg onwaarschijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 20:43
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 02-04-2004 @ 21:13 :
Als ze na he lezen er ook nog wat mee doen ja maar dat is erg onwaarschijnlijk.
Ik heb dan ook nooit begrepen hoe het kan dat volgens mij niet één van de Kamerleden dat boek gelezen heeft.
Oud 02-04-2004, 20:46
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
McCaine schreef op 02-04-2004 @ 21:43 :
Ik heb dan ook nooit begrepen hoe het kan dat volgens mij niet één van de Kamerleden dat boek gelezen heeft.
En het is dan ook heel logische natuurlijk dat als je t boek gelezen hebt van Mill dat je het daar volledig mee eens bent
Oud 02-04-2004, 20:50
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gatara schreef op 02-04-2004 @ 21:46 :
En het is dan ook heel logische natuurlijk dat als je t boek gelezen hebt van Mill dat je het daar volledig mee eens bent
Ja, lijkt me wel eigenlijk. Maar zelfs dan nog: ik heb het nooit horen noemen ofzo. En niemand geeft blijk van op de hoogte zijn van zijn redenatie.
Oud 02-04-2004, 20:50
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
McCaine schreef op 02-04-2004 @ 21:43 :
Niet iedereen zal het met heem eens zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 20:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
McCaine schreef op 02-04-2004 @ 21:50 :
Ja, lijkt me wel eigenlijk. Maar zelfs dan nog: ik heb het nooit horen noemen ofzo. En niemand geeft blijk van op de hoogte zijn van zijn redenatie.
Ach. Ik hoor ze sowieso weinig theoretische dingen naar voren brengen
Oud 02-04-2004, 20:59
Verwijderd
Ik sluit me aan bij McCaine.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 21:03
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gatara schreef op 02-04-2004 @ 21:51 :
Ach. Ik hoor ze sowieso weinig theoretische dingen naar voren brengen
Ja, dat is helaas ook waar. Tijd voor een eigen partij: de Impopulaire Gelijkhebbende Partij.
Oud 02-04-2004, 21:10
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 02-04-2004 @ 22:03 :
Ja, dat is helaas ook waar. Tijd voor een eigen partij: de Impopulaire Gelijkhebbende Partij.
Hehehe
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2004, 21:12
McCaine
McCaine is offline
Op die manier kan ik "zie je wel!" roepen als ik geen stemmen krijg, en ook "zie je wel" roepen als ik wel stemmen krijg!
Oud 02-04-2004, 21:31
Zaina
Zaina is offline
Gezeik altijd.
Oud 02-04-2004, 21:39
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 02-04-2004 @ 22:12 :
Op die manier kan ik "zie je wel!" roepen als ik geen stemmen krijg, en ook "zie je wel" roepen als ik wel stemmen krijg!
Ik stem alleen McCaine.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 22:02
Martian
Martian is offline

Hebben die mensen nou echt niks beters te doen
Oud 02-04-2004, 22:56
Joostje
Joostje is offline
Mill zuigt, de mossiewossies hebben gelijk.
Oud 02-04-2004, 23:14
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Martian schreef op 02-04-2004 @ 23:02 :

Hebben die mensen nou echt niks beters te doen
ik vind t anders behoorlijk triest van het MDI en goed dat dit naar buiten gebracht wordt.
Oud 02-04-2004, 23:33
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Joostje schreef op 02-04-2004 @ 23:56 :
Mill zuigt, de mossiewossies hebben gelijk.
Laffo
Oud 02-04-2004, 23:34
Verwijderd
Juridisch correct en moreel acceptabel. Mensen moeten hun lange tenen eens intrekken. Hebben die gasten niks beters te doen dan een beetje miemelen over een zielige site, waarvan de naam 'volkomenkut' al boekdelen spreekt?

Jezus (Mohammed), get a life ofzo.

Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 10:40
AGH
AGH is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 02-04-2004 @ 21:04 :
Extreem rechts gaat over frustratie, groepsgevoel, identiteit, zielige stumpers met hun eigen gekweekte denkbeelden die nergens op gebaseerd zijn, haat.
De AEL ook…
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 10:47
AGH
AGH is offline
Citaat:
Inderdaad, zielig gezeur van twee kanten.
Iedereen voelt zich gediscrimineerd en wat zou het in godsnaam?
Mag ik ook een aanklacht indienen als de slager in Uithuizermeeden mij vanmiddag een klein pestventje noemt? Nederland is het land waarin continue alles wordt gepersifleerd en waar we allemaal heel hard om moeten lachen (ik ook). Maar als een nietszeggend randpersoon iets schreeuwt op een nog minder zeggende site is dat ineens een reden om je aangesproken te voelen? Laat iedereen zich nou eens met zichzelf zou bezighouden in plaats van kleinzielig overal het negatieve van in te zien.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 10:58
Gebakken Lucht
Gebakken Lucht is offline
Wij hebben diverse meldingsafhandelaren. Soms worden dingen verschillend beoordeeld. Dat is heel vervelend. Het lijkt alsof we met twee maten meten, maar dat is niet zo", benadrukt ze.

Dan moeten het beleid IMO beter nageleefd worden. Een anti-discriminatie bureau lijkt mij op deze wijze disfunctioneren.
Oud 03-04-2004, 11:10
Verwijderd
Het is natuurlijk kwalijk als een bepaalde uitspraak met het woord moslims niet als discriminatoir opvalt en met joden of Amerikanen wel. Dat is dan gewoon een niet te rechtvaardigen ongelijke behandeling. Maar dan zit het kwaad 'm in de ongelijkheid van de behandeling zelf en het ontbreken van een grond daarvoor, en niet in het feit dat het zo'n schokkende uitspraak is. Want daarover moeten mensen gewoon niet zo zeiken.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 10:16
Gebakken Lucht
Gebakken Lucht is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-04-2004 @ 12:10 :
Het is natuurlijk kwalijk als een bepaalde uitspraak met het woord moslims niet als discriminatoir opvalt en met joden of Amerikanen wel. Dat is dan gewoon een niet te rechtvaardigen ongelijke behandeling. Maar dan zit het kwaad 'm in de ongelijkheid van de behandeling zelf en het ontbreken van een grond daarvoor, en niet in het feit dat het zo'n schokkende uitspraak is. Want daarover moeten mensen gewoon niet zo zeiken.
Daar doelde ik idd ook op, waar je de grens neer legt is natuurlijk een tweede. (en idd ze zijn een stuk te mierenneukerig)
Reageren

Regels voor berichten