Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2004, 16:21
filmfreak
filmfreak is offline
Ik heb na lange tijd mijn oude 386SX (wat een tijden.. ) weer eens uit de kast getrokken. Nu geeft hij direct na het opstarten aan: "boot failure- no boot device configured" Of ik nu C: als eerste boot-device, of A: als eerste boot device selecteer (terwijl er geen disk in zit, hij blijft deze fout aangeven. Kan ik misschien een boot-diskette van internet downloaden voor een 386, of...?
Bij voorbaat grote dank!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2004, 16:24
Manuzhai
Manuzhai is offline
Het kan zijn dat de MBR leeg is, of dat er geen OS op je HD staat (meer acronymen!). Een bootdiskje lijkt me geen overbodige luxe, misschien zo'n 1-disk Linux-dingetje? Zelf verder geen ervaring mee.
Oud 28-03-2004, 16:29
Orion16
Orion16 is offline
Biosbatterijtje leeg of hij is gewoon zijn settings kwijt. Laat de hdd en eventuele diskdrives in de BIOS opnieuw herkennen er klaar bootdisks haal je van www.bootdisk.com voor bijvoorbeeld DOS 6.2
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 20:36
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 28-03-2004 @ 17:24:
Het kan zijn dat de MBR leeg is, of dat er geen OS op je HD staat (meer acronymen!). Een bootdiskje lijkt me geen overbodige luxe, misschien zo'n 1-disk Linux-dingetje? Zelf verder geen ervaring mee.
MBR is idd leeg of beschadigd, als er geen OS is krijg je geen systeemschijf(of iets in die buurt, 386 was een hel tijd geleden).
Met alleen een bootdisk kom je er niet, dan start ie wel op, maar kan je er geen OS op zetten. fdisk /mbr maakt iig een nieuwe MBR. Daarna moet je effe alles formatten en de goeie oude 1337 dos opzetten. Ik heb ze nog, ik heb alle antieke MS spullen, windows 1.33 op grote disketes, dos 3. zoveel op 3,5" en dos 6.11 op 3,5" en windows for workgroups(3.11) op 3,5" schijfjes
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 21:04
Verwijderd
386 ownd
Doet me denken aan het oude wolfenstein3D
Dat waren nog is tijden.
maar idd gewoon een diskette downloaden van bootdisk.com ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 14:35
filmfreak
filmfreak is offline
Maar betekent dit nu wel dat `k alles kwijt ben? Is formateren een must? Dat zou `k nameiljk erg jammer vinden...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 16:13
filmfreak
filmfreak is offline
Hoe het eigenlijk dat deze foutmelding ineens verschijnt, nu ik deze computer zo`n half jaar niet gebruikt heb? De laatste keer (voor een verhuizing) was er niets aan de hand.

Ik heb inmiddels een bootdisk gedownload (dos 6.2). Als ik deze in het diskettestation doe en de pc opstart, komt in beeld: "starting MS-DOS". Daarna komt er te staan: "no drives found, aborting instalation". Ik heb dan vervolgens alleen toegang tot de A:\ directory. C:\ is completely unavailable. Hoe nu verder? Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 18:12
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Ziet de bios je hdd wel ? anders ff deksel eraf en voedingdraadjes controleren
Oud 04-04-2004, 12:25
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
probeer eens alleen fdisk /mbr en dan met een dos diskette starten en sys c: doen. Diskette eruit, computer opnieuw opstarten en kijken of die het wel doet
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 15:51
filmfreak
filmfreak is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 04-04-2004 @ 13:25 :
probeer eens alleen fdisk /mbr en dan met een dos diskette starten en sys c: doen. Diskette eruit, computer opnieuw opstarten en kijken of die het wel doet
als ik sys c: doe, komt er te staat: "no disk available". Komt dit omdat `ie de harde schijf niet herkent? Heb `m open gehaald maar alle kabels lopen zoals ze lopen moeten
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 16:29
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
filmfreak schreef op 04-04-2004 @ 16:51 :
als ik sys c: doe, komt er te staat: "no disk available". Komt dit omdat `ie de harde schijf niet herkent? Heb `m open gehaald maar alle kabels lopen zoals ze lopen moeten
dan herkent ie c: helemaal niet, en zal fdisk en format ook niet werken.
Je moet effe de hd installeren in de bios, op oude computers werd het niet vanzelf gedetecteerd, kijk of je daar wat aan kan doen!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 13:19
filmfreak
filmfreak is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 04-04-2004 @ 17:29 :
dan herkent ie c: helemaal niet, en zal fdisk en format ook niet werken.
Je moet effe de hd installeren in de bios, op oude computers werd het niet vanzelf gedetecteerd, kijk of je daar wat aan kan doen!

Hoe doe ik dat precies, de hd in de bios installeren? Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten