Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2004, 21:00
appelsientje87
appelsientje87 is offline
Als god bestaat, waarom laat hij dan het lijden toe??
zelf geraak ik er niet uit
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2004, 21:19
Verwijderd
Omdat je God niet moet zien als een Almachtige Poppenspeler, maar als een Kracht waaruit de mens tijdens het lijden steun aan kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 21:31
Isa
Isa is offline
als je geloof hebt, dan helpt hij je dat lijden te doorgaan, ik hoef maar te bidden voor voedsel als ik honger heb en floep weg dat rotgevoel in me maag.

met dien verstande dat als je zelf genoeg liefde betuigt, dan gebeurt dit, als je zelf 'zondig' leeft, dus niks anders doet dan lijden veroorzaken bij anderen, kan je rekenen op een persoonlijke hel.

verder zijn er natuurlijk ook andere redenen zoals een beproeving, maar zelfs bij die helpt bidden heel goed en juist dan zal hij je helpen, daar draait een beproeving om (boek Job)
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 23:32
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Je kan je ook afvragen of lijden uberhaupt wel bestaat.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 23:48
Verwijderd
Citaat:
appelsientje87 schreef op 20-03-2004 @ 22:00:
Dat is een interessante vraag. Als God het lijden toelaat, dan kan dat twee dingen betekenen: enerzijds kan hij het lijden geschapen hebben en het toelaten, anderzijds kan iets anders het lijden geschapen hebben en het toelaten.
Nu, als iets anders het lijden geschapen heeft en God het toelaat, is dat omdat hij daarover geen macht heeft of omdat hij niet wil ingrijpen?
Het meest logische lijkt mij dat hij er geen macht over heeft. God is immers goed, toch? Maar dat impliceert ook dat God niet almachtig is, misschien zelfs alleen de schepper. Dat is... als je gelooft dat Hij de schepper is....
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 23:54
Jordi
Jordi is offline
Misschien is God, als hij bestaat, wel gewoon een ontzettend sadistische eikel.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 00:13
Fade of Light
Fade of Light is offline
Trek je conclusies maar, of lul het recht. Leukd at filoferen
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 11:19
professor2
professor2 is offline
Citaat:
alluman schreef op 21-03-2004 @ 00:48:
Dat is een interessante vraag. Als God het lijden toelaat, dan kan dat twee dingen betekenen: enerzijds kan hij het lijden geschapen hebben en het toelaten, anderzijds kan iets anders het lijden geschapen hebben en het toelaten.
Nu, als iets anders het lijden geschapen heeft en God het toelaat, is dat omdat hij daarover geen macht heeft of omdat hij niet wil ingrijpen?
Het meest logische lijkt mij dat hij er geen macht over heeft. God is immers goed, toch? Maar dat impliceert ook dat God niet almachtig is, misschien zelfs alleen de schepper. Dat is... als je gelooft dat Hij de schepper is....
de al oude vraag of god al machtig of algoed is
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 11:29
LaResistance
LaResistance is offline
Omdat Hij mensen een vrije wil heeft gegeven, de echte vraag is dus: waarom laten mensen al het lijden toe.

Wat betreft ziektes, hongesnood, natuurrampen e.d.: niemand heeft gezegd dat het leven alleen maar lol zou zijn. Iedereen krijgt leuke en mindere leuke dingen op zijn/haar pad en gaat daar op een andere manier mee om. Ik denk dat de manier waarop wij met die dingen omgaan bepalend is voor ons eindpunt.

Onderga het lijden geduldig en hoop op betere tijden
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 11:58
sextinction
sextinction is offline
Alles is lijden,
God is lijden,
niets is lijden,
God is niets,
is lijden,
lijden, niets.
Oud 21-03-2004, 12:01
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
sextinction schreef op 21-03-2004 @ 12:58:
Alles is lijden,
God is lijden,
niets is lijden,
God is niets,
is lijden,
lijden, niets.
uuuh nee.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 13:40
MickeyV
MickeyV is offline
LR, indien je stelt dat het lijden niet Gods beslissing, maar het gevolg van de vrije wil des mensen is, dan rijst de volgende vraag: heeft de mens vrije wil? Is dat waarschijnlijk, tegen de achtergrond van het feit dat alles aan de mens, zijn fysieke eigenschappen, zijn persoonlijkheid, bepaald is, althans buiten zijn invloedssfeer ligt? Alles is gefixeerd, behalve de wil? De wil, die toch de directe resultante van een reeks gefixeerde dan wel zich aan de invloed van de mens onttrekkende factoren is?
Bij nader inzien stellen wij: het concept van de vrije wil is, strikt genomen, nonsens. De vorming van de wil is immers niet vrij, wordt niet door de mens zelf gedirigeerd, maar is, voor de mens, een gegeven.
Oud 21-03-2004, 14:00
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 21-03-2004 @ 14:40:

Bij nader inzien stellen wij: het concept van de vrije wil is, strikt genomen, nonsens.
Wij vinden van niet.

Kan ik daarmee wegkomen?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 16:44
MickeyV
MickeyV is offline
Hmm, ja, zo had ik het nog niet bekeken.
Oud 22-03-2004, 08:05
Verwijderd
Citaat:
Dat komt door de breuk met de mensheid.
De mens was ongehoorzaam en God liet de mens het zelf maar uitzoeken. Hij trok zich terug en nu maken mensen elkaar dood en kapot.
Overigens denk ik dat God makkelijk een einde kan maken aan het lijden als Hij wil.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 09:12
xorc
xorc is offline
misschien wordt het dan is tijd om in te zien dat god niet bestaat, waardoor het lijden van niet weten van het antwoord ophoudt, en je op andere aspecten van gelukkig zijn kan richten
-- edit
stoppen met het te ontdekken waarom god zoiets toelaat,
en het oplossen van de oorzaak der lijden,

het heeft helemaal geen zin om je daarover druk te maken,
in de praktische zin.

want.. god bestaat niet, en als je graag aan een god wilt vasthouden, geloof dan dat god een ander woord is voor; hoop

en heb hoop dat jij het lijden kan verminderen of los kan laten

-- edit

antwoord op de vraag: hij bestaat dus niet.

Laatst gewijzigd op 22-03-2004 om 09:23.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 09:56
snoopy
snoopy is offline
Misschien omdat je dan meer geniet van de tijd dat je niet lijdt? Net zoals dat je pas wat leven is, als je de dood kent, ofzo
ik zeg maar wat, hoor
Oud 22-03-2004, 10:46
fucking hero
fucking hero is offline
lijden is denken.
denk gewoon niet over lijden
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 13:52
nova7
nova7 is offline
Citaat:
om mensen te laten begrijpen wat zin van het leven is
Oud 23-03-2004, 14:18
De Dood
De Dood is offline
in Leiden?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:10
mar87
mar87 is offline
God laat het lijden toe omdat de mens direct na de schepping verkeerde dingen heeft gedaan, waarvan ze wisten dat het ábsoluut niet mocht, dat hebben ze toch gedaan en daardoor is er het lijden, niet omdat God dat zo graag wil, maar omdat wij mensen er een potje van maakten, en omdat God almachtig enz. is kan hij dat lijden wel draaglijk maken.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:57
RockGuru
RockGuru is offline
Citaat:
mar87 schreef op 31-03-2004 @ 18:10 :
God laat het lijden toe omdat de mens direct na de schepping verkeerde dingen heeft gedaan, waarvan ze wisten dat het ábsoluut niet mocht, dat hebben ze toch gedaan en daardoor is er het lijden, niet omdat God dat zo graag wil, maar omdat wij mensen er een potje van maakten, en omdat God almachtig enz. is kan hij dat lijden wel draaglijk maken.
Dat is de verklaring die de bijbel geeft inderdaad, maar nogmaals als hij almachtig is, dan had hij die fout van Adam en Eva wel voorzien, en het allemaal niet laten gebeuren. Maar daar meer over in de andere draad

On-topic:

Je moet het lijden wat relativeren. Sommige religies zien het lijden als een manier om dichter bij de hogere macht te komen te staan.

Mijn atheďstische antwoord is: Lijden is natuurlijk, de natuur is een en al leed. En aangezien wij mensen biologisch gezien (dus zo objectief mogelijk) ook gewoon dieren zijn, en dus midden in de natuur staan, is er lijden.

Mijn gristelijke antwoord: Tja... die heb ik eigenlijk niet eens bedenk ik me nu. Dat laat ik wel aan anderen over...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 18:14
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
mar87 schreef op 31-03-2004 @ 18:10 :
beetje generaliserend van onze almachtige vriend

dan zouden we dus alle duitsers verantwoordelijk mogen stellen voor de daden van hitler
Oud 31-03-2004, 18:20
RockGuru
RockGuru is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 31-03-2004 @ 19:14 :
beetje generaliserend van onze almachtige vriend.

Ik ben het totaal met je eens, maar even weer een paar tegenstellingen

Het is niet generaliserend omdat Adam en Eva (de eerste Mensen) die fout maakten, en daardoor de slechte eigenschappen verwierven die door voortplanting in de Mens bleven zitten.

Maar dan is mijn probleem weer (ik ben een zeur, ik weet het):

Als God zo'n liefhebbende macht is, dan kan hij de nakomelingen van de eerste mensen toch niet de fout van hun voorouders verwijten? Dat zou nogal hypocriet zijn, en inderdaad, generaliserend. Dit toont aan dat God bijna alle mensen over een kam scheert.

En dus geen liefhebbende en vergevingsgezinde God is.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 18:23
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nou, als je het eerste testament leest zul je ook niet tot de conclusie komen dat god vredelievend of vergevingsgezins is. Eerder zwaar arrogant (wat natuurlijk logisch is als je alwetend en almachtig bent) en zeer wraaklustig.
Citaat:
'And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger...'
Oud 31-03-2004, 18:32
RockGuru
RockGuru is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 31-03-2004 @ 19:23 :
Nou, als je het eerste testament leest zul je ook niet tot de conclusie komen dat god vredelievend of vergevingsgezins is. Eerder zwaar arrogant (wat natuurlijk logisch is als je alwetend en almachtig bent) en zeer wraaklustig.
Inderdaad,

Kennis = macht, en macht corrumpeerd. En probeert God eigenlijk niet net zo hard zieltjes voor zijn Hemels Koninkrijk te winnen als Satan voor zijn Hel?

Als wat in de bijbel staat feiten zijn, dan spreken de feiten zich nogal tegen.

"God heeft hen lief, wie hem ook liefheeft" (of iets in die strekking staat in de bijbel.)

Maar in andere woorden:

Wie niet voor mij is, is tegen mij

Veel verschil met de menselijke leiders op aarde is er niet?

*hint George Bush hint*

Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 14:52
saly
saly is offline
Citaat:
spinneman schreef op 22-03-2004 @ 09:05 :
Dat komt door de breuk met de mensheid.
De mens was ongehoorzaam en God liet de mens het zelf maar uitzoeken. Hij trok zich terug en nu maken mensen elkaar dood en kapot.
Overigens denk ik dat God makkelijk een einde kan maken aan het lijden als Hij wil.
mee eens
maar ik denk dat het ook aan iets anders ligt, want lijden is een soort proces of situatie, zonder het lijden kan je eigenlijk de blijheid en de vrolijkheid niet beproeven en voelen
in het leven heb je dus niet alleen maar blijheid, geluk en succes maar ook verdriet, tegenvallers en wanhoop.
zonder die afwisseling van gevoelens en emoties zou het leven saai en zonder smaak zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 22:48
meisje
meisje is offline
eigen wil van de mens, lalala
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten