Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Omdat Hij mensen een vrije wil heeft gegeven, de echte vraag is dus: waarom laten mensen al het lijden toe.
Wat betreft ziektes, hongesnood, natuurrampen e.d.: niemand heeft gezegd dat het leven alleen maar lol zou zijn. Iedereen krijgt leuke en mindere leuke dingen op zijn/haar pad en gaat daar op een andere manier mee om. Ik denk dat de manier waarop wij met die dingen omgaan bepalend is voor ons eindpunt. Onderga het lijden geduldig en hoop op betere tijden ![]() |
![]() |
|
![]() |
LR, indien je stelt dat het lijden niet Gods beslissing, maar het gevolg van de vrije wil des mensen is, dan rijst de volgende vraag: heeft de mens vrije wil? Is dat waarschijnlijk, tegen de achtergrond van het feit dat alles aan de mens, zijn fysieke eigenschappen, zijn persoonlijkheid, bepaald is, althans buiten zijn invloedssfeer ligt? Alles is gefixeerd, behalve de wil? De wil, die toch de directe resultante van een reeks gefixeerde dan wel zich aan de invloed van de mens onttrekkende factoren is?
Bij nader inzien stellen wij: het concept van de vrije wil is, strikt genomen, nonsens. De vorming van de wil is immers niet vrij, wordt niet door de mens zelf gedirigeerd, maar is, voor de mens, een gegeven.
||
Verwijderd
|
Citaat:
De mens was ongehoorzaam en God liet de mens het zelf maar uitzoeken. Hij trok zich terug en nu maken mensen elkaar dood en kapot. Overigens denk ik dat God makkelijk een einde kan maken aan het lijden als Hij wil. |
![]() |
|
misschien wordt het dan is tijd om in te zien dat god niet bestaat, waardoor het lijden van niet weten van het antwoord ophoudt, en je op andere aspecten van gelukkig zijn kan richten
![]() -- edit stoppen met het te ontdekken waarom god zoiets toelaat, en het oplossen van de oorzaak der lijden, het heeft helemaal geen zin om je daarover druk te maken, in de praktische zin. want.. god bestaat niet, en als je graag aan een god wilt vasthouden, geloof dan dat god een ander woord is voor; hoop en heb hoop dat jij het lijden kan verminderen of los kan laten ![]() -- edit antwoord op de vraag: hij bestaat dus niet.
Laatst gewijzigd op 22-03-2004 om 09:23. |
![]() |
|
![]() |
God laat het lijden toe omdat de mens direct na de schepping verkeerde dingen heeft gedaan, waarvan ze wisten dat het ábsoluut niet mocht, dat hebben ze toch gedaan en daardoor is er het lijden, niet omdat God dat zo graag wil, maar omdat wij mensen er een potje van maakten, en omdat God almachtig enz. is kan hij dat lijden wel draaglijk maken.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() On-topic: Je moet het lijden wat relativeren. Sommige religies zien het lijden als een manier om dichter bij de hogere macht te komen te staan. Mijn atheďstische antwoord is: Lijden is natuurlijk, de natuur is een en al leed. En aangezien wij mensen biologisch gezien (dus zo objectief mogelijk) ook gewoon dieren zijn, en dus midden in de natuur staan, is er lijden. Mijn gristelijke antwoord: Tja... die heb ik eigenlijk niet eens bedenk ik me nu. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
dan zouden we dus alle duitsers verantwoordelijk mogen stellen voor de daden van hitler ![]()
||
Citaat:
![]() Ik ben het totaal met je eens, maar even weer een paar tegenstellingen ![]() Het is niet generaliserend omdat Adam en Eva (de eerste Mensen) die fout maakten, en daardoor de slechte eigenschappen verwierven die door voortplanting in de Mens bleven zitten. Maar dan is mijn probleem weer (ik ben een zeur, ik weet het): Als God zo'n liefhebbende macht is, dan kan hij de nakomelingen van de eerste mensen toch niet de fout van hun voorouders verwijten? Dat zou nogal hypocriet zijn, en inderdaad, generaliserend. Dit toont aan dat God bijna alle mensen over een kam scheert. En dus geen liefhebbende en vergevingsgezinde God is. |
![]() |
||
Nou, als je het eerste testament leest zul je ook niet tot de conclusie komen dat god vredelievend of vergevingsgezins is. Eerder zwaar arrogant (wat natuurlijk logisch is als je alwetend en almachtig bent) en zeer wraaklustig.
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Kennis = macht, en macht corrumpeerd. En probeert God eigenlijk niet net zo hard zieltjes voor zijn Hemels Koninkrijk te winnen als Satan voor zijn Hel? ![]() Als wat in de bijbel staat feiten zijn, dan spreken de feiten zich nogal tegen. "God heeft hen lief, wie hem ook liefheeft" (of iets in die strekking staat in de bijbel.) Maar in andere woorden: Wie niet voor mij is, is tegen mij Veel verschil met de menselijke leiders op aarde is er niet? ![]() *hint George Bush hint* ![]() |
![]() |
||
Citaat:
maar ik denk dat het ook aan iets anders ligt, want lijden is een soort proces of situatie, zonder het lijden kan je eigenlijk de blijheid en de vrolijkheid niet beproeven en voelen in het leven heb je dus niet alleen maar blijheid, geluk en succes maar ook verdriet, tegenvallers en wanhoop. zonder die afwisseling van gevoelens en emoties zou het leven saai en zonder smaak zijn. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Ken begeerte als oorzaak van lijden.. Verwijderd | 51 | 29-09-2004 20:52 | |
Psychologie |
iemand anders lijd door mijn verdriet... light smiley | 15 | 24-06-2004 22:52 | |
Lijden Negrotiator | 19 | 18-12-2003 11:09 | |
verzet betekent lijden ranonkel | 20 | 03-07-2003 20:41 | |
Verhalen & Gedichten |
Eeuwig lijden Edwin uit Kaasstad | 2 | 28-01-2002 19:38 | |
Flora & Fauna |
Je beestje pijn laten lijden, of hem rust gunnen? rodina | 17 | 27-01-2002 20:06 |