Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2004, 11:36
LaResistance
LaResistance is offline
Castro: VS beheren concentratiekamp

HAVANA (RTR) - De Cubaanse leider Fidel Castro heeft maandag uitgehaald naar de Verenigde Staten in een reactie op een veroordeling door de Verenigde Naties van de mensenrechtensituatie in Cuba. Hij noemde de Amerikaanse marinebasis Guantanamo Bay, waar verdachten van terroristische activiteiten worden vastgehouden, „een concentratiekamp.”

Castro sprak tijdens een televisieshow ter gelegenheid van de herdenking van de mislukte invasie in de Varkensbaai door gevluchte Cubanen in 1961. Volgens Castro is de basis veranderd in „een concentratiekamp waar absoluut geen respect is voor de mensenrechten.” Op 15 april nam de Mensenrechtencommissie van de VN een resolutie aan waarin het communistische eenpartijstelsel in Cuba werd veroordeeld en het land ertoe werd opgeroepen VN-waarnemers toe te laten. Cubaanse diplomaten stelden diezelfde dag nog een tegenresolutie op waarin zij een onderzoek eisten naar de status van de gevangenen op de Amerikaanse basis in Cuba.

De VS houden in het zwaarbeveiligde Camp Delta ongeveer 600 personen vast die verdacht worden van terrorisme. Sommigen zitten al meer dan twee jaar vast, verstoken van ieder contact met de buitenwereld. Mensenrechtenorganisaties en buitenlandse regeringen maken zich zorgen over hun behandeling.

Bron: Reformatorisch Dagblad 20/04/04

---------------------------------------------------------

Niet dat we Castro nodig hadden om dit te weten maar toch...dat "zorgen maken" is wel terecht. In ieder geval weer lekker hypocriet van de VS om over mensenrechten in andere landen te zeiken, wat jullie?
Oud 20-04-2004, 11:41
LaResistance
LaResistance is offline
Lees ook My Hell in Camp X-Ray (verdomd de link werkt niet) http://www.mirror.co.uk doorzoek die site ofzo...

Laatst gewijzigd op 20-04-2004 om 11:45.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 11:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 20-04-2004 @ 12:36 :

Niet dat we Castro nodig hadden om dit te weten maar toch...dat "zorgen maken" is wel terecht. In ieder geval weer lekker hypocriet van de VS om over mensenrechten in andere landen te zeiken, wat jullie?
Het is van de VS hypocriet, maar ook van Castro. Alsof hij de mensenrechten respecteert...

@LaResistance, je link werkt niet.
Oud 20-04-2004, 11:44
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Gatara schreef op 20-04-2004 @ 12:42 :
Het is van de VS hypocriet, maar ook van Castro. Alsof hij de mensenrechten respecteert...
Daarom, het is van beide kanten natuurlijk de pot verwijt de ketel, maar van de VS is nog niet iedereen daar van overtuigd helaas. En zij begonnen met vingertje wijzen dus stiekem vind ik het wel een slimme zet van Castro.
Oud 20-04-2004, 11:45
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Gatara schreef op 20-04-2004 @ 12:42 :

@LaResistance, je link werkt niet.
ja ik had het door, maar zoek op google op die titel en je hebt em.
Oud 20-04-2004, 11:51
Verwijderd
Citaat:
LaResistance schreef op 20-04-2004 @ 12:44 :
Daarom, het is van beide kanten natuurlijk de pot verwijt de ketel, maar van de VS is nog niet iedereen daar van overtuigd helaas. En zij begonnen met vingertje wijzen dus stiekem vind ik het wel een slimme zet van Castro.
Nouja, slimme zet. Niemand neemt Castro serieus en iedereen vindt hem toch een lul, dus hij kan best met modder gaan gooien. Ik bedoel, er wordt echt niet méér aandacht besteed aan de situatie op Guantanamo Bay als Castro het zegt dan wanneer een internationale mensenrechtenorganisatie het zegt.

Hij heeft wel gelijk, natuurlijk, maar tsja. Alles is geoorloofd in strijd tegen het terrorisme.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 12:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-04-2004 @ 12:51 :
Alles is geoorloofd in strijd tegen het terrorisme.
Ja: "by all means"

Verwerpelijk dat zoiets erdoor kan komen, imo.
Oud 20-04-2004, 12:12
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Alsof het iemand iets interesseert wat Castro's mening over mensenrechten is. Anders heb ik nog wel wat ethische vraagstukken waar ik Dutroux's mening over zou willen horen.
Oud 20-04-2004, 12:16
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 20-04-2004 @ 13:12 :
Alsof het iemand iets interesseert wat Castro's mening over mensenrechten is. Anders heb ik nog wel wat ethische vraagstukken waar ik Dutroux's mening over zou willen horen.
Als Dutroux vind dat de VS de mensenrechten schaadt op GB, dan heeft hij groot gelijk. Castro is geen frisse jongen, maar hij heeft gewoon een punt. Jammer dat er niks mee gedaan wordt, maar dat was al niet zo voor deze uitspraak en zal ook niet veranderen door deze uitspraak. Punt blijft dat die knakkers op GB mishandeld worden en de VS dus een terrorist is die met eigen middelen (any means) bestreden zou moeten worden op dit gebied.
Oud 20-04-2004, 12:57
Dannemann
Dannemann is offline
Vergeleken met de VS is fidel een zachtaardig schatje
En hij heeft een goed punt te pakken, de VS wijst altijd beschuldigend naar iedereen, maar zijn zelf nog kwaadaardiger, walgelijk gewoon.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 13:03
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 20-04-2004 @ 13:16 :
Als Dutroux vind dat de VS de mensenrechten schaadt op GB, dan heeft hij groot gelijk. Castro is geen frisse jongen, maar hij heeft gewoon een punt. Jammer dat er niks mee gedaan wordt, maar dat was al niet zo voor deze uitspraak en zal ook niet veranderen door deze uitspraak. Punt blijft dat die knakkers op GB mishandeld worden en de VS dus een terrorist is die met eigen middelen (any means) bestreden zou moeten worden op dit gebied.
De situatie rond Guantanamo Bay is nu wel bekend, maar ik zie niet in wat de mening van Castro aan de discussie toevoegt.
Oud 20-04-2004, 13:06
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 20-04-2004 @ 14:03 :
De situatie rond Guantanamo Bay is nu wel bekend, maar ik zie niet in wat de mening van Castro aan de discussie toevoegt.
Hij benadrukt nog eens lekker de hypocrisie, ook al maakt hij zich daar zelf ook schuldig aan.
Oud 20-04-2004, 13:13
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 20-04-2004 @ 14:06 :
Hij benadrukt nog eens lekker de hypocrisie, ook al maakt hij zich daar zelf ook schuldig aan.
Ook dat is al lang bekend.
Oud 20-04-2004, 13:34
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 20-04-2004 @ 14:13 :
Ook dat is al lang bekend.
Dus mag het niet meer gezegd worden ofzo? Zoals met zoveel VS-shit wordt het te vaak te snel vergeten en wordt de aandacht op andere dingen verlegd. Afghanistan bijvoorbeeld. Dit is nog steeds aan de gang en nog steeds wordt er niks aan gedaan.
Oud 20-04-2004, 13:41
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 20-04-2004 @ 14:34 :
Dus mag het niet meer gezegd worden ofzo? Zoals met zoveel VS-shit wordt het te vaak te snel vergeten en wordt de aandacht op andere dingen verlegd. Afghanistan bijvoorbeeld. Dit is nog steeds aan de gang en nog steeds wordt er niks aan gedaan.
Maar het helpt geen zier, sterker nog, dat iemand als Castro dit zegt werkt alleen maar tegen de mensen die iets aan de situatie willen doen.
Oud 20-04-2004, 13:45
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 20-04-2004 @ 14:41 :
Maar het helpt geen zier, sterker nog, dat iemand als Castro dit zegt werkt alleen maar tegen de mensen die iets aan de situatie willen doen.
Dat lijkt me sterk. Ik geloof ook niet dat dit iets helpt, maar het moet wel onder de aandacht blijven.
Oud 20-04-2004, 14:39
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Het wordt gewoon tijd voor een grote bom op dat Witte Huis.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 16:54
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Nouja, slimme zet. Niemand neemt Castro serieus en iedereen vindt hem toch een lul, dus hij kan best met modder gaan gooien. Ik bedoel, er wordt echt niet méér aandacht besteed aan de situatie op Guantanamo Bay als Castro het zegt dan wanneer een internationale mensenrechtenorganisatie het zegt.
Idioot natuurlijk dat het van hem moet komen, maar gelijk heeft hij wel. Ik denk wel degelijk dat het zin heeft, want op deze manier kun je Cuba niet veroordelen zonder daar nog enkele andere landen in mee te nemen, waaronder de verenigde staten...

Maar hoe hypocriet de VS en de VN zijn, is allang duidelijk en dit is slechts 1 van de vele voorbeelden daarvan.
Oud 20-04-2004, 17:16
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
ach mij was het allang duidelijk dat de VS hypocriet was en leugens verspreidt.
Oud 20-04-2004, 18:34
LaResistance
LaResistance is offline
Hooggerechtshof VS buigt zich over Guantanamo

Het Amerikaanse hooggerechtshof is dinsdag begonnen met de behandeling van de zaak die een aantal terreurverdachten die vastzitten op de Amerikaanse marinebasis bij Guantanamo in Cuba hebben aangespannen tegen hun detentie. Het hooggerechtshof zal zich naar verwachting in juni uitspreken over de legitimiteit van het vasthouden van de ongeveer zeshonderd verdachten zonder vorm van proces en zonder dat hun gevangenhouding is getoetst door een rechter.

John Gibbons, de advocaat van enkele van de verdachten, stelt dat de Amerikaanse regering in Guantanamo een enclave van wetteloosheid heeft gecreëerd door de verdachten ieder beroep op de rechter te ontzeggen. De Amerikaanse regering stelt dat de Guantanamo-verdachten vijandelijke combattanten zijn die geen recht hebben op beroep op een Amerikaanse rechter omdat ze niet de Amerikaanse nationaliteit hebben en buiten de VS worden vastgehouden.

De uitspraak van het hooggerechtshof kan grote gevolgen hebben voor het terreurbeleid van de Amerikaanse regering. In het voor Washington ongunstigste scenario bepaalt het hof dat de Guantanamo-verdachten hun zaak voor mogen leggen aan een Amerikaanse rechter. Daarmee zouden ook de door de regering geplande zaken voor geheime militaire tribunalen van tafel zijn. De meeste deskundigen achten die uitkomst vrij onwaarschijnlijk.

De voorzitter van het hooggerechtshof, William Rehnquist, heeft eerder gezegd dat het niet de taak van de rechter is om de regering voor de voeten te lopen bij de bestrijding van terrorisme en zette tijdens de eerste hoorzitting in de zaak dinsdag vraagtekens bij het argument van Gibbons dat de Amerikaanse rechter jurisdictie heeft in de zaak. Gibbons vroeg Rehnquist tot welke rechter de Guantanamo-verdachten zich dan wel zouden moeten wenden.

Paralel met de behandeling van de zaak van de buitenlandse terreurverdachten die in Guantanamo vast worden gehouden, behandelt het hooggerechtshof de zaak van twee Amerikaanse terreurverdachten van Arabische afkomst die eveneens zonder vorm van proces worden vastgehouden. De kans dat het hof in die zaak een voor de regering ongunstige beslissing neemt, wordt door juristen veel groter geacht.

Bron: nieuws.nl 20/04
Oud 20-04-2004, 20:03
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 20-04-2004 @ 19:34 :
Hooggerechtshof VS buigt zich over Guantanamo
Zo slim van het ANP dat ze dat nu als groot nieuws brengen, terwijl ik de zaak al driekwart jaar volg
Oud 20-04-2004, 20:44
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
McCaine schreef op 20-04-2004 @ 21:03 :
Zo slim van het ANP dat ze dat nu als groot nieuws brengen, terwijl ik de zaak al driekwart jaar volg
hip van jou zeg
Oud 20-04-2004, 20:49
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 20-04-2004 @ 21:44 :
hip van jou zeg
Dat wou ik even horen.
Oud 20-04-2004, 20:57
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 20-04-2004 @ 14:03 :

Waarom zegt onze regering er dan niets van? Weten zij het soms niet? Of vinden ze het goed?
Oud 20-04-2004, 21:17
Psychedelic
Psychedelic is offline
Natuurlijk is het een concentratiekamp. Het is een kamp waarin gevangenen geconcentreerd zijn.

O wacht, Castro maakt zich zorgen om de mensenrechten situatie aldaar.

Castro die een ander land beschuldigd van de schending van mensenrechten? Hoe moet niet mooier worden.

Ach, wie weet heeft Castro wel een punt maar zolang observaties niet toegestaan zijn kan niemand behalve Amerika zelf iets zeggen over de naleving van de mensenrechten op Guatanamo Bay.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2004, 21:21
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 20-04-2004 @ 22:17 :
Ach, wie weet heeft Castro wel een punt maar zolang observaties niet toegestaan zijn kan niemand behalve Amerika zelf iets zeggen over de naleving van de mensenrechten op Guatanamo Bay.
Die gevangen die inmiddels vrij zijn gelaten wel...
Oud 20-04-2004, 21:22
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 20-04-2004 @ 21:57 :
Waarom zegt onze regering er dan niets van? Weten zij het soms niet? Of vinden ze het goed?
Ik denk dat ze er niet zoveel moeite mee hebben. Of ze durven er niks van te zeggen.
Oud 20-04-2004, 21:23
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 20-04-2004 @ 22:21 :
En de beelden liegen er ook niet om
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 21:28
Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 20-04-2004 @ 22:21 :
Iets is pas tegen de mensenrechten als het ook bewezen kan worden toch?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 23:05
McCaine
McCaine is offline
Concentratiekampen ook echt
Oud 21-04-2004, 17:05
Luna
Luna is offline
Citaat:
MarkB schreef op 20-04-2004 @ 15:39 :
Het wordt gewoon tijd voor een grote bom op dat Witte Huis.
dat lost vast alles op.
Ik vind beide partijen erg hypocriet dus ik kies geen partij. Het feit dat Fidel Amerika ergesn van beschuldigd wordt(helaas) toch door niemand serieus genomen na zijn verleden.
Oud 21-04-2004, 17:18
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
vizz schreef op 21-04-2004 @ 18:05 :
dat lost vast alles op.
Jah...

IK HAAT WITTE HUIZEN!!!
Oud 21-04-2004, 17:26
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
vizz schreef op 21-04-2004 @ 18:05 :
dat lost vast alles op.
Nee, natuurlijk lost dat niet alles op...

Ook nog één op 10 Downing Street, één op het Catshuis, een paar op Arafat, Sharon, Castro, Bin Laden, Kim Jong II, Khamenei, Khadaffi, Mugabe...

Och, ik zou úren door kunnen gaan.

't Zou leuk zijn als het niet zo erg was...
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 19:31
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Nouja, slimme zet. Niemand neemt Castro serieus en iedereen vindt hem toch een lul
Nee man ik heb veel respect voor die man, hij heeft de bevolking gratis voorzieningen gegeven in een meer humane samenleving (behalve als je andersdenkend bent) dan Cuba in de kolonialetijdperk..... maar okee vergeet niet dat 40 miljoen Amerikanen leven in bittere armoede die hebben geen gratis toegang tot voorzieningen en levensbehoeftes als gezondheidszorg of goed onderwijs ect, die kant gaat Nederland langzaam ook uit.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 13:59
LaResistance
LaResistance is offline
Cuba ziet af van Guantanamo-resolutie

Cuba heeft een omstreden ontwerp-resolutie voor de VN-mensenrechtencommissie over de behandeling van gevangenen in Guantanamo dinsdag ingetrokken. Het land eiste in de resolutie een onderzoek naar mogelijke misstanden op de Amerikaanse marinebasis aan de Cubaanse oostkust.

Volgens de Cubaanse vertegenwoordiger bij de commissie in Genève maakte zijn Amerikaanse collega het hem door bedreigingen en chantage onmogelijk de resolutie in te dienen. De Amerikaanse gezant zou andere lidstaten van de Mensenrechtencommissie onder druk hebben gezet om tegen te stemmen.

De Verenigde Staten - aartsvijand nummer 1 van Cuba - houden in het kamp meer dan zeshonderd terreurverdachten uit 44 landen vast. De gevangenen, van wie een groot deel in Afghanistan is aangehouden, hebben nauwelijks rechten.

Bron: nieuws.nl 22-04
Reageren

Regels voor berichten