Met een
persbericht en een speciale
website start een Rotterdams telecombedrijf genaamd Rits tele.com een actie tegen het feit dat iedere ADSL-gebruiker verplicht moet betalen aan KPN. Omdat het beheer van het kopernetwerk op dit moment door KPN wordt uigevoerd, heeft KPN het recht iedere gebruiker van het netwerk een vergoeding te laten betalen. Dit is niet het probleem; de hoogte van de vergoeding wel. KPN vraagt voor gebruikers van het netwerk die geen telefoondiensten afnemen een kopervergoeding van € 9,09; slechts veertig cent lager dan de prijs van het goedkoopste abonnement, BelBudget. Op die wijze wordt het de concurrentie effectief onmogelijk gemaakt een competitief alternatief aan te bieden.
Rits tele.com stelt al ruim een jaar met de OPTA te overleggen over dit probleem, maar dat de huidige regelgeving het niet mogelijk maakt KPN te gebieden de vergoeding die gevraagd wordt te verlagen. Ook het ministerie van Economische Zaken ziet geen mogelijkheid om iets te doen. Daarom start Rits tele.com deze actie, waarmee gehoopt wordt de politiek bewust te maken van het probleem. De oplossing waaraan uiteindelijk gedacht wordt is dat, net zoals bij de privatisering van het electriciteitsnet het geval is, een onafhankelijke beheerder het kopernetwerk gaat beheren. Feit is namelijk dat het netwerk voor een groot gedeelte is aangelegd in de tijd dat het telefoniebedrijf nog een staatsbedrijf was. Iedere burger heeft dus via de belastingen meebetaald aan de aanleg en wordt nu gehinderd in de keuzevrijheid.
Als tussenoplossing wordt een "VrijKoper"-abonnement voorgesteld. Met dit abonnement zouden gebruikers van ADSL die niet met KPN willen bellen een vergoeding betalen van € 2,68; net zoveel als consumenten die wel met KPN bellen. Op die manier kan er meer concurrentie op het telefoonnetwerk ontstaan. Het is echter niet uitgesloten dat KPN een eerlijk bedrag vraagt. De prijs van het BelBudget-abonnement is namelijk, zoals Rits tele.com zelf stelt, door de politiek vastgesteld om ook minder draagkrachtige mensen in staat te stellen te bellen. Het is dus niet onmogelijk dat de vergoeding van € 9,09 in de buurt van de kostprijs voor het onderhouden van het netwerk zit. Het verschil tussen de vergoeding die wel-abonnees en niet-abonnees betalen kan erin schuilen dat KPN winsten behaalt op abonnees en deze dus via een andere manier stimuleert om klant te blijven.
Bedrijven als BBNed, Cistron en Eweka steunen het initiatief van Rits tele.com. De voorgestelde eindoplossing lijkt vanuit de klant, en KPN, bezien rechtvaardiger dan de tussenoplossing zoals Rits tele.com die voorstelt. Als het netwerk onafhankelijk van de aanbieders wordt beheerd kan er, door de OPTA gereguleerde, eerlijke concurrentie plaatsvinden. De organisatie van de markt zoals nu bestaat is nog maar een tussenstap; van het vroegere monopolie naar een daadwerkelijke en volledige liberalisering. Ook voor de overheid kan het onafhankelijk maken van het netwerk voordelen hebben. Investeringen in nieuwe technologieën hoeven dan niet meer via een van de marktspelers te gaan, en op die manier de concurrentie te verstoren, maar kunnen via een onafhankelijke partij verlopen. Geïnteresseerden kunnen op
www.ikbepaalzelfwelmetwieikbel.nl hun steun uitspreken voor het plan van Rits tele.com.
Bron:
http://www.tweakers.net/nieuws/31966