Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Wat doet die laatste zin in je gedicht? ![]()
||||
Citaat:
![]() Want ik begreep ook het verband niet zo goed. Citaat:
![]() Wil je zeggen dat je het leven niet moet laten omdat een dierbare sterft?? Of wil je duiden op het onrespectvolle?? ![]() Sorry, het dringt als zodanig niet tot me door en een woordje uitleg zou me misschien tot verheldering brengen. ![]() Citaat:
Toch zou ik nu graag eens jouw moraal horen. ('k weet het, 'k val in herhaling) Verder vind ik het wel een leuk gedicht, maar heb toch mijn vraagtekens bij bepaalde zinnen. Bijvoorbeeld. "Beste jongen, dood gaan wij allemaal.” Hij spreekt maar één maal, wil dit dan zeggen dat het zo'n belangrijke boodschap was? Wat wil je ermee zeggen? Dat de jongen van het leven moet profiteren en daarom die portefeuille neemt, dat dit eigenlijk de raad opvolgen is? Maar dan begrijp ik het slaan van de schaal nog niet, want het is niet alsof dat symboliseert dat hij geen respect ervoor heeft... Zoals je ziet, ik zit nog met veel vraagtekens. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
De zin symboliseert het overdreven overpeinzen van de dood, het tot in de absoluutheid proberen te doorgronden van de dood waardoor het leven er onder lijdt. Wij weten dat we allemaal dood gaan, maar moeten we daarom net doen alsof we allemaal al dood zijn? De man die de schaal aanbiedt sterft als het ware aan zijn overpeinzingen, waarna de jongen, nog vol leven, de lege schaal, die de dood is, stuk slaat en de portemonnee met geld meeneemt om later voor zijn eigen leven te gebruiken. De kern van het gedicht is dat men niet door de leegte van de dood opgeslokt moet worden, men moet niet leven alsof men reeds gestorven is. Zelfs als je denkt dat het leven zinloos is, doe dan maar net alsof. Dat éénmaal geeft overigens de kracht aan van de woorden die de dood beschrijven en dus de dood zelf. De jongen heeft lak aan de kracht van de dood, want hoewel er niet vermeld wordt of de dood een rol speelt voor de jongen, er is uit de handelingen van de jongen wel op te maken dat die rol niet zo groot is, dat hij zijn leven er onder laat lijden. Dit gebeurde bij de man wel. Je had overigens wel gelijk wat betreft het advies, eigenlijk is het een paradox omdat je er twee kanten mee op kan. Je kan het zowel positief als negatief interpreteren, maar in beginsel was het negatief bedoeld. Het is leuk om te zien dat mensen er ook nog een andere draai aan kunnen geven, wat de betekenis van het gedicht heel anders maakt. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Staat de toekomst vast? dirk-janusIV | 63 | 23-06-2011 20:54 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[BIO] proef groei van tuinkers en de invloed van auxine studentje2 | 2 | 13-03-2011 17:32 | |
Games |
De beste online game n?thon | 21 | 08-03-2010 01:14 | |
Lifestyle |
populair op nieuwe school Miraaa | 32 | 30-06-2009 21:38 | |
Verhalen & Gedichten |
De schaal Reynaert | 12 | 03-06-2004 11:04 |