Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2004, 09:48
Koning
Koning is offline
Hallo,

Ik snap even iets niet, stel ik heb een piv2,4 533fsb, die loopt op 133 fsb, nu zeggen veel: "als je de fsb omhoog doet is dat schadelijk" maar als ik er een 800fsb die op 200fsp loopt koop dan is dat toch ook al hoger? is dat dan niet schadelijk?

Groeten Frans,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2004, 09:57
ExVaal
ExVaal is offline
Ja maar die cpu is er op gebouwd
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 10:23
Koning
Koning is offline
ja maar ik hoor wel eens dat het schadelijk is voor bijvoorbeeld de videokaart..
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 10:28
Jolt
Jolt is offline
als je front side bus omhooggooit , gooi je ook de snelheid van het geheugen en pci omhoog, weet alleen niet van agp,

meeste pci kaarten en geheugen kunnen tegen beetje schommeling van de fsb, heb hem nu net ff op 135 gezet ..2 mhz omhoog
Oud 09-04-2004, 10:40
ExVaal
ExVaal is offline
Citaat:
Koning schreef op 09-04-2004 @ 11:23 :
ja maar ik hoor wel eens dat het schadelijk is voor bijvoorbeeld de videokaart..
Nee, zodra jouw moederbord gebouwd is op een snelheid van 200 mhz fsb niet. Ga je dit overklokken, gaat de snelheid van je PCI en AGP ook omhoog, dit kan wel schadelijk zijn (denk aan een krakende geluidskaart, glitches & artifacts) Hiervoor heb je op sommige moederborden een agp&pci lock zodat ze niet hoger kunnen dan hun snelheid.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 10:57
Jolt
Jolt is offline
En als je dat dan toch nog wil, Jumper omzetten!toch?
Oud 09-04-2004, 12:22
ExVaal
ExVaal is offline
Citaat:
Mikai schreef op 09-04-2004 @ 11:57 :
En als je dat dan toch nog wil, Jumper omzetten!toch?
Mja ik zie niet in waarom iemand zn pci bus zou overklokken, alleen als je een RAID kaart hebt zou het wellicht misschien wat meer bandbreedte opleveren.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Mikai schreef op 09-04-2004 @ 11:28 :
als je front side bus omhooggooit , gooi je ook de snelheid van het geheugen en pci omhoog, weet alleen niet van agp,

meeste pci kaarten en geheugen kunnen tegen beetje schommeling van de fsb, heb hem nu net ff op 135 gezet ..2 mhz omhoog
Sommige planken hebben een PCI-divider; normaliter staat deze dan op 1:4 (33:133), maar een tweakert kan 'm dan verschuiven naar bijvoorbeeld 1:5 (33:166) -- dan blijft je AGP/PCI op de normale 33MHz draaien, maar je FSB (ruwweg je processor en 't geheugen) schop je dan naar 166MHz. En dat tikt aan, qua 3D-marks
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 09:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Lees dit eens:

Overclocken: verhogen van PCI/AGP clocks
PCI is de bus voor de insteekkaarten die je computer mogelijk heeft. Deze kaarten gaan in de witte insteekslots, deze slots heten PCI; Peripheral Component Interconnect.

AGP is de bus voor je videokaart, AGP staat voor Accelerated Graphics Port en geeft een goede beschrijving waarvoor het dient; een snellere interface voor je videokaart. Je videokaart vereist namelijk veel meer doorvoer van gegevens dan bijvoorbeeld een netwerkkaart. 2GB per seconde is 'normaal'.

De snelheden van PCI en AGP zijn overigens: 133MB/s op 33MHz voor PCI en 2.1GB/s op 66MHz voor AGP. Een flink verschil dus.

Goed, over het overclocken van de PCI en AGP bussen kan ik het volgende zeggen. Als je de FrontSideBus verhoogt, verhoog je soms ook de PCI en AGP poort. PCI draait standaard op 33MHz. Als je de FSB verhoogt, kan dat bijvoobeeld op 37MHz gaan lopen. Dit is mogelijk gevaarlijk voor de PCI kaarten, sommige PCI kaarten geven bij 34MHz al problemen, anderen werken ook prima op 41MHz.

Vaak worden bij overclockers de optie om de PCI en AGP kloksnelheden te 'locken' sterk gewaardeerd. Dit houdt in dat je de FSB kunt verhogen terwijl PCI op 33MHz en AGP op 66MHz blijft lopen. Op deze manier kan je overclocken niet beperkt worden door de PCI en AGP bus. Deze lock heet officiëel de PCI/AGP divider lock.

Zie:
http://www.fluffles.net/computers/ha...clocking#10097
Oud 10-04-2004, 11:46
Koning
Koning is offline
OKe bedankt ik weet genoeg!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten