Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2004, 21:07
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Feiten en fabels over voedsel

Wie kent de Bertolli-reclame nu niet: al tijden zien we hoe door het levende getekende vrouwen op ambachtelijke wijze een grote pruttelende pot echte tomatensaus bereiden. De Keuringsdienst van Waarde reisde af naar het Italiaanse stadje Lucca, Bertolli’s bakermat, om deze dames op te zoeken. De programmamakers kwamen echter thuis van een koude kermis, vertellen ze: “Vrouwen van deze leeftijd sturen we ook in Italië gewoon met pensioen. En de manier waarop de saus bereid wordt, is gewoonweg onhygiënisch: kijk eens naar die roestplekken op de ketel. Het gaat al decennia niet meer op deze manier.” De oude sausmakers in Lucca werden zelfs boos na het zien van de reclame, die ook nog eens gedeeltelijk in Roemenië opgenomen bleek te zijn (let op de nummerplaten van de vrachtwagen...). Tijdens de reis kwam men er en passant ook nog achter dat houtovenpizza’s helemaal niet ingevroren kunnen worden – tot zover het fabeltje rond de duurdere Iglo-pizza’s.

De komende maanden zien we hoe het team van De Keuringsdienst van Waarde nog talloze andere voedingsluchtbellen doorprikt, rond bosvruchten, biefstukken en kattenvoer. Want de grote levensmiddelenfabrikanten bedotten de consument nog steeds op grote schaal. Maurice Dekkers (foto), één van de presentatoren van het programma, vertelde TV Gids Online dat hij soms echt kwaad werd. “Als een pizza niet uit een houtoven komt, dan moet je het ding ook geen houtovenpizza noemen. De voorlichting aan de consument is niet eerlijk, we worden aan alle kanten voor de gek gehouden. Ik ben tijdens mijn onderzoeken voor het programma werkelijk geen enkel product tegengekomen dat echt was. Als ik er één tegen zou komen, zou ik het maar wat graag laten zien. Maar helaas is het voor bedrijven als Unilever en Albert Heijn onmogelijk om nog echte producten te maken. De oude heer Albert Heijn had nog wel liefde voor de waren die hij verkocht, maar nu zijn het allemaal winstbeluste schoften bij zijn bedrijf. Daar ben ik misschien nog het meest van geschrokken: in de voedingsindustrie gaat het helemaal niet meer om de liefde voor het eten. Het draait alleen nog maar om geld.” [RR]

Keuringsdienst van Waarde
Elke dinsdag
Nederland 3, 21:30
Oud 13-04-2004, 21:21
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ha, ik heb dat programma dus net gezien en ik verbaasde me over de naïviteit van de makers. Het grote item was de Bertolli reclame met de bejaarde vrouwtjes. Wat bleek, in werkelijkheid blijkt het totaal niet zo te gaan als in de reclame. Nee maar! Sommige mensen denken blijkbaar nog steeds dat reclames bedoeld zijn om een eerlijk beeld te geven van een bepaald product, ipv consumenten aan te sporen het te kopen.

De volgende aflevering zal handelen over biefstuk. Ik hoop dat de makers de klap ooit nog te boven zullen komen als ze zich realiseren dat het vlees niet van runderen afkomstig is die van ouderdom gestorven zijn na een lang, gemoedelijk leven in een weiland, maar van beesten die hun hele leven in een klein hok vetgemest zijn.
Oud 13-04-2004, 21:56
The Stranger
The Stranger is offline
Ik heb het niet gezien, maar ik denk niet dat de makers naïef zijn, maar de kijkers, de consumenten. Natuurlijk moeten mensen niet alles in de reclames geloven, maar bedrijven mogen niet liegen over hun produkten.

Trouwens, volgens mij mag vlees van dieren die van ouderdom gestorven zijn niet verkocht worden als eten voor mensen.
Oud 13-04-2004, 22:01
AJMouse
AJMouse is offline
De makers van het programma doen netalsof ze de reclame geloven, dat is namelijk grappig. Staat ook in de NCRV gids (indirect).

Ik vond het echt leuk om te kijken en ga volgende week zéker weer kijken.
Oud 14-04-2004, 08:08
Verwijderd
Hmm, ik ga denk ik de volgende keer wel kijken. De smaakpolitie vind ik ook wel geinig om zo af en toe te zien. Okey ik weet dat die smaakpolitie nergens op slaat en dat ze alleen maar de slechte zooi er uit pikken en dart die 'tests' doorgestoken kaart zijn, maar tis toch geinig om te zien wat een zooitje het kan zijn. De Idols voor keukens
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 08:11
Ieke
Ieke is offline
Ik heb het een stukje gezien, maar vond er helemaal niks aan. Wat een onzin zeg.
Oud 14-04-2004, 08:44
Jon
Jon is offline
Dat naive is een houding die ze aannemen om producenten te ontlokken tot uitspraken als zouden Houtoven pizza's daadwerkelijk uit een houtgestookte oven komen. Allemaal gelul dus. Vorige serie was ook sterk. Ging onder andere over 'dolfijnvriendelijk gevangen' tonijn (komt neer op een Zuid Amerikaanse kapitein die betaald wordt om z'n handtekening te zetten op een scheepsverklaring), dat het woordje 'vers' z'n betekenis volkomen verloren heeft ('vers geklopte slagroom') of wat er allemaal voor naars gebeurt in de kipverwerkende industrie (beesten moeten na zoveel weken geslacht worden omdat ze anders door hun poten zakken en elkaar beginnen op te vreten).
Oud 14-04-2004, 10:28
AJMouse
AJMouse is offline
Citaat:
Jon schreef op 14-04-2004 @ 09:44 :
Dat naive is een houding die ze aannemen om producenten te ontlokken tot uitspraken als zouden Houtoven pizza's daadwerkelijk uit een houtgestookte oven komen. Allemaal gelul dus. Vorige serie was ook sterk. Ging onder andere over 'dolfijnvriendelijk gevangen' tonijn (komt neer op een Zuid Amerikaanse kapitein die betaald wordt om z'n handtekening te zetten op een scheepsverklaring), dat het woordje 'vers' z'n betekenis volkomen verloren heeft ('vers geklopte slagroom') of wat er allemaal voor naars gebeurt in de kipverwerkende industrie (beesten moeten na zoveel weken geslacht worden omdat ze anders door hun poten zakken en elkaar beginnen op te vreten).
Vers was leuk. Maar ik vond Ambachtelijk ook een zeer goeie eerste aflevering van S2
Oud 14-04-2004, 13:02
Verwijderd
Het is toch 'Keuringsdienst van Waren'? of ligt dat aan mij
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 14:38
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Hmm, misschien hebben jullie gelijk, zal volgende week nog eens kijken.

Citaat:
Benfatto schreef op 14-04-2004 @ 14:02 :
Het is toch 'Keuringsdienst van Waren'? of ligt dat aan mij
Het is een woordgrapje.
Oud 14-04-2004, 14:53
Verwijderd
niet gekeken, geen zin in.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten