Feiten en fabels over voedsel
Wie kent de Bertolli-reclame nu niet: al tijden zien we hoe door het levende getekende vrouwen op ambachtelijke wijze een grote pruttelende pot echte tomatensaus bereiden. De Keuringsdienst van Waarde reisde af naar het Italiaanse stadje Lucca, Bertolli’s bakermat, om deze dames op te zoeken. De programmamakers kwamen echter thuis van een koude kermis, vertellen ze: “Vrouwen van deze leeftijd sturen we ook in Italië gewoon met pensioen. En de manier waarop de saus bereid wordt, is gewoonweg onhygiënisch: kijk eens naar die roestplekken op de ketel. Het gaat al decennia niet meer op deze manier.” De oude sausmakers in Lucca werden zelfs boos na het zien van de reclame, die ook nog eens gedeeltelijk in Roemenië opgenomen bleek te zijn (let op de nummerplaten van de vrachtwagen...). Tijdens de reis kwam men er en passant ook nog achter dat houtovenpizza’s helemaal niet ingevroren kunnen worden – tot zover het fabeltje rond de duurdere Iglo-pizza’s.
De komende maanden zien we hoe het team van De Keuringsdienst van Waarde nog talloze andere voedingsluchtbellen doorprikt, rond bosvruchten, biefstukken en kattenvoer. Want de grote levensmiddelenfabrikanten bedotten de consument nog steeds op grote schaal. Maurice Dekkers (foto), één van de presentatoren van het programma, vertelde TV Gids Online dat hij soms echt kwaad werd. “Als een pizza niet uit een houtoven komt, dan moet je het ding ook geen houtovenpizza noemen. De voorlichting aan de consument is niet eerlijk, we worden aan alle kanten voor de gek gehouden. Ik ben tijdens mijn onderzoeken voor het programma werkelijk geen enkel product tegengekomen dat echt was. Als ik er één tegen zou komen, zou ik het maar wat graag laten zien. Maar helaas is het voor bedrijven als Unilever en Albert Heijn onmogelijk om nog echte producten te maken. De oude heer Albert Heijn had nog wel liefde voor de waren die hij verkocht, maar nu zijn het allemaal winstbeluste schoften bij zijn bedrijf. Daar ben ik misschien nog het meest van geschrokken: in de voedingsindustrie gaat het helemaal niet meer om de liefde voor het eten. Het draait alleen nog maar om geld.” [RR]
Keuringsdienst van Waarde
Elke dinsdag
Nederland 3, 21:30