Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2004, 08:32
Verwijderd
Steeds vaker duiken in de krant berichten op van onderzoeken onder de Nederlandse bevolking over de algemene kennis die zij bezitten. Zo bleek laatst uit een onderzoek een groot percentage mensen niet te weten wie Michiel de Ruyter was. Daarnaast zag ik net op het forum de vraag opduiken waar Goede Vrijdag eigenlijk voor staat. Wat vind jij ervan dat feitjes die vroeger nog als basiskennis werden verondersteld, nu nog nauwelijks bekend zijn? Is dit gewoon een ontwikkeling van deze tijd, waar we onze aandacht wat meer leggen op andere gebieden, of is dit ontwikkeling die je als negatief ervaart?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2004, 08:44
Verwijderd
Algemene ontwikkeling word ook steeds een breder begrip. naarmate de tijd verstrekt des te meer algemene kennis er zal onststaan. En dat er toevallig iemand is die iets niet weet hoeft nog niet te betekenen dat ze weinig algemene ontwikkeling hebben gehad.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 08:50
fractuur
fractuur is offline
Ik vind het eigenlijk best slecht, laatst was er ergens een vraag wie Willem van Oranje was. Vraag fout beantwoord. Een beetje vaderlandse kennis mag wel aanwezig zijn dacht ik zo..
Oud 09-04-2004, 08:55
M@ngo
M@ngo is offline
in engeland dacht 20% van de ondervraagden dat Hitler nooit heeft bestaan...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 09:05
Lionheart
Heb het wel gehad, maar vergeet het ook snel weer.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 09:13
zwoesj
zwoesj is offline
Ik vind dat je wel wat moet weten over de geschiedenis van Nederland en feesten die er gevierd worden, maar je hoeft ook weer niet alle leden van het koningshuis te kennen en alle coupletten van het Wilhelmus.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 09:17
the spongeman
the spongeman is offline
ik vind het niet erg als mensen geen goeie
algemene ontwikkeling hebben
maar ik denk dat als je een beetje nadenkt
dat je wel kan weten wat goede vrijdag is
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 09:24
Verwijderd
Ik ga voor een groot gedeelte met fractuur en Zwoesj mee. Wat mij betreft hoef niet allemaal feitjes te weten over personen uit het verleden, maar het lijkt mij toch wel wenselijk als je enigzins weet hoe de geschiedenis in Nederland, maar ook in de wereld zich heeft ontwikkeld.

Dit geeft je meer mogelijkheden een beeld en een mening te vormen bij bepaalde onderwerpen. Te vaak gebeurt het dat mensen op gebrekkige informatie een mening vormen over sommige dingen. Een beetje algemene kennis over sommige onderwerpen kan dus echt geen kwaad.

Daarnaast is het natuurlijk raar dat sommige mensen op bepaalde dagen vrij krijgen zoals Goede Vrijdag, Hemelvaartsdag en Pinksteren, terwijl ze absoluut niet weten waarvoor dit is. Het maakt voor die dag vrij niet uit natuurlijk, maar het is op zich zelf raar te noemen als je het niet weet waarom je vrij hebt.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 09:33
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-04-2004 @ 10:24 :
Daarnaast is het natuurlijk raar dat sommige mensen op bepaalde dagen vrij krijgen zoals Goede Vrijdag, Hemelvaartsdag en Pinksteren, terwijl ze absoluut niet weten waarvoor dit is. Het maakt voor die dag vrij niet uit natuurlijk, maar het is op zich zelf raar te noemen als je het niet weet waarom je vrij hebt.
Mag ik concluderen dat die mensen niet echt het meest kritisch/nieuwsgierig (en het meest nadenkend) zijn... ?
Oud 09-04-2004, 09:35
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 09-04-2004 @ 10:33 :
Mag ik concluderen dat die mensen niet echt het meest kritisch/nieuwsgierig (en het meest nadenkend) zijn... ?
Inderdaad, daar komt het wel op neer. Een ietwat kritischere houding ten opzichte van bepaalde dingen zou geen kwaad kunnen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 09:52
Paris
Paris is offline
Algemene ontwikkeling, die verandert natuurlijk ook door de jaren heen. Nu is het eigenlijk ook algemene kennis dat je weet hoe je iets op het internet vindt. Maar de algemene kennis over je vaderland, of over de geschiedenis is niet opeens minder belangrijk geworden. Het is wel heel erg als mensen niet weten wie Willem van Oranje is. Dat vind ik dan wel een negatieve ontwikkeling. Van geschiedenis kan je heel wat leren.

edit: maar dingen zoals goede vrijdag en pasen als mensen dat niet precies weten, vind ik eigenlijk niet zo erg. Mensen die niet gelovig zijn zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken. En waarom zou het ook? Het is niet hun geschiedenis, het hoort niet bij hun cultuur. Maar algemene dingen over Nederland zelf vind ik wel algemene kennis.

Laatst gewijzigd op 09-04-2004 om 09:56.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 10:05
Verwijderd
Citaat:
a*rainbow*girl schreef op 09-04-2004 @ 10:52 :
Algemene ontwikkeling, die verandert natuurlijk ook door de jaren heen. Nu is het eigenlijk ook algemene kennis dat je weet hoe je iets op het internet vindt. Maar de algemene kennis over je vaderland, of over de geschiedenis is niet opeens minder belangrijk geworden. Het is wel heel erg als mensen niet weten wie Willem van Oranje is. Dat vind ik dan wel een negatieve ontwikkeling. Van geschiedenis kan je heel wat leren.

edit: maar dingen zoals goede vrijdag en pasen als mensen dat niet precies weten, vind ik eigenlijk niet zo erg. Mensen die niet gelovig zijn zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken. En waarom zou het ook? Het is niet hun geschiedenis, het hoort niet bij hun cultuur. Maar algemene dingen over Nederland zelf vind ik wel algemene kennis.
Met het eerste stuk ben ik het eens. Met het tweede niet helemaal. Ik vind dat het niet meer dan redelijk is om te weten waar die feestdagen voor staan. Voor mij heeft het ook geen godsdienstige betekenis, maar hoef je het dan ook niet te weten? In mijn ogen niet. Voor mij hebben bepaalde schilderijen geen betekenis in de zin van dat het een bijbelverhaal uitbeeldt, maar als je weet wat er is afgebeeld begrijp je ook veel beter wat er op zo'n doek staat. Zo is het ook met een feestdag. Van mij hoef je er geen waarde aan te hechten, maar het is toch raar dat mensen een dag vrij hebben, maar zelf geen idee hebben waarom het is. Het is niet direct belangrijke kennis, maar het is kennis om de wereld om je heen beter te begrijpen. Religie, en daarmee samenhangend de genoemde feestdagen, heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis, is het dan niet meer dan redelijk dat je daar dan ook iets van weet?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 10:09
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
a*rainbow*girl schreef op 09-04-2004 @ 10:52 :

Eigenlijk hoort het wel bij hun cultuur.. Het zijn Nederlanders, en Nederland heeft een ontzettend grote geschiedenis wat betreft het geloof (denk aan de 80-jarige oorlog). Zonde dat veel mensen dat niet meer weten. Het hoeft geen emotionele waarde, oid voor je te hebben, maar dat neemt nog niet weg dat het geschiedenis is. Het is nog een factor dat een behoorlijke rol heeft in de geschiedenis ook. (kruistochten, rol van de Kerk in de Mddeleeuwen.)
Oud 09-04-2004, 10:15
phensicske
phensicske is offline
'k Heb niet veel algemene kennis, zeker niet op het gebied van de achtergrond van christelijke feestdagen. Het was best gênant toen ik niet wist dat het Advent was tijdens mijn stage.
Maar niemand is er dan ook mee bezig, in school zien we zo'n dingen niet meer. Sommige zaken herinner ik me vaag uit het lager, maar da's ook al.

Geschiedenis boeide me nooit, dus daar gaapt ook wel een groot cultureel gat, maar vanaf dit jaar interesseert het me wel, dus zal ik tenminste al een paar stukken uit de geschiedenis kennen.

Tegenwoordig kan je toch alles opzoeken op internet.

Ik ken ook niet de volgorde van het Belgische koningshuis, of het nieuwe prinsesje en zo. Niemand zal me daar echt scheef voor aankijken, hoor.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 11:56
Thomas
Thomas is offline
Men wordt niet geacht de kennis te hebben, maar men moet die kennis op een eenvoudige, directe en snelle manier kunnen raadplegen. Daarin ligt 't essentiële verschil met vroeger.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:22
wazzup007
wazzup007 is offline
Citaat:
Mevr. Doos kon zich niet inhouden op 09-04-2004 @ 09:55 :
Oud 09-04-2004, 13:28
Verwijderd
Als je naar quizzen kijkt zie je vaak genoeg mensen die de meest eenvoudige vragen niet weten te beantwoorden. Maar het ligt ook aan je interesses natuurlijk, zaken die je leuk vindt onthoud je sneller, of je ze nu op school leert of niet.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 14:35
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Ach ja, tijden veranderen hè... Vroeger werd er in het schoolsysteem heeeel veeeel aand8 geschonken aan algemene ontwikkeling... Ik vind dat niet meer zo nodig moet ik zeggen. Dat je niet weet wie Michiel de Ruyter is, vind ik oké. Dingen zoals Pasen hoef je ook niet alle ins en outs van te weten, maar wel het achterliggende id, waar je het overigens niet mee eens hoeft te zijn.

Zoals tegenwoordig in het schoolsysteem omgegaan wordt met algemene ontwikkeling vind ik uiterst dom. vakken zoals anw,gs1,ma1 worden vaak met veel tegenzin gedaan, ze hebben geen volwaardige rol. Dank denk ik, als je t doet, doe t dan ook goed, maak er dan een volwaardig vak van.
Bovendien moeten mensen die 50 zijn niet zeuren over dingen die wij niet weten. Veel van hun algemene ontwikkeling hebben ze pas opgedaan ná hun 16e!!!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 14:41
Balance
Balance is offline
Misschien neemt de kennis van de vaderlandse geschiedenis af, maar andere delen van de algemene ontwikkeling nemen juist weer toe. Men is tegenwoordig veel beter in het spreken van buitenlandse talen, men krijgt meer mee van technische dingen en zo zijn er een hoop verschillen met 'vroeger'.
Ik vind de vaderlandse geschiedenis totaal niet belangrijk. Heb het allemaal wel gehad, maar het is niet blijven hangen. Maar ik vind niet dat ik meteen een slechte algemene ontwikkeling heb.
Ook vind ik het niet nodig om te weten waarvoor welke feestdag is. Ik zou moeten weten waarvoor Goede Vrijdag is, terwijl ik niet eens gelovig ben?
Oud 09-04-2004, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 09-04-2004 @ 15:41 :
Men is tegenwoordig veel beter in het spreken van buitenlandse talen
Hahaha, ik dacht het niet.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 14:43
Verwijderd
OK, maar ANW is geen algemene ontwikkeling maar, maar nutteloze feiten.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 14:45
Verwijderd
Algemene ontwikkeling zullen we nooit krijgen als ons niet geleerd wordt boeken en kranten te lezen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 14:48
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 09-04-2004 @ 15:35 :
Ach ja, tijden veranderen hè... Vroeger werd er in het schoolsysteem heeeel veeeel aand8 geschonken aan algemene ontwikkeling... Ik vind dat niet meer zo nodig moet ik zeggen. Dat je niet weet wie Michiel de Ruyter is, vind ik oké.
Dat vind ik persoonlijk behoorlijk triest. Als je díe algemene feiten al niet meer zou hoeven te weten. Zoiets als Pasen en Willem van Oranje, dat zouden toch feiten zijn die iedereen zo op zou moeten kunnen noemen. Daar word je mee dood gegooid bij ons op school!
Je hebt altijd wat aan veel algemene kennis!
Oud 09-04-2004, 14:49
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
perseus schreef op 09-04-2004 @ 15:45 :
Algemene ontwikkeling zullen we nooit krijgen als ons niet geleerd wordt boeken en kranten te lezen.
Dan moet dat vanaf groep 3 er in gestampt worden!
Oud 09-04-2004, 14:49
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Goede Fee schreef op 09-04-2004 @ 15:48 :
Dat vind ik persoonlijk behoorlijk triest. Als je díe algemene feiten al niet meer zou hoeven te weten. Zoiets als Pasen en Willem van Oranje, dat zouden toch feiten zijn die iedereen zo op zou moeten kunnen noemen. Daar word je mee dood gegooid bij ons op school!
Je hebt altijd wat aan veel algemene kennis!
Ja, maar daarom hoeft het nog geen prioriteit te worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2004, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 09-04-2004 @ 15:49 :
Dan moet dat vanaf groep 3 er in gestampt worden!
Precies! Minstens vijf uur per dag lezen zullen ze!

Laat die schoolmeesters en -juffen die kinderen eerst maar eens afleren dat je een nerd zou zijn als je leest in je vrije tijd. Geef ze daarnaast een leuk tijdschrift met een redelijk niveau, zoals de Donald Duck ofzo, dat die kinderen op school niet mogen lezen. Dan komen we al een heel end, me dunkt.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 14:55
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
perseus schreef op 09-04-2004 @ 15:52 :
Precies! Minstens vijf uur per dag lezen zullen ze!

Laat die schoolmeesters en -juffen die kinderen eerst maar eens afleren dat je een nerd zou zijn als je leest in je vrije tijd. Geef ze daarnaast een leuk tijdschrift met een redelijk niveau, zoals de Donald Duck ofzo, dat die kinderen op school niet mogen lezen. Dan komen we al een heel end, me dunkt.
Helemaal mee eens!
Oud 09-04-2004, 14:56
Assasin
Assasin is offline
Als het zo door gaat, gaat dit land naar de kloten! En dat moeten we niet hebben! Ik stel voor om kinderen van 8 tot 5 naar school te laten gaan, en op zaterdag naar de Nationalistische Jeugdstorm om ze wat vaderlandsliefde bij te brengen!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 15:04
Kuzco
Kuzco is offline
Citaat:
Mevr. Doos schreef op 09-04-2004 @ 09:55 :
Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Het hangt er maar net vanaf wie die ondervraagden waren, voor hetzelfde geld was het een groep zwakzinnigen of een complete kleuterklas.
Oud 09-04-2004, 15:06
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Kuzco schreef op 09-04-2004 @ 16:04 :
Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Het hangt er maar net vanaf wie die ondervraagden waren, voor hetzelfde geld was het een groep zwakzinnigen of een complete kleuterklas.
Dit waren volgens mij wel gemiddelde Engelsen. Daar zullen ongetwijfeld ook zwakkere bij hebben gezeten, maar ook de betere Engelsen.
Oud 09-04-2004, 15:09
Kuzco
Kuzco is offline
Citaat:
Goede Fee schreef op 09-04-2004 @ 16:06 :
Dit waren volgens mij wel gemiddelde Engelsen. Daar zullen ongetwijfeld ook zwakkere bij hebben gezeten, maar ook de betere Engelsen. Anders zou zo'n enquête toch geen zin hebben gehad?
Het is ook helemaal niet zeker of die enquete wel zin heeft gehad .
Maar goed, als het inderdaad over de gemiddelde Engelsman gaat vind ik het behoorlijk triest, maar dit soort resultaten vind ik iets te vaag om conclusies uit te kunnen trekken.
Oud 09-04-2004, 15:13
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Kuzco schreef op 09-04-2004 @ 16:09 :
Het is ook helemaal niet zeker of die enquete wel zin heeft gehad .
Maar goed, als het inderdaad over de gemiddelde Engelsman gaat vind ik het behoorlijk triest, maar dit soort resultaten vind ik iets te vaag om conclusies uit te kunnen trekken.
Ja, dat is ook wel zo .
Oud 09-04-2004, 15:30
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Heb een keer iemand meegemaakt die niet wist waar Luik lag , nu woon ik (en diegene) wel in Holland, maar toch....
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 15:33
jet
jet is offline
ach je hebt verschillende vlakken met algemene kennis. vraag mij sport, showbizz, aardrijkskunde, talen en weet ik veel wat en ik lul een eind weg
en bij geschiedenis kan ik hele leuken verhalen vertellen, maar belangrijke dingen ontglippen me wel eens. zoals willem van oranje. al weet ik wel hoe hij dood is gegaan
Oud 09-04-2004, 15:37
Tommie/Aligogo
Tommie/Aligogo is offline
Citaat:
jet666 schreef op 09-04-2004 @ 16:33 :
ach je hebt verschillende vlakken met algemene kennis. vraag mij sport, showbizz, aardrijkskunde, talen en weet ik veel wat en ik lul een eind weg
en bij geschiedenis kan ik hele leuken verhalen vertellen, maar belangrijke dingen ontglippen me wel eens. zoals willem van oranje. al weet ik wel hoe hij dood is gegaan
Klopt, als je leuk kan lullen kom je alleen heel eind, en lijkt het net alsof je veel weet. Daarom vind ik geschiedenis ook zo makkelijk, kan je gewoon wat vertellen als je het niet weet, dat kan bij wiskunde of natuurkunde niet
Oud 09-04-2004, 15:48
Paris
Paris is offline
Citaat:
fractuur schreef op 09-04-2004 @ 11:09 :
Eigenlijk hoort het wel bij hun cultuur.. Het zijn Nederlanders, en Nederland heeft een ontzettend grote geschiedenis wat betreft het geloof (denk aan de 80-jarige oorlog). Zonde dat veel mensen dat niet meer weten. Het hoeft geen emotionele waarde, oid voor je te hebben, maar dat neemt nog niet weg dat het geschiedenis is. Het is nog een factor dat een behoorlijke rol heeft in de geschiedenis ook. (kruistochten, rol van de Kerk in de Mddeleeuwen.)
De rol van de kerk in de Middeleeuwen of de 80-jarige oorlog, vind ik wel weer wat anders dan de feestdagen. De feestdagen is echt specifiek geloof. En dat andere vind ik weer bij geschiedenis horen. Maar eigenlijk is er niet zo'n duidelijke grens tussen geloof en de invloed van geloof op de geschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 15:55
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik vind algemene kennis veel belangrijker dan school-feitenkennis.

Mijn algemene ontwikkeling is redelijk hoog, vind ik.

(Ik wist trouwens ook niet waar Goede Vrijdag voor staat. Nooit van gehoord. Schijnt iets met de heer van Nazareth te maken te hebben, in wie ik niet geloof en met wie ik niets te maken heb noch wil hebben. Dus dat interesseert me ook niet.)
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 16:14
Assasin
Assasin is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-04-2004 @ 16:55 :

(Ik wist trouwens ook niet waar Goede Vrijdag voor staat. Nooit van gehoord. Schijnt iets met de heer van Nazareth te maken te hebben, in wie ik niet geloof en met wie ik niets te maken heb noch wil hebben. Dus dat interesseert me ook niet.)
Correctie H eer van Nazareth
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-04-2004 @ 16:55 :
Ik vind algemene kennis veel belangrijker dan school-feitenkennis.

Maar jouw sociale vaardigheden zijn weer nul komma niks. Dat reken ik ook onder algemene ontwikkeling. De echte homo universalis beheerst zowel talen als wiskunde, kent de maatschappij, kan goed met mensen omgaan, heeft inlevingsvermogen, is ook weer niet een nerd die alleen in de boeken zit, heeft belangstelling voor mensen, et cetera.

En meer ontopic, ik durf de uitspraak wel aan dat de gemiddelde middelbare school-leerling steeds dommer wordt, ja.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 16:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Assasin schreef op 09-04-2004 @ 15:56 :
Als het zo door gaat, gaat dit land naar de kloten! En dat moeten we niet hebben! Ik stel voor om kinderen van 8 tot 5 naar school te laten gaan, en op zaterdag naar de Nationalistische Jeugdstorm om ze wat vaderlandsliefde bij te brengen!
Fuck op.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 16:57
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-04-2004 @ 17:27 :
Maar jouw sociale vaardigheden zijn weer nul komma niks. Dat reken ik ook onder algemene ontwikkeling. De echte homo universalis beheerst zowel talen als wiskunde, kent de maatschappij, kan goed met mensen omgaan, heeft inlevingsvermogen, is ook weer niet een nerd die alleen in de boeken zit, heeft belangstelling voor mensen, et cetera.

En meer ontopic, ik durf de uitspraak wel aan dat de gemiddelde middelbare school-leerling steeds dommer wordt, ja.
Valt wel mee. Met sommige mensen gaat het goed, met anderen niet. Valt geen verband in te ontdekken...

Maar, over die homo universalis, ik geloof niet dat er zo iemand bestaat.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:00
Assasin
Assasin is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-04-2004 @ 17:56 :
Fuck op.
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:04
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-04-2004 @ 17:27 :

Mee eens.

Ik vind trouwens niet dat je persé behoort te weten waarom de feestdagen bestaan. Ik denk dat vrijwel iedere Nederlander wel weet wat 4 en 5 mei betekenen, maar dingen zoals pasen en pinksteren weten veel (ongelovige) mensen niet. Ik ook niet trouwens. Die dagen interesseren me dan ook niks.

Laatst gewijzigd op 09-04-2004 om 20:15.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:20
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Coconut schreef op 09-04-2004 @ 18:04 :
Ik vind trouwens niet dat je persé behoort te weten waarom de feestdagen bestaan. Ik denk dat vrijwel iedereen wel weet wat 4 en 5 mei betekenen, maar dingen zoals pasen en pinksteren weten veel (ongelovige) mensen niet. Ik ook niet trouwens. Die dagen interesseren me dan ook niks.
Wat is er dan op 4 en 5 mei?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:22
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 09-04-2004 @ 18:20 :
Wat is er dan op 4 en 5 mei?
4 mei dodenherdenking en 5 mei de viering van de bevrijding in 1945
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:25
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-04-2004 @ 18:22 :
4 mei dodenherdenking en 5 mei de viering van de bevrijding in 1945
Zal wel iets Hollands zijn, die herdenkingen.

Belgen die meer weten over die data?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:04
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Als ik om me heen kijk, schrik ik wel eens dat er zoveel mensen zijn die over zo weinig algemene ontwikkeling beschikken. Mijn zusje bijvoorbeeld, die is echt erg! Dat moet dan de toekomst van Nederland worden. Er zijn gewoon essentiële dingen die iedereen hoort te weten, over geschiedenis, feestdagen, geloof... omdat ze zo algemeen als bekend verondersteld worden.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:16
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 09-04-2004 @ 18:25 :
Zal wel iets Hollands zijn, die herdenkingen.

Belgen die meer weten over die data?
Ja klopt. Kheb het even aangepast
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:16
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
nare man schreef op [pl=10522405]09-04-2004 @ 17:27
De echte homo universalis beheerst zowel talen als wiskunde, kent de maatschappij, kan goed met mensen omgaan, heeft inlevingsvermogen, is ook weer niet een nerd die alleen in de boeken zit, heeft belangstelling voor mensen....
En bestaat alleen in je wildste dromen.
Oud 09-04-2004, 20:17
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 09-04-2004 @ 21:04 :
Als ik om me heen kijk, schrik ik wel eens dat er zoveel mensen zijn die over zo weinig algemene ontwikkeling beschikken. Mijn zusje bijvoorbeeld, die is echt erg! Dat moet dan de toekomst van Nederland worden. Er zijn gewoon essentiële dingen die iedereen hoort te weten, over geschiedenis, feestdagen, geloof... omdat ze zo algemeen als bekend verondersteld worden.
Wat behoort iedereen dan te weten over het geloof, volgens jou?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten