Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2004, 15:57
honour
honour is offline
Gevangenis mag konijnen afschieten

Uitgegeven: 6 april 2004 15:55

ZWOLLE - De gevangenis in Zwolle mag konijnen afschieten. Een bezwaar van de Stichting Milieuraad Zwolle tegen het verlenen van ontheffing op de Flora- en Faunawet is ongegrond verklaard. Dat heeft de provincie Overijssel dinsdag gemeld.

De gevangenis wil de konijnen doden omdat ze onder meer ondergrondse beveiligingskabels ondermijnen. Hierdoor verzakken de kabels en komt de beveiliging van de inrichting in gevaar. Ook graven de konijnen gaten onder de fundering van de gevangenismuren.

Volgens de bezwaarschriftencommissie van de provincie is de klacht onder meer ongegrond omdat het afschieten van konijnen geen afbreuk doet aan de instandhouding van de soort. Een tweede bezwaarschrift, van Stichting De Faunabescherming, is om dezelfde redenen ongegrond verklaard. (www.nu.nl)

dit slaat toch nergens op. moet toch ook wel anders kunnen.
Oud 06-04-2004, 17:43
NERD
NERD is offline
Een konijn is naar mijn weten geen beschermde diersoort, dus ik zie het probleem niet echt.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 17:50
Noelliam
Noelliam is offline
Lijkt me een effectieve manier om het probleem op te lossen. Niks aan de hand, genoeg konijnen over.
Oud 06-04-2004, 17:57
honour
honour is offline
ja maar die konijnen mogen toch ook leven. jullie hebben gelijk er zijn er genoeg. maar wrm moeten ze meteen afgeschoten worden? dat snap ik niet.
Oud 06-04-2004, 17:59
professor2
professor2 is offline
Citaat:
honour schreef op 06-04-2004 @ 18:57 :
ja maar die konijnen mogen toch ook leven. jullie hebben gelijk er zijn er genoeg. maar wrm moeten ze meteen afgeschoten worden? dat snap ik niet.
wat wou je dan doen ?

nieuwe ziekte bedenken ?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Omdat ze de gevangenisgebouwen en -muren ondermijnen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 18:10
NERD
NERD is offline
Citaat:
Weet je wat meid, stuur jij even een fijne cheque naar de directie van de gevangenis, zorgen zij voor een "diervriendelijke" (lees: duurdere) oplossing. Iedereen blij...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 18:19
honour
honour is offline
okee okee ik begrijp het al. ik hou mn mondje wel
Oud 06-04-2004, 18:23
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
NERD schreef op 06-04-2004 @ 19:10 :
Weet je wat meid, stuur jij even een fijne cheque naar de directie van de gevangenis, zorgen zij voor een "diervriendelijke" (lees: duurdere) oplossing. Iedereen blij...
Nerds zijn anders ook in overvloed.
Oud 06-04-2004, 18:24
NERD
NERD is offline
Citaat:
Zaina schreef op 06-04-2004 @ 19:23 :
Nerds zijn anders ook in overvloed.
Ja. Wat is je punt?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 18:29
AGH
AGH is offline
Citaat:
Omdat vroeger de konijnen werden gevangen en aan het leger werden gegeven, zodat die hun militairen er mee op konden leiden.
Ken je dat verhaal van het leger?
Dat je een konijntje krijgt die je moet verzorgen.
Dat je hem of haar een week lang te eten moet geven, dat het konijn naast je in bed ligt te slapen, dat je het moet knuffelen, dat je het een week lang elke dag bij je moet dragen.
Dat je het beestje zelfs al een naam hebt gegeven!
En dat je dan na die week het beest hardhandig de nek om moet draaien en vervolgens het beestje gruwelijk in vijftien (mogen er eventueel ook veertien zijn) stukken moet snijden.

In verband met het normen en waarden debat zijn we daar in Nederlands sinds kort vanaf gestapt.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 18:33
Verwijderd
Citaat:
AGH schreef op 06-04-2004 @ 19:29 :
In verband met het normen en waarden debat zijn we daar in Nederlands sinds kort vanaf gestapt.
Ik dacht meer dat dat was omdat het beeld van het leger ietsje verschuift, men wil nu iets minder mindless drones.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 18:49
Verwijderd
nieuwe training voor onze militairen lijkt me.

1 punt per konijn. als je 10 konijnen hebt krijg je een onderscheiding.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 18:58
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
NERD schreef op 06-04-2004 @ 19:24 :
Ja. Wat is je punt?
Dat het geen argument is.
Oud 06-04-2004, 19:00
mmuddy
mmuddy is offline
of verplaats de gevangenis desnoods.
Oud 06-04-2004, 19:41
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
mmuddy schreef op 06-04-2004 @ 14:00 :
of verplaats de gevangenis desnoods.
Niet zo goedkoop en effectief vergeleken met de andere oplossing
Oud 06-04-2004, 19:48
jeas
jeas is offline
konijnen zijn inmiddels vervangen door kippen (tenminste bij het korps mariniers).

Nu mag je lekker kippenvangen op een zandbank voor texel!!! heb je je kip niet op tijd gevangen dan wordt het vloed en kun je gaan zwemmen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 20:03
Isa
Isa is offline
Citaat:
NERD schreef op 06-04-2004 @ 19:24 :
Ja. Wat is je punt?
dat we ook nerds af moeten schieten, heeft niemand wat aan en de diersoort mens is er toch in overvloed.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 20:15
Verwijderd
krijgen die gevangen daar even luxe eten, iedere avond konijn....
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 21:43
Shitonya
Shitonya is offline
Of al die gedetineerden hebben straks zwart witte pakjes aan van konijnenbont
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 09:42
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
honour schreef op 06-04-2004 @ 16:57 :
dit slaat toch nergens op. moet toch ook wel anders kunnen.
Hoe?

Blijkbaar is men van mening dat de overlast niet op een andere manier bestreden kan worden. Lijkt me geen probleem dus.
Oud 07-04-2004, 09:51
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Die konijnen worden net zo goed door grote roofvogels vermoord als door mensen. En wij zouden ze niet mogen vermoorden? Konijnen staan nu eenmaal onderaan de voedselketen, en het is geen intelligent leven. Klote voor ze als ze dan vermoord worden. Een konijn zal echt niet depressief worden omdat zijn soort massaal vermoord word.
Oud 07-04-2004, 12:27
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
ik vind wel dat de meeste hier echte boeren zijn: Konijnen zijn, net als een huisdieren, beesten met gevoelens. Zomaar afknallen vind ik gewoond ierenmishandeling
Oud 07-04-2004, 14:13
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 07-04-2004 @ 10:42 :
Hoe?

Blijkbaar is men van mening dat de overlast niet op een andere manier bestreden kan worden. Lijkt me geen probleem dus.
Net of dat hun mening telt.

Citaat:
Die konijnen worden net zo goed door grote roofvogels vermoord als door mensen. En wij zouden ze niet mogen vermoorden? Konijnen staan nu eenmaal onderaan de voedselketen, en het is geen intelligent leven. Klote voor ze als ze dan vermoord worden. Een konijn zal echt niet depressief worden omdat zijn soort massaal vermoord word.

Maar ik word wel depressief van mensen zoals jij.
Oud 07-04-2004, 14:46
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Geen groot probleem, lijkt me...

Als je zoiets goed overweegt en ze zijn echt een gevaar voor de (in dit geval) staatsveiligheid, kapotschieten die beesten...

Maar er waren toch ook trucs om konijnen bij bepaalde plekken weg te jagen of niet?
Oud 07-04-2004, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-04-2004 @ 15:46 :
Maar er waren toch ook trucs om konijnen bij bepaalde plekken weg te jagen of niet?
Maar als die niet werken is doodschieten wel een geëigend middel. Kom op, die beesten fokken als konijnen ()
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 17:10
De Dood
De Dood is offline
je bent een nare man
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 17:13
Verwijderd
Duh.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 17:13
mmuddy
mmuddy is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 06-04-2004 @ 20:41 :
Niet zo goedkoop en effectief vergeleken met de andere oplossing
zo snel heb je een grote konijnen kolonie niet weg, ze fokken als konijnen (). Volgens mij kost het uiteindelijk ook veel geld om die konijnen allemaal weg te krijgen.
Oud 07-04-2004, 17:31
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 07-04-2004 @ 17:56 :
Maar als die niet werken is doodschieten wel een geëigend middel. Kom op, die beesten fokken als konijnen ()
Jah, is ook zo, maar ik geef alleen maar aan dat er waarschijnlijk wel degelijk andere opties zijn uitgeprobeerd. Daarom zeg ik ook "als je zoiets goed overweegt"...
Oud 07-04-2004, 20:22
MickeyV
MickeyV is offline
Per saldo is de oplossing van afschieten onethisch. Althans de weg waarlangs men tot die beslissing komt. Immers, men heeft, waarschijnlijk zonder alternatieven te overwegen, eenvoudigweg gekozen voor het effectiefste en goedkoopste middel, zonder de, ingevolge de normen der ethiek te eerbiedigen, belangen van de konijnen enig gewicht toe te kennen: zij zijn in de ogen van de mens slechts een obstakel, dat uit de weg geruimd moet worden. Aldus veronachtzamen zij hun plichten jegens de konijnen.

Dat hoeft evenwel niet te verbazen, gezien de schaal waarop dagelijks soortgelijke plichten verzaakt worden.
Oud 07-04-2004, 20:26
MickeyV
MickeyV is offline
Overigens is het argument dat er al zoveel konijnen zijn en dat er zo weer nieuwe bijkomen, zonder enige kracht, en geeft het blijk van vooropgestelde onwil kwesties als deze in ernst op te vatten.
Het enkele feit dat konijnen zich vrij rap voortplanten, doet niets af aan de ethische positie die een konijn als zodanig inneemt, netzomin als een individueel mens thans een inferieure ethische positie inneemt in vergelijking met mensen uit, bv., de vorige eeuw, omdat er toen minder mensen waren. Men abstrahere van getalsmatige kwesties in de ethiek: zelden spelen zij een rol. "Numbers don't count", zoals het heet.
Oud 07-04-2004, 21:16
Gimme more beer
Ten eerste, het moet hier met spoed gebeuren.

Ten tweede, het lijkt me sterk dat in een rechtzaak geen alternatieven op worden gegraven...
Oud 08-04-2004, 00:00
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 07-04-2004 @ 21:22 :
Per saldo is de oplossing van afschieten onethisch. Althans de weg waarlangs men tot die beslissing komt. Immers, men heeft, waarschijnlijk zonder alternatieven te overwegen, eenvoudigweg gekozen voor het effectiefste en goedkoopste middel, zonder de, ingevolge de normen der ethiek te eerbiedigen, belangen van de konijnen enig gewicht toe te kennen: zij zijn in de ogen van de mens slechts een obstakel, dat uit de weg geruimd moet worden. Aldus veronachtzamen zij hun plichten jegens de konijnen.

Dat hoeft evenwel niet te verbazen, gezien de schaal waarop dagelijks soortgelijke plichten verzaakt worden.
Zeurkous.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 01:40
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
mmuddy schreef op 07-04-2004 @ 12:13 :
zo snel heb je een grote konijnen kolonie niet weg, ze fokken als konijnen (). Volgens mij kost het uiteindelijk ook veel geld om die konijnen allemaal weg te krijgen.
In ieder geval zal het minder zijn dan om de hele gevangenis te verplaatsen
Oud 08-04-2004, 07:37
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Laat mij er maar los met een dubbelloopsjachtgeweer, komt er ook meteen weer een paar cellen vrij

Konijnen die overlast bezorgen mag je afschieten, of vangen met een fret(maar deze dieren moet je ook afmaken. Want als je ze ergens anders uitzet verplaats je het probleem alleen maar). Verders zijn konijnen, net zoals fazanten hier niet inheems.
Oud 08-04-2004, 07:39
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 07-04-2004 @ 21:26 :
Overigens is het argument dat er al zoveel konijnen zijn en dat er zo weer nieuwe bijkomen, zonder enige kracht, en geeft het blijk van vooropgestelde onwil kwesties als deze in ernst op te vatten.
Het enkele feit dat konijnen zich vrij rap voortplanten, doet niets af aan de ethische positie die een konijn als zodanig inneemt, netzomin als een individueel mens thans een inferieure ethische positie inneemt in vergelijking met mensen uit, bv., de vorige eeuw, omdat er toen minder mensen waren. Men abstrahere van getalsmatige kwesties in de ethiek: zelden spelen zij een rol. "Numbers don't count", zoals het heet.
Je kan mooi schrijven, maar eigelijk slaat het nergens op.(ja ik heb het helemaal doorgelezen.)
Oud 08-04-2004, 07:55
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-04-2004 @ 01:00 :
Zeurkous.
Dat jij hem een zeurkous vindt wil nog niet zeggen dat het een zeurkous is

Zullen we ook maar meteen alle mensen afschieten die toch maar overlast veroorzaken in deze wereld? Is misschien ook wel zo makkelijk... En bovendien zijn wij niet bedreigd, kunnen we fokken als konijnen, en is er dus absoluut geen probleem voor het voortbestaan van de mensheid. Weet je wat, laten we dan beginnen met de mensen die zich toevallig maar helaas op de verkeerde plek bevinden, zoals de mensen die voor ons in de file staan, omdat wij nou eenmaal haast hebben om op ons werk te komen. Of ehh, die mensen die in dat huis wonen waar ík eigenlik wil wonen...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 07:59
Joostje
Joostje is offline
Ik zie geen andere oplossing, dus het moet maar
Oud 08-04-2004, 08:41
ESCO
ESCO is offline
Citaat:
ik vind wel dat de meeste hier echte boeren zijn: Konijnen zijn, net als een huisdieren, beesten met gevoelens. Zomaar afknallen vind ik gewoond ierenmishandeling
Dan word je toch veganist.
Oud 09-04-2004, 08:56
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 08-04-2004 @ 08:55 :

Zullen we ook maar meteen alle mensen afschieten die toch maar overlast veroorzaken in deze wereld? Is misschien ook wel zo makkelijk... En bovendien zijn wij niet bedreigd
Oud 09-04-2004, 09:50
professor2
professor2 is offline
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 11:35
Gimme more beer
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 08-04-2004 @ 08:55 :
Dat jij hem een zeurkous vindt wil nog niet zeggen dat het een zeurkous is

Zullen we ook maar meteen alle mensen afschieten die toch maar overlast veroorzaken in deze wereld? Is misschien ook wel zo makkelijk... En bovendien zijn wij niet bedreigd, kunnen we fokken als konijnen, en is er dus absoluut geen probleem voor het voortbestaan van de mensheid. Weet je wat, laten we dan beginnen met de mensen die zich toevallig maar helaas op de verkeerde plek bevinden, zoals de mensen die voor ons in de file staan, omdat wij nou eenmaal haast hebben om op ons werk te komen. Of ehh, die mensen die in dat huis wonen waar ík eigenlik wil wonen...
Goed idee
Oud 09-04-2004, 11:35
Gimme more beer
Citaat:
professor2 schreef op 09-04-2004 @ 10:50 :
[afbeelding]

Maarre... Een haas is geen konijn
Oud 09-04-2004, 11:49
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Pfff ik kan er niet tegen als mensen zeggen "ach het is maar een konijn" het is ook een beest met gevoel. Nederland is toch ook zogenaamd vol, zullen we vast onze sniper pakken en beginnen met het afschieten van mensen?
Ik vind het echt zielig dieren zijn onschuldige wezens die hier eerder waren dan wij en die de aarde niet zo verneuken als wij!
Oud 09-04-2004, 12:01
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 09-04-2004 @ 12:49 :
Pfff ik kan er niet tegen als mensen zeggen "ach het is maar een konijn" het is ook een beest met gevoel. Nederland is toch ook zogenaamd vol, zullen we vast onze sniper pakken en beginnen met het afschieten van mensen?
Ik vind het echt zielig dieren zijn onschuldige wezens die hier eerder waren dan wij en die de aarde niet zo verneuken als wij!
Ja, wat zijn de mensen slechte slechte wezens he. Konijn for president .

Even serieus, als je zo denkt kan je maar beter meteen een eind aan je leven maken. Voedt je ook meteen weer de "lieve beestes in de grond die er eerder waren dan wij en die de aarde niet zo verneuken als wij". Beesten zijn beesten, het zijn geen mensen. Je moet ze ook geen menselijke eigenschappen toedichtten. Wie zegt bijvoorbeeld dat ze gevoel hebben?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:01
NERD
NERD is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 09-04-2004 @ 12:49 :
Je bent 20 jaar, als je nu bepaalde dingen nog niet in het juiste perspectief kunt zien ben ik bang dat het er helaas nooit meer van zal komen. Arm kind...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:03
Gimme more beer
Citaat:
FF4-Ever schreef op 09-04-2004 @ 13:01 :
Even serieus, als je zo denkt kan je maar beter meteen een eind aan je leven maken. Voedt je ook meteen weer de "lieve beestes in de grond die er eerder waren dan wij en die de aarde niet zo verneuken als wij". Beesten zijn beesten, het zijn geen mensen. Je moet ze ook geen menselijke eigenschappen toedichtten. Wie zegt bijvoorbeeld dat ze gevoel hebben?
Zoals eerder al gezegd is, zijn de redenen om deze dieren te "slachten" vaak erg in strijd met het natuurlijk evenwicht. Dat is wel degelijk een punt...

Maar voer ze maar aan de gevangenen, wild konijn kan erg lekker zijn. Kun je nog soep van maken ook
Oud 09-04-2004, 12:09
MissCzechMeOut
Citaat:
FF4-Ever schreef op 09-04-2004 @ 13:01 :
Ja, wat zijn de mensen slechte slechte wezens he. Konijn for president .

Ach waar slaat dat nou weer op, ik mag toch best op komen voor dieren, voor mensen wordt dat al gedaan voor dieren helaas veels te weinig, dit is gewoon hoe ik er over denk, klaar. Tuurlijk hebben dieren ook gevoel. Tuurlijk zijn beesten. beesten maar dat wil nog niet zeggen dat je ze ff zomaar af moet maken voor iets stoms.
Oud 09-04-2004, 12:09
MissCzechMeOut
Citaat:
NERD schreef op 09-04-2004 @ 13:01 :
Je bent 20 jaar, als je nu bepaalde dingen nog niet in het juiste perspectief kunt zien ben ik bang dat het er helaas nooit meer van zal komen. Arm kind...
Als jij mijn menning niet wil respecteren dan ben jij het arme kind
Reageren

Regels voor berichten